Inlägg från: Mammatillw |Visa alla inlägg
  • Mammatillw

Hur hantera?

Jag har en helt underbar grabb på snart 3,5 år. Väldigt envis, viljestark och "krävande" men också jätte go, snäll:) Han fick en lillasyster för 8 veckor sen och har blivit helt rabiat efter detta. Jag vet stt det är svartsjuka blandat med en väldig 3års trots. Men varken jag eller sambon vet hur jo ska hantera detta längre. Dottern delammas just för att jag ska kunna åka iväg med sonen och göra saker så han inte känner sig åsidosatt, vi tar varannan läggning jag och sambon. Sonen får 99% uppmärksamhet från mig när jag, dottern och sonen är själva. HAn går 15 timmar på dagis i veckan. Några situationer som jag vill ha hjälp med. - sonen vill aldrig leka själv, jag förväntar mig inte att han ska leka i flera timmar själv men under amningstiden så sitter han som en hök i soffan och bara väntar på att dottern ska äta färdigt så jag kan leka igen(testat amma på golvet på hans rum, ge ersättning dagtid, läsa bok med han när jag ammar,) ingenting funkar han är bara arg och skriker. Så fort dottern sover dagtid så går han dit och väcker upp henne, hostar på henne, slår henne, petar på henne eller drar en filt över ansiktet på henne, jag får verkligen "punkt markera" dör så inget händer! Jag säger att hon ska sova men han bara hånflinar, skrattar och slåss så fort jag säger i från! Han kastar leksaker på mig helt oförberett. Jag förstår stt han är avundsjuk och att det är helt nytt för han med syskon, jag förstår det och mår så dåligt av stt se hur han beter sig. ( i övrigt är han go med henne, håller, ger nappen, hjälper till att byta blöja, sjunger för henne. Det har gått så långt att vi har testat allt, prata med han, säga till på skarpen, hota(inte bra, jag vet!) skicka in han på rummet(inte med stängd dörr dock) hur ska jag göra för att vi ska få ro (främst sonen som ska få ro) hjälp och tips tack:)

• Svar på tråden Hur hantera?
  • Mammatillw

Kan tillägga att vi alltid är ute på förmiddagarna ca 1h, då bråkas det också om att vi ska gå in, inte ha vantar på sig (-4 idag tex) han ska köra barnvagnen i snön, vicka och sladda med vagnen.

• Mammatillw

Hej, och tack för svar! För att förtydliga så med att han fått 99% uppmärksamhet betyder stt dottern sover mycket i sjal på dagarna och då kan jag och sonen göra saker.. Han är delaktig om jag plockar i diskmaskinen tex eller lagar mat. Byter jag blöja på henne pratar jag med han.. Som du säger, det är en ond spiral vi hamnat i, känns som jag bara säger nej, sluta, gå härifrån, gör inte så, mamma blir ledsen när du slåss och då vill jag inte leka med dig om du slåss/skriker/rivs mm.. Vi träffar jämngamla barn också, men de flesta är lite rädd för sonen då han lätt blir för uppspelt och då blir hårdhänt eller vill se vart de andra barnen drar gränsen:/

• Mammatillw

Men är det okej att skicka in han på rummet när han bara bråkar och slåss? Iof så funkar det ju inte eftersom han lika fort kommer ut igen och fortsätter..

Svar på tråden Hur hantera?