• minerva123

Kan ni inte bara försöka fatta detta!

sportpappa skrev 2014-12-06 11:35:48 följande:

Barnlöshet kan bero på psykologiska hinder så att skaffa en hund kan faktiskt leda till att man blir med barn.

Skulle du omvänt rekommendera någon att använda psyket som preventivmedel? Ca 2% av alla som adopterar får biologiska barn någongång efter adoptionen. Med andra ord så förblir 98% utan biologiska barn. Inga strålande siffror eller hur.
  • minerva123
    Donum skrev 2014-12-06 11:23:05 följande:

Det beror nog på vad den ofrivilliga barnlösheten beror på. Vi har deltagit i en forskningsstudie ang. upprepade missfall och där visar det sig att den s k "omhändertagandefaktorn" spelar stor roll för utfallet. 

Har du en länk till den studien? Det vore väldigt intressant att ta del av den!
  • minerva123
    Anonym (Tack) skrev 2014-12-06 20:35:42 följande:

Jag behövde få höra det här. Har inte varit ofrivilligt barnlös alls länge men har från början fått höra att det aldrig kommer gå om jag fortsätter tänka på det så mycket.

Jag önskar dig all lycka till på vägen (var själv ofrivilligt barnlös i många år innan vi till slut lyckades få barn med hjälp av IVF)! Det här blogginlägget tycker jag är så spot on och jag brukar försöka sprida det när jag kan:

fridagro.blogspot.se/2013/06/oppet-brev-till-dig-som-vill-bli-gravid.html
  • minerva123
    Donum skrev 2014-12-07 10:20:57 följande:

Inte till själva studien, men här har du ett reportage: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5125223

Du kan säkert kontakta Lennart Blomqvist för att få mer information om omhändertagandefaktorn och de studier som har gjorts ang. det. Han är väldigt tillmötesgående. 

Tack!!
  • minerva123
    sportpappa skrev 2014-12-07 18:26:56 följande:

Bara för att det inte stämmer på dig eller på alla så betyder det inte att det inte kan påverka. Stress påverkar ägglossningen (och potensen) så stress påverkar definitivt kroppen. Stress påverkar kroppens hormonproduktion.

Om man tittar på de studier som genomförts så går det inte att utesluta att stress påverkar. Studier pekar åt båda hållen.

Länka gärna till de studier du referar till!
  • minerva123
    Anonym (ge upp) skrev 2014-12-07 16:13:26 följande:

Vet flera par i min närhet som försökt få barn länge, vissa många år.

Först när dom "gav upp" och skaffade en hund eller adopterade lyckades dom få biologiska barn.

Så jo, jag tror nog att psyket kan spela en roll när man inte blir gravid, stress kan ju som bekant göra det svårare att få barn.

Som sagt, bara ca 2% av de som adopterar får biologiska barn i något skede under sin resterande fertila tid. Så att du känner "flera stycken" är ju ganska anmärkningsvärt. Vad gäller hundanskaffning har jag inga siffror, men att fler ofrivilligt barnlösa med hund skulle få barn jämfört med ofrivilligt barnlösa utan hund - det har jag svårt att tro. Och liksom alltid skall man ju akta sig för att använda anekdotiska exempel från sin egen omgivning som någonsorts allmän sanning. Särskilt när man är inne på ett så oerhört känsligt och för många så sorgefyllt område som ofrivillig barnlöshet.
  • minerva123
    Donum skrev 2014-12-10 07:01:21 följande:
    För att "bara" vara "blivande" BM så ska du nog ta det lite lugnt med kategoriska ja eller nej. Som nämnts ovan så påverkar den s k omhändertagandefaktorn risken för missfall.

Nja, jag skulle inte gå så långt att säga att det är belagt att omhändertagandefaktorn påverkar risken för missfall. Lennart Blomqvist startade den studie du referar till 2008 och han har ännu inte presenterat slutmaterialet. I en intervju från år 2013 säger han att han dittills studerat 287 kvinnor, men att underlaget fortfarande var för litet för att kunna säga att resultatet är statistiskt signifikant. Han behöver ett underlag om minst 400 kvinnor för att kunna dra några slutsatser. För som han själv säger, efter tre missfall är chansen 50% att den fjärde graviditeten går vägen och det helt av naturen utan läkemedel eller andra insatser.
  • minerva123
    Donum skrev 2014-12-10 15:10:35 följande:
    Det är inte han som har kommit fram till att omhändertagande påverkar risken för missfall. Den studien han håller på med nu har inte omhändertagandet som fokus alls.

Men varför hänvisar du då till honom som ett argument för att psykologin spelar roll vid missfall?
  • minerva123
    Donum skrev 2014-12-10 16:18:58 följande:
    Jag hänvisade till hans hänvisning till forskning angående den sk omhändertagandefaktorn. Det är inte han som har kommit på det.

Okej. Jag kan tyvärr inte hitta någon forskning gjord på Ullevåls sjukhus om missfall och psykologiska faktorer. Vet du något mer om det?
  • minerva123
    sportpappa skrev 2014-12-07 20:46:33 följande:
    Studier, artiklar och texter från de som kan mer i ämnet:

1. humrep.oxfordjournals.org/content/12/10/2324.full.pdf+html

2. www.asrm.org/FACTSHEET_Stress_and_Infertility/

health.usnews.com/health-news/family-health/womens-health/articles/2010/08/27/cant-get-pregnant-how-stress-may-be-causing-your-infertility

3. www.nhs.uk/news/2014/03March/Pages/Stresss-effects-on-fertility-studied.aspx

4. www.webmd.com/infertility-and-reproduction/features/infertility-stress

5. www.medicalnewstoday.com/articles/277543.php

Det finns flertalet sidor om myter bakom infertilitet där stress tas upp, men de avfärdar det inte riktigt eftersom det inte finns några studier som klart visar hur det förhåller sig:

www.pennmedicine.org/fertility/patient/resources/reproductive-health-information/common-fertility-myths.html

Det som de flesta verkar komma fram till är att det är oklart och att det kan vara möjligt att stress påverkar. Jag har inte hittat någon som säger att det inte kan påverka. Att det inte finns några klara bevis tyder på att stress i alla fall inte är en starkt påverkande faktor, dvs. det går inte att använda som preventivmedel 

Mina numreringar i citatet ovan.

1. Studie på 13 st kvinnor där man tagit urinprov och fyllt i frågeformulär 2 ggr i månaden. Studieunderlaget är alldeles för litet för att man ska kunna dra några slutsatser alls.

2. American society for reproductive medicines hemsida. De skriver i ingressen "it's not known if high levels of stress can prevent pregnancy or affect o womens chances of conceiving". Inget som stöder stresstesen.

3. Ett referat av en studie på en nyhetssajt. Därmed svårt att värdera den. 274 kvinnor där man mätt alfa-amylas (stresshormon) i saliv. Höga nivåer gav 12% mindre chans att bli gravid. Men hur stor var chansen från början? 12% jämfört med vad?

4. Även här ett referat. 400 kvinnor där man mätt alfa-amylas och kortisol i saliv. Slutsatsen är " study fails to prove effect on stress on fertility".

5. "Right now there arent enough data to draw a clear abd obvious line / between stress and infertility/"

6. Tar bara upp manlig stress
  • minerva123
    Anonym (johodå) skrev 2015-01-26 21:30:37 följande:

Ni som är barnlösa kan ju tänka att ni får mycket egentid, slipper sömnlösa nätter, slipper alla måsten med barn, slipper kladd, bajs, blöjor, nappflaskor, snoriga barn.  

Vad vill du egentligen med att skriva i den här tråden?
Svar på tråden Kan ni inte bara försöka fatta detta!