Sportlunch skrev 2015-01-14 00:10:09 följande:
För eran egen skull, leta efter en ny lägenhet! 6000kr för 24kvadrat. Herregud.
Att ta en praktikplats leder ofta till jobb ifall man är duktig. Jag tog inte studenten och fock jobb via praktikplats, visserligen tio mil hemifrån men jag kommer troligtsvis aldrig vara arbetslös under en längre period av mitt liv efter detta.
Han är alltså arbetslös och har inte tid att skriva ett personligt brev? Det visar kanske hur mycket han vill ha ett jobb.
Jag fick hjälp av soc efter skolan med tanke på att bidraget från arbetsförmedlingen var så lågt. Du som sambo är skyldig att försörja honom men ifall han byter adress hem till sina föräldrar så kan han få bidrag från soc då föräldrarna inte har försörjningsplikt efter att barnet fyllt 18 år.
Arbetsförmedlingen kan man mjölka på massa fina kurser, båda data och sånt som har med bilar o göra(övrigt med ofc). Bara o säga till arbetsförmedlingen att man tror det kommer bli lättare att få ett jobb med den utbildningen.
Om jag hade varit din sambo så hade jag flyttat hem till mina föräldrar tills jag klarade av o stå på egna ben. Prata med socialen och Gå utbildningar via abf som leder till ett önskvärt jobb.
Alternativ två, bo kvar tillsammans och söka jobb på hemtjänst, callcenter eller valfri snabbmatsresturang för att få en inkomst så fort som möjligt.
Du kan pma ifall du undrar något.
Hej och ja 6000 är på tok för mkt men vi va i akut behov av boende och efter att sökt länge och kollat på ett par lägenheter hade vi tur att få denna. Vi kunde inte bo kvar.. eller ville inte, hos hans mamma då hennes man flyttade in och vi hade tagit lillebrorsans rum som han behövde tillbaka. Jag gick inte så bra ihop med min svärmors man då jag inte klarar av att bo under samma tak som en man med Dom åsikterna han hade och kvinnosynen....
Vi vill bo tillsammans och jag vill absolut inte bo utan honom och jag har varit väldigt snäll men å andra sidan så bodde jag hos hans mamma när jag var arbetslös och hon hjälpte mig med mat, kläder , pass, pengar, busskort you name it. Hon är som en extra mamma och ser mig som sin dotter . Men hon har också soc o han kan ej ha adressen där..
Han har blivit räddad av mamma o syster hela livet och därmed inte behövt ta eget ansvar men jag förklarade för han att om han inte hittar ett jobb snart.. så kommer inte vi ha råd att äta mat, vi kan aldrig göra ngt kul, jag kommer jobba ännu mer (och han tycker jag jobbar för mkt redan o ser att jag är helt körd)
Han da senast igår att han får snart magsår igen av att ligga hemma. Han mår nog dåligare av dwt än jag eftersom han har lite skuldkänslor då i hans kultur är det oftast mannen som bör ta hand om familjen o försörja kvinnan. Fast jag har gjort det klart att jag vill inte bli försörjd, jag vill bara att han lägger ner lika mkt tid o kraft i att få de få runt som jag gör så kommer vi båda må bättre och blir lyckligare.
Tidigare fick han bidrag från soc på 3800 kr mån. Innan jag fick mer timmar var jag tvungen att söka stöd första 2 månader vi bodde i lägenheten, betalade 12.000 första hyran och hade då en inkomst på 11.000. Idag är det lite mer än så.
Det handlar inte om att han inte vill söka ngt. Han vet inte hur han ska göra. Han har svårt att uttrycka sig i skrift och det har gjort att han överlåtit det åt mig men jag klarar ej av att göra det själv då jag måste ta hand om huset också. På den fronten har jan dock hjälp mig på senaste.. Efter att jag fick sammanbrott o ringde hans syster.
Ddedär med kurser på ams är jätte bra, ska försöka få honom att gå dit och försöka ordna upp det. Jag själv skulle mer än gärna plugga nu men kan inte.
Jag är iaf lite gladare då jag nu märker att han iaf förstått att vi är två som måste jobba. Hans familj har börjat tjatat på han också och han märkt att vilka fördelar dwt är med att ha 2 inkomster....
Hoppas de går sin väg nu bara och vi hittat ngt snart... tack
.