Inlägg från: Anonym (blivande BM) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blivande BM)

Kan ni inte bara försöka fatta detta!

Jag läser till barnmorska, och igår hade vi temadag om IVF. Många föreläsare sa att det inte är klargjort huruvida stress påverkar eller ej. Stress påverkar ägglossning och hormonell verkan i kroppen negativt, varför en ägglossning kan utebli. Kontentan var att alla par (kvinnor) är olika. Vissa blir gravida trots våldtäkt, hos andra  kan hård psykisk stress hos kvinnan påverka funktionen att bli gravid.

• Anonym (blivande BM)

Det man vet som inte har effekt, är alla "huskurer" som zink, bisolvon och bidrottninggelé. 

• Anonym (blivande BM)
    Anonym (Nope) skrev 2014-12-09 17:08:23 följande:
    Men då pratar man om, som du själv säger, hård psykisk stress, inte stressen över att tänka på att man vill bli gravid.

Det är ju det många tror: att om man tänker för mycket på det (stressar) så blir det inget då därför ska man sluta tänka på det.... Det funkar inte så.
    Jo, att intensivt vilja och att allt dagligen handlar om graviditet/barn, så kan det bli, hos vissa individer, en sådan låsning att ÄL inte sker, menar våra föreläsare. 
  • Anonym (blivande BM)
    Donum skrev 2014-12-09 17:13:33 följande:
    Tycker du inte att det är hård psykisk stress att vilja få barn men inte kunna?
    Jag tycker definitivt att det var det.
    Precis en sådan stress!
  • Anonym (blivande BM)
    Lilalove skrev 2014-12-09 21:09:56 följande:

Diskussionen om huruvida ÄL påverkas av stress eller inte lämnar jag därhän, men menar du också att risken för missfall är större om man oroar sig för det?

Det känns som att var och varannan artikel på sjukvårdsrådgivningen innehåller en dementi av detta. Det är en av mina största farhågor, att jag ska vara så rädd att förlora barnet att jag också gör det.

NEJ, missfall orsakas inte av oro/stress. Det vanligaste är att det är fel på fostret, så naturen sorterar ut det. 
  • Anonym (blivande BM)
    Donum skrev 2014-12-10 07:01:21 följande:
    För att "bara" vara "blivande" BM så ska du nog ta det lite lugnt med kategoriska ja eller nej. Som nämnts ovan så påverkar den s k omhändertagandefaktorn risken för missfall.
    Från en person? Det låter för mig himla konstigt, och det är inte alls det vi får lära oss. 
  • Anonym (blivande BM)
    För att "bara" vara "blivande" BM så ska du nog ta det lite lugnt med kategoriska ja eller nej. Som nämnts ovan så påverkar den s k omhändertagandefaktorn risken för missfall.
    Från en person? Det låter för mig himla konstigt, och det är inte alls det vi får lära oss. 
  • Anonym (blivande BM)
  • Anonym (blivande BM)
Svar på tråden Kan ni inte bara försöka fatta detta!