• Döva tjejer

Två döva tjejer - fråga vad du vill!

Hejsan!

Vi är två döva tjejer mellan 20-25 år, har ni någonsin träffat någon döv? 
    Har ni någonsin haft funderingar kring att vara döv? Vara helt utan ett sinne av hörsel? Ställ vilken fråga du vill!

Vi svarar på allt - ärligt! 

• Svar på tråden Två döva tjejer - fråga vad du vill!
  • dagg03

Jag har alltid funderat på varför visa tv-program sänds med teckenspråkstolkning, jag har tänkt att det är tillräckligt att programmet sänds med text för att döva ska förstå.

Ni får inte missförstå mig nu, jag tycker självklart att det är bra att tv-program teckentolkas. Men ni får gärna förklara vad fördelen med det är? Blir det en bättre upplevelse? :)

• Döva tjejer
    dagg03 skrev 2014-12-18 21:06:37 följande:

Jag har alltid funderat på varför visa tv-program sänds med teckenspråkstolkning, jag har tänkt att det är tillräckligt att programmet sänds med text för att döva ska förstå.

Ni får inte missförstå mig nu, jag tycker självklart att det är bra att tv-program teckentolkas. Men ni får gärna förklara vad fördelen med det är? Blir det en bättre upplevelse? :)

Döva i åldrarna 0-30 är förmodligen bättre på svenska än vad äldre döva är. Det är flera faktorer som spelar in här. Döva i vår ålder fick teckenspråk samt svenska tidifgt. Mer kunskap inom området nu än vad det var förut, i mitten av 1900-talet.

Vi föredrar att ha text framför teckentolkade versioner, men de är förmodligen avsedda till yngre döva (barn) samt äldre som har svårt med svenskan. Upplevelsen blir sämre för då måste man hålla koll på två saker. Lite klurigt, men det är bra att denna tecknetolkade version finns, för dem som behlöver det. 
  • Sisisisi

Hur tidigt brukar barn ha lärt sig teckenspråket flytande? Är döva småbarn mindre frustrerade än hörande som inte än lärt sig prata?

Ni vet säkert att en del använder sig av TAKK eller baby signs för att tidigare kunna kommunicera med sina småbarn och att småttingarna brukar kunna teckna vad de vill innan de kan säga vad de vill.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • dagg03
    Döva tjejer skrev 2014-12-18 21:14:48 följande:
    Döva i åldrarna 0-30 är förmodligen bättre på svenska än vad äldre döva är. Det är flera faktorer som spelar in här. Döva i vår ålder fick teckenspråk samt svenska tidifgt. Mer kunskap inom området nu än vad det var förut, i mitten av 1900-talet.

Vi föredrar att ha text framför teckentolkade versioner, men de är förmodligen avsedda till yngre döva (barn) samt äldre som har svårt med svenskan. Upplevelsen blir sämre för då måste man hålla koll på två saker. Lite klurigt, men det är bra att denna tecknetolkade version finns, för dem som behlöver det. 
    Åå tack för ett bra svar! :) Väldigt kul att ni skapade den här tråden!
  • Ice tea

Kul tråd! Jag har två frågor:

Brukar döva vara mörkrädda? Som hörande skräms man ju upp av en massa småljud men det hör ju inte en döv..?

Sedan undrar jag om det finns dialektskillnader i teckenspråket, alltså att exempelvis alla från norra Sverige tecknar mer "svängigt" och de i söder mer strikt eller så. Geografiska skillnader helt enkelt! Haha hoppas du förstår! 

• selenarodriguez

Hej !

Jag undrar hur ni har lärt er teckenspråk och tyckte ni det var svårt att lära sig det när ni var yngre ?

• Kenya

Hej. Jag är tillsammans med en döv tjej, vi träffades för ca 2 år sen. Jag är hörande. Vi började precis som i dem flesta fall med penna och papper + mobilen. Jag ville lära mig att teckna så snabbt som möjligt då jag ansåg att penna och papper inte är ett bra sätt men mest för att jag ville kunna kommunicera med henne. Även om en av dem bästa sakerna som har hänt mig är att få vara i döva världen och har fått lära mig ett nytt språk och en ny kultur som stöter jag ibland på svårigheter i kommunikationen. Det brister ibland och det blir en del missförstånd. Min fråga är: vad tycker ni att jag skulle kunna tänka på i mitt sätt som hörande då jag tecknar. Fråga 2: Vad var det svåraste med att vara tillsammans med en hörande?

Tack på förhand och sluta inte driva denna tråd, det är super värdefullt tack

• fredsduvan

hur lyssnar ni på musik ? vad är avkopplande för er? 
    hör ni något ljud inom er eller är det helt tyst? 

• fredsduvan
    fredsduvan skrev 2015-04-11 12:18:51 följande:

hur lyssnar ni på musik ? vad är avkopplande för er? 
    hör ni något ljud inom er eller är det helt tyst? 

jag menar känner ni vibrationer av musiken av bas etc
  • jimy
    Hej både flickor
    Kan vara mitt budskap kommer att vara konstigt för er, men
    ämnet är, att jag har en brorrson en är ung kille 18 år gammal, bor i Gaza, Palestina,  hans största dröm är att gifta sig med en döv svensk tjej och leva med henne i Sverige,
    Min brorson är en snygg och mycket smart. förhoppningsvis, om någon av er kan hitta någon döv flicka för honom, och om svaret är JA (som jag önskar), jag kan ge dig hans Facebook-och båda (Hon och Han) kan kommunicera och känna varandra närmare .
    Jag är hans farbror och bor i Sverige Malmö,  
    för mer än 25 år . min e-post är
    poem262 @ hotmail.com
    OBS: Vänligen endast serösa flickor kan kontakta mig!
    mvh
    Jamal
  • jimy

Hello tow girls
    May be my message will be strange for you , But the subject is , that I have a nephew a young guy 18 years old , living in Gaza , Palestine , his dream is to marry with a deaf swedish girl and live with her in Sweden ,
    My nephew is a good looking and very much clever . hopefully , if any of you can find any deaf girl for him , and If the answer is YES (AS I wish ) , so , I can give you his facebook account and both (She and He) can communicate and knowing each other more closely.
    på linken är hans photo

hamadanynet.mydomain.com/memmbr227.jpg

I am his uncle and living in Sweden  Malmo , my e mail is
    poem262@  hotmail.com
    OBS : please only the serous girl can contact me !

• oksanadyshechka

Hejsan. Jag heter Oksana . Jag är 28 år gammal och läser svenska 3. Nu arbetar jag med min vetenskapliga uppsats om teckenspråk och döva människor och vill jätte gärna ställa flera frågor till er. Det ämne är jätte intressant för mig och jag skulle vilja jätte gärna veta mycket mer om döva människor. Mina frågor är:
    1) Hur har ni idag? Är det  svårt eller mycket lättare nuförtiden för döva i Sverige?
    2) Känner ni att alla andra är rättvisa mot er?
    3)Kan ni dra någon slutsats om svenska teckenspråket i framtiden?

Jag tackar er jätte mycket och önskar er ha det så jätte bra!!! Mvh Oksana. Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Två döva tjejer - fråga vad du vill!