Kan ni inte bara försöka fatta detta!
Barnlöshet kan bero på psykologiska hinder så att skaffa en hund kan faktiskt leda till att man blir med barn.
Barnlöshet kan bero på psykologiska hinder så att skaffa en hund kan faktiskt leda till att man blir med barn.
Det beror nog på vad den ofrivilliga barnlösheten beror på. Vi har deltagit i en forskningsstudie ang. upprepade missfall och där visar det sig att den s k "omhändertagandefaktorn" spelar stor roll för utfallet.
Jag behövde få höra det här. Har inte varit ofrivilligt barnlös alls länge men har från början fått höra att det aldrig kommer gå om jag fortsätter tänka på det så mycket.
Inte till själva studien, men här har du ett reportage: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5125223
Du kan säkert kontakta Lennart Blomqvist för att få mer information om omhändertagandefaktorn och de studier som har gjorts ang. det. Han är väldigt tillmötesgående.
Bara för att det inte stämmer på dig eller på alla så betyder det inte att det inte kan påverka. Stress påverkar ägglossningen (och potensen) så stress påverkar definitivt kroppen. Stress påverkar kroppens hormonproduktion.
Om man tittar på de studier som genomförts så går det inte att utesluta att stress påverkar. Studier pekar åt båda hållen.
Vet flera par i min närhet som försökt få barn länge, vissa många år.
Först när dom "gav upp" och skaffade en hund eller adopterade lyckades dom få biologiska barn.
Så jo, jag tror nog att psyket kan spela en roll när man inte blir gravid, stress kan ju som bekant göra det svårare att få barn.
Ni som är barnlösa kan ju tänka att ni får mycket egentid, slipper sömnlösa nätter, slipper alla måsten med barn, slipper kladd, bajs, blöjor, nappflaskor, snoriga barn.