• Donum

Att välja sina strider - när går det för långt och barnet blir bortskämt?

Har en 4-årig son som var helt uppslukad av att komma först och försökte få andra att göra om så att han skulle komma först. Jag har tagit den striden, dels för att jag vill att han ska lära sig att anstränga sig och dels för att han har syskon som inte ska behöva stå tillbaka pga hans beteende. Så varje gång han har tjutit som en stucken gris (minst sagt) har jag sagt att vill han komma först får han vidta de åtgärder som behövs för att komma dit. Jag har inte låtit honom tjuta sig till "låtsasvinst". Däremot har jag påmint honom vid situationer som jag vet sannolikt skulle få honom att flippa ur, att nu klär jag på mig

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum

Råkade skicka innan jag skrivit klart.

Alltså jag har påmint honom för att han bättre ska kunna agera för att komma först, om det nu är det han vill.

Han har slutat vara så fixerad och vill han vara först så agerar han som regel därefter.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum

Råkade skicka innan jag skrivit klart.

Alltså jag har påmint honom för att han bättre ska kunna agera för att komma först, om det nu är det han vill.

Han har slutat vara så fixerad och vill han vara först så agerar han som regel därefter.

Svar på tråden Att välja sina strider - när går det för långt och barnet blir bortskämt?