Inlägg från: Sisisisi |Visa alla inlägg
  • Sisisisi

Två döva tjejer - fråga vad du vill!

Tines skrev 2014-12-18 19:25:03 följande:

Hur lärde ni er att läsa och skriva?

Jag menar, ni hör ju inte hur en bokstav ska låta eller uttalas.. så hur vet ni att ni läser rätt?

Har alltid undrat detta....

Precis det undrar jag oxå!

Har ni kollar på serien switched at birth, isf vad tycker ni om den? Visar den en rättvis bild av hur det är att vara döv?
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sisisisi
    Döva tjejer skrev 2014-12-18 19:43:48 följande:

Switched at birth är en spännande serie, dock på ASL, något vi inte kan. Men Daphne i filmen ger tyvärr en snevriden syn på hur döva "fungerar". Hon "uppfattar" nästan allt tal som sägs i serien, bara för att hon kan "avläsa". SÅ bra på avläsning brukar helt döva inte vara (visst, det finns undantag). Vi anser att det finns en risk att hörande överskattar dövas förmåga att tala/avläsa pga denna serie.

Dessutom är hon hemskt dålig på teckenspråk. Skådespelaren är vuxendöv, och blev döv när hon var i 20-årsåldern, så hon är inte den som representerar den typiska döva i det riktiga samhället. 

Emmett är snarare den person som representerar en döv från ett dövsamhälle. :)

Intressant! Jag har försökt att läsa på läpparna, men det är ju jättesvårt trots att jag hör vad som sägs samtidigt.

Är det vanligt att man lär sig andra länders teckenspråk såsom vi hörande lär oss engelska mm. Eller om ni läsa en engelsk text "högt" tecknar ni då på svenska?

Jag har tänkt på att när Bay tecknar så verkar hon utelämna många ord, hon säger fler ord än hon tecknar alltså. Är det bara för att hon precis lärt sig eller är teckenspråken uppbyggda så?
  • Sisisisi

När jag pluggar brukar jag använda öronproppar för att kunna koncentrera mig bättre. Då har jag funderat på om döva oftare kan bibehålla koncentrationen och är mindre lättstörda? Jag hör ju alla ljud runt omkring och det är ofta rätt störande. Det är såklart svårt att jämföra... Men hur funkar det, vad gör ni när ni behöver kunna koncentrera er extra mycket tex läsa en text. Ni kan ju inte göra som jag och stoppa i öronproppar...

• Sisisisi

Hur tidigt brukar barn ha lärt sig teckenspråket flytande? Är döva småbarn mindre frustrerade än hörande som inte än lärt sig prata?

Ni vet säkert att en del använder sig av TAKK eller baby signs för att tidigare kunna kommunicera med sina småbarn och att småttingarna brukar kunna teckna vad de vill innan de kan säga vad de vill.

Svar på tråden Två döva tjejer - fråga vad du vill!