• frucgsvensson

IVF - 2015

Hej! Vi är i starkgroparna inför vårat allra första IVF-försök. Vårat problem är att jag (kvinnan) har PCOS. Min mans spermier är tipptopp. Vi har tidigare provat både pergotime och menopur. Menopuren har vi använt på samma sätt som under en IBF bortsett från att vi gjort jobbet hemma, och mindre dos såklart. Jag har svarat bra på alla omgångar men det har inte tagit sig. Nu går vi vidare med IVF. Vi väntar nu på en remiss från vår privata klinik så att vi kan lämna blodprover, sen ska det skickas en remiss till Falun. Väntetiden är 1-3 månader ungefär för vår del. Tänker att det kanske finns fler här som gör detta för första gången? Eller några som gjort detta förut men som kör igen?

• Svar på tråden IVF - 2015
  • Resan

Hej! Jag och min sambo gjorde utredning i december och fick remiss för Ivf. Har nu fått bekräftelse att vi kommer bli kallade inom ca 3 månader. I vårt fall ligger felet hos min sambo, han har lågt antal spermier.

• EneB

Hej!

Är gärna med här :)! Min sambo och jag väntar på IVF och remissen borde ha skickats i dec, så nu är det bara att vänta på att se hör av sig! Har precis kommit hem från en utlandsresa och hann inte ta ett par blodprov som tydligen saknades för min del så dom ska jag ta i slutet av januari (om mensen kommer, vilket jag såklart hoppas att den inte gör)!

• frucgsvensson

Roligt att det kom lite fler hit. Jag såg att det fanns en annan tråd om ivf 2015, men det var längre fram i processen.

Hur känner ni inför det här? Jag har alltid varit livrädd för ivf. Tror att det har å göra med att det liksom är "sista anhalten" på något vis. Vi vill inte adoptera nämligen. Man ör så fruktansvärt rädd att det här inte heller ska fungera!

Jag har blivit gravid då vi använde pergotime, men fick missfall. Så jag vet ju att det faktiskt GÅR, men sen dess har det inte tagit sig trots hormonbehandlingar.

EneB- måste inte din sambo också ta blodprover, eller har det redan tagits? Vi blir båda kallade till blodprover. Det är tydligen rutin på att kolla så att man inte har HIV, hepatit, gulsot osv.

• Gymkille81

Hej! Vi är också gärna med här! Vi har genomgått en utredning och jag har för lågt antal spermier, vi ska in på ivf screen och min fru ska ner några kilo sedan skickas vår remiss till Malmö !

• Resan

Jag har mått lite upp och ner, just nu vill jag bara komma igång. Läkaren sa att vi hade goda chanser (40% per försök) att lyckas med IVF men man vet aldrig. Är glad att vi får 3 försök betalda av landstinget. Skulle vi inte lyckas så vet jag inte hur vi ställer oss till adoption, dit har vi inte kommit i diskussionerna än.

• Wictoria1984

30 år och börjar vårt första försök 27/2, vårt Enda problem även om det verkar vara bland det krångligare är en bitvis skadad slemhinna som är konstant mellan 3-4 mm altså alldeles för tunn.

Men blir galen av denna väntan,,,, bara några veckor kvar nu för oss iaf. Dock är chanserna låga vad jag förstått

• frucgsvensson

Resan: jag håller med dig. Känner också att allt går upp och ner. Är det sån stor chans ändå? Det är väl rätt höga siffror? Men, jag oroar mig mer för missfall än själva bli-gravid! Jättekonstigt! Jag har EN gång fått se ett till streck på Stickan, men två dagar senare fick jag missfall. Adoption har vi pratat om, inte mycket, men båda var väldigt klara med att vi inte vill adoptera.

Wictoria1984: har ingen erfarenhet av tunn slemhinna. Går det inte att fixa med hjälp av mediciner eller dylikt? Usch, jobbigt att ha det så. är chanserna mindre pga slemhinnan eller?

• Resan

Frucgsvensson: vi hade högsta % man kunde ha sa läkaren och det var "tack vare" att jag hade bra äggreserv och värden, så jag hoppas att det stämmer. Jag har aldrig haft ett plus på stickan under de 2,5 åren vi försökt, så missfall har jag inte ens tänkt på (hoppas såklart att jag slipper vara med om det).

Vi ska göra i Uppsala.

• frucgsvensson

Okej! Hur vet de att du har bra äggreserv? Du har många ägg via VUL, eller hur vet man?

Jag har ju pco och har alltså många ägg. Jag får dock ingen egen ägglossning. Har sprutat med menopur och ovitrelle för att få ägglossning. Har haft det varenda gång, men det har inte tagits sig ändå.

De säger att oddsen för en med pco är också bra vid en ivf. Hoppas att det stämmer!

Svar på tråden IVF - 2015