• häxjakt

När ska barn sova själva?

Flygfotogen skrev 2015-02-10 19:33:07 följande:

När de är redo och trygga nog att sova själva. Det är så märkligt det här med sovningen... När folk snackar om blöjor är de flesta oftast överens om att det är en fråga om "mognad" (fy vad jag hatar det ordet, jag tänker på en mogen finne redo att klämmas) och inte tu tal om det. Ingen håller på att slita av barnen blöjorna eller vägrar byta. Däremot så ska barnen sova själva i egen säng och helst i eget rum. Att föräldrarna i nästa andetag kan berätta att de inte kan sova om partnern inte är hemma och i samma säng..? Vi är som mest sårbara på natten, totalt utlämnade. Ändå förväntas det lilla barnet sova ensam i mörkret bara för att vissa andra barn kan det? 

Bra skrivet!

Vi har en 5½ månaders hemma och han har sovit med oss sedan dag 1. I början försökte vi med ett babynest mellan oss men han ville ligga nära nära så nu ligger han och jag med varsin varm pyjamas och inget täcke bredvid varandra.
    Han har ofta bröstet i munnen hela natten.

Vi sover hela nätter på det viset. Min make (som ligger bredvid) får sova precis hela natten så han är pigg och utvilad och jag vaknar en eller två gånger per natt, kollar läget, ändrar sida eller något sånt och somnar sedan om igen.
    Bebisen sover hela natten (från cirka 22.30 till 9-10 på morgonen) och vi är alla hyfsat glada och harmoniska på det viset.
    Vi har inga planer på att sluta samsova.

Själv fick jag krypa ned hos mamma och pappa när jag ville och behövde. Sov nog hos dom sista gångerna när jag var i 7 års åldern. Då var det oftast efter mardrömmar. 
Svar på tråden När ska barn sova själva?