• Anonym (JJ)

är i v6 och funderar på abort

Jag är 23 år idag och fick veta igår att jag är i v 6. Har under en tid haft mina misstankar om det, då min mens varit uteslutande och har haft typiska symtom för att vara gravid. Nu har jag förvisso bara vetat om det på svart och vitt i en dag, men har haft mina misstankar efter två dagar försenad mens. Funderar redan på abort..Det är så lustigt, för jag har alltid förespråkat att behålla barn och vara emot abort (även om jag sagt att det är ju trots allt väldigt individuellt såklart), men att jag själv, med ett stadigt förhållande, älskar barn och jobbar med barn väljer att göra abort. Jag har längtat efter att bli med barn, då alla mina syskon har fått och jag är "sist ut", men nu känns abort mer och mer som en självklarhet. Varför? Jag vet inte... Kanske är jag inte redo mentalt.. Jag känner nog en viss rädsla över att jag inte kan ge barnet det bästa och vill samtidigt leva mitt liv ett tag till där jag enbart prioriterar mig och min sambo. Låter det egoistiskt?

Jag har inget fast jobb och har därför väldigt varierande inkomst. (Dock har min sambo fast) Vi har en valp som kräver mycket energi och tid. Vi har inte kommit igång med något vettigt sparande (en stor önskan innan bebis), vi bor ganska trångt i en liten tvåa och det känns trots allt inte optimalt för en bebis. Vi ser oss helst flytta till hus/bostadsrätt innan.

Är det någon där ute som är eller har varit i samma sits? Jag vill inte känna mig som en hemsk människa pga att jag gör abort, men dessa tankar är oundvikliga. Vi har varit klantiga och inte skyddat oss och jag känner mig så fruktansvärt dum nu i efterhand.Gråter
  • Svar på tråden är i v6 och funderar på abort
  • Anonym (mamma)

Jag har barn o har även gjort abort....... Jagfick panik o många får panik när dom väl är gravida.......

Ångrar min abort trotts att det va det enda valet......vill inte ha barn ned en som.hade sex med mig trotts ja sa nej o mot min vilja o ej min man

• Anonym (Hjärtat)

Hej ts!

Jag var mer eller mindre precis i den situationen du är i nu. Det var några år sen men jag kan säga dig att jag ångrar det inte en enda sekund!

Jag har också alltid varit en sån som skulle behålla och tyckte abort var fel. Men så blev jag oplanerat gravid med mitt ex. För att höra en lång historia kort: han skulle blivit en vidrig far. Jag valde att göra abort, inte för att "det var den enda rätta" eller "barnet förtjänar bättre" utan helt enkelt JAG ville inte blir Gravid med denna Karl. JAG ville inte lämna bort mitt barn till honom, JAG ville inte vara bunden till denna man i resten av mitt liv.

Många mina vänner tyckte att jag gjorde fel, livet börjar vid befruktningen och jada, jada, men det var det bästa som hänt, både för MIG men också för mannen. Jag ville inte ta den risken vilket ett barn skulle medföra.

Ångrar mig inte en sekund!

• finna

Hej

jag förstår dina känslor.. jag gjorde abort i ungefär samma ålder pga förhållandet inte var stabil och vi hade inga fasta jobb. Just då var vi båda överrens om det men nu 10 år senaste ångrar jag det fortfarande. Det är ett stort beslut och det viktiga är att båda två är med och beslutar annars kan det vid senare tillfälle bli bråk om det. Att ha barn sätter stopp för vissa saker men öppnar dörrar för många andra känslor och upplevelser. Det är såklart inte rätt att skaffa barn om man inte känner det är rätt läge i livet men ekonom och ett stort vila gör inte ett barn lyckligt. Det är er kärlek och omsorg som kommer att prägla barnets liv. Jag önskar er lycka till oavsett beslut. Kram 

• Anonym (JJ)
    Anonym (mamma) skrev 2014-11-02 15:03:28 följande:

Jag har barn o har även gjort abort....... Jagfick panik o många får panik när dom väl är gravida.......

Ångrar min abort trotts att det va det enda valet......vill inte ha barn ned en som.hade sex med mig trotts ja sa nej o mot min vilja o ej min man

Ja just känslan av panik har infunnit sig ett ex antal gånger sedan igår efter jag fick det bekräftat. Men jag känner mig inte redo mentalt. Jag har ett stabilt förhållande och vi har planerat barn om 2 år något.. Därför känns det så egoistiskt.
  • Anonym (JJ)

Hej ts!

Jag var mer eller mindre precis i den situationen du är i nu. Det var några år sen men jag kan säga dig att jag ångrar det inte en enda sekund!

Jag har också alltid varit en sån som skulle behålla och tyckte abort var fel. Men så blev jag oplanerat gravid med mitt ex. För att höra en lång historia kort: han skulle blivit en vidrig far. Jag valde att göra abort, inte för att "det var den enda rätta" eller "barnet förtjänar bättre" utan helt enkelt JAG ville inte blir Gravid med denna Karl. JAG ville inte lämna bort mitt barn till honom, JAG ville inte vara bunden till denna man i resten av mitt liv.

Många mina vänner tyckte att jag gjorde fel, livet börjar vid befruktningen och jada, jada, men det var det bästa som hänt, både för MIG men också för mannen. Jag ville inte ta den risken vilket ett barn skulle medföra.

Ångrar mig inte en sekund!

[/quote]

Jag önskar att jag kunde känna likadant som dig. Även om vi har ett bra förhållande så är hela situationen sämre och känns helt enkelt inte realistiskt lagd för en bebis just nu.

• Anonym (Elin)

Jag vet hur det känns, har varit i samma situation. Jag fick panik och det kändes nästan som om jag var i en dimma från det att jag fick veta att jag var gravid.

Det finns inget i hela mitt liv som jag ångrar så mycket som aborten. Jag önskar att någon hade sagt till mig att ifall man är osäker så är det oftast rätt beslut att behålla. Så nu har jag iaf sagt det.

Jag tycker att du ska ta kontakt med kvinnokliniken och be om att få prata med en kurator. Kanske kan du få hjälp att sortera dina tankar.

Vi sa också att vi ville ha barn omkring 2 år efter aborten och snart är det dags för oss att börja försöka. Det känns helt fantastiskt men jag kan inte sluta tänka på att jag vet att vi hade fixat det om vi hade behållit det förra barnet. Det är en tomhet och en sorg som jag får leva med.

Jag tycker att det låter som att ni har alla förutsättningar för att bli fantastiska föräldrar. Men känner du att abort är rätt beslut så är det säkert rätt beslut!

• fluu

Du är inte hemsk vilket beslut du än tar. Jag säger tvärtom, är du osäker så gör abort. Jag ångrar hellre en abort än ett barn. Mycket, mycket hellre.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Mia)

Jag brukar tycka att abort är det bästa alternativet om man inte alls kan försörja sej, om man vet att man blir helt ensam utan stöd, om fadern är destruktiv och en människa man inte vill ha kontakt med.

I o ditt fall verkar du ha ett bra förhållande, du tycker om barn, ni vill ha ganska snart..

Att bo i en tvåa eller att inte ha sparat låter inte så viktigt även om det är bra att planera. Jag tycker inte du är hemsk om du gör abort men som någon skrev, be att få prata med en kurator och sortera upp tankarna. Kanske blev det bara "läskigt" att tänka på ansvar men riktigt helt redo vet jag inte om alla blir. Jag hade nog aldrig fått mina barn om jag väntat på att det inte kändes stort och skrämmande alls.

Det finns en liten risk att du sen får svårt att bli gravid av någon anledning så lite onödigt att göra abort bara för " två år för tidigt" tycker jag. Vad tycker din kille?

• Anonym (JJ)
    Anonym (Mia) skrev 2014-11-02 16:32:59 följande:

Jag brukar tycka att abort är det bästa alternativet om man inte alls kan försörja sej, om man vet att man blir helt ensam utan stöd, om fadern är destruktiv och en människa man inte vill ha kontakt med.

I o ditt fall verkar du ha ett bra förhållande, du tycker om barn, ni vill ha ganska snart..

Att bo i en tvåa eller att inte ha sparat låter inte så viktigt även om det är bra att planera. Jag tycker inte du är hemsk om du gör abort men som någon skrev, be att få prata med en kurator och sortera upp tankarna. Kanske blev det bara "läskigt" att tänka på ansvar men riktigt helt redo vet jag inte om alla blir. Jag hade nog aldrig fått mina barn om jag väntat på att det inte kändes stort och skrämmande alls.

Det finns en liten risk att du sen får svårt att bli gravid av någon anledning så lite onödigt att göra abort bara för " två år för tidigt" tycker jag. Vad tycker din kille?

Min kille och jag har diskuterat mycket och vi tror båda att det är bättre att vänta. Jag känner mig heller inte redo och mogen i tanken att bli förälder.
  • Donum

Redo tror jag aldrig att man blir för det går inte att föreställa sig innan hur det är att ha barn. Ska ni vänta tills ni känner er redo så kan ni nog vänta resten av livet. Om ni ändå har planerat att få barn om 2 år så tycker jag att det är onödigt. Jag har en kompis som gjorde så och när de sedan började försöka få barn vid en tidpunkt som "passade bättre" ett år senare så dröjde det ytterligare två år innan de lyckades.

Svar på tråden är i v6 och funderar på abort