• Döva tjejer

Två döva tjejer - fråga vad du vill!

Hejsan!

Vi är två döva tjejer mellan 20-25 år, har ni någonsin träffat någon döv? 
    Har ni någonsin haft funderingar kring att vara döv? Vara helt utan ett sinne av hörsel? Ställ vilken fråga du vill!

Vi svarar på allt - ärligt! 

• Svar på tråden Två döva tjejer - fråga vad du vill!
  • Eza

Upplever ni att män drar sig från att dejta er pga detta? Har ni ett "normalt" liv eller upplever ni att ni är väldigt begränsade pga detta?

Häftigt att ni startar en sådan tråd, cred till er!

• Nikan

Vilka beteenden eller fördomar möter ni som är irriterande eller påfrestande?

• Långbenopluto

Hur lärde ni er att läsa och skriva?

Jag menar, ni hör ju inte hur en bokstav ska låta eller uttalas.. så hur vet ni att ni läser rätt?

Har alltid undrat detta....

• Döva tjejer

Eza, faktiskt har det hänt många gånger att män drar sig undan när dem fick reda på min hörselnedsättning. Jag har varit tillsammans med både döv och hörande kille och inlett ett långt förhållande av bägge. Skillnaden är förstås kommunikationen, det tog oss en lång tid innan jag och mitt hörande ex kunde kommunicera utantill - utan hjälpmedel som att skriva i lappar och mobilen. Detta begränsade oss från att kunna uttrycka oss helt fritt och visa spontant vad vi ville. Hörande män som drar sig undan är ingenting för mig, jag har då inget att förlora.

• Döva tjejer
    Nikan skrev 2014-12-18 19:19:25 följande:

Vilka beteenden eller fördomar möter ni som är irriterande eller påfrestande?

Att döva är stumma och inte har någon röst. Och så är det många som underskattar döva och tyvärr har döva svårt att hitta bra jobb och få en bra karriär. 

Många gånger överskattar hörande dövas förmåga att kunna "höra", och de undviker att kommunicera via papper även om den döva personen vill göra det. T.ex. så börjar den döva skriva på papper, men ofta bemöts denna att den hörande svarar genom att tala, eller i extrema fall så pratar de engelska istället. Eller höjer på rösten och pratar i örat på en, fast det absolut inte hjälper ett dugg.

Ibland förlöjligar hörande döva och "retas" genom att "teckna" obegripliga tecken. Det kan vara lite irriterande. 
  • Sisisisi
    Tines skrev 2014-12-18 19:25:03 följande:

Jag menar, ni hör ju inte hur en bokstav ska låta eller uttalas.. så hur vet ni att ni läser rätt?

Precis det undrar jag oxå!

Har ni kollar på serien switched at birth, isf vad tycker ni om den? Visar den en rättvis bild av hur det är att vara döv?
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Döva tjejer
    Tines skrev 2014-12-18 19:25:03 följande:

Vilken kul fråga! 
    Det är ju självklart att vi lär oss skriva och läsa, precis som alla andra. 

Kan man teckenspråk så blir det lättare att lära sig svenska, för då har man ju ett språk man förklarar det nya språket på. Det blir ju svårt om den döva inte har något språk alls, och ska lära sig svenska. Då blir det mycket svårt. På 1900-talet när döva förbjöds att använda teckenspråk så var alla döva hemskt dåliga på svenska och gick ut med nästintill ofullständiga betyg. Nu ser statistiken betydligt bättre ut, för döva får lära sig teckenspråk tidigt, och baserar alla andra skolämnen på språket. 
  • Döva tjejer
    Sisisisi skrev 2014-12-18 19:35:50 följande:
    Precis det undrar jag oxå!

Har ni kollar på serien switched at birth, isf vad tycker ni om den? Visar den en rättvis bild av hur det är att vara döv?
    Switched at birth är en spännande serie, dock på ASL, något vi inte kan. Men Daphne i filmen ger tyvärr en snevriden syn på hur döva "fungerar". Hon "uppfattar" nästan allt tal som sägs i serien, bara för att hon kan "avläsa". SÅ bra på avläsning brukar helt döva inte vara (visst, det finns undantag). Vi anser att det finns en risk att hörande överskattar dövas förmåga att tala/avläsa pga denna serie.

Dessutom är hon hemskt dålig på teckenspråk. Skådespelaren är vuxendöv, och blev döv när hon var i 20-årsåldern, så hon är inte den som representerar den typiska döva i det riktiga samhället. 

Emmett är snarare den person som representerar en döv från ett dövsamhälle. :)
  • Tilja

Kanske svårt att svara på, men när ni tänker, vad tänker ni "i" så att säga? (Typ handtecken, bilder, skrivna ord etc?)

• Döva tjejer
    Tilja skrev 2014-12-18 19:52:22 följande:

Kanske svårt att svara på, men när ni tänker, vad tänker ni "i" så att säga? (Typ handtecken, bilder, skrivna ord etc?)

Antar att alla döva "tänker" olika, jag ser i alla fall händerna framför mig och mestadels i bilder. När jag tänker på katt, ser jag två händer som tecknar "katt". Tänker jag på "en grå katt" ser jag bilder på gråa katter istället. Det är ungefärligt så jag "tänker". Så är det mycket mer visuellt. 

Det roliga är att undertexter som förekommer på tv, det kan ibland förekomma i mina nattsdrömmar, vilket jag har hört från flera döva vänner som också upplevt det! 
Svar på tråden Två döva tjejer - fråga vad du vill!