• Stockholmsmilen

Fler äldre som ska göra ivf?

Har kort lutealfas om ca 10 dgr och nu kör jag med lutinus vid hemmaförsök, progesteronet förlänger cykeln så att ett ägg ska hinna fästa. Har massor Lutinus över så det är bra.

Om ni blir gravida kan jag varmt rekommendera er att vara med i en Face Book grupp, finns massor tex. S

Augusti mammor Stockholm etc. Jag var med i flera stycken och det gav mig jättemycket. Alla väntar barn inom samma månad och är i samma fas och bor på samma ort. Vi träffades när vi var gravida och en del blev väldigt goda vänner och bjuder in till barns födelsedagskalas.

Det var väldigt lätt att hitta gravidgrupper på olika forum där intresset var stort att ses, men inte alls för personer som höll på med IVF.

Det är inte bara personkemin, utan mer fråga om vilket intresse man själv har att ses och hålla kontakten. Visa föräldragrupper är väldigt givande andra inte alls. Det beror på vilka personer som är med i gruppen och hur intresserade de är att ses ofta och hitta på saker.

• Stockholmsmilen

Progynon har jag aldrig använt. Lutinus tog jag fram till 12 graviditetsveckan tidigare. Nu har jag bara kört 1 Lutinus på kvällen och den förlängde cykeln med 4 dagar. Jag har samlat på mig en massa Lutinus som jag tänkte göra åt och det är bra annars hade jag varit tvungen att försöka få en läkare att skriva ut dem. Har samlat varje gång.

Skulle jag bli gravid så hade jag tagit Trombyl, Prednisolon och Fragmin också men det tänkte jag vänta med tills jag är konstaterat gravid. Det är väldigt bra att ha sparat mediciner som annars är krångliga att få utskrivna. Har börjat med Lutinus 2 dagar efter ägglossningen och slutade när jag fick mens.

Sthlmsthlm skrev 2015-04-25 22:17:48 följande:

Tänkte köra ett hemmaförsök denna månad. Hur använder du progynon och lutinus? Har medicin i mängder hemma. Kanske kan man stötta lite. :)

• Stockholmsmilen

Vad tråkigt! Som jag förstod det så är inte alla återföringen gjorda nu utan flera för 10 år sedan. Om du bara räknar dem du gjort nu, hur många är det då? Vad gör du om det inte går i höst? Kram till dig.

Happyland skrev 2015-05-20 08:12:53 följande:

Har fått mens och testat minus. Så nu är det sista försöket i höst att ta sikte på. Har tappat tron på att det nånsin kommer att funka. Har trots allt gjort nio återföringar, varav flera med två embryon och aldrig blivit gravid.

Lycka till önskar jag alla er andra! <3

• Stockholmsmilen

Aj då när jag läser i trådarna tycker jag ofta att folk testar före TD och får plus, för att sedan på TD få minus. Ägglossningssprutan sitter i maximalt 10 dagar efter att man tagit den. På mig kan den ge plus i många dagar. När jag blev gravid med dottern plussade jag svagt svagt på kvällen RD 7, med ett 2-dagars. Sedan blev plusset starkare och starkare för var dag som gick. Alltså är det möjligt att få ett riktigt pluss redan på RD 7. Det fick jag även i denna ivf omgång, dock så försvann plusset RD 8 och till motsats från sist så blev det aldrig starkare. Eller så var det ägglossningssprutan som fortfarande satt kvar 11 dagar efter jag tagit den. Det får jag aldrig reda på.

Så då är det slut för er också, i vart fall inga fler försök med egna ägg?

mom2012 skrev 2015-06-09 17:43:40 följande:

Stockholmsmilen det gick både bra o dåligt. Mensen va supersen och jag hade alla symptom som ömma bröst ökad lukt och ökad smak...illamående. På testdagen va det dock fet minus :( Men mensen kom aldrig och jag bad och ett blodprov. Vi hade ju tester som lurades med oss och blev falskt positivt efter en stund. Enligt blodprov som vi tog så visade det sig att vi faktiskt varit gravida o inte inbillat oss!! Bitterljuvt sista försök... :( så nära men ändå så långt borta

• Stockholmsmilen

Det blir inga fler IVF försök för oss. Dels har jag fyllt 43 och dels är risken att lyckas låg i förhållande till kostnaden. Dessutom minskar chansen att lyckas efter 4 försök som vi nu gjort. Så det blir hemmaförsök med Progesteron jag har över för att förlänga lutealfasen.

Äggdonation är inte aktuellt. Visst känns det som en sorg att inte få uppleva ännu en graviditet och tiden med en nyfödd, men ska jag ha fler barn vill jag att det ska vara ett helsyskon till min dotter. Jag hade nog tänkt annorlunda om vi inte hade haft något barn, men det känns väldigt främmande för mig att kunna tänka mig ett barn som inte är mitt genetiskt.

Tänker på er som gjort väldigt många försök. Alla vet hur dyrt det är om man inte får köpa trepack.

Ni måste lagt ut en förmögenhet på detta som försökt 8-9 gånger men äggplock. Är det aldrig någon som gett en ärlig och realistiskt bild att lyckas när ni försökt så många gånger som vissa gjort? I vart fall har läkarna varit raka och ärliga mot mig.

mom2012 skrev 2015-06-10 11:59:25 följande:

Stockholmsmilen vi funderar på äggdonation nu.

Ang gravtest. Vi tog blodprov så jag vet jag var gravid men utan det hade jag ej vetat för testet va minus.

Jag tog extra hcg var 3e dag och den lilla dos skulle max sitta i 5 dgr. Full dos ca 10. Jag tror att 10 dgr som står på tex ovitrelle är med marginal. Men är det exakt 10 dgr så kanske det var ägglossningssprutan och inte ett plus. Det är svårt att veta. Tror vi alla fungerar så olika på mediciner och annat. Ett 2 dgrs är ju 9 dgr vid ruvardag 7 så det är absolut möjligt att det implantat! :)

Hur går ni vidare?

• Stockholmsmilen

Det är ingen tröst, det är en lång väg att gå innan man accepterar att det troligtvis inte blir några fler barn, i vart fall inget biologiskt barn och det är det enda jag är öppen för.

Jag tror inte riktigt man kan förstå innan man själv är "där", dvs. i samma situation. Så länge man är inne i IVF svängen så har man ju fortfarande förhoppningar. Går det inte denna gången så kanske nästa etc.

Läste i en annan tråd att 2/3 lyckas på landstingsförsöken. När jag gick på KS föddes 37 % levande barn i förhållande till antalet utförda behandlingar. Ja det stämmer nog att de flesta lyckas inom 3-4 försök.

Men som sagt, det är först när man själv sitter i samma situation att man som jag fyllt 43 år och själv inser att chanserna är minimala, eller att läkarna sätter stopp och säger att man inte får göra fler försök, då man måste acceptera att det inte blir några fler genetiska barn. Ja, det är först då man kan förstå någon annan i samma situation.

Är man 40 år ja då borde man fortfarande kunna lyckas. Lyckades ju själv när jag bara var 4 månader från 41 år.

Saturnus skrev 2015-06-13 12:19:19 följande:

Förstår er! Jag tänker som dig om det kan vara till någon tröst. Har också gjort fyra ivf med denna och sex insemination & jag vet iof sig inte om det resulterar i något fler barn ännu men om en vecka ca så vet vi mera. Men som du beskrev om man har ett så får man skatta sig lycklig gör det!!!

Stor kram & lycka till! Om jag avslutar min resa så skänker jag gärna progesteron o du vill ha.

• Stockholmsmilen

Tror de allra flesta har en stark önskan om ett eget barn. En äggdonation innebär inte att barnet blir ditt eget, oavsett vad det står på ett papper eller vad som gäller juridiskt.

Barnet har en annan kvinnas gener, utseende, sjukdomar etc. Förstår att många känner som jag, jag är inte säker på att jag hade kunnat tycka om någonannans barn på samma sätt som mitt första som är mitt eget.

• Stockholmsmilen

Jag undrade just hur det gått för dig, nu har jag inte läst så noga men vad trist när ett plus övergår i minus. Jag testade varje dag - var besatt av att testa - och hela tiden blev testen starkare. Ända fram till vecka 8, då blev testen helt plötsligt svagare. Fick panik, av en händelse hade jag en gyntid inbokad sedan länge. Men jodå hjärtat slog. Dagen efter på SH fick vi på nytt se ett hjärta slå.

I efterhand har jag läst att när HCG kommit till en viss nivå, så späds det ut.

Visst det kostar enormt mycket. Undrar hur mycket pengar en del här hat lagt ned egentligen och hur man har råd med detta? Vi försökte ändå bara 4 gånger vilket resulterade i kostnader om ca 130 000 (!). Pengar som inte resulterade i någonting. Visst är det lätt att bli bitter.

Nu vet jag inte hur gammal du är men är du 40-41 så kan chansen ännu finnas. Antar att du inte hinner fler försök före sommaren i vart fall.

Saturnus skrev 2015-06-24 21:07:18 följande:

Åh nej! Lider så med dig! Fy vad orättvist det är!

Jag fick också mindre starka test. :( Jag slutade med progesteronet idag och började blöda på em men bara lite än så länge! Jag tror jag bestämt mig för att ge upp fler barn. Blir så ledsen över alla misslyckanden o att jag inte kan ge mitt barn ett syskon. Det kostar så mycket o det är så grymt jobbig process när man misslyckas gång på gång!

Är så glad ändå över att jag fått ett underbart barn! <3

Stort lycka till ni andra, håller tummarna!

• Stockholmsmilen

Det är både för och nackdelar att testa tidigt/före testdag. En del kliniker har TD långt fram. Tycker ofta att jag läser att folk får plus som sedan "försvinner", ovanligare när man sett hjärtslag.

Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken. Först efter vecka 12 började jag hoppas.

• Stockholmsmilen

Jag åt Dhea (prasteron) och q10, det sista kanske för kort tid. Nu kör vi hemmaförsök, det känns meningslöst att betala 35 000 kr per försök vid en ålder om 43 år. Ivf fullkomligt äter pengar. Bara det i sig att betala 35 000 kr för att misslyckas.

Vi är inte gjorda av pengar.

Fundera diskutera med kliniken om du vill fortsätta i höst. Med tanke på åldern behöver det ske så snart som möjligt. Kram!

Saturnus skrev 2015-06-25 15:46:42 följande:

Vad härligt att se hjärtat, minns det med mitt barns VUL! :)

Tack för svar, är 41 och visst finns det ägg. Hade bästa äggen hitintills därav värsta besvikelsen. Tror jag har givit upp o ska börja leva för det barn jag har men man vet aldrig. Tänkte ff ta mina q10 ifall jag ångrar mig.

Kram & lycka till!

• Stockholmsmilen

Jag åt Prasteron ca 3 månader innan. Jag minns faktiskt inte för det var 2012. Om jag inte missminner mig började jag på sensommaren sedan körde vi två försök under hösten och jag blev gravid på det andra i börjar av december sattes äggen in. Sedan åt jag Prasteron 2014 tidig sommar. Vi gjorde 4 försök under hösten och fram till våren 2015. Alla gånger utom sista fick jag många ägg trots att jag var 42,5 år när vi startade.

Minns 3 månader innan för att det ska ha någon verkan.

hoppas 2014 skrev 2015-08-07 11:08:43 följande:

Jag fick veta av min klinik nu inför andra försöket att jag ska börja med prasteron.. jag som trodde jag haft bra värden även om det bara kom ut 3 ägg den förösta gången. Hur länge åt du det innan ett försök? Några biverkningar? Jag är 41 år.

Svar på tråden Fler äldre som ska göra ivf?