• Sandra33

Går inte att sammarbeta med barnets pappa!

Hej!
    Det kanske är någon som vet lite mer än jag och kan svara på mina frågor.
    Jag har en dotter på 6 år och då har jag ensam vårdnad. Jag vill gärna att hon träffar sin pappa men det är han som inte visar någon intresse av dottern bara för att vara elak mot mig. Det låter jätte barnsligt men pappan är faktist 30 år gammal och ändå så barnslig. Det går inte att prata om honom om dottern utan att få höra att jag är en ho** o allt möjligt. Nu har jag försökt med samarbetssamtal på vilken han kom inte! Jag studerar och jobbar + har ett barn jag måste planera mitt liv och nu är det faktist så att jag har bestämt mig att antingen vet jag att jag kan räkna med honom eller så vet jag att han fins inte där för dottern. Dom gånger när han tar henne (en dag på två månader ) Kontaktar han inte mig heller men istället kontaktar han en familj vi båda har bra kontakt med och det är de som kommer hämtar dotter hos mig och lämnar sedan henne till mig. Nu är jag verkligen trött på det här jag har försökt på alla möjliga sätt att fixa så att det blir bra för alla men han vägrar att sammarbeta. Nu har jag fått nog och tänker vända mig till domstol och ta bort alla han rätt att träffa dottern. Det jag ville fråga är- Han betalar underhållsstöd om det blir så att han får inte träffa dottern aldrig mer och inte har några rätt som pappa till dotter kan jag fortfarande få underhållsstöd ? 

• Svar på tråden Går inte att sammarbeta med barnets pappa!
  • mammalovis

Underhållet styrs av pappans umgänge om det överstiger ett visst antal nätter per månad.

Min dotter träffar sin pappa varannan söndag, d v s hon har all dygnsvila här, så jag får fullt underhåll på 1273 kr per månad.

Huruvida du kommer få bort rätten för flickan att träffa sin pappa kan jag inte svara på, men det låter inte som en pappa att lita på. Vad säger din dotter om att träffa pappa?

Om du väljer att försöka ta bort umgänget helt och hon vill träffa sin pappa kommer du hamna i dålig dager hos din dotter framöver och det kan bli en tuff tonårsrevolt när hon själv kan ta reda på sanningen. Då är det ju inte säkert att pappans sanning överensstämmer med verkligheten.

Jag vet hur tufft det är med en opålitlig pappa, men för barnets skull KAN även det lilla vara värt tillräckligt mycket. Du får helt enkelt avgöra hur hon mår, samtidigt har du på ett vis inte rätt att undanhålla umgänge om det finns avtalat. Det är en svår balansgång, min dotter har haft perioder då pappan svikit p g a jobb, men egentligen ny flickvän som orsak. Den senaste perioden har varit bättre, kanske med tanke på att senaste flickvännen också har barn och inser att hon inte är universums medelpunkt.

• Sandra33

Jag har båda skolan och jobb +ett barn. Jag måste kunna planera min tid vilket är inte så lätt. Min dotter är ändå ofta hos mina kompisar när jag ska jobba kväll eller helg. Som sagt jag har försökt att lösa det på bästa sättet och det går inte. Dottern pratar jätte sällan om pappan verkar inte att hon saknar honom t.o.m. när hon är hos honom ( en dag på två månader då) säger hon att hon saknat mig och ville hem. Det ända hon gör hos honom är sitter inne och tittar hur han sitter vid datan och dricker öl! tycker inte att det är bra för min dotter att umgås med honom heller alltså hon missar ingenting om hon inte träffar honom tycker jag. 

• Pescetarian
    mammalovis skrev 2015-02-09 22:40:52 följande:

Underhållet styrs av pappans umgänge om det överstiger ett visst antal nätter per månad.

Min dotter träffar sin pappa varannan söndag, d v s hon har all dygnsvila här, så jag får fullt underhåll på 1273 kr per månad.

Huruvida du kommer få bort rätten för flickan att träffa sin pappa kan jag inte svara på, men det låter inte som en pappa att lita på. Vad säger din dotter om att träffa pappa?

Om du väljer att försöka ta bort umgänget helt och hon vill träffa sin pappa kommer du hamna i dålig dager hos din dotter framöver och det kan bli en tuff tonårsrevolt när hon själv kan ta reda på sanningen. Då är det ju inte säkert att pappans sanning överensstämmer med verkligheten.

Jag vet hur tufft det är med en opålitlig pappa, men för barnets skull KAN även det lilla vara värt tillräckligt mycket. Du får helt enkelt avgöra hur hon mår, samtidigt har du på ett vis inte rätt att undanhålla umgänge om det finns avtalat. Det är en svår balansgång, min dotter har haft perioder då pappan svikit p g a jobb, men egentligen ny flickvän som orsak. Den senaste perioden har varit bättre, kanske med tanke på att senaste flickvännen också har barn och inser att hon inte är universums medelpunkt.

Förlåt för OT och en extrem nyfikenhet, men jag måste bara få fråga; varför träffas din dotter och hennes pappa endast varannan söndag? Är det endast under dagtid då?
    Du behöver verkligen inte svara och jag ber om ursäkt på förhand om min nyfikenhet orsakat dig obehag.
  • mammalovis
    Pescetarian skrev 2015-02-09 22:52:25 följande:
    Förlåt för OT och en extrem nyfikenhet, men jag måste bara få fråga; varför träffas din dotter och hennes pappa endast varannan söndag? Är det endast under dagtid då?
    Du behöver verkligen inte svara och jag ber om ursäkt på förhand om min nyfikenhet orsakat dig obehag.
    Av den enkla anledningen att vi håller det till ett umgänge som faktiskt fungerar. Hellre 2 gånger per månad, än att han inte pallar ett till två dygn och avstår från att träffa henne i 1-2 månader. Det fick gå när hon var 2 år, men nu sårar det henne mer på djupet. Pappan tyckte heller inte att hon mådde bra av övernattningar då han tyckte det var jobbigt att han väcktes av henne flera gånger per natt. Hon är likadan hemma, men det hindrade väl hans umgänge med flickvännen så han ställde in med övertid som orsak. Han påstods jobba 7 dagar i veckan, 12 timmar per dag ...

Som i ts fall är inte umgänget särskilt spännande. När vi återupptog umgänge efter ännu en period med psykisk ohälsa från hans sida hade vi två timmar i lekparken. Nu får vi vara glada om de går ut och hon inte bara sitter framför datorn och ser på film i 6 timmar. Min dotter blir väldigt mammig efter hon varit hos pappa och vill inte alltid dit. Om de är iväg på en aktivitet beror det på att jag glömt att det är hans söndag och har lovat henne att få gå. Jag har då även erbjudit att byta umgängesdag för hennes skull, om det inte passar pappan. Det är jag som skickar med cykel eller skidor om hon önskar det.

Hon har övernattat en helg nu som 4-åring och då hade hon inte ens bytt underkläder på två dygn. Här byts kläder varje dag och ett ombyte per dag var medskickat ... så han har vissa brister i att hålla barnet rent. Hon hade haft feber hos pappan, men det "glömde" han berätta .... Så umgänget fungerar knappt okej i perioder. Han har ställt in med en timmas förvarning, då vi anpassat vår resa till umgänget, trots att han befann sig i en stad 2 timmar bort.
Svar på tråden Går inte att sammarbeta med barnets pappa!