-
Hej!Har en del frågor om abort, att ångra sig, vad som händer när man tagit de sista tabletterna, osv!Ni som svarar får gärna basera era svar på fakta eller egna erfarenheter. Vill gärna inte ha massa spekulationer, eller saker ni hört ryktesvägen..1.På informationsbladet jag fick stod det att första tabletten som tags är mifepristone. Är detta exakt samma sak som mifegyne?2. På FASS står det att den skall tagas senast 63 dagar efter senaste mensen.Jag tog tabletten igår och det är 84 dagar sen min senaste. Hur kommer det sig att jag fått den ändå?3. Om ni började blöda efter denna första tablett, när inträffade det? I skrivande stund har det gått 26 timmar sedan jag intog tabletten och inget hittills.4. Om man INTE börjar blöda på första tabletten, är det lika med att fostret är vid liv och är oskadd?5. Om man inte fullföljer dag 3 med de andra tabletterna, när kan man vara "säker" på att den första tabletten inte har gjort någon skada? Eller framkalla missfall?Jag läste om någon som hade gjort organscanning?? Kan man kolla upp allting FÖRE födsel, eller finns det en risk att fostret har tagit skada av mifepristonetabletten, som man inte kan upptäcka före födsel? INGA spekulationer tack, ERFARENHET eller FAKTA tack :)6. Har tid imorgon för att fortsätta. Kan jag vägra att fortsätta och kräva ett ul/vul?7. Jag är i vecka 11+1 idag, (gjorde vul v. 10+4). Är det inte vanligare att man gör kirurgisk abort vecka 9-12? Ska man inte diskutera detta? Jag fick inte ens frågan, vi diskuterade inte ens metoder, utan det var bara liksom "såhär går det till, först får du en tablett, två dagar senare så ,....."8. Ni som gjort sena aborter kring vecka 11-12, berätta gärna! Ser man att dessa "klumpar" som kommer ut är ett barn? Spolas det ner i toaletten eller vad händer med det som kommer ut?9. Ni som tagit första tabletten och sedan ångrat er, berätta hur det gått? Fick ni missfall senare i graviditeten? Föddes ett barn? Var det friskt? Etc.Tack på förhand!
-
Svar på tråden Första tabletten tagen - många frågor!
-
Ärligt talat Ts!?
Tror du folket här på Fl är läkare eller bm som kan svara på dina 10000 frågor?! Som du dessutom inte är nöjd med! Vänd dej till en läkare imorgon istället för att sitta här och dividera!! Du verkar ju veta hur saker och ting fungerar ändå!
Sen undrar JAG varför har du ätit tabletterna från första början??? Är det inte en abort du vill uppnå?
Tar man inte reda på fakta INNAN man äter medicin? -
Anonym (Suck) skrev 2015-02-01 22:51:23 följande:Fast vart någonstans bad du om källor på detta?
Jag tror att det här endast handlar om att du vill ha bekräftelse på att du gör rätt som avbryter aborten. Säger någon emot dig så spyr du galla på dom. Säger någon något till din fördel så har dom rätt, trots avsaknaden på källor.Suck på dig själv du!
Anledningen att jag inte bad om källor, var för att jag visste att innehållet i det inlägget stämde. Och hur visste jag det? Jo för att jag själv läst mig till i princip allt som stod i det inlägget. Så tyvärr stod där inget nytt, men jag visste i alla fall att det som stod där stämde.
Jag har varit SÅ övertydlig med att jag vill ha fakta eller egna erfarenheter.
Ändå blir jag påhoppad för att jag inte köper saker folk skriver som de inte kan backa upp? Även när jag till och med motbevisat en del saker som skrivits?
Jag välkomnar information om risker och så vidare med öppna armar. Om folk kan backa upp det!
Det får du gärna tro men då tror du fel. Hade jag velat "ha bekräftelse på att jag gör rätt som avbryter graviditeten" , så hade jag väl köpt allt som folk skrivit?
Att risken är supermegastor för missbildningar osv?
Jag vill ha fakta men det är väl bara att inse att familjelivs medlemmar har ingen fakta, och här tyvärr inte verkar vara någon på forumet just nu som har erfarenhet av detta heller. -
Men herregud människa, varför påbörjade du en abort om du inte planerade att fullfölja den?!
Den information som finns är att om du väljer att fortsätta graviditeten är riskerna för fostret okända. Däremot vet man att läkemedlet kan orsaka missbildningar av armar och ben hos fostret... Fattar du va?! Det finns inte mer information för att man inte vet mer.
Läs FASS.se där finns all information tydligt.
Så nu till min egen erfarenhet, jag gjorde en abort i v 12. Det var fruktansvärt smärtsamt, fick två morfin sprutor och 6 morfin tabletter, trots detta skrek jag av smärtor. När fostret kom ut kunde jag klart och tydligt se att det var ett litet barn, hemskt men jag ångrar inte att jag gjorde det.
Du låter mycket ung och naiv och du uttrycker dig oerhört barnsligt, blir faktiskt upprörd av att läsa dina inlägg. -
Jag var väldigt tydlig med att jag inte ville ha spekulationer utan fakta eller erfarenheter. Och du har rätt, kanske inte finns det inte människor som sitter på sådan fakta här, och tydligen inte någon med personlig erfarenhet heller .Anonym (Ssk) skrev 2015-02-01 23:25:53 följande:
Ärligt talat Ts!?
Tror du folket här på Fl är läkare eller bm som kan svara på dina 10000 frågor?! Som du dessutom inte är nöjd med! Vänd dej till en läkare imorgon istället för att sitta här och dividera!! Du verkar ju veta hur saker och ting fungerar ändå!
Sen undrar JAG varför har du ätit tabletterna från första början??? Är det inte en abort du vill uppnå?
Tar man inte reda på fakta INNAN man äter medicin?
Men har man inte något av det så hade man då inte behövt skriva ellerhur?
Särskilt eftersom gissningar och dylikt specifikt undanbads!
Men folk har påstått en massa ändå. Varför ska jag få skit för att jag opponerar mig mot det?
Om du stör dig så mycket som du verkar göra så behöver du ju inte svara i tråden?
Varför jag har tagit tabletten är min ensak. Men en sak är säker, abort är inget lätt beslut, och det är garanterat ingen lätt sak att gå igenom för de flesta. Så jag känner inte att jag behöver försvara min rätt att "sitta här och dividera" dagen innan. Ingen tvingar dig eller någon annan att skriva här. -
Exakt!Anonym (Ssk) skrev 2015-02-01 23:25:53 följande:
Ärligt talat Ts!?
Tar man inte reda på fakta INNAN man äter medicin?
-
Anonym (D) skrev 2015-02-01 23:35:19 följande:
Men herregud människa, varför påbörjade du en abort om du inte planerade att fullfölja den?!
Den information som finns är att om du väljer att fortsätta graviditeten är riskerna för fostret okända. Däremot vet man att läkemedlet kan orsaka missbildningar av armar och ben hos fostret... Fattar du va?! Det finns inte mer information för att man inte vet mer.
Läs FASS.se där finns all information tydligt.
Så nu till min egen erfarenhet, jag gjorde en abort i v 12. Det var fruktansvärt smärtsamt, fick två morfin sprutor och 6 morfin tabletter, trots detta skrek jag av smärtor. När fostret kom ut kunde jag klart och tydligt se att det var ett litet barn, hemskt men jag ångrar inte att jag gjorde det.
Du låter mycket ung och naiv och du uttrycker dig oerhört barnsligt, blir faktiskt upprörd av att läsa dina inlägg.
Det är min ensak.
Du behöver inte vara spydig. Jag har varit tydlig i vad jag ville i den här tråden. När folk ignorerar det, så får jag inte opponera mig mot det? Okej...
Hade du läst tråden så vet du att jag har läst FASS. Där står ingenting om missbildningar av armar och ben.
Okej, ge gärna konkreta exempel på hur jag beter mig barnsligt?
Jag har haft tydliga frågeställningar, varit tydlig (vilket jag även upprepat flera gånger) med att jag vill ha fakta eller personliga erfarenheter.
När jag inte fått det så har jag kommenterat det. HUR är det barnsligt? -
Det står visst i FASS om missbildningar. Lär sig läsa!
-
Taget från FASS
Hos människa går det inte att fastställa något orsakssamband mellan de få rapporterade fallen av missbildningar efter graviditet som fortsatt efter enbart mifepriston eller efter mifepriston i kombination med prostaglandin.
www.fass.se/LIF/product&userType=2&nplId=20100302000013&docType=3 -
Anonym (D) skrev 2015-02-01 23:49:11 följande:
Det står visst i FASS om missbildningar. Lär sig läsa!
Vem var det som kallade vem barnslig egentligen?
Spydig och otrevlig ton tycker jag inte tyder på mognad.
"lär dig läsa"
"herregud människa"
"fattar du va"
Jag har läst på FASS, på Mifepristone (som är det verksamma ämnet i Mifegyne)
och där stod det ingenting om detta.
Jag har nu tittat på FASS på Mifegyne, som innehöll nästan likadan text, men det jag kunde hitta var:
"Vid användning har sällsynta fall av missbildningar i ben/fötter rapporterats då Mifegyne enbart använts eller i kombination med prostaglandiner. Om aborten misslyckas är risken för skador på fostret okänd."
Svårt att veta vilket som stämmer då det på mifepristone stod att det inte fanns något fastställt samband.
Men i vilket fall som helst är det ju skillnad på "sällsynta fall", som det står där, med vad någon annan i tråden skrev "sällsynt med friska barn utan missbildningar"
Det är ju tvärtom då . Sällsynt med missbildningar.
Det här var fakta. Det som den personen skrev i tråden var ju inte det.
Det har jag min fulla rätt att opponera mig mot, utan att få spydiga kommentarer!
-
Vid användning har sällsynta fall av missbildningar i ben/fötter rapporterats då Mifegyne enbart använts eller i kombination med prostaglandiner. Om aborten misslyckas är risken för skador på fostret okänd.
om du vill fortsätta graviditeten, ska du vara medveten om att riskerna för fostret är okända. I dessa fall ska graviditeten noga övervakas med ultraljudundersökningar, med särskild kotroll av armar och ben.
Källa: FASS'