Inlägg från: AnnieLauren |Visa alla inlägg
  • AnnieLauren

hjälp! Hur ska jag hitta jobb till min sambo? :(

Hej allihopa! Behöver råd o hjälp här. Just Nu lever vi på enbart min inkomst och det täcker bara hyran (vi bor i dyr andra hand) såna ,måste räkningar och mat till 2 veckor kanske. Vi har börjat stor handla o de har ju hjälpt lite. Men Vi har super lite kyl och bara frysfack så kan ej göra större kok än 2 dagar av samma mat. Får ej plats med extra frys. Vi har kokvrå o 24 kvm. På 6000 kr mån.

Men Jag har en sambo som är så begåvad o duktig på både datorer och motorer. Han är som född Med datadelar i ena handen o skiftnyckel i den andre :) han hoppade av gymnasiet sista året (vi träffades året efter det) och haft bara småjobb efter det. Oftast svart för inte hittat annat .arbetsförmedlingen är inte till större hjälp o när de gäller cv och personligt brev så vet han inte hr han ska göra och vill att jag ska göra det. Ett cv fixade jag till han efter en tid av tjatande att jag kan ej skriva ett till honom om jag inte vet vad han gjort.

Hur fick ni jobb? Har ni lyckats skaffa arbete till en närstående? Han är även 4 år yngre än mig så det har haft med hans inställning på livet o göra. Men efter att vi lyckades flytta till eget så har han fattat att han måste arbeta och att det är orättvist och tråkigt för bägge oss att jag måste jobba övertids

Varje dag 6 dagar i veckan, gå tidigt och komma hem sent. O ändå räcker ej pengarna till.

-Har ni idér o dela med er av så tack snälla. Det är jätte jobbigt då vi försöker skicka iväg ansökningar till olika jobb o får ingen svar. Jag vet att jag skickade typ 150 ansöklingar o gick på 5 intervjuer innan jag fick min nuvarande jobb.. men jag har jobbat sen jag var 16 men haft svårt jag med till och från. Hsr nog de flesta.

Vad och hur ska jag göra?

Kom med idéer, åsikter .. ja vad som helst o reflektera lite :)

Tack på förhand :)

• Svar på tråden hjälp! Hur ska jag hitta jobb till min sambo? :(
  • AnnieLauren
    Dixie skrev 2015-01-13 22:45:45 följande:

Borde han inte gå klart gymnasiet? Det kommer ju att underlätta jobbsökandet!

Jo visst borde han det. Jag skulle föredra att han pluggar kurser kurs för kurs tilla han petat av de kurser som fattas.men där är csn bidrag enda alternativet men de skulle åtminstone täcka halva hyran.(finns ju ngt som heter det högre bidraget kommer jag ihåg) Jag kan självklart hjälpa honom med studerande om det är svårt men jag vet själv när jag va 21 och omotiverad på skola.. fast då va ja ensam o kunde leva en vecka på pasta..men komvux är ju så himla bra, man kan dela upp kurserna och bestämma i vilken takt man vill studera. vet att det går för förra året så pluggade jag in psykiatrin på distans samtidigt som jag jobbade nätter också så det går men handlar om man själv vill och har lite självdiciplin...
  • AnnieLauren
    Sportlunch skrev 2015-01-14 00:10:09 följande:

För eran egen skull, leta efter en ny lägenhet! 6000kr för 24kvadrat. Herregud.

Att ta en praktikplats leder ofta till jobb ifall man är duktig. Jag tog inte studenten och fock jobb via praktikplats, visserligen tio mil hemifrån men jag kommer troligtsvis aldrig vara arbetslös under en längre period av mitt liv efter detta.

Han är alltså arbetslös och har inte tid att skriva ett personligt brev? Det visar kanske hur mycket han vill ha ett jobb.

Jag fick hjälp av soc efter skolan med tanke på att bidraget från arbetsförmedlingen var så lågt. Du som sambo är skyldig att försörja honom men ifall han byter adress hem till sina föräldrar så kan han få bidrag från soc då föräldrarna inte har försörjningsplikt efter att barnet fyllt 18 år.

Arbetsförmedlingen kan man mjölka på massa fina kurser, båda data och sånt som har med bilar o göra(övrigt med ofc). Bara o säga till arbetsförmedlingen att man tror det kommer bli lättare att få ett jobb med den utbildningen.

Om jag hade varit din sambo så hade jag flyttat hem till mina föräldrar tills jag klarade av o stå på egna ben. Prata med socialen och Gå utbildningar via abf som leder till ett önskvärt jobb.

Alternativ två, bo kvar tillsammans och söka jobb på hemtjänst, callcenter eller valfri snabbmatsresturang för att få en inkomst så fort som möjligt.

Du kan pma ifall du undrar något.

Hej och ja 6000 är på tok för mkt men vi va i akut behov av boende och efter att sökt länge och kollat på ett par lägenheter hade vi tur att få denna. Vi kunde inte bo kvar.. eller ville inte, hos hans mamma då hennes man flyttade in och vi hade tagit lillebrorsans rum som han behövde tillbaka. Jag gick inte så bra ihop med min svärmors man då jag inte klarar av att bo under samma tak som en man med Dom åsikterna han hade och kvinnosynen....

Vi vill bo tillsammans och jag vill absolut inte bo utan honom och jag har varit väldigt snäll men å andra sidan så bodde jag hos hans mamma när jag var arbetslös och hon hjälpte mig med mat, kläder , pass, pengar, busskort you name it. Hon är som en extra mamma och ser mig som sin dotter . Men hon har också soc o han kan ej ha adressen där..

Han har blivit räddad av mamma o syster hela livet och därmed inte behövt ta eget ansvar men jag förklarade för han att om han inte hittar ett jobb snart.. så kommer inte vi ha råd att äta mat, vi kan aldrig göra ngt kul, jag kommer jobba ännu mer (och han tycker jag jobbar för mkt redan o ser att jag är helt körd)

Han da senast igår att han får snart magsår igen av att ligga hemma. Han mår nog dåligare av dwt än jag eftersom han har lite skuldkänslor då i hans kultur är det oftast mannen som bör ta hand om familjen o försörja kvinnan. Fast jag har gjort det klart att jag vill inte bli försörjd, jag vill bara att han lägger ner lika mkt tid o kraft i att få de få runt som jag gör så kommer vi båda må bättre och blir lyckligare.

Tidigare fick han bidrag från soc på 3800 kr mån. Innan jag fick mer timmar var jag tvungen att söka stöd första 2 månader vi bodde i lägenheten, betalade 12.000 första hyran och hade då en inkomst på 11.000. Idag är det lite mer än så.

Det handlar inte om att han inte vill söka ngt. Han vet inte hur han ska göra. Han har svårt att uttrycka sig i skrift och det har gjort att han överlåtit det åt mig men jag klarar ej av att göra det själv då jag måste ta hand om huset också. På den fronten har jan dock hjälp mig på senaste.. Efter att jag fick sammanbrott o ringde hans syster.

Ddedär med kurser på ams är jätte bra, ska försöka få honom att gå dit och försöka ordna upp det. Jag själv skulle mer än gärna plugga nu men kan inte.

Jag är iaf lite gladare då jag nu märker att han iaf förstått att vi är två som måste jobba. Hans familj har börjat tjatat på han också och han märkt att vilka fördelar dwt är med att ha 2 inkomster....

Hoppas de går sin väg nu bara och vi hittat ngt snart... tack

.
  • AnnieLauren
    Dixie skrev 2015-01-14 11:35:06 följande:

men varför ska du göra allt? vad vill han själv? 

Du skriver att han är så begåvad - men hur vet du det? han verkar ju inte göra något...... vad gör han på dagarna nu när du jobbar - sitter hemma och väntar på att du ska hitta en jobb till honom? 

Ja han är begåvad. Jag har levt ihop med han i över 3 år, vi är med varandra dag o natt när jag inte jobbar nu då... så man lär en del om varandra. Jag har sett hur duktig han är på datorer. Han bygger en på bordet så snabbt. Våran är gryn somfan ordnat. Ibland fixar han datorer som butiken nekat dom för de car för mkt skit mwn han fixar det endå. De är bara hans grej. Sen är det ju det där med motorer, bägge är hans intressen och vår moppe o gamla bil har han meckat med o jobbat innan på en liten verkstad men där ville dom betala skamlöner på 30 kr timmen .

Han gör ingenting. Han vill så gärna säger han nu och ska ta tag i det *hoppas*. Ja just nu har jag varit tvungen o göra allt, men hand familj har även försörjt mig när jag hade det jobbigt. Däremot så har han jobbigt med att plugga för att han har svårt att läsa effektivt, sitta still och koncentrera sig.. det va hans problem i skolan också när han var yngre men när han väll kommit ut på jobb o uppdrag o så så har han skött de lika bra som andra. Gäller bara att hitta en jävla sysselsättning
  • AnnieLauren
    Fjärilslarv skrev 2015-01-14 10:27:38 följande:

han kommer inte få det högre bidraget, han är inte 25 år och har inte arbetat heltid innan han studerade.

Jag läste på csn hemsida att de även gäller ungdomar mellan 21 och 24 år men aTT man ska vara med i ingdomsgarantin på ams.
  • AnnieLauren
    Paulina P P skrev 2015-01-14 09:14:34 följande:

Om han inte klarar av att söka jobb själ är han nog ingen man vill anställa, tänker jag spontant.

Jo han är en extremt driven person, så länge det är ngt han brinner för dvs. Har massa bra egenskaper och duktigare än mig på många punkter men han har varit lat och bekväm i sin situation. Haft jobbigt omkring sig o så. Han vet ej hur man gör för inte behövt göra det förut, det inget han inte kan lära sig. Han gick ju gymnasiet som gick bra o jobbade på en monteringsfirma innan som var super men han hamnade i en olycka och blev sjukskriven.. i gymnasiet gick han fordon hade en väldigt rörig klass med fel personer för att han skulle kunnat koncentrera sig.. men de någon sa om kurserna på arbetsförmedlingen skulle vara bra så länge.
  • AnnieLauren
    jenny99 skrev 2015-01-14 08:28:26 följande:

Nästan omöjligt att få jobb idag om man hoppat av skolan och dessutom inte har jobbat mycket och inga kontakter.Nästan kört.Det bästa han kan göra är att plugga.Och är det någon som ska söka jobb/studier och ordna sitt liv så är det man själv.

Han har massa kontakter. Men vill inte komma i kontakt med gamla kompisar och skit som vi tagit avstånd ifrån. Dyker nog upp ngt. Ville mest ha lite idér och tack det fick jag :)
  • AnnieLauren
    Fjärilslarv skrev 2015-01-14 11:01:08 följande:

ah ok, sorry då hade jag fel =). 

Skulle inte vara helt fel. 5000 täcker nästan hela hyran.
  • AnnieLauren

Tack! Vi funderade förut på att flytta frpn stockholm pga bostadsbristen.... men nu vill jag inte byta jobb då jag har fått en fast anställning hos ett nytt företag o bytet sker i mars. :) men för framtiden!

• AnnieLauren
    The past is now skrev 2015-01-14 09:06:24 följande:

Nä TS! Det här är helt hans eget ansvar. Det kallas att bli vuxen. HAN ska göra rätt för sig. HAN ska skaffa sig en utbildning till att börja med.

Jo jag vet det. Men jag kan inte låta bli få dåligt samvete... aja du har rätt

Han måste växa upp. Hans mamma har lallat han helt men som tur så har han förändrats den senaste månaden ganska mkt o inte varit hos henne lika mkt. Ja men han har svårt att plugga. Det måste vara en utbildning men minimal möjligt teoretisk plugg. Praktisk är han bra på. Ska hjälpa han så gott jag kan men vill hellet han ska söka på egen initiativ. :)
  • AnnieLauren
    Tow2Mater skrev 2015-01-14 03:02:18 följande:

Samtidigt som han läser klart gymnasiet!

Han har redan svårt att studera. Koncentrera sig och hitta ett studietaktik som fungerar. Jag hittade mitt när för ngt år sen. Innan har jag haft de jätte svårt med plugg fast jag gillar o läsa. Jag ska stödja han

Men han vill nog jobba för att tjäna pengar. Han får ej ta studielån av sin storasyster o familj (han lyssnar mkt på dem ) men de lite bättre nu. Vill inte Heller han ska ta lån egentligen utan bidrag csn.
  • AnnieLauren

Tack för de idér och tios jag fått. Vi får hoppas att han hittar ngt snart så jag kan dra ner timmarna linte :)

Lycka till allihopa och ha en bra fortsättning. Kom gärna med fler idér eller vart man kan vända sig för att få stöd vid vuxenutbildning. Tack! :))

Svar på tråden hjälp! Hur ska jag hitta jobb till min sambo? :(