Inlägg från: Döva tjejer |Visa alla inlägg
  • Döva tjejer

Två döva tjejer - fråga vad du vill!

Hejsan!

Vi är två döva tjejer mellan 20-25 år, har ni någonsin träffat någon döv? 
    Har ni någonsin haft funderingar kring att vara döv? Vara helt utan ett sinne av hörsel? Ställ vilken fråga du vill!

Vi svarar på allt - ärligt! 

• Svar på tråden Två döva tjejer - fråga vad du vill!
  • Döva tjejer

Eza, faktiskt har det hänt många gånger att män drar sig undan när dem fick reda på min hörselnedsättning. Jag har varit tillsammans med både döv och hörande kille och inlett ett långt förhållande av bägge. Skillnaden är förstås kommunikationen, det tog oss en lång tid innan jag och mitt hörande ex kunde kommunicera utantill - utan hjälpmedel som att skriva i lappar och mobilen. Detta begränsade oss från att kunna uttrycka oss helt fritt och visa spontant vad vi ville. Hörande män som drar sig undan är ingenting för mig, jag har då inget att förlora.

• Döva tjejer
    Nikan skrev 2014-12-18 19:19:25 följande:

Vilka beteenden eller fördomar möter ni som är irriterande eller påfrestande?

Att döva är stumma och inte har någon röst. Och så är det många som underskattar döva och tyvärr har döva svårt att hitta bra jobb och få en bra karriär. 

Många gånger överskattar hörande dövas förmåga att kunna "höra", och de undviker att kommunicera via papper även om den döva personen vill göra det. T.ex. så börjar den döva skriva på papper, men ofta bemöts denna att den hörande svarar genom att tala, eller i extrema fall så pratar de engelska istället. Eller höjer på rösten och pratar i örat på en, fast det absolut inte hjälper ett dugg.

Ibland förlöjligar hörande döva och "retas" genom att "teckna" obegripliga tecken. Det kan vara lite irriterande. 
  • Döva tjejer
    Tines skrev 2014-12-18 19:25:03 följande:

Hur lärde ni er att läsa och skriva?

Jag menar, ni hör ju inte hur en bokstav ska låta eller uttalas.. så hur vet ni att ni läser rätt?

Har alltid undrat detta....

Vilken kul fråga! 
    Det är ju självklart att vi lär oss skriva och läsa, precis som alla andra. 

Kan man teckenspråk så blir det lättare att lära sig svenska, för då har man ju ett språk man förklarar det nya språket på. Det blir ju svårt om den döva inte har något språk alls, och ska lära sig svenska. Då blir det mycket svårt. På 1900-talet när döva förbjöds att använda teckenspråk så var alla döva hemskt dåliga på svenska och gick ut med nästintill ofullständiga betyg. Nu ser statistiken betydligt bättre ut, för döva får lära sig teckenspråk tidigt, och baserar alla andra skolämnen på språket. 
  • Döva tjejer
    Sisisisi skrev 2014-12-18 19:35:50 följande:
    Precis det undrar jag oxå!

Har ni kollar på serien switched at birth, isf vad tycker ni om den? Visar den en rättvis bild av hur det är att vara döv?
    Switched at birth är en spännande serie, dock på ASL, något vi inte kan. Men Daphne i filmen ger tyvärr en snevriden syn på hur döva "fungerar". Hon "uppfattar" nästan allt tal som sägs i serien, bara för att hon kan "avläsa". SÅ bra på avläsning brukar helt döva inte vara (visst, det finns undantag). Vi anser att det finns en risk att hörande överskattar dövas förmåga att tala/avläsa pga denna serie.

Dessutom är hon hemskt dålig på teckenspråk. Skådespelaren är vuxendöv, och blev döv när hon var i 20-årsåldern, så hon är inte den som representerar den typiska döva i det riktiga samhället. 

Emmett är snarare den person som representerar en döv från ett dövsamhälle. :)
  • Döva tjejer
    Tilja skrev 2014-12-18 19:52:22 följande:

Kanske svårt att svara på, men när ni tänker, vad tänker ni "i" så att säga? (Typ handtecken, bilder, skrivna ord etc?)

Antar att alla döva "tänker" olika, jag ser i alla fall händerna framför mig och mestadels i bilder. När jag tänker på katt, ser jag två händer som tecknar "katt". Tänker jag på "en grå katt" ser jag bilder på gråa katter istället. Det är ungefärligt så jag "tänker". Så är det mycket mer visuellt. 

Det roliga är att undertexter som förekommer på tv, det kan ibland förekomma i mina nattsdrömmar, vilket jag har hört från flera döva vänner som också upplevt det! 
  • Döva tjejer
    Sisisisi skrev 2014-12-18 20:02:04 följande:
    Intressant! Jag har försökt att läsa på läpparna, men det är ju jättesvårt trots att jag hör vad som sägs samtidigt.

Är det vanligt att man lär sig andra länders teckenspråk såsom vi hörande lär oss engelska mm. Eller om ni läsa en engelsk text "högt" tecknar ni då på svenska?

Jag har tänkt på att när Bay tecknar så verkar hon utelämna många ord, hon säger fler ord än hon tecknar alltså. Är det bara för att hon precis lärt sig eller är teckenspråken uppbyggda så?
    Vi lär oss engelska, men skillnaden är bara att det blir vårt tredje språk istället. En hel del kan ASL (amerikanskt teckenspråk), men inte alla kan det, och detta språk ges inte i skolan. Så flesta lär sig språket på egen hand (genom vänner, resor eller studier i USA).

Sen beror det också på hur bra man är på engelska: är man skilled så läser man inte det "högt", utan bara "läser". Hur man nu förklarar det ;) Jag kan tänka mig att de som har svårt med engelskan tycker det kan bli lättare om man tecknar ord för ord, så att man förstår vad det står på engelskan, via teckenspråket.

Bay är ju hörande, och bara kunnat tsp i ett par år. Det blir så att man utelämnar tecken om man pratar samtidigt. Man brukar rekommendera att man inte blandar ihop språken. Som döv är det jättesvårt att förstå Bay, för hennes teckenspråk inte är speciellt "bra", som Emmets, för hans tsp är inte engelskpåverkat, vilket Bays är.
  • Döva tjejer
    Haskel skrev 2014-12-18 20:02:12 följande:

Kan ni prata (rösten)?

Kan ni läsa läppar?

Mer eller mindre. Och det beror på vem man pratar med. De flesta pratar nog mer med sina (hörande) familjer, men väljer att inte prata med andra okända hörande. (nu syftar vi på de familjer som inte kan teckenspråk/är dåliga på det).
  • Döva tjejer
    Aniiee skrev 2014-12-18 20:04:15 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i , men du har nog aningens fel om huruvida Daphne representerar den typiska döva i "det riktiga samhället", eftersom det är mycket vanligare att BLI döv som vuxen än att födas döv och ha det med sig från... well, ever. Hon representerar kanske inte er, som döva sen födseln/mycket späd ålder, eller Emmett, som kanske representerar er bättre, Men hon "representerar" definitivt bortåt 80% av alla döva amerikaner. Kanske inte i sin roll, men som privatperson.

Sen har jag en fråga: Kan någon av er något teckenspråk utöver det svenska för seende? Skulle ni vilja lära er något till? Om det skulle komma någon absolut bot mot dövhet, skulle ni vilja bli hörande då? För alltid, eller kanske för en dag?
    Jo, Daphne är "född döv", eller ja, blev döv tidigt i serien, och gått på en dövskola. 

Det där med att antalet personer som blir döv senare i livet är vanligare än att vara dövfödda stämmer inte. De flesta som blir döva är pga ålder (60+), och det är inte dessa Daphne representerar. Sen vet vi att många döva amerikaner går integrerat, men det är en helt annan sak. Att Daphne representerar en barndomsdöv som går i en dövskola, passar inte riktigt. 

Men Daphne som skådespelare representerar en liten grupp vuxendöva, ja det stämmer. Synd att "samma" person representerar en barndomsdöv person i en serie med en sådan stor publik tittare. 
  • Döva tjejer
    HerrFantasi skrev 2014-12-18 20:11:08 följande:

Är ni bägge födda döva?
    Då undrar jag ifall ni har någon uppfattning av vad musik är för någonting? Hur kom ni i så fall underfund med det? Saknar ni att kunna lyssna på musik?
    Kan ni få någon hum om vad musik är genom att känna vibrationerna från de allra lägsta frekvenserna eller rent av höra dem?

Vi båda är födda döva.

De flesta döva är inte stendöva. Jag tror att många lyssnar på musik även om man inte uppfattar sångtexten. Många döva gillar att gå till krogen och dansa osv. De få som är helt stendöva brukar gillar att känna bas.
  • Döva tjejer
    Kira2 skrev 2014-12-18 20:18:31 följande:

Hur tecknar man couscous och eller bulgur? Haha konstig fråga kanske. Men jag tecknar till min son och skulle behöva det tecknet!

Tyvärr finns det inga tecken till dessa ord. Det är lite ont om tecken vad gäller mat. Man får bokstavera.
  • Döva tjejer
    Aniiee skrev 2014-12-18 20:04:15 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i , men du har nog aningens fel om huruvida Daphne representerar den typiska döva i "det riktiga samhället", eftersom det är mycket vanligare att BLI döv som vuxen än att födas döv och ha det med sig från... well, ever. Hon representerar kanske inte er, som döva sen födseln/mycket späd ålder, eller Emmett, som kanske representerar er bättre, Men hon "representerar" definitivt bortåt 80% av alla döva amerikaner. Kanske inte i sin roll, men som privatperson.

Sen har jag en fråga: Kan någon av er något teckenspråk utöver det svenska för seende? Skulle ni vilja lära er något till? Om det skulle komma någon absolut bot mot dövhet, skulle ni vilja bli hörande då? För alltid, eller kanske för en dag?
    Svar på sista frågan:

Nja, vi mår inte dåligt direkt att vi är döva. De flesta döva brukar säga att de aldrig skulle vilja bli hörande, ens om de skulle få möjligheten. Annan sak med vuxendöva ja, men inte hos barndomsdöva.
  • Döva tjejer
    Sisisisi skrev 2014-12-18 20:22:55 följande:

När jag pluggar brukar jag använda öronproppar för att kunna koncentrera mig bättre. Då har jag funderat på om döva oftare kan bibehålla koncentrationen och är mindre lättstörda? Jag hör ju alla ljud runt omkring och det är ofta rätt störande. Det är såklart svårt att jämföra... Men hur funkar det, vad gör ni när ni behöver kunna koncentrera er extra mycket tex läsa en text. Ni kan ju inte göra som jag och stoppa i öronproppar...

Vi blir lätt störda visuellt istället, jag brukar sortera bort de störande saker som rör sig runt mig, som när ni "sorterar" bort de stötande ljuden... Det är inte lätt att förklara hur man gör även när man inte hör, det är nog likadant, man stänger av tv:n, släcker vissa lampor, etc. Men vi har en fördel som är den allra bästa, är när vi sover! :)
  • Döva tjejer
    HerrFantasi skrev 2014-12-18 20:32:42 följande:

Har ni någon gång försökt kommunicera med blinda personer? Hur gick det isåfall och hur gjorde ni? Tror ni att ni skulle klara av att umgås med blinda personer eller ha blinda vänner?
    Vad tror eller anser ni är värst - att vara döv eller att vara blind/synskadad?

Vi umgås med dövblinda och det är fullständigt vanligt, men då är de inte helt 100% blinda, utan ser sämre och behöver extra stöd genom taktilt teckenspråk. 

Dövblindhet är vanligt i dövvärlden. Vissa får försämrat synfält så att de med tiden blir helt blinda. Då blir de dövblinda.

Vad som är värst, att vara döv eller blind. Blind skulle vi säga. Då skulle vi vara mycket mer beroende av andra än vad vi är nu. Hitta vägen, svårare att hitta jobb etc.
  • Döva tjejer
    Stella 78 skrev 2014-12-18 20:41:39 följande:

Hej! Vilken fantastisk tråd! Lite komiskt att denna dök upp nu då jag och mannen hade ett samtal om just döva och blinda häromdagen efter att jag haft ett långt möte via jobbet med en blind man (har för några år sedan suttit i möte med en döv kvinna). När jag berättade om detta hemma så funderade vi på vilket vi skulle välja om vi var tvungna att välja; antingen vara döv eller blinda. Vi båda kom fram till efter långt resonemang att vi nog valde döva i så fall.

Hur tänker du i den frågan som faktiskt har erfarenhet av det ena alternativet?

Låter kanske som en konstig fråga men vi har en förmåga att hamna i såna här diskussioner och försöker sätta oss in i olika livsöden för att få större förståelse (då menar jag inte endast döva och blinda utan allt mellan himmel och jord)

Det finns ett s.k. dövsamhälle, där man känner sig hemma. Det är inte alla familjer som kan teckenspråk. Så det finns döva som inte kan kommunicera fullt ut med sin familj, så att de vänder sig till andra döva. Det är en befrielse, och dessutom har man ett gemensamt språk. Man kan prata om vad man vill, var och när som helst. Det är ingen som förstår er ändå! T.ex. kan vi prata om andra på bussen och de har ingen aning om det ;)

Det är mycket lättare att träffa andra döva utlänningar. Om du är döv kan du lätt åka till ett annat land och råkar du träffa en döv, får du gratis sovplats :)

Observera att teckenspråket inte är internationellt. Varje land har sitt egna teckenspråk, men man förstår andra döva utlänningar mkt bättre än vad hörande gör. Däremot är det väldigt många som kan internationella teckenspråk, detta underlättar döva i världen att kommunicera med varandra. 

Tänk er att vi är "utlänningar" som har ett minst lika etablerat liv som ni, men det enda undantaget är att vi talar ett annat språk. :)
  • Döva tjejer
    dagg03 skrev 2014-12-18 21:06:37 följande:

Jag har alltid funderat på varför visa tv-program sänds med teckenspråkstolkning, jag har tänkt att det är tillräckligt att programmet sänds med text för att döva ska förstå.

Ni får inte missförstå mig nu, jag tycker självklart att det är bra att tv-program teckentolkas. Men ni får gärna förklara vad fördelen med det är? Blir det en bättre upplevelse? :)

Döva i åldrarna 0-30 är förmodligen bättre på svenska än vad äldre döva är. Det är flera faktorer som spelar in här. Döva i vår ålder fick teckenspråk samt svenska tidifgt. Mer kunskap inom området nu än vad det var förut, i mitten av 1900-talet.

Vi föredrar att ha text framför teckentolkade versioner, men de är förmodligen avsedda till yngre döva (barn) samt äldre som har svårt med svenskan. Upplevelsen blir sämre för då måste man hålla koll på två saker. Lite klurigt, men det är bra att denna tecknetolkade version finns, för dem som behlöver det. 
Svar på tråden Två döva tjejer - fråga vad du vill!