Hur hantera?
Jag har inga supertips tyvärr. Kan bara säga hur vi gjort när det kommit syskon. När vår 3½ åring blev storasyster första gången var hon 20 månader. Då var det hon som fick vara i fokus. Hon som blev storasyster i första hand.
Hon fick vara delaktig i allt. "Tror du lillasyster vill ha en ny blöja?". "Ska vi hjälpas åt?" Alltså frågade henne, lät henne vara med osv. Och som sagt, det var HON som blivit storasyster.
När nästa syskon kom för 3 veckor sedan så hade vi då en 20 månaders igen, samt 3½ åringen. Vi har gjort på samma sätt där. Låtit storasystrarna få uppmärksamheten när det gäller lillebror. Att dom känner att dom fått ett syskon i första hand, och i andra hand har vi fått ett 3:e barn typ.
3½ åringen får vara med och mata, hålla flaskan under uppsikt medans han ligger i mitt eller min mans knä. Får hjälpa till att rapa honom, klä på, byta blöja. Mycket prat med 3½ åringen också om barn, bebisar och hur det var när hon var liten. Gärna lite överdrivet. "Oj, nu kräktes lillebror, vet du.. När du var såhär liten så kräktes du med, Du kräktes så mycket så mamma fick gå och duscha", Sånt tycker hon är kul. Referera till hur det var när hon var liten. (Hon är såklart fortfarande liten, men i hennes ögon är hon ju superstor och att hon varit bebis är lika långt bort som att det fanns dinosaurier typ).
Kollat mycket på bilder av bägge storasystrarna när dom var bebisar, då ser dom sina gosedjur, filtar osv som dom har idag med. Nu tror jag inte att min 20 månaders förstår. Men allt funkar galant här hemma. Dom behandlar sin lillebror som om det vore den största skatten på jorden.
Jag läser ju att ni inkluderar eran son i sin lillasyster, men kanske något nytt tips kom med.
Lycka till, och det är en stor sak att få syskon.
Jo en sak till. Vi har bägge valt att vara hemma första tiden. Ca 6 månader, det kanske underlättar lite också.