• Elfia

IVF - 2015

Elfia

Idag 17:27

Gick på toa och kissade, torkade mig och märkte av att jag hade ägglossningssekret (trådiga flytningar) som jag alltid har när jag ska ägglossa vanligtvis. Det underliga är också att min konstanta VÄRK som jag haft i en hel vecka har helt plötsligt avtagit och det "enda" som är kvar är lite ömmande i nedre delen av magen. Jag tänkte först inte så mycket på att den avtagit då jag vart glad över att den varma värmedynan jag sovit med hade hjälpt (tänkte jag).

Sedan kom den smärtan också, den ägglossningsprutan jag kände igen då jag får den vanligtvis när jag ska ha min ägglossning. Hur är det möjligt?? :/ jag sprutar ju orgalutranen som FÖRHINDRAR ägglossning och tidig ägglossning... Givetvis ringer jag upp IVF kliniken på SU och talar om min oro och hon svarar; "Jag har hört detta förut men det ska inte vara någon fara, du kan inte ha ägglossning nu då du tar orgalutranen". Jag gick in och läste på familjeliv efteråt att det faktiskt var några (väldigt sällsynt dock) som faktiskt hade ägglossat för tidigt trots orgalutranen :(

Jag skulle ringa tillbaka imorgon igen.

Fasen också, ska man behöva oroa sig för detta med, att jag kanske inte har så många äggblåsor kvar eller värre, inga alls :((

Ingen som varit med om detta eller hört något liknande?

Håller tummarna på att det INTE var en ägglossning..

• Elfia
    Gweny skrev 2015-03-16 17:34:12 följande:
    Fy vad jobbigt att gå och inte veta! Enda jag sett är om såna som fått äl-sekret, fast det ändå inte varit äl under sin ivf-behandling. Du får uppdatera!! Håller tummarna det inte Varit.
    Fruktansvärt att leva i ovisshet.. Har inte nästa VUL förrän på Onsdag morgon så de kommer väl antagligen kunna se det då?

Jag hoppas att det är som du skriver, att jag har sekretet men ingen ägglossning. BM sa att det är hormonerna som spökar..
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-16 17:34:12 följande:
    Fy vad jobbigt att gå och inte veta! Enda jag sett är om såna som fått äl-sekret, fast det ändå inte varit äl under sin ivf-behandling. Du får uppdatera!! Håller tummarna det inte Varit.
    Det gick bra och vulet imorse visade inte någon tidig ägglossning. Hormonerna som spelade spratt tydligen. Hur går det för dig?
  • Elfia

Hej allihopa! Hoppas allt går bra för er där ute? Kände bara att jag ville skriva av mig lite.

Imorse var jag på mitt andra VUL. Blåsorna hade vuxit ordentligt på de ytterligare tre kvällarna jag fick spruta sedan i söndags. De växter jämt och läkaren och BM tyckte att det såg fint ut. 11 blåsor sammalagt hade jag, varav de största var på 14,18,20,22 mm. Som jag misstänkte så låg de två största på höger sida för där är jag mer öm än på vänster.

Fick även ordination om att ta Ovitrelle (ägglossningsprutan) ikväll och på fredag tidigt på morgonen blir det äntligen äggplock:)) Är givetvis nervös men mest förväntansfull då jag vet om allt går fint så blir det insättning på Söndag.

Tror ni jag är glad över att slippa sprutorna imorgon eller?!! ;)

*håll tummarna att det går vägen här* nu har jag vi väntat allt för många år på detta, vill ju ha ett barn jag med :)

• Elfia
    Nilla6 skrev 2015-03-18 19:26:34 följande:
    Hej vad kul o skönt att allt såg bra ut, vart går du nånstans? Vi hade äggplock på en fredag o skulle ha insättning på måndan för det var normal odlingstid men dom odla till onsdan, asså 5 dar till blastocyst. Äggplocket för mej var värst, fick så mycket smärtstillande att dom fick dra ut mej i rullstol haha. Det gjorde ont men inte så ont ändå, tror jag fick panik av hela grejen bara att dom ville droga ner mej lite extra. Det var skönt däremot;) sen blev jag ju överstimulerad, hade så ont i magen i 3 dar, kunde inte sitta lr kissa/bajsa. Vätska i buken men inget som behövdes tappas, så det var bra att äggen odlades längre för jag hade aldrig pallat sätta in nåt just då. Nu är jag på ruvardag 7 med alla världens olika symtom och positiva gravtest sen i måndags på dag 5 så jag håller tummarna för dej, lycka till.
    Låter inget vidare, tråkigt att du behövde gå igenom det. Förhoppningsvis går det smidigt och bra för mig på fredag under ingreppet och efteråt :)

Jag går på Sahlgrenska i Göteborg! Vart gick du?

Kul att du är ruvare, hoppas det går vägen :)

Men jag har förstått att ägglossningssprutan kan ge falska svar på graviditetstest om man testar för tidigt, vet ej om det stämmer men det finns en del trådar om det. Det ska ha gått 10 dagar efter den sprutan innan man vara säker på resultatet. Givetvis håller jag tummarna även för dig, att positiva gravtesten är det som stämmer!
  • Elfia
    Nilla6 skrev 2015-03-19 05:24:28 följande:
    Jo jag vet att sprutan kan ge falska plus men testade på dag 9 och 10 efter sprutan o då var det neg, sen i måndags så har det stegrat fint och det brukar inte bli starkare efter sprutan så jag litar på testen, fick gravid 1-2 igår på dag 14 efter sprutan.;)
    Grattis :) kul att höra!
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-19 06:33:33 följande:

Elfia>> skönt det visa bra! Vi ska snart åka iväg nu för ÄP..... Nervöst Och lagom romantiskt. smile5.gif

Tack! :)

Haha, jag kan tänka mig det. Det kommer att gå så bra så ska du se :) läkaren sa till mig att ingreppet tar ca 10 min. Håller tummarna för att du får ut många fina ägg.

Uppdatera gärna sedan hur det gått. Om mindre än 24 timmar är det min tur, nervigt!
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-19 06:33:33 följande:

Elfia>> skönt det visa bra! Vi ska snart åka iväg nu för ÄP..... Nervöst Och lagom romantiskt. smile5.gif

Hej Gweny! Hur mår du efter äggplocket idag? Gick allt bra? Nu är det inte många timmar kvar tills det är min tur, börjar faktiskt bli nervös.

Hoppas du mår bra. Kram
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-20 08:03:23 följande:

jo, det gick bra, blev hela 15 ägg och min sambo lämnade ett kanonprov, så nu ligger dem och växer till sig på SU. smile5.gif
    Vi ska dit för återföring nu lördag eftermiddag, hoppas det blir många starka, så vi även får att frysa ner.

Ingreppet gick allt över förväntan, gjorde allt ont imellanåt, som små snabba hugg,  men försökte slappna av och fick morfin, men inte så farligt som jag trodde. var jättego personal som tog hand om oss.

Hade mensvärk hela em/kvällen sen och väldigt trött, så la mig tidigt igår.

Elfia>> håller tummarna att allt går bra för dig nu. smile1.gif

Åh! Roligt att höra att det gick bra för dig :)

Nu sitter jag nervös i väntrummet och väntar på att de ska ropa in mig. Sambon är nere och lämnar sitt prov. Hoppas det går bra för honom. Jag har sovit 4 timmar inatt så är rätt trött nu och hungrig. Tack :) jag behöver alla tummar jag kan få. Uppdaterar säkert när jag orkar. Kram
  • Elfia

Elfia

Idag 12:37

Hej!

Tänkte dela med mig utav hur det gick på mitt äggplock igår morse (till er alla som såsmåningom ska göra äggplock) jag vet hur det känns att vara nervös inför det. Här kommer min erfarenhet. (Varning för långt inlägg)

Kl.8.30 satt jag nervöst ute i väntrummet och väntade snällt på att de skulle ropa in mig. Sambon var nere på herrummet och kom upp när jag väl var ombytt i de "heta" kläderna och låg på britsen i ett rum som vi delade med ett annat trevligt par. De skulle in på äggplock före oss. Efter att fått en citadon och två panodil samt en Kanyl i armen, släppte nervositeten och jag kände mig lugnare samt väldigt groggy. Trodde inte att jag skulle känna av den så mycket men det gjorde jag. Efter att paret paret bredvid var klara var det snart vår tur.

Minns att jag såg kvinnan gå förbi och hon såg ut att må hur bra som helst och såg inte ut att ha ont. Kanske skulle det vara så för mig med? Hoppas! Min sambo får hålla i mig och vägleda mig inne på toan där jag kissar innan ingreppet. De väger mig och sedan går jag in i ett rum med massa trevliga kvinnor och alla vill hälsa på mig och de ser så glada ut. Jag minns att jag kände mig trygg. Skönt!!

Sedan var vi igång, de började med den vänstra sidan då de trodde den skulle kännas "minst" då blåsorna var färre och mindre på den sidan, men ärligt talat så kändes mest där. Skrek AJ och tårarna kom direkt efter. Fick genast mer morfin och sedan gick det faktiskt helt ok. Det hjälpte väldigt mycket när de ökade morfindosen. Visst kände jag av resten av ingreppet/sticken men det var inte så att jag inte klarade av det. Den gulliga Barnmorskan som stod bredvid höll mig i handen genom hela de 15 minutrarna och sambon strök pannan bredvid.

Efteråt körde de in min säng och hjälpte mig upp på den och körde mig därefter in på vårt rum för uppvak. Jag hade SÅ ONT i äggstockarna och buken att jag inte visste inre vart jag skulle ta vägen. Hade hellre gjort om äggplocket som faktiskt gick bra än stått ut med smärtan efteråt!! Värmedynan hade jag både under och efter äggplocket samt att jag fick en voltaren i stjärnan. Bm vände mig på sidan och strax efter däckade jag.

45 min senare väckte sambon mig och tyckte jag borde äta lite. De bjuder oss på smörgås, saft, te/kaffe. Jag fick i mig mackan. Och efter att vart fastande så länge + sovit bara 4 timmar den natten så vart det gott med både mat och sömn!!

Morfinet hade släppt en del ur kroppen när har vaknade och jag ville åka hem och lägga mig i min egen säng. Bm kom in och gav oss informationen kring vaggisarna och en tid för insättning. Hon talade även om att det var 4 ägg som plockare ut. Jag VET att man INTE ska tänka så, men kunde inte låta bli att känna lite besvikelse. Bara 4 ägg??!!! Här ligger jag och kan inte hålla mig, måste ringa in så fort kl slår 14, för att fråga ifall något blivit befruktat. Har vi några frysisar?? Gjorde de verkligen icsi på alla????

Läst så mycket om att folk skriver, kvalitet över kvantitet, och ja, jag håller med om det men man är ju ändå nervös och väldigt orolig...

*Hoppet har dock ej försvunnit*

Vi ska bli föräldrar!!!!

• Elfia
    Gweny skrev 2015-03-21 18:07:53 följande:

idag fick jag tillbaka ett fint embryo! smile1.gif

Hela 14/15 befruktades och dem gjorde hälften med icsi och hälften med ivf. 7 st från varje metod.

5 st blir det till frysen. Nu blir det en nervös väntan!

Grattis!! Kul att höra. Lycka till med ruvningen, håller tummarna för oss.
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-21 18:07:53 följande:

idag fick jag tillbaka ett fint embryo! smile1.gif

Hela 14/15 befruktades och dem gjorde hälften med icsi och hälften med ivf. 7 st från varje metod.

5 st blir det till frysen. Nu blir det en nervös väntan!

Känner du en liknande mensvärk-smärta? Jag har haft det så sedan äggplocket igår morse lite grann, men nu är den värken starkare ikväll
  • Elfia

Insättning idag gick bra, vi vart super nervösa då vi inget visste mer än att det skulle bli insättning. Jag kunde inte riktigt slappna av ändå för jag ville ju gärna veta kvalitén och hur många som var befruktade osv.

Fick ju ett samtal på fm idag kl.11.00, dolt nummer, hjärtat satt i halsgropen när jag tittade på den ringande telefonen. När Bm presenterar sig svarar jag, nej snälla, jag vill ju inte ha ett samtal utav er nu. Hon tröstar och svarar att det INTE var därför hon ringde, phuuuew, skönt!!!

Inne på kliniken innan de startat igång ultraljudet och insättningen berättar de att alla mina 4 ägg blev befruktade :D lycka!!!! Jag som var såååå nervös över att det var för "få" ägg. Vi fick tillbaka det bästa 4-celliga, fint delade ägget :) Embryologen gav äggen komplimanger haha. De andra tre ska nu långtidsodlas i ytterligare 3-4 dagar & förhoppningsvis har vi fint delade blastocyster till frysen om några dagar. Hoppas!!!

Jag och min sambo är så lättade just nu att det inte är klokt, vilken oro det har varit, jisses. Nu hoppas jag bara att jag kan övertyga mig själv att slappna av så mycket som möjligt och leva så normalt som möjligt fram tills påskdagen/testdagen. Hoppas den lilla knodden trivs bra här inne och stannar:)

Nu är även jag en ruvare. spännande!

Hur hur går det för er andra?

• Elfia
    Nilla6 skrev 2015-03-27 13:41:04 följande:

Elfia och gweny hur går det för er? Några symtom? Jag är i vecka 5+0, brösten är så knöliga, ömma och stora, mår illa lite hela tiden, kissar mer på natten, mensvärk som kommer och går, har även troligtvis fått foglossning:( kan inte ligga på rygg eller sitta för länge.

Stackars dig :( men så trevligt att veta att det rullar på som det ska. Du är ju gravid och det är det viktigaste. Gravsymptom får man tyvärr stå ut med.

Känns som att tiden går allt för sakta. Jag är på rd 5, 9 dagar kvar till td och jag vill bara spola fram tiden. Jag är positiv kring svaret då hoppet är det enda man har men samtidigt vågar inte ta ut något i förskott.

Min molande värk efter äggplock och ET har försvunnit helt. Enda gången jag får den är när jag vaknar upp på mornarna. Då får jag ligga kvar en stund för det molar en del (som mensvärk) och väldigt ömma bröst. Men 10 min senare försvinner båda. Underligt.

Lite andfådd kan jag bli ibland, ifall jag grejar för mycket utan att vila emellanåt. Ryggontet är mycket lindrigare nu. Läkaren säger att det förmodligen är att kroppen försöker återhämta sig från stimulering samt ingrepp. Gravtecken såhär tidigt kan man inte känna sa hon. Jag har ju inga vidare symptom så jag kanske ska det hon säger som positivt.

Vad kände du de första dagarna på ET samt i slutet?
  • Elfia
    Nilla6 skrev 2015-03-27 20:40:51 följande:
    haha mm jag står verkligen ut med alla symtom så länge jag får en frisk bebis, men kände aldrig såhär med sonen. jag satte iof in en blastocyst men jag fick symtom 2 dar efter ET, trodde jag var magsjuk, illamående och lös i magen men gick över efter ett toabesök, tyckte det kändes konstigt sen dag 3 och 4 så mådde jag illa, inte mycket men det kom ibland,tog test på dag 5 som var svagt positivt, fick då även metallsmak i munnen. sen blev testen starkare, fick även ta blodprov som mätte hcg på fredan dag 9 för dom tyckte jag fick plus så tidigt. men de låg på 107 vilket var normalt men det som gäller med blodprov är ju att man ska ta det igen efter 2 dar och då ska det ha dubblerats. vilket mitt gjorde och lite till, 259 låg det på söndan. så de går ju framåt, symtomen är värre nu dock. eller en grej, förstoppningen, haft sen ÄP,slutade röka och dricka kaffe veckan innan vi startade och efter det så går jag knappt på toa. inte kul då jag kan gå 3 ggr om dan i vanliga fall, käkar kiwi, päron, katrinplommonpure och inget hjälper, har fått dricka några klunkar kaffe ibland för att få ut nåt. du ska inte testa innan? håller tummarna.
    Äh fy! Stackars dig. Så det bli för mig när jag är utomlands. Då får jag värsta ibs magen direkt.. Inget kul. Hoppas det ger sig och du får börja gå på toaletten ordentligt väldigt snart igen.

Vette sjutton ifall jag vågar testa tidigare. Ibland känns det helt ok att ruva och jag känner att jag hålla mig i 9 dagar till. Ibland vill jag bara sätta mig och kissa på Stickan direkt! Haha. Idag har det gott bra. Jag kan tänka mig att testa påskafton istället för påskdagen (td) då jag jobbar påskdags-natten och känner inte för att dra iväg och jobba ifall jag får ett negativt besked :(

Tack, det behövs.
  • Elfia
    Gweny skrev 2015-03-27 23:56:10 följande:

Elfia>> jag kommer nog testa nån dag tidigare med, så får man några lediga dagar att deppa på ifall det inte visar positivt eller om mensen skulle dyka upp... denna väntan är ju tortyr.

Jag håller med! Man vill ju bara ha ett svar
  • Elfia
    Nilla6 skrev 2015-04-05 21:03:04 följande:

Gweny och Elfia hur har det gått för er?

Minus på Stickan :( Får snällt vänta en månad på att få göra FET. Denna eviga väntan.. Själv då?
  • Elfia
    Nilla6 skrev 2015-04-07 10:36:39 följande:
    Nej vad tråkigt, har du fått mens då? Jag håller tummarna till du får ett plus. Jo det är bra med mej tack, i vecka 6+4 nu, illamående och hård i magen, trött och kissnödig:)
    Härligt att höra att det går bra för dig :)

Jag fick min mens igår, blödningar kom i helgen så jag visste att det var kört tyvärr.

Denna mens känns lite underlig, sparsam.

Blir till att vänta till Maj för att få göra FET.
Svar på tråden IVF - 2015