Inlägg från: Anonym (JJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (JJ)

är i v6 och funderar på abort

Jag är 23 år idag och fick veta igår att jag är i v 6. Har under en tid haft mina misstankar om det, då min mens varit uteslutande och har haft typiska symtom för att vara gravid. Nu har jag förvisso bara vetat om det på svart och vitt i en dag, men har haft mina misstankar efter två dagar försenad mens. Funderar redan på abort..Det är så lustigt, för jag har alltid förespråkat att behålla barn och vara emot abort (även om jag sagt att det är ju trots allt väldigt individuellt såklart), men att jag själv, med ett stadigt förhållande, älskar barn och jobbar med barn väljer att göra abort. Jag har längtat efter att bli med barn, då alla mina syskon har fått och jag är "sist ut", men nu känns abort mer och mer som en självklarhet. Varför? Jag vet inte... Kanske är jag inte redo mentalt.. Jag känner nog en viss rädsla över att jag inte kan ge barnet det bästa och vill samtidigt leva mitt liv ett tag till där jag enbart prioriterar mig och min sambo. Låter det egoistiskt?

Jag har inget fast jobb och har därför väldigt varierande inkomst. (Dock har min sambo fast) Vi har en valp som kräver mycket energi och tid. Vi har inte kommit igång med något vettigt sparande (en stor önskan innan bebis), vi bor ganska trångt i en liten tvåa och det känns trots allt inte optimalt för en bebis. Vi ser oss helst flytta till hus/bostadsrätt innan.

Är det någon där ute som är eller har varit i samma sits? Jag vill inte känna mig som en hemsk människa pga att jag gör abort, men dessa tankar är oundvikliga. Vi har varit klantiga och inte skyddat oss och jag känner mig så fruktansvärt dum nu i efterhand.Gråter
  • Svar på tråden är i v6 och funderar på abort
  • Anonym (JJ)
    Anonym (mamma) skrev 2014-11-02 15:03:28 följande:

Jag har barn o har även gjort abort....... Jagfick panik o många får panik när dom väl är gravida.......

Ångrar min abort trotts att det va det enda valet......vill inte ha barn ned en som.hade sex med mig trotts ja sa nej o mot min vilja o ej min man

Ja just känslan av panik har infunnit sig ett ex antal gånger sedan igår efter jag fick det bekräftat. Men jag känner mig inte redo mentalt. Jag har ett stabilt förhållande och vi har planerat barn om 2 år något.. Därför känns det så egoistiskt.
  • Anonym (JJ)

Hej ts!

Jag var mer eller mindre precis i den situationen du är i nu. Det var några år sen men jag kan säga dig att jag ångrar det inte en enda sekund!

Jag har också alltid varit en sån som skulle behålla och tyckte abort var fel. Men så blev jag oplanerat gravid med mitt ex. För att höra en lång historia kort: han skulle blivit en vidrig far. Jag valde att göra abort, inte för att "det var den enda rätta" eller "barnet förtjänar bättre" utan helt enkelt JAG ville inte blir Gravid med denna Karl. JAG ville inte lämna bort mitt barn till honom, JAG ville inte vara bunden till denna man i resten av mitt liv.

Många mina vänner tyckte att jag gjorde fel, livet börjar vid befruktningen och jada, jada, men det var det bästa som hänt, både för MIG men också för mannen. Jag ville inte ta den risken vilket ett barn skulle medföra.

Ångrar mig inte en sekund!

[/quote]

Jag önskar att jag kunde känna likadant som dig. Även om vi har ett bra förhållande så är hela situationen sämre och känns helt enkelt inte realistiskt lagd för en bebis just nu.

• Anonym (JJ)
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-02 16:32:59 följande:

Jag brukar tycka att abort är det bästa alternativet om man inte alls kan försörja sej, om man vet att man blir helt ensam utan stöd, om fadern är destruktiv och en människa man inte vill ha kontakt med.

I o ditt fall verkar du ha ett bra förhållande, du tycker om barn, ni vill ha ganska snart..

Att bo i en tvåa eller att inte ha sparat låter inte så viktigt även om det är bra att planera. Jag tycker inte du är hemsk om du gör abort men som någon skrev, be att få prata med en kurator och sortera upp tankarna. Kanske blev det bara "läskigt" att tänka på ansvar men riktigt helt redo vet jag inte om alla blir. Jag hade nog aldrig fått mina barn om jag väntat på att det inte kändes stort och skrämmande alls.

Det finns en liten risk att du sen får svårt att bli gravid av någon anledning så lite onödigt att göra abort bara för " två år för tidigt" tycker jag. Vad tycker din kille?

Min kille och jag har diskuterat mycket och vi tror båda att det är bättre att vänta. Jag känner mig heller inte redo och mogen i tanken att bli förälder.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (...) skrev 2014-11-02 19:00:47 följande:

Jag fick för en vecka sedan reda på att jag var gravid i vecka 7 och jag fick total panik och grät i flera dagar. Kände sån rädsla inför att snart ha ansvar inför ett annat liv, nu en vecka senare vill jag inget hellre:). Så konstigt hur det kan ändras sådär. Nu menar jag inte att förespråka att du ska behålla, det där är upp till var och en. Tillåt dig själv att känna efter, lite på dig själv och gör det som känns rätt för dig. Det är itne ett dugg konstigt det du känner, tror det är vanligt att känna så även fast barnet var planerat(var inte det i mitt fall). Förstår dig så väl, det du går igenom. Du är ju ung så du har ju ingen brådska om du nu beslutar dig för att göra abort. Hoppas allt går bra och du kommer fram till vad som är bäst för dig.

Tack för de stöttande orden! Allting blev bara så i fel ordning. Vi hade tänkt köpa oss större boende först just av anledningen att det är mer praktiskt att skaffa boende. Sen har jag verkligen oregelbunden inkomst och vill inte lägga all ekonomiskt ansvar på min partner. Jag jobbar så jag precis kan betala min del utav det viktigaste här hemma, dvs hyra och mat. Räcker sällan över till något sparande och det vill jag kunna göra för att säkerställa en god start för vårt första barn. Jag är inte fixerad i att köpa det bästa utav alla materiella ting, det hoppas jag ni förstår.. Jag vill bara kunna luta mig tillbaka tryggt och känna att vi har ett litet sparande för det viktigaste. Annars kommer det vara en ständig oro under och efter graviditet.

sen känner jag mig helt enkelt inte redo att bli mamma ännu. Det kanske låter hårt och bestämt, men det är så jag känner.. Gråter
  • Anonym (JJ)
    Anonym (...) skrev 2014-11-02 19:00:47 följande:

Jag fick för en vecka sedan reda på att jag var gravid i vecka 7 och jag fick total panik och grät i flera dagar. Kände sån rädsla inför att snart ha ansvar inför ett annat liv, nu en vecka senare vill jag inget hellre:). Så konstigt hur det kan ändras sådär. Nu menar jag inte att förespråka att du ska behålla, det där är upp till var och en. Tillåt dig själv att känna efter, lite på dig själv och gör det som känns rätt för dig. Det är itne ett dugg konstigt det du känner, tror det är vanligt att känna så även fast barnet var planerat(var inte det i mitt fall). Förstår dig så väl, det du går igenom. Du är ju ung så du har ju ingen brådska om du nu beslutar dig för att göra abort. Hoppas allt går bra och du kommer fram till vad som är bäst för dig.

Tack för de stöttande orden! Allting blev bara så i fel ordning. Vi hade tänkt köpa oss större boende först just av anledningen att det är mer praktiskt att skaffa boende. Sen har jag verkligen oregelbunden inkomst och vill inte lägga all ekonomiskt ansvar på min partner. Jag jobbar så jag precis kan betala min del utav det viktigaste här hemma, dvs hyra och mat. Räcker sällan över till något sparande och det vill jag kunna göra för att säkerställa en god start för vårt första barn. Jag är inte fixerad i att köpa det bästa utav alla materiella ting, det hoppas jag ni förstår.. Jag vill bara kunna luta mig tillbaka tryggt och känna att vi har ett litet sparande för det viktigaste. Annars kommer det vara en ständig oro under och efter graviditet.

sen känner jag mig helt enkelt inte redo att bli mamma ännu. Det kanske låter hårt och bestämt, men det är så jag känner.. Gråter
  • Anonym (JJ)

"skaffa barn" ska det givetvis stå

• Anonym (JJ)
    Anonym (Elin) skrev 2014-11-03 11:16:51 följande:
    Om det känns som rätt beslut att göra abort så är det förmodligen rätt beslut. Du har ju kunnat bli gravid en gång så det mesta talar ju för att du kommer att kunna bli det igen sedan när ni vill det.

Anledningen till att jag och min partner gjorde var abort var att vi båda studerade. Det gjorde att min och min partners livssituation inte alls såg ut som vi tänkt att den ska göra den dag vi skaffar barn. Nu när det gått tid sedan aborten kan vi inte förstå att vi fattade det beslut som vi fattade. Även om vi inte hade haft världens bästa ekonomi så hade vi klarat det. Det hade ju dessutom varit under en övergående tid som det hade varit tufft. Jag känner iaf att det har varit svårt att rättfärdiga ett beslut om en abort som gjordes pga att den ekonomiska situationen inte skulle ha varit perfekt. Jag anser ju absolut inte att jag kan säga att ni gör fel beslut om ni gör abort, men hade det varit jag så hade jag behållit. Eran ekonomiska situation låter ju relativt bra ändå och den kommer förmodligen att bli ännu bättre inom de närmsta åren. Så jag tycker inte att ni ska grunda ert beslut på det ekonomiska. Ett barn behöver faktiskt inte kosta så mycket de första året/åren. 

Däremot kan jag förstå om ni vill göra abort för att ni inte känner er redo ännu. Dock tror jag att det är många som känner så, det är ett stort steg att ta. Du skulle dessutom ha flera månader på dig att förbereda dig och bli redo. Jag kände mig nog inte heller redo när jag fick veta att jag var gravid. Men nu är jag verkligen redo och jag är dessutom övertygad om att jag hade varit redo redan då. 

Jag ber om ursäkt för att det låter som om jag försöker övertala dig. Jag vill egentligen bara få dig att fundera igenom beslutet ordentligt. När man väl har tagit den första tabletten så är det för sent att ångra sig. Om du bestämmer dig för att göra abort så se till att komma ihåg vad som fick dig att ta beslutet om abort och håll fast vid det beslutet.

Men om ni tvekar, ta kontakt med en kurator. Jag kände då att jag inte behövde prata med någon om det. Men nu i efterhand önskar jag att någon hade tvingat mig. Jag hade till och med bokat en tid, men jag avbokade den för att det kändes för jobbigt. Men jag fick iaf tipset att jag skulle skriva en lista med saker som talade för och emot att behålla barnet. Jag vet inte om jag skulle orka med att läsa den listan nu, men jag tycker ändå att det var ett bra sätt att tillsammans med min partner diskutera beslutet. 

Lycka till med allting oavsett vilket beslut ni fattar! 
    Jag förstår hur du menar.. Jag förstår att det är med god avsikt som du försöker få mig att fundera mera över mitt beslut. Jag försöker att inte känna så mycket ärligt talat. Jag hade tur och fick en tid imorgon bitti redan, kl 11 och jag känner inte att det är förhastat på något sätt, känner mig ärligt talat bara lättad. Jag hade mått så dåligt av att gå runt och vänta i 1 veckas väntetid som jag har läst att vissa har fått göra... måste vara fruktansvärt. Men det är såklart väldigt individuellt... Jag vet iallafall att jag skulle må jätte dåligt att gå runt och vänta medans det växer i magen. Rynkar på näsan

Jag känner mig inte redo. Jag vill leva några år till som sambo och bara kunna prioritera mig och min partner + valp. Känner att det är full rulle iallafall med alla måsten och allt ansvar. Självklart känner jag mig jätte jätte dum som inte använt preventivmedel... Detta känns så fruktansvärt onödigt och jag trodde aldrig att jag skulle hamna i denna sits. Men det hjälper att läsa inlägg här från personer som upplevt/upplever ungefär samma sak.. Det får mig att inse, att abort är vanligare än vad man tror och att jag inte är ensam.

Min sambo kommer följa med mig imorgon och stötta. Jag vet att det kommer bli tufft och att jag kommer mest troligt gråta... Mestadels för att jag har dåligt samvete. Att det fick gå så här långt. Men jag känner mig inte redo att bli mamma, jag gör bara inte det. Jag vill hinna mogna mer i tanken, bli några år mer erfaren, känna att jag har levt färdigt med tvåsamheten...

Jag försöker heller inte göra detta till "någon big deal", då det är lättare att hantera då. Jag vill bara få det gjort så jag kan gå vidare. Jag vet att det är rätt beslut, det känns inte lika tvivelaktigt längre. Men visst gör det ont, psykiskt Gråter
  • Anonym (JJ)
    mikipiki skrev 2014-11-03 11:43:14 följande:

Jag är också gravid i vecka 6 och sitter i en situation jag inte vill sitta i. Pappan är jättearg och beter sig jätteelakt och hotar med att aldrig mer prata med mig om jag behåller.. Men jag vill behålla. Jag har ett barn sen tidigare som blev till på ett liknande sätt och jag har inte ångrat honom en sekund. Visst är min livssituation inte optimal just nu (studerar). Men jag kommer att vara klar lagom till bebisen kommer och sen föräldraledig i ett år.. Jag har redan en plan i huvudet :( önskar bara att någon stöttade mig.

Jag tycker du är stark som väljer att behålla barnet. Det är klart att du inte kommer ångra barnet och sen hur man väljer att utgå från sin livssituation är ju väldigt olika. Även om jag tror (vet) att vi antagligen skulle klara det mot alla odds i dagsläget, så känns det ändå för tidigt. Man lever bara en gång och jag känner mig inte redo för ett sådant stort steg ännu. Jag vill inte framstå som egoistiskt, men om förutsättningarna kan vara bättre så vill jag utgå från dem, som också var planerat från början.
  • Anonym (JJ)

Nu har jag iallafall påbörjat aborten och jag känner mig lättad. Tog det första pillret idag. Jag orkar inte bry mig i nedvärderande inlägg, det var rätt beslut för mig. Jag är glad att jag inte väntade, då skulle det bli mycket svårare beslut.. Jag var väldigt tidigt gången och embryot kommer varken känna eller förstå något. Kan kanske låta oetiskt i vissas öron, men det var inte dags för mig att bli förälder den här gången. Känner mig dock skit dum som lät det gå så fel.. men jag kommer sätta in preventivmedel direkt när det här är över. Vill aldrig mer vara med om en abort igen.

• Anonym (JJ)
    fluu skrev 2014-11-04 15:14:03 följande:
    Vad skönt att du är okej med situationen!
    Tack! Det känns jätte skönt att det snart är över
  • Anonym (JJ)
    Anonym (varit där) skrev 2014-11-04 15:23:08 följande:

Jag gjorde en abort för 2år sen  då jag och min pojkvän inte hade ett stabilt förhållande vi kände båda att det var rätt beslut kort efter aborten kände jag en viss ånger men kunde inget göra. Nu har jag fått ett barn för 7 veckor sen trots att jag åt dagen efter piller visst jag var inte redo men är så lycklig att jag valde att behålla för det är så häftigt att bli förälder ,  men dock tror jag inte att det finns en rätt tid punkt att skaffa barn på .  Jag tycker du ska tänka igenom det noga men om du bestämt dig för vad du ska göra så stöttar jag dig i vilket beslut du än väljer att ta. 

Ja, första tabletten är redan tagen nu. Men härligt att höra att du är lycklig över ditt beslut av att behålla. Det kändes inte rätt för mig.. Tack! Jag kommer nog vilja skaffa barn längre fram.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (varit där) skrev 2014-11-04 17:51:19 följande:

Glad att du gjorde det som kändes bäst för dig.

Ja, är helt uppe i en fas där jag känner att skaffa barn är helt fel timing. Samtidigt var jag den personen som gick efter "händer det så händer det".. men vi var noga med skydd oavsett. Så detta känns bara så himla onödigt. Men är lättad att det snart är över.. kommer köra spiral i minst 4-5 år nu. Vill inte uppleva det här igen. Tack för alla stöttande ord
  • Anonym (JJ)
    Anonym (bra!) skrev 2014-11-04 22:35:39 följande:

glad att höra att du tog ett bra beslut. jag var som du. ansåg att abort var rätt för de som måste, men inget för mig. sen blev jag gravid och kände ganska omgående att det var abort jag ville göra. tog några dagar, sen insåg jag att jag ändrat inställning. att jag bara intalat mig att abort var något hemskt. nu ser jag det som en fatnastisk möjlighet när behovet uppstår.

ja, jag kan inget annat än hålla med.. tänk om abort inte existerade.. Det skulle vara fruktansvärt. Trots att jag är 23 år så känner jag mig för ung och inte förberedd rent mentalt. Jag vill kunna titta på stickan och känna glädje, inte gråta och få ångest :( Men hela grejen känns som en berg och dalbana.. Många ändrar sig ju efter en tid efter mycket gråt och ånger. Men jag känner mig jätte säker i mitt beslut och som det känns nu är det ingenting som jag kommer må dåligt över i framtiden. Men det vet man ju såklart inte i dagsläget.. Kanske blir mer påtagligt den dag man väljer att försöka och väljer att behålla.

Just nu är jag mest nervös över om det kommer göra ohanterligt ont imorgon när jag ska genomgå själva "utdrivningen". Jag ville helst vara på sjukhuset men de hade inte plats innan måndag och då kände jag hellre för en hemmaabort just för att få det överstökat så fort som möjligt.

Hur var din abort? Tack för dina stöttande ord
  • Anonym (JJ)
    mikipiki skrev 2014-11-03 11:43:14 följande:

Jag är också gravid i vecka 6 och sitter i en situation jag inte vill sitta i. Pappan är jättearg och beter sig jätteelakt och hotar med att aldrig mer prata med mig om jag behåller.. Men jag vill behålla. Jag har ett barn sen tidigare som blev till på ett liknande sätt och jag har inte ångrat honom en sekund. Visst är min livssituation inte optimal just nu (studerar). Men jag kommer att vara klar lagom till bebisen kommer och sen föräldraledig i ett år.. Jag har redan en plan i huvudet :( önskar bara att någon stöttade mig.

Hur känns det med allting? Hoppas allt är bra, kram
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Elin) skrev 2014-11-05 15:19:16 följande:

Vad skönt att du tagit ett beslut som känns bra! Du kommer säkert att känna ännu mer lättnad när det är över. Men även om du känner att det var rätt beslut så måste du tillåta dig själv att sörja om du känner att du behöver det! Försök att inte stänga av alla känslor iaf, det brukar inte bli bra.

Du behöver nog inte oroa dig för själva aborten. Det verkar ju vara väldigt olika hur man känner men för mig var iaf smärtan inget större problem. Fick rätt starka värktabletter så kände mig lite borta i huvudet. Sedan hade jag en känsla av att jag var stark och skulle fixa det! Se till att ha en värmekudde redo, det hjälpte mig mycket!

Jag tror att jag nästan vilade för mycket för det ville inte riktigt komma igång ordentligt för mig. Så efter ett antal timmar fick jag "springa" i trappor för att sätta igång allt. Så ligg och vila men om det inte sätter igång ordentligt så kan det ju vara en bra idé att försöka röra på sig lite! Snart kommer det att vara avklarat!

Hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dig! Nästa gång du ser det där plusset så kommer det att vara något positivt! Ett barn ska vara förknippat med glädje, inte bara oro och ångest! Styrkekramar

åh tack för dina fina stöttande ord... Jag ska ju göra detta imorgon bitti och har inte tänkt på något annat än det under hela dagen.Rynkar på näsan Det får gärna kännas, men inte ohanterligt... Kan man ta vanliga alvedon eller ipren utöver ifall man måste? alltså inte massor, utan en eller två stycken? Ska nog ta det försiktigt med att ta extra, då det är så starka preparat redan som jag tagit då..
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Bdn) skrev 2014-11-05 16:43:03 följande:

Jag förstår inte. Man har ett förhållande och är vuxen. Då tar man konsekvensen av sitt pippande, skärper till sig och blir förälder. Det är ett liv. Inte något man bara gör sig av med. Vuxna människor.

Lever du på 1800-talet eller? Nu får du ge dig! "skärper till sig och blir förälder", vem är DU att döma hur min livssituation ser ut? Vem är du att döma, om jag är mogen att bli förälder eller ej? 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Bdn) skrev 2014-11-05 16:43:03 följande:

Jag förstår inte. Man har ett förhållande och är vuxen. Då tar man konsekvensen av sitt pippande, skärper till sig och blir förälder. Det är ett liv. Inte något man bara gör sig av med. Vuxna människor.

Det är knappast som att jag "förbrukar" min möjlighet att göra abort.. Jag kommer aldrig vilja uppleva det här igen och kommer göra allt som står i min makt för att inte göra det. Jag vill inte känna mig påtvingad en graviditet, även om jag "är i ett förhållande och är vuxen". Du tycks resonera som om det vore allt som krävs för att lyckas för att skaffa barn? Du vet knappast ingående om hur mitt liv är eller vilka upplevelser jag har varit med om. Är glad att det finns många andra som inte resonerar som du... Livet behöver inte gå ut på att skaffa barn då man anses vara vuxen, man skaffar barn när och OM man vill. Det ska inte kännas påtvingat fån något håll..
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Elin) skrev 2014-11-05 17:57:04 följande:
    Förstår faktiskt inte varför du ens ska kommentera om du inte har något vettigt att säga. Nä jag tycker inte att det du säger är vettigt med tanke på att ts redan genomgår en abort (beslutet är redan taget). Jag tycker att det är en sak att ge någon råd och en helt annan sak att försöka döma ut en annan människa för de val den gör! Även om man såklart inte bör använda abort som en preventivmetod så tror jag ändå att det är bättre att göra abort än att föda ett barn man inte vill ha. Det är inte upp till någon annan att bedöma om man ska må dåligt över sitt beslut eller inte.
    tack!!! Rynkar på näsan Håller helt med
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Bdn) skrev 2014-11-05 18:28:21 följande:

Jag ber om ursäkt.

Tack! Det uppskattas stort
Svar på tråden är i v6 och funderar på abort