När ska barn sova själva?
När behöver barn börja sova själva? Hade besök av en släkting (of course) som blev bestört när hon förstod att min femmånaders son sover i min säng. Eller ja, egentligen sover han i en sådan liten spjälsäng som man fäster vid sidan av sängen.
För oss funkar detta väldigt bra. Framför allt är väl jag lat och orkar inte gå över till ett annat rum på natten. Dessutom bor vi i en etta, så för att han ska få eget rum måste jag flytta ut min säng till köket/vardagsrummet vilket jag ska göra om några månader, men tycker inte att han har behöver ett eget rum när han är så liten.
Han vaknar fortfarande två gånger varje natt, ena gången ammar vi och andra gången vill han 9/10 gånger bara bli klappad på magen tills han somnar om, ca. 5-10 minuter. Som det är nu kan ju jag göra det i princip i sömnen. Jag tror inte att jag väcker honom eftersom han vaknar nästan samma tider varje natt, mer som av vana.
Hon påpekade dels att samsovning i sig är farligt, samt att bebisen sover sämre för att jag väcker honom och att han borde lära sig att sova själv för framtiden.
Är detta något att bry sig om? Finns fler nackdelar?