• Anonym (Nope)

Kan ni inte bara försöka fatta detta!

Anonym (ge upp) skrev 2014-12-07 16:13:26 följande:

Vet flera par i min närhet som försökt få barn länge, vissa många år.

Först när dom "gav upp" och skaffade en hund eller adopterade lyckades dom få biologiska barn.

Så jo, jag tror nog att psyket kan spela en roll när man inte blir gravid, stress kan ju som bekant göra det svårare att få barn.

Men lägg av....

Det är SLUMPEN!

Jag känner flera par (inklusive mig själv och min man) som inget av det där har funkat för.

Så otroligt jävla förolämpande när någon jävla amatörtyckare kommer och säger att man ska sluta tänka på det och ge upp så blir det barn direkt. Fy fan...

Så funkar det inte, inte för någon!

Stress måste vara av sådan art att människan i övrigt kollapsar helt, att alla funktioner stängs av, dvs man typ dör, för att det ska påverka fertiliteten.

Kvinnor i krigssituationer blir ju gravida, om de inte är stressade så vettefan vem som är det.

Att du TROR att psyket kan påverka rekommenderar jag att du aldrig yttrar högt eller skriver någonstans om du inte vill idiotförklara dig själv helt.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (blivande BM) skrev 2014-12-09 06:58:17 följande:

Jag läser till barnmorska, och igår hade vi temadag om IVF. Många föreläsare sa att det inte är klargjort huruvida stress påverkar eller ej. Stress påverkar ägglossning och hormonell verkan i kroppen negativt, varför en ägglossning kan utebli. Kontentan var att alla par (kvinnor) är olika. Vissa blir gravida trots våldtäkt, hos andra  kan hård psykisk stress hos kvinnan påverka funktionen att bli gravid.

Men då pratar man om, som du själv säger, hård psykisk stress, inte stressen över att tänka på att man vill bli gravid.

Det är ju det många tror: att om man tänker för mycket på det (stressar) så blir det inget då därför ska man sluta tänka på det.... Det funkar inte så.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (yeppis) skrev 2014-12-10 07:15:43 följande:

Men jag tror du måste acceptera att alla tycker olika... och lära dig hantera det. Det verkar otroligt jobbigt att reagera på det här sättet... hitta ett sätt att lära dig att alla tycker och tänker olika.. :) Det handlar inte om att de vill förolämpa dig utan att ni har olika åsikter. Och ja, stress har stor inverkan på kroppen och fertilitet... det är JAG övertygad om... men det kanske inte du är övertygad om... vi tycker helt enkelt olika...

Vad folk tycker eller har för åsikter är irrelevant i frågan då det inte påverkar eller ändrar fakta.

Det är ungefär som att jag skulle hävda att syre inte är nödvändigt för människans överlevnad och sen avfärda alla faktabaserade argument med att det är min åsikt och att andra måste lära sig att hantera den och acceptera att alla tycker olika. ( = korkat)
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Men...) skrev 2014-12-19 06:56:28 följande:

Fast det är ju lite skillnad... Det är ju faktiskt inte på något sätt bevisat att stress inte påverkar fertilitet så det går inte att utesluta. Det finns helt enkelt inte kända fakta i frågan på det sättet, och det skulle vara oerhört svårt att bevisa. Så det betyder ju faktiskt att folk får tycka lite vad de vill...

Avsaknad av bevis gör naturligtvis inte att man kan tycka fritt i ämnet.

Ungefär som om jag skulle säga att jag tycker att du har en blå skoteroverall på dig just nu. Jag har inget bevis för att det inte är så, alltså kan jag ha åsikten att det är så enligt ditt resonemang.

Fast i frågor relaterade till denna tråd blir det dock lite mer känsligt och potentiellt sårande när folk ska ha åsikter om ens fertilitet baserat på tyckande.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Men...) skrev 2014-12-19 16:04:40 följande:

Återigen, haltande liknelser som inte direkt ger någonting.

Givetvis kan man inte tycka helt fritt och hitta på vad man känner för. Men det är faktiskt inte helt osannolikt att stress kan ha någon form av påverkan, så att försöka förbjuda folk att påstå det är ju lite märkligt...

Det folk missuppfattar är ju att ingen menar att det är någon värdering i det påståendet. Ingen tror att om du bara tar ett djupt andetag varje morgon så blir du garanterat gravid nästa månad. Ingen påstår att det är något som man kan styra över på ett enkelt sätt.

Nej jag förstår att liknelsen inte ger något om man inte ens vill försöka att förstå argumentationen.

Det är nog ingen som har påstått att det ligger en värdering i folks hemmasnickrade teorier om hur stress påverkar fertilitet. Der ni, som prompt ska "tycka" saker om andras barnalstrande, inte förstår är att luftandet av dylika åsikter är sårande eftersom innebörden av det ni säger oundvikligen blir: "tagga ner så händer det, du tänker fel".

Och jo, det finns faktiskt de som nära nog påstår (och gärna delar med sig av sin briljans) att det räcker med ett djupt andetag så blir man på smällen direkt. "Tipsen" i stil med: sluta tänk på det/skaffa hund/ställ er i adoptionskö är ju i princip sådana påståenden. Jag fattar att avsikten med sådana uttalanden oftast inte är att såra men lik förbannat så är de det för det är ett så otroligt trivialiserande av problemet. Lägg då dessutom till alla följdfrågor och krav på svar man ställs inför när man inte direkt säger: oh men gud vad bra, det här kommer att lösa problemet direkt!

Och det är något som jag verkligen önskar att du och dina åsiktslikar kunde ta in.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (johodå) skrev 2015-01-26 14:18:15 följande:

säg emot du, men verkligheten sägert annat! har man vöntat på sitt barn o så få¨r man det, då släpper mycket. sluta stressa så får ni barn snart ni barnlösa.

Du vill framstå som dumdryg va?

För ingen normalbegåvad människa tror att det fungerar så som det trams du försöker stava till här.
Svar på tråden Kan ni inte bara försöka fatta detta!