• Smillan83

Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?

I norr skrev 2015-04-29 22:43:21 följande:

Hej hej!

Det har gått jätte bra! Nu är det ett litet frö i magen och det känns helt knasigt och overkligt! Nu gäller det bara att det stannar där oxå!

Av sex ägg så blev tre befruktade och de två som blev kvar ska nu långtidsodlas i fem dar så fortsätter dom att dela sig fint så fryses de. Håller tummarna för det oxå!

Nu bara vänta och hoppas!! :)

Ååh grattis inorr :)

Ja nu håller vi tummarna att ert pyre stannar där inne i 9 mån!

Och art de två andra embryona växer på sig så de kan frysas!

Kram
  • Smillan83
    I norr skrev 2015-05-03 22:26:49 följande:

Usch! Fick idag veta att det inte gått att frysa nåt av de andra två embryona. :(

Nog måste man väl få ett till vanligt försök betalt då vi har rätt till två gratisförsök?

Hoppas verkligen verkligen att den som är i magen stannar där.

Nää va synd :( varför går det så dåligt för oss tjejer??

Men hoppet lever ju för pyret du har i magen Inorr, vi håller tummar å tår att den stannar!

Jo lyckas det inte så får ni ett nytt försök!
  • Smillan83
    mikaaaela skrev 2015-05-02 14:51:32 följande:

Det är upp och ner. Fyfan va jobbigt det här är. Och känns som ingen förstår en. Det är ingen jag känner som gått igenom det här och vi håller det rätt hemligt. Men det känns som min sambo inte alls är lika påverkad som jag, men det kanske är vanligt, men känner mig rätt ensam. Och ibland känns det som jag överdriver också.

Om jag inte tänker på det går det bra, men så fort jag börjar tänka på det börjar jag gråta och blir nedstämd. 

Hur mår du? När får ni köra igång igen? 

Nä håller med dig, ingen förstår! Inte ens min man! Men tror det är annat för oss som liksom får alla hormoner och får de små liven insatta i oss, det blir mer påtagligt!

Våra familjer och vänner vet om att vi kämpar, tycker det är skönt med allt stöd!

Har telefontid med läkaren Sofia i eftermiddag, då får vi höra vad som händer nu framöver! Pga min PCO skulle jag tro att även FET et blir hormonstimulerat så att allt går enklare att planera! Är så rädd att allt kommer dra ut på tiden så att vi inte hinner göra insättningen innan sommaren annars!

All väntan, längtan och planerande gör mig tokig! Hur länge orkar man?
  • Smillan83
    I norr skrev 2015-05-05 08:44:51 följande:

Är det sant???!! Det vore ju helt underbart om de ändrat till tre försök. :)

Har ni funderat något på hur många försök ni kan tänka er att göra? Jag känner det som att man kanske måste bestämma sig för när det får vara nog. Funderar själv på sex försök men har inte tagit upp det med min sambo.

Vad gäller sambona så kan jag säga att det är samma här. Jag längtar som tusan medan han mest känner att barn är något som hör till livet att man skaffar och han tycker den här processen är sjukt jobbig och onaturlig men jag tror att det är som så planlagt att man hinner fundera så mycket mer än om man bara blir spontant gravid. Det känns då bättre nu när fröet är i magen så tror han hunnit smälta det lite plus att vi nu gått igenom behandlingen och blir det fler så vet han vad som väntar. Och om det kommer en bebis så tror jag nästan att det är först då som killarna verkligen fattar hur stort det är.

Måste man ha en "vanlig" menscykel innan man får påbörja ett nytt försök?

Man hade ju velat hinna ett till innan sommarstängningen om nu inte detta går men det ska det ju göra. :)

Oj 3 försök vore ju fantastiskt! Är dock osäker på om det gäller par som redan är i behandling? Har mailat Umeå och frågat!

Ja när är det nog, har knappt vågat fundera på det, men så tog min man upp det igår! Han sa att vi försöker med de nedfrysta, sen får det vara nog! Jag bröt ihop såklart, sa att jag långt ifrån är färdig med IVF redan då!

Min man längtar långt ifrån så mycket som jag, så han tänker mer krasst, på pengar och så!

Vi får ta ett försök i taget! Pratade med läkaren Sofia igår, hon tyckte absolut vi ska prova ett ostimulerat FET, hon tyckte kroppen ska slippa stressen med hormoner om det inte är absolut nödvändigt! Med mina långa cykler börjar det kännas tight med ett FET innan sommaren :(

Man måste vänta in en egen mens och så sätts embryot in när man har egen ägglossning!

Tung dag idag, känner mig bedrövad!
  • Smillan83
    mikaaaela skrev 2015-05-04 22:41:12 följande:

Ja det är väl säkert så, för mig var det typ jordens undergång när vi inte lyckades, medan han var mest ledsen för att jag var så ledsen. Får känslor av att han inte vill detta lika mycket som jag, men det är nog mest i mitt huvud. 

Ja det är skönt med förståelse. Min mamma vet samt min sambos mamma men ingen annan. Och min sambo's syster är gravid och ska ha barn i juli, så varje gång hela familjen träffas så pratas det barn konstant och det är så jobbigt. Även fast hans mamma vet så tänker hon typ inte på vad hon vräker ur sig och jag tar åt mig så lätt, för minsta lilla. Önskar verkligen jag kunde glädjas så för deras skull, men det är så svårt.. :/ 

Hur gick telefonsamtalet? Ni borde hinna innan sommaren. Jag ska börja med sprutorna efter 18maj och äggplock i början av juni, så ni hinner nog :) 

Jag fattar inte heller. När vi gjorde äggplocket var det ett par som var inne på sitt 6:e försök. Fattar inte hur dom orkar. Jag var säker på efter första försöket att jag ville vänta ett tag, för att det tog så mycket på krafterna och psyket, men ångrade mig när vi inte lyckades, vänta hela sommaren kändes för länge. Men fy så jobbigt det här är. 

Ja visst är det jobbigt att träffa gravida eller små bebisar! Jag blir helt slut efteråt, tar sån energi att visa sig glad för andras skull!

I möjligaste mån undviker jag dom!

Man blir som så skör av all längtan! Hudlös!
  • Smillan83
    mikaaaela skrev 2015-05-05 09:59:27 följande:

Hm, jag tror det gick igenom direkt efter nyår, så antar att det borde gälla oss också, annars är det ju galet orättvist :P 

Jaha :( Men då får vi tänka positivt att det kommer lyckas på de försöken, så behöver ni inte tänka på det :) men förstår att det var tufft att höra, har inte tagit upp det med min sambo, vill nog inte höra vad han har att säga heller, för det lär inte vara samma som vad jag vill. 

Ja, men det kanske är bättre med stimulerat? Är det större chans? För det första slipper man ju alla falska graviditetssymtom. Men förstår att det är jobbigt att vänta om du har lång cykel. Såg dock att dom verkar stänga den 26 eller 29 juni, fattade inte riktigt vilket som gäller för det stod båda :P Så ni borde hinna? Det är ju nästan 2 månader, lite mindre. Men jaha, juste, hur lång cykel brukar du ha? Är den regelbunden?

Sen såg jag att dom öppnar den 3 augusti igen, så det är ju inte jättelångt sommaruppehåll. Inte som när vi sökte utredning i skellefteå, då stängde dom typ i maj och öppnade i slutet av augusti, det var lååång väntan. 

Åh förstår det :( Hade du inget att säga till om då? Tänkte om du vill köra stimulerat borde du väl få det? Men hon vet ju kanske vad som är bäst. Trodde hon ni skulle hinna innan sommaren?

Skickar en stor styrkekram!!

Vi tog upp det där med antal landstingsbetalda försök med Sofia när vi träffade henne i mars första gången, och då hade vi ju iaf bara 2! Och på henne lät det som att om blev ett beslut om fler försök så skulle det inte gälla oss eftersom vi redan påbörjat behandling! Får se vad de svarar på mailet!

Jag frågade om vi inte kunde köra igång mensen, men hon tyckte att det är allra bäst om kroppen själv får styra cykeln i möjligaste mån! På de tjejer med mens bara någon enstaka gång per år kör de stimulerat!

Mina cykler är väldigt olika! I höstas hade jag inte mens på tre månader, men sen har cyklerna legat på 32, 34 dagar så jag hoppas att det håller sig därikring nu också!

Ska börja testa med ägglossningstest om någon dag, är på dag 15 nu! Blir det ägglossning gör vi några egna ansträngningar iaf! Hoppet är ju det sista som överger en!
  • Smillan83

Pratat med Umeå, det är "på gång" med tre försök, men verkar inte vara spikat, men hon jag pratade med sa att man måste prata med sitt landsting/kvinnoklinik vad som gäller!

Fick schemat för FETet! När mensen kommer ska jag kontakta dem! Sen blir det ultraljud dag 11-12 och sen börjar jag testa med ägglossningstest! 6 dagar efter utslag görs insättningen! Infaller det på en söndag får man vänta till nästa cykel!

• Smillan83
    mikaaaela skrev 2015-05-06 15:55:28 följande:

Men jaha va dåligt, jag läste någonstans att det skulle gälla överallt efter nyår. Jag hoppas verkligen att det gäller oss då, vågar typ inte fråga nu för i sånna fall blir det här vårt sista försök då.. Vem pratade du med? Någon på IVF-kliniken? Så jag ska höra med Skellefteå för det var där utredningen gjordes? 

Jag kan tänka mig att det kanske är det bästa att köra en helt naturlig, men det känns ju helt sjukt att om man har otur och att det blir en söndag måste man vänta till nästa, speciellt om man har så långa cykler som du har ändå. Har du försökt räkna och se om det skulle kunna inträffa en söndag? fast svårt att veta såklart om den inte är så regelbunden :/ Det känns ju konstigt för om ni måste vänta minst en månad till sen hinner ni väl kanske inte innan sommaren? Det borde dom ju inte riskera.. Ja men precis!! Lika bra att försöka allt man kan! :) 

Jag var i alla fall på ivfkliniken idag (efter att jag ringt och sagt att jag inte pallar vänta till 18maj för jag har så ont) och tog blodprov för att kolla hur nedreglerad jag har blivit samt ultraljud. Ultraljudet såg bara fint ut och om blodprovet är ok får jag börja med sprutorna redan idag. Väntar på samtal från dom, tycker dom borde höra av sig snart. Hoppas verkligen jag slipper gå på denna spray länge till. 

Förresten, har hört att dom på många ställen sätter in två embryon, jag vet att det kan öka chansen/risken för tvillingar, men undrar om dom gör det i Umeå? Eller om det bara är då man passerat 40+ eller nått sånt? 

Ja jag pratade med en barnmorska på IVF kliniken igår, men frågade även läkaren Sofia vid vårt första besök i mars och då hade vi från Västernorrland iaf bara 2 försök!

Ja precis, du får nog prata med Skellefteå och jag får ta det med Övik!

Nä har inte räknat på det, omöjligt eftersom jag har så ojämna cykler! Men hoppas hoppas att vi hinner!

Åh va skönt för dig att ni redan får börja med sprutorna igen! Du behövde inte vänta in någon egen mens alltså?

Åh då har du snart ett pyre i magen igen! Avis ;)

Angående att sätta in 2 embryon så är det ju Socialstyrelsen som bestämt att det bara får göras i sällsynta fall, typ om man gjort en massa försök eller börjar bli på gränsen till för gammal! Tror även att de ibland kan göra det om det ena embryonet ser dåligt ut, men man vill inte slänga det iaf!
  • Smillan83
    I norr skrev 2015-05-06 22:45:43 följande:

En fråga. Hur har ni satt in vaginaltabletten? Med hjälp av den där pinnen lr bara med fingret? Barnmorskan sa att man kunde göra både och så jag har bara tryckt med fingret men nu ikväll provade jag med den där pinnen och det kändes som att den kom mkt längre in. Nu är jag grymt orolig att den inte kommit tillräckligt långt tidigare. Suck!!!

Hade dessutom värsta mardrömmen inatt, att jag gick på toa och bara störtblödde. Jag försökte leta embryot i toan fast jag insåg att det va för litet för att se.

Tror jag blir galen!

Funderar på att tjuvtesta i helgen men vill ändå inte få dåligt resultat. Är rätt trevligt att få gå omkring och hoppas och känna sig gravid ett litet tag iaf.

Hoppas ni båda hinner en gång till innan sommaren och att det blir det sista ni behöver göra.

Jag använde pinnen hela tiden, blev också så förvånad första gången att den gick så långt in! Men är nog ingen fara alls att du använt fingret, det sa barnmorskan till oss också! Hormonerna löses ju upp ändå!

Usch vilken mardröm! Jag drömde här om natten att jag var störtblöt av flytningar och blev jätteglad för att det betydde ägglossning!

Våra hjärnor väver drömmar av allt vi hoppas eller fasar för!

Jag tänkte också lite som du, att jag inte ville testa och få ett minus, utan leva i tron att det gått, liiiite till!

Samtidigt var blodet i trosan en käftsmäll, så vet inte vad som är värst!

Hela den här IVF cirkusen är ju absurd! Jag kommer att komma ut som en annan människa på andra sidan!

Mamma eller inte, förändrad ändå!
  • Smillan83
    mikaaaela skrev 2015-05-08 15:30:22 följande:

Åh, fy va orättvist i sånna fall :( Vill inte att det här ska vara vårt sista försök ju :( 

Håller verkligen tummarna för att ni hinner innan sommaren och att den kommer igång snart!! Hur ska ni göra om ni inte blir gravida innan sommaren? Ska ni försöka själva då i sommar? Vet inte om man ska bara ta en lugn sommar och försöka tänka på annat eller om man ska aktivt försöka ändå. Det lär väl sluta med det sista skulle jag tro. Har svårt att tänka på annat just nu.

Nej eftersom jag började med sprayen direkt efter mensen var slut efter misslyckat försök så gick det fort att bli nedreglerad, så skulle inte fått någon mens heller, och behövde inte vänta in så jag hamnade rätt i cykeln så det var skönt :) 

Ja jag hoppas verkligen äggplocket går bättre denna gång också. :) Dom vet ju hur det gick sist så antar att dom kan göra något annorlunda denna gång. 

Hmm jaha okej, då lär dom ju inte gå med på det :P 

Dag 19 i cykeln och ingen ägglossning i sikte! Försöker ställa in mig på att vi inte hinner med något FET innan stängning :(

Vi kommer att försöka själva under sommaren i så fall, under har ju skett förrut!

Håller tummarna för att ditt äggplock hår smidigare denna gång Mikaaaela, inge roligt om det blir så smärtsamt igen!

Vilken sprutdag är du på nu?
Svar på tråden Hur lång är väntetiden för IVF Umeå?