• mikaaaela

Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?

Smillan83 skrev 2015-05-05 09:42:29 följande:
    Oj 3 försök vore ju fantastiskt! Är dock osäker på om det gäller par som redan är i behandling? Har mailat Umeå och frågat!

Ja när är det nog, har knappt vågat fundera på det, men så tog min man upp det igår! Han sa att vi försöker med de nedfrysta, sen får det vara nog! Jag bröt ihop såklart, sa att jag långt ifrån är färdig med IVF redan då!

Min man längtar långt ifrån så mycket som jag, så han tänker mer krasst, på pengar och så!

Vi får ta ett försök i taget! Pratade med läkaren Sofia igår, hon tyckte absolut vi ska prova ett ostimulerat FET, hon tyckte kroppen ska slippa stressen med hormoner om det inte är absolut nödvändigt! Med mina långa cykler börjar det kännas tight med ett FET innan sommaren :(

Man måste vänta in en egen mens och så sätts embryot in när man har egen ägglossning!

Tung dag idag, känner mig bedrövad!

Hm, jag tror det gick igenom direkt efter nyår, så antar att det borde gälla oss också, annars är det ju galet orättvist :P 

Jaha :( Men då får vi tänka positivt att det kommer lyckas på de försöken, så behöver ni inte tänka på det :) men förstår att det var tufft att höra, har inte tagit upp det med min sambo, vill nog inte höra vad han har att säga heller, för det lär inte vara samma som vad jag vill. 

Ja, men det kanske är bättre med stimulerat? Är det större chans? För det första slipper man ju alla falska graviditetssymtom. Men förstår att det är jobbigt att vänta om du har lång cykel. Såg dock att dom verkar stänga den 26 eller 29 juni, fattade inte riktigt vilket som gäller för det stod båda :P Så ni borde hinna? Det är ju nästan 2 månader, lite mindre. Men jaha, juste, hur lång cykel brukar du ha? Är den regelbunden?

Sen såg jag att dom öppnar den 3 augusti igen, så det är ju inte jättelångt sommaruppehåll. Inte som när vi sökte utredning i skellefteå, då stängde dom typ i maj och öppnade i slutet av augusti, det var lååång väntan. 

Åh förstår det :( Hade du inget att säga till om då? Tänkte om du vill köra stimulerat borde du väl få det? Men hon vet ju kanske vad som är bäst. Trodde hon ni skulle hinna innan sommaren?

Skickar en stor styrkekram!!

• mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-05-05 12:30:15 följande:

Pratat med Umeå, det är "på gång" med tre försök, men verkar inte vara spikat, men hon jag pratade med sa att man måste prata med sitt landsting/kvinnoklinik vad som gäller!

Fick schemat för FETet! När mensen kommer ska jag kontakta dem! Sen blir det ultraljud dag 11-12 och sen börjar jag testa med ägglossningstest! 6 dagar efter utslag görs insättningen! Infaller det på en söndag får man vänta till nästa cykel!

Men jaha va dåligt, jag läste någonstans att det skulle gälla överallt efter nyår. Jag hoppas verkligen att det gäller oss då, vågar typ inte fråga nu för i sånna fall blir det här vårt sista försök då.. Vem pratade du med? Någon på IVF-kliniken? Så jag ska höra med Skellefteå för det var där utredningen gjordes? 

Jag kan tänka mig att det kanske är det bästa att köra en helt naturlig, men det känns ju helt sjukt att om man har otur och att det blir en söndag måste man vänta till nästa, speciellt om man har så långa cykler som du har ändå. Har du försökt räkna och se om det skulle kunna inträffa en söndag? fast svårt att veta såklart om den inte är så regelbunden :/ Det känns ju konstigt för om ni måste vänta minst en månad till sen hinner ni väl kanske inte innan sommaren? Det borde dom ju inte riskera.. Ja men precis!! Lika bra att försöka allt man kan! :) 

Jag var i alla fall på ivfkliniken idag (efter att jag ringt och sagt att jag inte pallar vänta till 18maj för jag har så ont) och tog blodprov för att kolla hur nedreglerad jag har blivit samt ultraljud. Ultraljudet såg bara fint ut och om blodprovet är ok får jag börja med sprutorna redan idag. Väntar på samtal från dom, tycker dom borde höra av sig snart. Hoppas verkligen jag slipper gå på denna spray länge till. 

Förresten, har hört att dom på många ställen sätter in två embryon, jag vet att det kan öka chansen/risken för tvillingar, men undrar om dom gör det i Umeå? Eller om det bara är då man passerat 40+ eller nått sånt? 
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-05-06 21:28:30 följande:
    Ja jag pratade med en barnmorska på IVF kliniken igår, men frågade även läkaren Sofia vid vårt första besök i mars och då hade vi från Västernorrland iaf bara 2 försök!

Ja precis, du får nog prata med Skellefteå och jag får ta det med Övik!

Nä har inte räknat på det, omöjligt eftersom jag har så ojämna cykler! Men hoppas hoppas att vi hinner!

Åh va skönt för dig att ni redan får börja med sprutorna igen! Du behövde inte vänta in någon egen mens alltså?

Åh då har du snart ett pyre i magen igen! Avis ;)

Angående att sätta in 2 embryon så är det ju Socialstyrelsen som bestämt att det bara får göras i sällsynta fall, typ om man gjort en massa försök eller börjar bli på gränsen till för gammal! Tror även att de ibland kan göra det om det ena embryonet ser dåligt ut, men man vill inte slänga det iaf!
    Åh, fy va orättvist i sånna fall :( Vill inte att det här ska vara vårt sista försök ju :( 

Håller verkligen tummarna för att ni hinner innan sommaren och att den kommer igång snart!! Hur ska ni göra om ni inte blir gravida innan sommaren? Ska ni försöka själva då i sommar? Vet inte om man ska bara ta en lugn sommar och försöka tänka på annat eller om man ska aktivt försöka ändå. Det lär väl sluta med det sista skulle jag tro. Har svårt att tänka på annat just nu.

Nej eftersom jag började med sprayen direkt efter mensen var slut efter misslyckat försök så gick det fort att bli nedreglerad, så skulle inte fått någon mens heller, och behövde inte vänta in så jag hamnade rätt i cykeln så det var skönt :) 

Ja jag hoppas verkligen äggplocket går bättre denna gång också. :) Dom vet ju hur det gick sist så antar att dom kan göra något annorlunda denna gång. 

Hmm jaha okej, då lär dom ju inte gå med på det :P 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-05-06 22:45:43 följande:

En fråga. Hur har ni satt in vaginaltabletten? Med hjälp av den där pinnen lr bara med fingret? Barnmorskan sa att man kunde göra både och så jag har bara tryckt med fingret men nu ikväll provade jag med den där pinnen och det kändes som att den kom mkt längre in. Nu är jag grymt orolig att den inte kommit tillräckligt långt tidigare. Suck!!!

Hade dessutom värsta mardrömmen inatt, att jag gick på toa och bara störtblödde. Jag försökte leta embryot i toan fast jag insåg att det va för litet för att se.

Tror jag blir galen!

Funderar på att tjuvtesta i helgen men vill ändå inte få dåligt resultat. Är rätt trevligt att få gå omkring och hoppas och känna sig gravid ett litet tag iaf.

Hoppas ni båda hinner en gång till innan sommaren och att det blir det sista ni behöver göra.

Jag satte in med pinnen, testade aldrig med fingret faktiskt. Ibland tycker jag det kändes lite läskigt att den gick så långt in och att man skulle "reta upp" något, men tror inte det är någon risk. Tror det funkar lika bra med fingret, vissa kliniker verkar bara rekommendera fingret, så det är nog väldigt olika. 

Ja huvudet spelar en ett spratt verkligen. Jag tyckte också om att få känna mig gravid ett tag, men nu i efterhand så ja, som ja sa förut, så kommer jag börja testa tidigt, för som sagt, mensen kan ju bli uppskjuten, å de va inte roligt att få den käftsmällen :( 

Men håller tummarna att mensen inte kommer för dig och att du får ett plus på stickan :) 
  • mikaaaela

Heej :) Min mor har varit på besök i helgen därför jag varit så frånvarande.

Beklagar verkligen Inorr, varför lyckas ingen av oss :( Men nästa gång, det ska vara allas tur hoppas jag :) Men det är som Smillan83 säger, det är ju tack och lov inte så länge dom har stängt, och om ni får påbörja innan så kanske tiden går lite fortare i alla fall. Det är ju tur att det är sommar, då går ju tiden lite fortare i alla fall! 

Vad skönt Smillan83 att det inte var ännu en ägglossning, då blev det inte så överdrivet lång cykel denna gång i alla fall, skönt det :) Men hoppas såklart ni lyckas på detta försök så ni slipper göra ett FET :) 

Var på ännu ett ultraljud idag, 11 blåsor fanns just nu, så imorgon tar jag ägglossningssprutan och på måndag klockan 9 är det dags för äggplock. Riktigt nervös redan nu och det lär bli ännu värre. Men vad gör man inte :P 

• mikaaaela
    I norr skrev 2015-05-15 23:45:33 följande:

Förstår att du är nervös med tanke på hur ont du fick. Be om tense apparaten efteråt. Men spännande ändå att få ett nytt försök. Nu ska det gå!

Idag har jag haft en riktig pissdag och bara velat gråta så antar att reaktionen kom tillslut ändå.

Ja :/ jag hade tesen förra gången också, både innan och efter och fick låna hem den, så hade den även dagen efter, även fast jag hade på högsta tyckte jag inte att den hjälpte direkt tyvärr :/ 

Ja det kommer och går. Efter förra gången var jag nere i en vecka, sen blev det bättre men vissa dagar var riktigt skit och jag bröt ihop. Så det kommer väl och går. Det är värst när man är själv och alla tankar kommer. Så att försöka umgås med folk eller göra någonting underlättar, men självklart måste man få bryta ihop också, och gråta ut. 

Vilken metod gjorde du? För jag fick börja med sprayen direkt jag slutat blöda. Men då var tanken att jag skulle gå på sprayen i en månad, men ringde efter 2 veckor då jag kände mig nedreglerad och det var jag ju. Men det funkar nog kanske inte på samma sätt om man tar sprutorna bara :/ 
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-05-18 06:08:06 följande:

Lycka till idag Mikaaaela, det kommer att gå fint!

Tack snälla ni! 

Det gick så himla bra denna gång. Hade en ny läkare som gjorde äggplocket och kände ingenting under tiden och förra gången kändes det som hon förstörde hela mitt inre :P Och efteråt kände jag knappt något heller och fick åka hem efter en timma! Är typ i chock och så himla glad just nu att det gick så bra och att jag mår bra nu, lite spänt bara men inte mer än så. 

13 ägg även denna gång, återföring på torsdag. Just nu känns allt så himla bra, hoppas hoppas hoppas det går vägen denna gång! :) 
  • mikaaaela
    Smillan83 skrev 2015-05-18 19:45:47 följande:
    Ååh va härligt Mikaaaela, grattis till de 13 äggen och en bra äggplockning, så glad för din skull!

Ja den här gången ska det gå vägen för dig, det tror vi!!!!

Vilken läkare hade du nu? Sofia eller Nils-Gunnar, eller finns det fler?
    Taack känns så skönt att det nu inte längre är ett skräckmoment :) 

Hm, nu var det någon Lars, från Göteborg, som tydligen är där ibland. Han var tydligen den som gjorde det första IVF barnet i Sverige, coolt :) Så han verkade erfaren och var väldigt lugn, så det var skönt. 

Ja, men denna gång tar du i alla fall inge lutinus som kan ge alla möjliga graviditetssymtom. Hoppas att yrsel betyder något :) Tänk om ni skulle lyckat själva, så underbart det hade varit :) 
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-05-19 10:49:39 följande:

Härligt Mikaaaela!

13 ägg är ju super och dessutom ett plock utan problem! Underbart!

Känner på mig att det kommer lyckas för dig nu! :)

Blir lite avundsjuk, vill oxå försöka nu direkt. ;) samtidigt känns det ganska skönt att få vara sig själv nu över sommaren och veta att man får hjälp igen direkt efter.

Håller tummarna! :)

Ja så himla skönt, förra gången sa jag aldrig igen, men det är tur man glömmer fort :P Så skönt att jag slapp säga det denna gång haha :) 

Ååh jag hoppas verkligen din känsla är rätt!! :) Förstår det, usch, väntan efter väntan, hela tiden :( Har du pratat något med dom på kliniken? det finns ingen möjlighet att ni hinner med något innan sommaren??
  • mikaaaela
    I norr skrev 2015-05-19 19:38:37 följande:

Spännande Smillan83! Snart kan du ju testa :)

Jag tänkte nästan att man borde kunna ta lutinus om man prickar in ägglossning på egen hand...den bör ju hjälpa ägget att fastna även då...vad tror ni? ;)

Pratade med Umeå igår Mikaaaela och fick en telefontid med läkare 3/6 för vidare planering. Med tanke på min cykel så kommer det inte hinnas med ett försök innan stängning. Så det är bara att vänta. Får hoppas på att ni lyckas under tiden. :)

Hm, ja det borde man ju kunna ta, har du frågat läkare om de? Du kanske kan göra de när du har telefontid :)

Åh okej, det var tråkigt :( men förhoppningsvis får du en bra sommar och man får försöka se det positivt, även fast det är så svårt. Men njuta av goda drycker och annat man inte får när man är gravid och så blir du gravid förhoppningsvis direkt efter sommaren :) 
    Alla vi 3 ska lyckas, så är det bara!! :)
Svar på tråden Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?