• Döva tjejer

Två döva tjejer - fråga vad du vill!

Hejsan!

Vi är två döva tjejer mellan 20-25 år, har ni någonsin träffat någon döv? 
    Har ni någonsin haft funderingar kring att vara döv? Vara helt utan ett sinne av hörsel? Ställ vilken fråga du vill!

Vi svarar på allt - ärligt! 

• Svar på tråden Två döva tjejer - fråga vad du vill!
  • Sisisisi
    Döva tjejer skrev 2014-12-18 19:43:48 följande:

Switched at birth är en spännande serie, dock på ASL, något vi inte kan. Men Daphne i filmen ger tyvärr en snevriden syn på hur döva "fungerar". Hon "uppfattar" nästan allt tal som sägs i serien, bara för att hon kan "avläsa". SÅ bra på avläsning brukar helt döva inte vara (visst, det finns undantag). Vi anser att det finns en risk att hörande överskattar dövas förmåga att tala/avläsa pga denna serie.

Dessutom är hon hemskt dålig på teckenspråk. Skådespelaren är vuxendöv, och blev döv när hon var i 20-årsåldern, så hon är inte den som representerar den typiska döva i det riktiga samhället. 

Emmett är snarare den person som representerar en döv från ett dövsamhälle. :)

Intressant! Jag har försökt att läsa på läpparna, men det är ju jättesvårt trots att jag hör vad som sägs samtidigt.

Är det vanligt att man lär sig andra länders teckenspråk såsom vi hörande lär oss engelska mm. Eller om ni läsa en engelsk text "högt" tecknar ni då på svenska?

Jag har tänkt på att när Bay tecknar så verkar hon utelämna många ord, hon säger fler ord än hon tecknar alltså. Är det bara för att hon precis lärt sig eller är teckenspråken uppbyggda så?
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Aniiee
    Döva tjejer skrev 2014-12-18 19:43:48 följande:
    Switched at birth är en spännande serie, dock på ASL, något vi inte kan. Men Daphne i filmen ger tyvärr en snevriden syn på hur döva "fungerar". Hon "uppfattar" nästan allt tal som sägs i serien, bara för att hon kan "avläsa". SÅ bra på avläsning brukar helt döva inte vara (visst, det finns undantag). Vi anser att det finns en risk att hörande överskattar dövas förmåga att tala/avläsa pga denna serie.

Dessutom är hon hemskt dålig på teckenspråk. Skådespelaren är vuxendöv, och blev döv när hon var i 20-årsåldern, så hon är inte den som representerar den typiska döva i det riktiga samhället. 

Emmett är snarare den person som representerar en döv från ett dövsamhälle. :)
    Ursäkta att jag lägger mig i , men du har nog aningens fel om huruvida Daphne representerar den typiska döva i "det riktiga samhället", eftersom det är mycket vanligare att BLI döv som vuxen än att födas döv och ha det med sig från... well, ever. Hon representerar kanske inte er, som döva sen födseln/mycket späd ålder, eller Emmett, som kanske representerar er bättre, Men hon "representerar" definitivt bortåt 80% av alla döva amerikaner. Kanske inte i sin roll, men som privatperson.

Sen har jag en fråga: Kan någon av er något teckenspråk utöver det svenska för seende? Skulle ni vilja lära er något till? Om det skulle komma någon absolut bot mot dövhet, skulle ni vilja bli hörande då? För alltid, eller kanske för en dag?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Muslimsktjej

När ni tänker, hör ni också en "röst" eller hur tänker ni annars?

En person som inte kunde höra sa att döva såg en person framför sig som pratade teckenspråk, vet dock inte om det är sant??

• Döva tjejer
    Sisisisi skrev 2014-12-18 20:02:04 följande:
    Intressant! Jag har försökt att läsa på läpparna, men det är ju jättesvårt trots att jag hör vad som sägs samtidigt.

Är det vanligt att man lär sig andra länders teckenspråk såsom vi hörande lär oss engelska mm. Eller om ni läsa en engelsk text "högt" tecknar ni då på svenska?

Jag har tänkt på att när Bay tecknar så verkar hon utelämna många ord, hon säger fler ord än hon tecknar alltså. Är det bara för att hon precis lärt sig eller är teckenspråken uppbyggda så?
    Vi lär oss engelska, men skillnaden är bara att det blir vårt tredje språk istället. En hel del kan ASL (amerikanskt teckenspråk), men inte alla kan det, och detta språk ges inte i skolan. Så flesta lär sig språket på egen hand (genom vänner, resor eller studier i USA).

Sen beror det också på hur bra man är på engelska: är man skilled så läser man inte det "högt", utan bara "läser". Hur man nu förklarar det ;) Jag kan tänka mig att de som har svårt med engelskan tycker det kan bli lättare om man tecknar ord för ord, så att man förstår vad det står på engelskan, via teckenspråket.

Bay är ju hörande, och bara kunnat tsp i ett par år. Det blir så att man utelämnar tecken om man pratar samtidigt. Man brukar rekommendera att man inte blandar ihop språken. Som döv är det jättesvårt att förstå Bay, för hennes teckenspråk inte är speciellt "bra", som Emmets, för hans tsp är inte engelskpåverkat, vilket Bays är.
  • Döva tjejer
    Haskel skrev 2014-12-18 20:02:12 följande:

Kan ni prata (rösten)?

Kan ni läsa läppar?

Mer eller mindre. Och det beror på vem man pratar med. De flesta pratar nog mer med sina (hörande) familjer, men väljer att inte prata med andra okända hörande. (nu syftar vi på de familjer som inte kan teckenspråk/är dåliga på det).
  • HerrFantasi

Är ni bägge födda döva?
    Då undrar jag ifall ni har någon uppfattning av vad musik är för någonting? Hur kom ni i så fall underfund med det? Saknar ni att kunna lyssna på musik?
    Kan ni få någon hum om vad musik är genom att känna vibrationerna från de allra lägsta frekvenserna eller rent av höra dem?

• Döva tjejer
    Aniiee skrev 2014-12-18 20:04:15 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i , men du har nog aningens fel om huruvida Daphne representerar den typiska döva i "det riktiga samhället", eftersom det är mycket vanligare att BLI döv som vuxen än att födas döv och ha det med sig från... well, ever. Hon representerar kanske inte er, som döva sen födseln/mycket späd ålder, eller Emmett, som kanske representerar er bättre, Men hon "representerar" definitivt bortåt 80% av alla döva amerikaner. Kanske inte i sin roll, men som privatperson.

Sen har jag en fråga: Kan någon av er något teckenspråk utöver det svenska för seende? Skulle ni vilja lära er något till? Om det skulle komma någon absolut bot mot dövhet, skulle ni vilja bli hörande då? För alltid, eller kanske för en dag?
    Jo, Daphne är "född döv", eller ja, blev döv tidigt i serien, och gått på en dövskola. 

Det där med att antalet personer som blir döv senare i livet är vanligare än att vara dövfödda stämmer inte. De flesta som blir döva är pga ålder (60+), och det är inte dessa Daphne representerar. Sen vet vi att många döva amerikaner går integrerat, men det är en helt annan sak. Att Daphne representerar en barndomsdöv som går i en dövskola, passar inte riktigt. 

Men Daphne som skådespelare representerar en liten grupp vuxendöva, ja det stämmer. Synd att "samma" person representerar en barndomsdöv person i en serie med en sådan stor publik tittare. 
  • Kira2

Hur tecknar man couscous och eller bulgur? Haha konstig fråga kanske. Men jag tecknar till min son och skulle behöva det tecknet!

• Döva tjejer
    HerrFantasi skrev 2014-12-18 20:11:08 följande:

Är ni bägge födda döva?
    Då undrar jag ifall ni har någon uppfattning av vad musik är för någonting? Hur kom ni i så fall underfund med det? Saknar ni att kunna lyssna på musik?
    Kan ni få någon hum om vad musik är genom att känna vibrationerna från de allra lägsta frekvenserna eller rent av höra dem?

Vi båda är födda döva.

De flesta döva är inte stendöva. Jag tror att många lyssnar på musik även om man inte uppfattar sångtexten. Många döva gillar att gå till krogen och dansa osv. De få som är helt stendöva brukar gillar att känna bas.
Svar på tråden Två döva tjejer - fråga vad du vill!