• Anonym (snälla)

Kan ni inte bara försöka fatta detta!

Snälla försök förstå att om någon som är ofrivilligt barnlös får barn efter att ha skaffat hund eller whatever så har det för sjutton INTE med hunden/whatever att göra! Det är en slump! Det är den förbannade oförklarliga jävliga slumpen!
    Jag önskar att folk kunde fatta dessa grundläggande saker om den mänskliga hjärnan....och ha det i åtanke innan de öppnar munnen:

1. Hjärnan minns inte det vanliga utan det som är ovanligt och spektakulärt.
    Man minns ju oftast de riktigt bra dagarna och de riktigt dåliga dagarna i ens liv, man minns ju oftast inte de vanliga dagarna när allt bara lunkar på...Den mänskliga hjärnan minns det som är ovanligt eller sticker ut. Folk fattar inte att det kanske VERKAR vanligt men det är bara för att den mänskliga hjärnan är inställd på att komma ihåg det som är ovanligt. Det är därför  vissa tror att det är vanligt med mirakel, de minns helt enkelt de få mirakel som sker.
    2. Hjärnan letar förklaringar och mönster för att förstå sånt som inte går att förstå. Hjärnan inställd på att leta efter förklaringar och mönster i omvärlden så då hittar hjärnan på förklaringar där det inte finns...och då blir så knäppt att de tror att hunden/whatever är anledningen till att folk blir gravida...

• Svar på tråden Kan ni inte bara försöka fatta detta!
  • Donum

Det beror nog på vad den ofrivilliga barnlösheten beror på. Vi har deltagit i en forskningsstudie ang. upprepade missfall och där visar det sig att den s k "omhändertagandefaktorn" spelar stor roll för utfallet. 

• sportpappa

Barnlöshet kan bero på psykologiska hinder så att skaffa en hund kan faktiskt leda till att man blir med barn.

• Jag är bara jag
    sportpappa skrev 2014-12-06 11:35:48 följande:
    Barnlöshet kan bero på psykologiska hinder så att skaffa en hund kan faktiskt leda till att man blir med barn.
    Nej,det kan det INTE! Detta är en myt som jag ska motarbeta till min död för den bara skuldbelägger kvinnor!! "Skyll dig själv,det är ditt eget fel att du inte får barn för du har tänkt fel!". Jag har träffat massor med läkare,gjort många IVF.er och läst massor och tänk-ingenstans nånstans har en enda läkare sagt att det beror på mitt eller nån annans psyke att vi inte kan få barn!!

Infertilitet har alltid faktiska orsaker. Lika ofta beror det på mannen som kvinnan!
  • minerva123
    sportpappa skrev 2014-12-06 11:35:48 följande:

Skulle du omvänt rekommendera någon att använda psyket som preventivmedel? Ca 2% av alla som adopterar får biologiska barn någongång efter adoptionen. Med andra ord så förblir 98% utan biologiska barn. Inga strålande siffror eller hur.
  • Donum
    Jag är bara jag skrev 2014-12-06 16:04:54 följande:
    Nej,det kan det INTE! Detta är en myt som jag ska motarbeta till min död för den bara skuldbelägger kvinnor!! "Skyll dig själv,det är ditt eget fel att du inte får barn för du har tänkt fel!". Jag har träffat massor med läkare,gjort många IVF.er och läst massor och tänk-ingenstans nånstans har en enda läkare sagt att det beror på mitt eller nån annans psyke att vi inte kan få barn!!

Infertilitet har alltid faktiska orsaker. Lika ofta beror det på mannen som kvinnan!
    Fast det stämmer inte. Det finns, som bekant, olika orsaker till barnlöshet. Det är belagt att missfallsrisken minskar avsevärt beroende på omhändertagande, som inte har någon "faktisk" orsak eller förklaring. 
  • Jag är bara jag
    Donum skrev 2014-12-06 16:32:02 följande:
    Fast det stämmer inte. Det finns, som bekant, olika orsaker till barnlöshet. Det är belagt att missfallsrisken minskar avsevärt beroende på omhändertagande, som inte har någon "faktisk" orsak eller förklaring. 
    Jamen ser du,vid missfall är man redan gravid!! Vi pratar om att bli gravid och där ska baske mig INGEN komma och påstå att jag inte blir gravid p.g.a mitt eget psyke! Det är ju det folk tjatar sig blå om: sluta tänk,slappna av,längta inte,försök inte-den är ju bäst liksom!  Förvånad ,skaffa hund,adoptera så går det sen,flytta,åk utomlands,byt jobb och måla om huset typ.
  • Donum
    Jag är bara jag skrev 2014-12-06 16:52:45 följande:
    Jamen ser du,vid missfall är man redan gravid!! Vi pratar om att bli gravid och där ska baske mig INGEN komma och påstå att jag inte blir gravid p.g.a mitt eget psyke! Det är ju det folk tjatar sig blå om: sluta tänk,slappna av,längta inte,försök inte-den är ju bäst liksom!  Förvånad ,skaffa hund,adoptera så går det sen,flytta,åk utomlands,byt jobb och måla om huset typ.
    Vi pratade om ofrivillig barnlöshet, trodde jag. 
  • minerva123
    Donum skrev 2014-12-06 11:23:05 följande:

Det beror nog på vad den ofrivilliga barnlösheten beror på. Vi har deltagit i en forskningsstudie ang. upprepade missfall och där visar det sig att den s k "omhändertagandefaktorn" spelar stor roll för utfallet. 

Har du en länk till den studien? Det vore väldigt intressant att ta del av den!
  • Anonym (Tack)

Jag behövde få höra det här. Har inte varit ofrivilligt barnlös alls länge men har från början fått höra att det aldrig kommer gå om jag fortsätter tänka på det så mycket.

• minerva123
    Anonym (Tack) skrev 2014-12-06 20:35:42 följande:

Jag behövde få höra det här. Har inte varit ofrivilligt barnlös alls länge men har från början fått höra att det aldrig kommer gå om jag fortsätter tänka på det så mycket.

Jag önskar dig all lycka till på vägen (var själv ofrivilligt barnlös i många år innan vi till slut lyckades få barn med hjälp av IVF)! Det här blogginlägget tycker jag är så spot on och jag brukar försöka sprida det när jag kan:

fridagro.blogspot.se/2013/06/oppet-brev-till-dig-som-vill-bli-gravid.html
Svar på tråden Kan ni inte bara försöka fatta detta!