• AnnieLauren

hjälp! Hur ska jag hitta jobb till min sambo? :(

Hej allihopa! Behöver råd o hjälp här. Just Nu lever vi på enbart min inkomst och det täcker bara hyran (vi bor i dyr andra hand) såna ,måste räkningar och mat till 2 veckor kanske. Vi har börjat stor handla o de har ju hjälpt lite. Men Vi har super lite kyl och bara frysfack så kan ej göra större kok än 2 dagar av samma mat. Får ej plats med extra frys. Vi har kokvrå o 24 kvm. På 6000 kr mån.

Men Jag har en sambo som är så begåvad o duktig på både datorer och motorer. Han är som född Med datadelar i ena handen o skiftnyckel i den andre :) han hoppade av gymnasiet sista året (vi träffades året efter det) och haft bara småjobb efter det. Oftast svart för inte hittat annat .arbetsförmedlingen är inte till större hjälp o när de gäller cv och personligt brev så vet han inte hr han ska göra och vill att jag ska göra det. Ett cv fixade jag till han efter en tid av tjatande att jag kan ej skriva ett till honom om jag inte vet vad han gjort.

Hur fick ni jobb? Har ni lyckats skaffa arbete till en närstående? Han är även 4 år yngre än mig så det har haft med hans inställning på livet o göra. Men efter att vi lyckades flytta till eget så har han fattat att han måste arbeta och att det är orättvist och tråkigt för bägge oss att jag måste jobba övertids

Varje dag 6 dagar i veckan, gå tidigt och komma hem sent. O ändå räcker ej pengarna till.

-Har ni idér o dela med er av så tack snälla. Det är jätte jobbigt då vi försöker skicka iväg ansökningar till olika jobb o får ingen svar. Jag vet att jag skickade typ 150 ansöklingar o gick på 5 intervjuer innan jag fick min nuvarande jobb.. men jag har jobbat sen jag var 16 men haft svårt jag med till och från. Hsr nog de flesta.

Vad och hur ska jag göra?

Kom med idéer, åsikter .. ja vad som helst o reflektera lite :)

Tack på förhand :)

• Svar på tråden hjälp! Hur ska jag hitta jobb till min sambo? :(
  • Dixie

Borde han inte gå klart gymnasiet? Det kommer ju att underlätta jobbsökandet!

• Trassel14

Jag har använt mitt kontaktnät för att hitta arbete, jag har varit runt och träffat arbetsgivare, sökt jobb och gått på olika jobbmässor. Det är mina tips, men det har fungerat för mig.

• Sportlunch

För eran egen skull, leta efter en ny lägenhet! 6000kr för 24kvadrat. Herregud.

Att ta en praktikplats leder ofta till jobb ifall man är duktig. Jag tog inte studenten och fock jobb via praktikplats, visserligen tio mil hemifrån men jag kommer troligtsvis aldrig vara arbetslös under en längre period av mitt liv efter detta.

Han är alltså arbetslös och har inte tid att skriva ett personligt brev? Det visar kanske hur mycket han vill ha ett jobb.

Jag fick hjälp av soc efter skolan med tanke på att bidraget från arbetsförmedlingen var så lågt. Du som sambo är skyldig att försörja honom men ifall han byter adress hem till sina föräldrar så kan han få bidrag från soc då föräldrarna inte har försörjningsplikt efter att barnet fyllt 18 år.

Arbetsförmedlingen kan man mjölka på massa fina kurser, båda data och sånt som har med bilar o göra(övrigt med ofc). Bara o säga till arbetsförmedlingen att man tror det kommer bli lättare att få ett jobb med den utbildningen.

Om jag hade varit din sambo så hade jag flyttat hem till mina föräldrar tills jag klarade av o stå på egna ben. Prata med socialen och Gå utbildningar via abf som leder till ett önskvärt jobb.

Alternativ två, bo kvar tillsammans och söka jobb på hemtjänst, callcenter eller valfri snabbmatsresturang för att få en inkomst så fort som möjligt.

Du kan pma ifall du undrar något.

• Tow2Mater
    AnnieLauren skrev 2015-01-13 22:42:24 följande:

han hoppade av gymnasiet sista året (vi träffades året efter det) och haft bara småjobb efter det. Oftast svart för inte hittat annat .arbetsförmedlingen är inte till större hjälp o när de gäller cv och personligt brev så vet han inte hr han ska göra och vill att jag ska göra det. Ett cv fixade jag till han efter en tid av tjatande att jag kan ej skriva ett till honom om jag inte vet vad han gjort.

Han måste ju gå klart gymnasiet. ...

Sätt er ner tillsammans, googla lite olika CV och personliga brev for att se hur de kan se ut. Sen går ni igenom vilka erfarenheter och egenskaper han har, och plitar ihop hans CV TILLSAMMANS.
  • Tow2Mater
    Sportlunch skrev 2015-01-14 00:10:09 följande:

och söka jobb på hemtjänst, callcenter eller valfri snabbmatsresturang för att få en inkomst så fort som möjligt

Samtidigt som han läser klart gymnasiet!
  • Grande Rock

Om inte CV.skrivande är hans grej får han väl gå runt till potentiella arbetsgivare (bilverkstäder etc) och prata med dem. Mindre verkstäder bryr sig sannolikt inte om huruvida han har klarat av gymnasiet eller inte, förutsatt att han är kopetent på det de söker.

You are bewitched
  • MEE83

Hade jag levt med en människa som inte ens kan ta sig tid att skriva ett CV så hade hon åkt ut, då sparar man ju pengar på matkostnaderna i alla fall.

Men om jag skall ge er några råd så är det att han bör söka sig till vuxenutbildningen och slutföra sina gymnasiestudier(om det går), då kan han väl ansöka om CSN. Samtidigt bör han börja söka upp arbetsplatser personligen, fråga i kassan på ICA till exempel om han kan få tala med butiksansvarige, få till personliga möten. Truck kort går väl att få via arbetsförmedling/vuxenutbildningen, då kan han börja söka lagerjobb. etc

• Pentra

Men, hallå! Ts, du jobbar 6 dagar i veckan med övertid för att få er tillvaro att gå runt. Du kämpar och står i! Det är knappast rätt att Du även skall göra din sambos arbete och söka jobb åt Honom! Att hjälpas åt och vägleda är en sak, men det är sannerligen dags för din sambo att ta ansvar för sitt eget liv och sina egna handlingar! Han måste inse att endast han är ansvarig för honom själv och att han inte har rätt att lägga över den bördan på dig! Det är även hans ansvar att arbeta och dra sitt strå till stacken för att ni skall kunna ha det bra tillsammans. Det är ansvarslöst att kräva att andra människor skall lyfta en över var och varannan tröskel man stöter på i livet. ... Med vänlig hälsning, Prntra

• Gizmo
    Pentra skrev 2015-01-14 06:41:22 följande:
    Men, hallå! Ts, du jobbar 6 dagar i veckan med övertid för att få er tillvaro att gå runt. Du kämpar och står i! Det är knappast rätt att Du även skall göra din sambos arbete och söka jobb åt Honom! Att hjälpas åt och vägleda är en sak, men det är sannerligen dags för din sambo att ta ansvar för sitt eget liv och sina egna handlingar! Han måste inse att endast han är ansvarig för honom själv och att han inte har rätt att lägga över den bördan på dig! Det är även hans ansvar att arbeta och dra sitt strå till stacken för att ni skall kunna ha det bra tillsammans. Det är ansvarslöst att kräva att andra människor skall lyfta en över var och varannan tröskel man stöter på i livet. ... Med vänlig hälsning, Prntra
    Kunde inte ha sagt det bättre själv! 
  • det var värst

det är väl inte DU som ska ordna jobb åt honom, han måste ju själva ta ansvar för sitt eget liv även om ni är sambos. Det finns massor med mallar på nätet för hur CV och personliga brev ska se ut. Ta en sån mall och så får han bara fylla i det som passar för honom själv. Enkelt! 
    Sen får han ta sig i kragen och se till att avsluta sina studier. Det finns hjälp att få om han inte klarar det helt själv, men det är inte din sak att reda ut den här biten.

Du är som en förälder åt honom, han lever ett bekvämt liv medan du sköter allt. What a winnner! (OBS ironi)

Svar på tråden hjälp! Hur ska jag hitta jobb till min sambo? :(