Inlägg från: Anonym (Ångest) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ångest)

Klara av en abort :-(

Jag har gjort en abort för 3 år sedan vilket slutade i ren dödslängtan efteråt. Jag har ett barn sen innan som jag hade väldigt svårt att vara nära efter den för jag kände mig som en riktigt hemsk människa som i min värld hade dödat ett barn. Idag har jag lyckats komma vidare. Men står oplanerat gravid igen och hela världen faller samman. Pappan vill att vi ska ta bort det men jag har svårt att se att jag klarar det denna gång. Förra gången hade jag svårt att få ur min känslor men just nu gör jag inget annat än att gråta. Hade jag fått ett missfall däremot hade det varit lättare att hantera för då hade det åtminstone inte varit mitt fel. Men nu är det jag som måste döda ett till barn. Jag som själv inte vill något hellre än att få fler barn. Jag vet inte vem jag ska kunna prata med om det här. Förra gången skämdes jag otroligt mycket, men kunde ändå prata lite med mina närmaste. Nu vill jag inte berätta för någon för jag tyckte det var hemskt nog att ha gjort det en gång. Finns det någon som kan råda om något? För just nu känns det som det vore lättare att ha ihjäl sig själv istället för att genomgå en abort.

• Svar på tråden Klara av en abort :-(
  • Anonym (Ångest)

Fast jag har svårt att se hur det inte skulle vara ett barn. Jag vet ju att ligger det kvar där inne ett tag till kommer det ut en bebis. Visst antagligen är det väl där det går fel för mig, men bar svårt att lur mig själv med att det inte skulle vara ett barn.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Behåll) skrev 2014-11-28 13:29:52 följande:
    Om du inte vill göra en abort så gör inte en abort. I slutändan är det ändå ditt val och inte din partners. Vill inte han finna sig i ditt beslut så får ni väll gå skilda vägar. Förhoppningsvis tar han sitt förnuft till fånga och kan glädjas över att ni ska få ett till barn.

Jo det är ju det som skulle kännas mest rätt. Men å andra sidan vill jag ha honom vid min sida då. Hur vet man egentligen när man gör rätt val här i livet? Just nu känns allt piss bara av tanken på en abort. Men tänk om man gör "pappan" lika mycket skada av att behålla. Ingen människa bör behöva må så här dåligt är min tanke. :-/
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (aldrig ångrat) skrev 2014-11-28 23:03:20 följande:
    Vi tänker alla olika, och det måste man ju respektera naturligtvis.Jag har själv gjort en abort i tionde veckan, men kände det aldrig som att jag dödade mitt barn. Hade aldrig den tanken, och jag mådde inte dåligt efteråt, och jag har aldrig ångrat mig. Men jag har full respekt för att du tänker annorlunda.

Jag hade önskat att jag tog lika lätt på saken som du. Men jag vet hur jag mådde efter min förra abort och då var det inte ens i närheten av så jobbigt som det känns inför denna. Jag vet ju att det är mitt barns småsyskon som jag har ihjäl.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (aldrig ångrat) skrev 2014-11-29 11:49:42 följande:
    Jag är ingen kallhamrad person som tar lätt på någonting. Anledning till att jag gjorde abort var för att jag lyckats ta mig ur en relation med en våldsam man som misshandlade mig. och som jag var livrädd för. När jag med hjälp fick kraft att våga lämna upptäckte jag att jag var med barn. Det fanns inga möjligheter för mig att behålla detta barn, och därmed åter bli knuten till min plågoande. Du använder dramatiska ord som "döda" och "ha ihjäl" ett småsyskon till dina barn. Så har jag aldrig tänkt om min abort. Utan istället att jag räddade mina barn som jag redan hade från en person som gjort vårt liv till ett helvete. Jag betraktar inte mig själv som en mördare. Nu är ju du i en helt annan situation, men kanske du också gjort samma val om du hade varit i mina skor? Du ska göra det val som känns bäst för dig.

Absolut tycker jag inte en abort alltid är fel så menade inte att klanka ner på dig! Min förra abort gjorde jag just för det var en väldigt dålig pappa. Där fanns det inga alternativ. Det var fullt ut mitt val. Men ändå har jag mått väldigt dåligt efter den just för jag vet vad det hade blivit. Jag kan förstå att du mest kände ett lättnad kanske när det var över? Jag däremot vet att jag inte kommer ha den känslan utan mer tvärtom. Förra gången hade jag svårt att förlåta mig själv trots omständigheterna. Den här gången tror jag aldrig art jag kommer förlåta mig istället. Jag vet också att jag övrig kommer kunna berätta det för någon. Förr abort hade jag ändå vänner och familj som stöd. Nu skulle jag skämmas ihjäl för att behöva göra samma sak en gång till. Förra gången grinade jag inte ens hos kuratorn för jag visste att det var rätt beslut då. Den här gången har jag börjat redan läkarbesöket när graviditeten skulle fastställas. Just nu känner jag istället bara att det hade varit lättare om man fick dö själv istället för att genomgå det igen. Har knappt ätit eller druckit på dagar nu utan ligger mest bara och antingen grinar eller känner total tomhet. Jag vet att alla känslorna kring det här kommer jag inte orka med. Att jag på det så redan har ett barn på heltid hjälper inte just nu. Den här tiden hade han haft det bättre hos sin pappa för jag är inte närvarande alls. Jag orkar helt enkelt inte. Jag har gått för långt ner.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Tänkefter) skrev 2014-11-29 12:47:02 följande:
    Om pappan inte ens vill ha barnet vad är de för liv åt ett barn? Ett barn ska komma till världen av kärlek och med båda föräldrar som ger sitt liv åt den! Tänk efter om det är rätt att verkligen ta ett barn till världen för att du inte vill må dåligt över att göra abort. Det finns utbildade psykologer att prata med som hjälper dej....

Det är inte bara för jag inte vill göra en abort som jag vill behålla det, utan för jag inte vill något hellre än att få fler barn. Hade jag inte träffat denna man hade jag tillochmed börjat en planering på att åka till Danmark och skaffa barn på egen hand. Men nu står jag här och har träffat en man som känns helt rätt. Alltså vill jag inte såra honom. Men jag vet vad du menar.
  • Anonym (Ångest)
    3barnspappan skrev 2014-11-29 12:55:15 följande:
    Vill du behålla barnet, behåll det! Och vice versa. Det är bara du som bestämmer - ingen annan. Inte familjeliv, inte pappan, ingen annan än du. Vad är det för man förresten? En riktig man tar ansvar för sina handlingar! :)

Jo fast det gör han egentligen. Han säger det att oavsett kommer han finnas där. Men tycker det är olägligt just nu. Han tycker att en abort är det bästa för alla just nu. Så det är iaf bara inte att han skiter i en och situationen
  • Anonym (Ångest)
    3barnspappan skrev 2014-11-29 13:47:04 följande:
    Barn kommer väl sällan 100% lägligt? Men är ju en stor gåva ändå! :)

Tack för peppning!
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (aldrig ångrat) skrev 2014-11-29 19:11:38 följande:
    Jag har inte fått klart för mig om du lever tillsammans med den här mannen eller inte. Du skriver att du gör inget annat än gråter just nu. Hur reagerar han på att du mår så dåligt? Är han medveten om och förstår hur fruktansvärt dåligt du mådde efter den aborten du gjorde? Om han älskar dig, vill han då utsätta dig för det en gång till?.

Vi har ett distans förhållande just nu och av den anledningen förstår jag att det inte helt är läge. Nej jag har inte helt ännu kunnat öppna mig om det, utan det var i samband när vi pratade om en abort som jag först nämnde det. Som sagt så är det något jag skämts för väldigt mycket och har haft svårt att berätta om. Men han undrade hur mycket stöd jag egentligen hade den gången och menade på att han kommer ju finnas här för mig hela tiden. Vi försöker dock just nu att få ihop en tid där vi verkligen kan sitta i lugn och ro och prata. Så vi får se hur det känns efter det och hur det blir.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (aldrig ångrat) skrev 2014-11-29 19:33:40 följande:
    Jag önskar dig all lycka till, och hoppas att killen ger dig det stöd du behöver oavsett vilket val du gör. Viktigast av allt är att du gör det som känns rätt för dig.

Tack detsamma!
  • Anonym (Ångest)
    Esoada skrev 2014-11-29 19:41:36 följande:
    Hur blev du oplanerat gravid?

Ja av slarv, så om du tyckte ordet oplanerat var fel så absolut är jag okej med det,
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Behåll) skrev 2014-11-29 22:48:18 följande:
    Själv gjorde jag abort eftersom att min partner inte ville. Vi är fortfarande ihop och ska skaffa barn inom ett halvår nu men jag kan verkligen inte rättfärdiga att jag har gjort abort för att sedan 1,5 år senare skaffa barn när det passar bättre. Jag mådde oerhört dåligt både innan och efter aborten, med tanke på hur jag mådde innan borde jag ha insett att behålla var rätt beslut oavsett vad min partner ville. Jag kan inte se att jag hade gjort någon större skada på min partner genom att behålla, jag vet att han hade älskat det lilla livet. Men hade hade nog inte längtat på samma sätt som jag. Nu kan vi skaffa barn och dela längtan och lyckan tillsammans. Det är visserligen oerhört fint, men det är inte tillräckligt för att jag ska känna att aborten var rätt beslut. Men jag har full förståelse för att det kan vara rätt beslut för vissa. Men om man inte själv känner att det är rätt beslut så tror jag aldrig att det blir särskilt bra. Mitt liv har inte blivit sig likt efter aborten trots att det gått över ett år.

Tack för att du delade med dig! Men en sak måste jag fråga om det är okej? Hur klarade du av att stanna med killen efter aborten? För jag har svårt att se att jag skulle kunna ha samma respekt för min kille om han skulle tvinga mig att genomföra aborten. Därför är jag väldigt nyfiken hur ni lyckades. För just nu vill jag inte förlora honom oavsett, men känns som att risken är stor.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (hanna) skrev 2014-11-29 22:56:56 följande:
    Förstår jag det rätt om du vill behålla, egentligen, innerst inne? Men din partner vill inte? Det kan låta egoistiskt, men jag tycker faktiskt att du ska göra det du själv känner att du vill. Allt det praktiska kommer att lösa sig, även om en graviditet kommer olägligt.  Har du pratat med din partner om att behålla? Vart står han då? Hoppas du får det stöd du behöver! 

Du har förstått det helt rätt Jag har nog inte fått fram det ordentligt för honom om hur jobbigt jag verkligen tycker att det är. Men har sagt att jag inte vet om jag kommer klara av att göra abort. Han kommer vara med oavsett. Men det är en hel del praktiskt som behöver ordnas innan, men blir det så att den får stanna tror jag vi kommer kunna ordna det. Men det gäller nog att vi verkligen får tid att prata igenom allt nu så vi vet var vi båda står ordentligt så vi kan göra så båda mår så bra som möjligt i det här. Och tack
  • Anonym (Ångest)

Hur mycket vi nu än har pratat med varandra och med en kurator så känns det inte helt okej att göra en abort. Det är helt klart det vettigaste i detta läget. Men det gör så ont. Jag vill verkligen inte göra det. Men känner heller inte att jag bör tvinga på killen att bli pappa. Det känns som hur man än gör just nu så kommer hela relationen att ta slut nästan och det är det sista jag vill. Men hur hittar man styrkan i sig att göra en abort trots att man egentligen inte vill? Känns som man ska gå sönder inombords.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (aldrig ångrat) skrev 2014-12-11 15:18:21 följande:
    Känner du att du verkligen inte vill göra den här aborten, så ska du heller inte göra det. Du kanske får behålla killen, men jag är långt ifrån säker på att det skulle göra dig lycklig, om du kommer att må lika dåligt som efter din förra abort. Så mitt råd är "gör det inte!"

Nej jag vet. Men tänker man rent praktiskt kommer ju barnet och pappan inte kunna få en riktigt pappa barn relation då vi trots allt har ett distansförhållande idag och inte kommer ha en möjlighet att skaffa något gemensamt innan barnet kommer. Det känns som jag kämpar för att gr barnet en fel start, hur jobbigt det än är.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (aldrig ångrat) skrev 2014-12-11 16:20:22 följande:
    " Hade jag inte träffat denna man hade jag tillochmed börjat en planering på att åka till Danmark och skaffa barn på egen hand." Hur tänkte du där då? Vilken pappa skulle det barnet fått? Det här barnet du väntar nu har ju en pappa. Om än på distans.

Jo jag vet. Men å andra sidan så sårar jag ju pappan på denna gång också, det är nog därför det känns tungt, nej jag vet inte men det känns inte som tankarna är klara överhuvudtaget. Och hur mycket man än ältar allt snurrar allt bara vidare runt. Det hade varit så mycket lättare om han också hade velat bara. Då hade jag ju aldrig ens tvekat. Men det känns som man måste ta hänsyn till pappan med. Kanske är jag för mån om att han inte ska bli besviken och ledsen på mig. Vet dock inte ens varför. Utsäkta om jag verkar väldigt otydlig men ja jag vet nog knappt själv var jag har mig själv just nu. Skulle önska att set bara kunde gå smidigt igenom så man bara kunde glömma allting. Men det lär man ju aldrig göra.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Behåll barnet) skrev 2014-12-14 17:23:13 följande:
    Min åsikt är att du borde behålla barnet. Med tanke på: 1) Det praktiska/ekonomiska kan ordnas genom att leva något mer sparsamt + anhörigas och vänners stöd. Men den enorma sorg du kommer gå igenom om du gör abort kanske du aldrig kan bli av med. 2) Din kille bryr sig så lite om dig så han behöver ändra sig. Om han vill att ditt hjärta ska krossas vid ÄNNU en abort som du verkligen inte vill göra så ifrågasätter jag om han älskar dig. Även om du gör abort och behåller relationen med honom vet du inte vad som är nästa stora sak som han "kräver" att du ska göra mot din vilja. Jag förstår att det är en väldigt tuff situation men jag hoppas verkligen att allt ordnar sig på bästa möjliga sätt för dig, din kille och barnet.

Med det pratiska är det just att vi inte har någon möjlighet för tillfället att få ett gemensamt boende, och han vill bo mitt sitt barn om han får ett. Men jag kämpar hårt för att försöka hitta någon lösning på det. Jag märker verkligen att jag har mina upp och ned dagar i det här just nu. Vissa dagar känns det bara hopplöst och att jag måste se förbi min vilja, men sen kommer andra dagar som nu när jag vet att jag absolut inte kan göra något åt det utan verkligen vill ha kvar min lilla bebis.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (aldrig ångrat) skrev 2014-12-14 18:53:55 följande:
    Jag tycker också att du ska tänka på det barn som du redan har. Din abort för 3 år sen gav dig dödslängtan, och du hade väldigt svårt att vara nära ditt barn eftersom du kände dig som en barnamördare. Utsätt inte ditt barn för det en gång till.

Det känns verkligen skönt att få höra utav främlingar att det faktiskt är okej. Jag trodde nästan bara att man skulle få höra när man starta denna tråd om att man verklige måste vara 2 om att få barn. Så det känns verkligen skönt att man inte bara fått den reaktionen.
Svar på tråden Klara av en abort :-(