Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Först och främst: Alla folkmord är vidriga och kommunismen är skyldig till fasansfulla brott mot mänskligheten. Med det sagt vill jag återknyta till ämnet för tråden nämligen att det är 70 år sedan Auschwitz befriades. Vad tycker ni om att Nazistiska Svenska motståndsrörelsen (SMR) under natten till tisdag försökte hindra en mängd redaktioner från att rapportera om Förintelsens minnesdag?

Hur kommer det sig att svenskar ansluter sig till nazistiska organisationer trots att nazisternas systematiska folkmord av miljontals människor är så kända?

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 19:44:35 följande:
    Fint skolboks exempel på en Komplex fråga (rävsax fråga eller ledande fråga)
    En komplex fråga (rävsax fråga); är en fråga som bygger på en premiss.

Så skall svara på ditt inlägg här.

Ja du sin komplexa fråga (rävsax fråga eller ledande fråga), kommer inte att bita på mig.
    Jag är så trött på att folk måste lägga åsikter och ord i munnen på andra på ett eller annat sätt.

Har aldrig gjort detta. Det är du som hävdar detta åt mig, via din premiss i din fråga att jag skulle insinuera något sådant.

Det jag har däremot insinuerat , och även sagt i klarspråk, är att det är befängt att slätta över folkmord som skett under andra former/regimer/religion/ideologier än nazismen.
    Och det är fel att tysta ned detta, med de smaklösa ord som exempelvis "ja folkmord sker av andra orsaker med men <fyll i valfri förklistring här om naziamen/rasismen>.... "... Hela tiden styra tillbaka till nazismen.

Det är en väldig signifikant skillnad på vad jag verkligen har insinuerat och sagt i klarspråk, mot din premiss du har med i din fråga.

Detta är ingen rävsax, utan jag förstår helt enkelt inte. Hur ska vi tolka dig? Menar du att det finns debattörer i tråden som inte håller med om att all form av folkmord är fel? I så fall peka på det inlägget så att vi hänger med. 

• KillBill

Förstår du inte att när du skriver följande till en skribent i tråden:

"Gôtt att det finns folk som klara av att tänka längre än vad näsan räcker och inser att all form av folkmord är fel och det är inte bara "nazismen" som är hotet enbart eller är värsta"

Så insinuerar du att det finns människor i tråden som tycker motsatsen.

• KillBill
    mr me skrev 2015-01-28 20:41:58 följande:
    Som sagt. Man satte upp en avspärrningstejp. Den kunde ganska enkelt tas bort. Lite överdriven och överspelad reaktion, kan väl jag tycka.
    KillBill skrev 2015-01-28 19:25:27 följande:Hur kommer det sig att svenskar ansluter sig till nazistiska organisationer trots att nazisternas systematiska folkmord av miljontals människor är så kända?

Det är troligen en kombination av orsaker. Framväxten av ett samhälle där man som svensk på fler och fler platser är i minoritet och den otrygghet och osäkerhet som det medför. Att det råa våldet trappats upp med fler och fler hatbrott mot svenskar. Det är inte så få svenskar som brutalt mördats av invandrare de senaste åren.

Och när man tillhör en grupp som marginaliseras eller förtrycks av politiker och media så söker man sig till likasinnade och grupper som för ens talan. Så det faller sig då ganska naturligt att Motståndsrörelsen växer och får fler sympatisörer/medlemmar.
    Jag tycker att du försöker förminska händelsen, Efter kravallerna i Kärrtorp är det många som mår dåligt av nazisternas framfart.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 22:06:56 följande:
    "Det är troligen en kombination av orsaker. Framväxten av ett samhälle där man som svensk på fler och fler platser är i minoritet och den otrygghet och osäkerhet som det medför. Att det råa våldet trappats upp med fler och fler hatbrott mot svenskar. Det är inte så få svenskar som brutalt mördats av invandrare de senaste åren."

Svarar på detta stycket enbart... Mja svara och svarar.. Lägger ett tillägg mer egentligen.

Tillämpningen av hatbrottslagen är väldigt inkonsekvent.
    Det är väldigt svårt att som svensk att anmäla ett hatbrott som h*n har blivit utsatt för av en invandrare i egenskap för att han är svensk. D.v.s ett rasistiskt hatbrott.

Man får verkligen i bland känslan av att det genomsnittliga svenska tankesättet kring rasism handlar enbart att det är vita som kan vara rasister medan svarta är dem som blir utsatta för rasism. 

Du anser alltså att antalet nazister i Sverige ökar pga. att det är väldigt svårt för en svensk att anmäla ett rasistiskt hatbrott (antar att du menar att bli fälld för).???

Rataxes skrev 2015-01-28 20:34:06 följande:

Jag skyller på svenska skolans förfall i detta totalt avsaknad av logiskt tänkande.

Detta är ta mig fan dummare än när journalister började ropa islamofobi efter terrordåden i Paris.
    Jag gissar på arga unga män mellan 14-25. Vem fan har haft ansvar för skolan under deras uppväxt??
    Är detta frukten?
    En sak har de rätt i. Att det finns offer som glömts bort. Men att negligera en grupps lidande bara för att en annan grupp också lidit? Eller.. Vi får den befolkning vi förtjänar..
    Kunskap och logik får stå tillbaka för genus och kritiskt tänkande...

Jag mer inne på Rataxes förklaring att det handlar om brist på logiskt tänkande. Kanske pga. brister i barnuppfostran och brist på bra förebilder under uppväxten. 

• KillBill
    mr me skrev 2015-01-28 22:56:21 följande:
    Jo, och jag mår illa (och MÅNGA med mig) av vänsterextremismens framfart och att den plötsligt kommit att bli "rumsren". Vänsterextremister begår faktiskt långt fler våldshandlingar än nazisterna.

Sedan kan jag förstå att SMR angrep demonstrationen i Kärrtorp eftersom samma vänsterextremister angripit deras demonstration bara några veckor tidigare. Om man sätter i system att utöva våld mot meningsmotståndare så får man räkna med att förr eller senare få igen med samma mynt. Det är faktiskt inte det minsta konstigt. Varför skulle det vara okej för vänsterextremister att angripa demonstrationer med våld, men inte för nazister?

I övrigt svarade jag bara på din fråga, men jag är rädd att du dels har dieologiskt tunnelseende, dels är för oinsatt för att riktigt kunna ta till dig och förstå.
    MEE83 skrev 2015-01-28 20:59:59 följande:
    Svenska medborgare ja, de flesta mord och dråp i det här landet är nämligen relaterade till organiserad brottslighet, av de resterande fallen är det ofta relations dramor som är motivet, som det mord som skedde utanför lund rätt nyligen, där pappan dödade sin fru och unge, där var ju dock gärningsmannen etniskt svensk och anställd inom försvarsmakten, mamman var forskare på Lunds Universitet, mord och dråp utan några som helst band mellan brottsoffer och gärningsman är väldigt ovanligt. Är man orolig för det är man extremt irrationell, då är det bättre att oroa sig för över möjligheten att man krockar när man kör bilen, då det är större risk att man dör på det sättet.
    Fortfarande är det ju så, vilket man inte kan förneka, att det är många gånger vanligare att invandrare utsätter svenskar för våld än tvärtom, oavsett det är våldtäkter, rån, mord, misshandel eller vad det än är.

Jag vet inte ens om det finns något fall NÅGONSIN där en invandrartjej överfallits och våldtagits av en svensk. Däremot sker de dussintals fall varje år där situationen är den omvända. Bara som exempel.
    Om du tycker att det var ok att ett 40-tal nazister angrep en fredlig demonstration på ett torg där det befann sig en massa barnfamiljer så är du en idiot.
  • KillBill
    mr me skrev 2015-01-28 22:57:43 följande:
    Förmodligen syftas det på anmäla eftersom hatbrott mot svenskar inte är kriminaliserat i Sverige. Hets mot folkgrupp omfattar inte heller svenskar eller kristna, bara invandrare, muslimer och judar.
    Jag antar att du inte menar att någon har problem med att göra en anmälan? En anmälan kan vem som helst göra vara sig det är straffbart eller ej.
  • KillBill
    mr me skrev 2015-01-28 23:34:15 följande:
    Jag skrev att det var förståeligt (inte okej) eftersom arrangörerna av demonstrationen bara någon vecka tidigare angripit en demonstration som SMR hade.

Det är väl snarare den som tar med sig barn till en vänsterextrem våldsmanifestation som är en idiot, eller? Och du så, förstås, som inte förstår det uppenbara och uttrycker sympatier för våldsgrupperingar.

Våld anser jag är fel förstår du.

.
    KillBill skrev 2015-01-28 23:10:47 följande:
    Jag antar att du inte menar att någon har problem med att göra en anmälan? En anmälan kan vem som helst göra vara sig det är straffbart eller ej.
    Om polisen inte tar upp anmälan så blir det ju problem. Och det gör de inte om de inte kan rubricera det som ett brott.

Sluta sprid dina lögner. Det var ingen vänsterextrem våldsmanifestation! De som nazisterna anföll var mestadels Kärrtorpsbor, barnfamiljer, gymnasister från Kärrtorp gymnasium, pensionärer i området.

www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-skildringen-fran-karrtorp-var-en-glidning-i-full-fart-pa-vag-mot-lognen/
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 23:35:55 följande:
    Vilka är dessa "vi" du hänvisar till? Klara du inte av att använd "jag"? 
    Att dessutom skriva "Hur skall vi tolka dig" är en härskarteknik.
    Den kallas för "Vi-Strategin", vilken går ut på att "ingen annan får tycka annorlunda än dig".

Märkligt nog så har flera klarat av att läsa mina inlägg och verkligen att förstå dem också.
    Så det är väldigt korkad taktik, av dig att sitta och fråga "Hur skall VI tolka dig".

Jo den fråga var en s.k Rävsax/Komplex/Ledande fråga. Då den innehåller en premiss.

Din formulering innehåller en premiss (antagande). Det är detta som just skapar en Rävsax/Komplex/Ledande fråga.
    En premiss som dessutom lägger ord/åsikter i min mun samtidigt. 
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 23:42:23 följande:
    Ytterligare igen ett fint skolboks exempel på Ledande/Rävsax/komplex fråga.
    Din fråga innehåller en premiss. En premiss som du saknar helt stöd att använda.

Jag är så trött på att folk måste lägga åsikter och ord i munnen på andra på ett eller annat sätt.
    I detta fall (igen) via en Ledande/Komplex/Rävsax fråga så lägger du åsikter/ord i min mun.

Jag skiter i vad Rataex skrev. Det var inte han jag citerade. Glömde du att dubbelkolla VEM jag hade citerat innan du svarade? 

Jag gjorde bara ett ENKELT tillägg till vad "mr me" skrev i sitt inlägg #158.  INTE Rataxes inlägg #158 som du sitter och hänvisar till.

Det märkliga är att du tycks även missa helt att "mr me"s inlägg #158 hade en citering av ditt inlägg #146. 

Så det är helt ovidkommande med vad han, Rataxes, skrev, och har inget med saken att göra med mitt tillägg på "mr me" inlägg #158. Inlägg #158 som hade en citering av #146.

Se så gör om gör rätt, och lägg ned din korkade ovana att lägga åsikter/ord i min mun i fortsättningen. Även vid Komplexa/Ledande/Rävsax frågor i framtiden. Jag är bara så jävla trött på de fasonerna från dig och andra som håller på på det sättet.
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 23:46:20 följande:
    Jag har gett en förklaring. Kan du inte acceptera det så är det dina egna problem. Inte mina.
    Men kom ihåg även om ett felaktigt påstånde är och för bli ett felaktigt påstående.
    Det kommer aldrig att bli rätt även om du sitter och uprepar ett felaktigt påstående om och om igen.
    Jag upplever det som att du hela tiden passar dig noga för att kritisera främlingsfientlighet/nazism och att du i stället gärna går till försvar eller förminskar deras handlingar ( Svenskar blir nazister eftersom invandrarna utsätter dem för rasistiska hatbrott/varför prata om nazister när kommunisterna var värre o.s.v.) När jag upprepar dina påståenden så hoppas jag självklart på att du ska förtydliga vad du menar men du svarar hela tiden med att hävda att jag använder olika härskartekniker. Förmodligen måste vi konstatera att vi inte kommer att förstå varandra.

Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?