• mikaaaela

Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?

Smillan83 skrev 2015-04-07 14:47:54 följande:
    Fick tillbaka en jättefin blastocyst igår! Embryologen sa att den var så fin den kunde bli, så är så glad :)

Fick träffa dr Solensten för första gången, så blev lite nervös men han var ju jättelugn och bra!

Kändes så stort att se den lilla blastocysten på skärmen pch att nu ha den i magen känns fantastiskt :)

3 till frysen! Kanske 4, en skulle odlas till idag!

Har testdag 22, du?
    Härligt, det låter lovande :) 

Vi fick tyvärr inga till frysen, kändes så himla jobbigt, då jag inte är redo att göra om äggplocket igen. 

Har haft massa symtom i 3 dagar och idag är allt borta, så känns hopplöst just nu. Har testdag den 20onde, så länge kvar.. Känner mig så nere :(
  • mikaaaela

Ledsen att jag inte skrivit något. För oss lyckades det inte och jag har varit mer eller mindre deprimerad. Känner mig fortfarande helt knäckt och har känt att det varit bäst att inte vara inne på familjeliv och läsa för det gör det bara värre. Jag hoppas verkligen ni lyckas!!

• mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-04-21 08:52:43 följande:

Ingen bebis här heller, känns som jag gråtit ögonen ur mig den här morgonen!

Sjukskrev mig från jobbet, orkar inte med allt det där vardagliga, som att inget hänt!

Pratat med underbara barnmorskan Karin på IVF-kliniken och fått en telefontid till Sofia för att planera att sätta in ett av våra frysta embryon!

Sörjer detta barn som inget blev genom att planera för nästa!

Känns absurt, men vill så fort som möjligt göra om det!

Åh nej :( Jag kan fortfarande få gråtattacker även fast det gått mer än en vecka. Det är en sorg som utomstående inte förstår. Man hoppas ju så innerligt. 

Hoppas ni lyckas med frysförsöket. Tyvärr måste jag göra om hela processen så har börjat spraya med synarela igen. Så vi ska hinna med ett försök innan sommaren. Ser inte fram emot att göra äggplocket igen, fyfan :( Ska dit runt 18 maj för att se hur sprayningen gått, sen börja med sprutorna igen, så det är ett tag bort tyvärr :( 

Kände samma sak som du. Var nästan helt säkert på att jag var gravid, hade så många symtom, men kroppen lurar en verkligen. Vi får se det som att det försöka försöket var en provomgång, för att se hur man reagerar på behandling och allting. Det är ju inte så vanligt att lyckas på första. Men andra försöket ska bli vår tur :) 

väntan är hemsk, hoppas ni får komma igång snart!! kram 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-04-23 23:10:43 följande:

Blir äggplock på måndag. Hoj så spännande och nervöst det känns nu.

Spännande :) Hoppas det går bra för er och att du får ut många fina ägg :) 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-04-24 22:25:58 följande:

De såg 3 större äggblåsor och flera mindre. Hon lät då positiv när hon ringde från Umeå.

Hon trodde att det skulle bli insättning ons/tors lr lördag.

Jobbigt att göra om hela processen Mikaaaela men hoppas att ni lyckas båda två nästa gång och även jag. :)

Lycka till idag :) 
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-04-27 14:36:20 följande:

Hur mår du Mikaaaela?

Och hur gick äggplocket "I norr"?

Det är upp och ner. Fyfan va jobbigt det här är. Och känns som ingen förstår en. Det är ingen jag känner som gått igenom det här och vi håller det rätt hemligt. Men det känns som min sambo inte alls är lika påverkad som jag, men det kanske är vanligt, men känner mig rätt ensam. Och ibland känns det som jag överdriver också.

Om jag inte tänker på det går det bra, men så fort jag börjar tänka på det börjar jag gråta och blir nedstämd. 

Hur mår du? När får ni köra igång igen? 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-05-01 16:27:43 följande:

Alltså fick testdag 18e vilket är 19 dagar efter. Nog känns det lite länge, kommer inte att vänta så länge. Känns som att jag hellre testar minus än att få mens och veta det på så sätt men jag vet inte. Hur man än får reda på ett minus så är det ju sjukt jobbigt.

När få ni båda köra igång igen?

Grattis till er! Hoppas verkar det lyckas för er! 

Jag vet det är extremt lång tid och det går så långsamt. När vi gjorde tänkte jag att jag skulle vara duktig och vänta, att det skulle vara bättre. Nästa gång kommer jag inte göra det. Har beställt hem många gravtest från testlagret och kommer börja testa tidigt nästa gång och flera gånger. Just nu för att min mens var sen pga progrestronet vilket gjorde att jag faktiskt hade höga förhoppningar på att jag var gravid och fick en smärre chock när mensen kom. 

Så för min del känner jag att ett minus är bättre än mensen, men det är ju olika såklart. Men det är jobbigt när mensen blir uppskjuten :( 
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-05-04 08:38:30 följande:
    Nä håller med dig, ingen förstår! Inte ens min man! Men tror det är annat för oss som liksom får alla hormoner och får de små liven insatta i oss, det blir mer påtagligt!

Våra familjer och vänner vet om att vi kämpar, tycker det är skönt med allt stöd!

Har telefontid med läkaren Sofia i eftermiddag, då får vi höra vad som händer nu framöver! Pga min PCO skulle jag tro att även FET et blir hormonstimulerat så att allt går enklare att planera! Är så rädd att allt kommer dra ut på tiden så att vi inte hinner göra insättningen innan sommaren annars!

All väntan, längtan och planerande gör mig tokig! Hur länge orkar man?
    Ja det är väl säkert så, för mig var det typ jordens undergång när vi inte lyckades, medan han var mest ledsen för att jag var så ledsen. Får känslor av att han inte vill detta lika mycket som jag, men det är nog mest i mitt huvud. 

Ja det är skönt med förståelse. Min mamma vet samt min sambos mamma men ingen annan. Och min sambo's syster är gravid och ska ha barn i juli, så varje gång hela familjen träffas så pratas det barn konstant och det är så jobbigt. Även fast hans mamma vet så tänker hon typ inte på vad hon vräker ur sig och jag tar åt mig så lätt, för minsta lilla. Önskar verkligen jag kunde glädjas så för deras skull, men det är så svårt.. :/ 

Hur gick telefonsamtalet? Ni borde hinna innan sommaren. Jag ska börja med sprutorna efter 18maj och äggplock i början av juni, så ni hinner nog :) 

Jag fattar inte heller. När vi gjorde äggplocket var det ett par som var inne på sitt 6:e försök. Fattar inte hur dom orkar. Jag var säker på efter första försöket att jag ville vänta ett tag, för att det tog så mycket på krafterna och psyket, men ångrade mig när vi inte lyckades, vänta hela sommaren kändes för länge. Men fy så jobbigt det här är. 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-05-03 22:26:49 följande:

Usch! Fick idag veta att det inte gått att frysa nåt av de andra två embryona. :(

Nog måste man väl få ett till vanligt försök betalt då vi har rätt till två gratisförsök?

Hoppas verkligen verkligen att den som är i magen stannar där.

Va tråkigt :( vet att det var försöka besvikelsen för oss, blev så himla ledsen, för trodde verkligen vi skulle få till frysen då vi hade många befruktande, men tydligen spelar det ingen roll att man har många heller. 

Dom har ju ändrat reglerna så det ska vara lika i hela landet nu, så det är 3 gratis försök som ingår nu :) Så lyckas ni inte nu har ni 2 försök till :) 

Håller dock tummarna för att lilla pyret stannar :) 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-05-05 08:44:51 följande:

Är det sant???!! Det vore ju helt underbart om de ändrat till tre försök. :)

Har ni funderat något på hur många försök ni kan tänka er att göra? Jag känner det som att man kanske måste bestämma sig för när det får vara nog. Funderar själv på sex försök men har inte tagit upp det med min sambo.

Vad gäller sambona så kan jag säga att det är samma här. Jag längtar som tusan medan han mest känner att barn är något som hör till livet att man skaffar och han tycker den här processen är sjukt jobbig och onaturlig men jag tror att det är som så planlagt att man hinner fundera så mycket mer än om man bara blir spontant gravid. Det känns då bättre nu när fröet är i magen så tror han hunnit smälta det lite plus att vi nu gått igenom behandlingen och blir det fler så vet han vad som väntar. Och om det kommer en bebis så tror jag nästan att det är först då som killarna verkligen fattar hur stort det är.

Måste man ha en "vanlig" menscykel innan man får påbörja ett nytt försök?

Man hade ju velat hinna ett till innan sommarstängningen om nu inte detta går men det ska det ju göra. :)

Ja det stämmer :) och det är dessutom 3 färska försök. Så får man till frysen så räknas det inte in som ett försök. Så de som får till frysen får ju lite extra tur. 

Jag vet faktiskt inte hur många försök jag pallar. Jag antar att jag skulle kunna säga ett antal nu, men när vi väl står där och gör det sista försöket så kommer jag säkert ångra mig. Dock är det ju en pengar fråga också. Det är ju inte så billigt att göra på egen hand. Har faktiskt inte heller diskuterat detta med min sambo. han säger bara "jag är inte orolig, vi kommer få ett barn tillslut.." Lite mer optimistisk än vad jag är. 

Ja det är ju så. Allt blir mycket jobbigare för att det är så himla mycket väntan och man hinner tänka så mycket. Ja men precis, vi ser vårt första försök mer som ett test, hur allt går tillväga och så, nu vet man ju det i alla fall. Exakt, tror det är ganska svårt för dom att sätta sig in i situationen och verkligen förstå vad som pågår och vad våra kroppar faktiskt går igenom med alla dessa sprayningar och sprutor. Det är ju inte lite hormoner som påverkar humör och allt annat. 

Hm, jag vet inte riktigt hur det fungerar. Jag har ju endometrios så jag började spraya igen på en gång efter att mensen efter misslyckat försök var slut, för att undvika att få en till blödning. I vanliga fall ska man börja spraya på dag 21 för att få mens typ 1-2 veckor senare och då börja med sprutorna. Så det blir väl att du börjar med sprutorna när du får första mensen efter misslyckat försök. 

Men nu hoppas vi att detta försök lyckas så ni slipper tänka på det ;) :) 
Svar på tråden Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?