• goodparenting

Barngympa på förskolan

Vi var idag med vår son på förskolan och fick då bland annat se hur barngympan gick till.

Vi blev smått förfärade!

Barngympan var klart anpassad för tjejer och killarna blev väldigt rastlösa, med åtföljande återkommande och intensiva tillsägelser mot killarna och kanske speciellt vår son.

Vår son som nu är 5 år har tidigare gått på barngympa utanför förskolan och den har varit stimulerande och utmanande och han har aldrig behövt bli tillsagd.

Men här var han totalt uttråkad och försökte så gott han kunde stimulera sig!

Så vi undrar ska det verkligen vara så här? Borde inte gympan anpassas så att även killarna stimuleras? Alternativt att man delar upp barnen i en grupp som vill ta det lite lugnare och en grupp som vill ha lite mer stimulans - oavsett kön.

Dessuton ska väl förskolepersonalen vara skickliga pedagoger och inte gång på gång sätta sig i situationer där de skäller på barnen! Utan istället borde de antingen undvika konfliktsituationerna från första början, alternativt lösa dem på ett smidigt sätt.

Här följer lite exempel:

1. Under samlingen håller vår son och hans kompis i varandra och myser till och från. Vår son blir upprepade gånger tillsagd utan att det hjälper. Varför inte säga åt dem att sätta sig en bit ifrån varandra istället? Eller låta dem sitta och mysa?

2. En av de första övningarna går ut på att springa ihop och kollidera. En av få saker vår son tycker är kul under gympapasset, och han fortsätter med detta även under efterföljande övningar. Med flertalet tillsägelser som följd. Barn saknar avstängningsknapp på det viset, borde inte pedagogerna känna till det och lägga kollisionsövningen sist i så fall?

3. Under en av övningarna lägger sig först en tjej ner på golvet och sen en andra, de får uppmuntrande tillrop av pedagogerna att de ska upp igen. När vår son lägger sig ner följs det åt av flertalet skarpa tillsägelser. Generellt blir tjejerna tillsagda på ett mjukt sätt och killarna strängt!

4. Under en av övningarna håller vår sons kompis fast vår son omväxlande med att vår son håller fast honom. De får skarpa tillsägelser, kanske mest vår son.

5. De har delat upp gympan på flera grupper, där de redan har delat på vår son och en av hans bästa kompisar, för att det blir ?för busigt? annars. Är det inte bättre att de anpassar gympan efter barnen så att den blir rolig och stimulerande för dem och behovet att busa minimeras! Dessutom kanske dela in i grupper efter hur utmanande gympan ska vara istället.

6. Sist och kanske värst! Vid ett tillfälle läste pedagogerna en tvärtom-saga som gick ut på att allt var tvärt om. När de sedan bad vår son att peka på öronen, så pekade han på näsan, när han skulle peka på munnen pekade han på ögonen? tvärt om skulle man kunna säga? Varpå pedagogen irriterat fräser åt vår son: ?Har du inte lyssnat på nånting!?.

Varför inte se vad vår son gör och uppskatta och uppmuntra det istället!

Efter övningen när pedagogen hörde sa min fru högt och tydligt till vår son: ?Vad häftigt, hade du lyssnat så duktigt att du var ett tvärtemot troll!?

Generellt kan man säga att vår son inte alls blev stimulerad, och när han försökte hitta på sätt att bli stimulerade fick han skäll!

De fåtal gånger vår son blev stimulerad så skrattade, tindrade och lydde han!

Ska det verkligen vara så här? Vi tycker inte alls att det känns bra att pedagogerna gör FEL och att det leder till skäll på barnen.

De flesta om inte alla situationerna hade enkelt gått att undvika eller hantera på ett bra sätt! Visst skäll hade man till och med kunnat vända till uppmuntran och beröm, som när vår son gjorde tvärtom!

Egentligen är vår son superduktig och tycker det är kul med gympa och brukar inte vara busig på gympa. Men här verkar det mer vara en övning i att sitta tyst, lyda och följa instruktioner! Då kanske man inte ska kalla det gympa och ha barnen till att byta om.

Finns det inte barngympa som funkar bra för både killar och tjejer?

Felaktigt padagogik ska väl inte vara grund för att barnen ska få skäll.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-10 14:02
    Snälla, undvik att göra detta till en genusdebatt. Givetvis är det stora här inte om det är tjej- eller killgympa!
    Givetvis beror mycket på individen. Men det finns vissa generella skillnader mellan killar och tjejer som det inte finns anledning att släta över, utan snarare ta hänsyn till!

Dessutom skiver jag faktiskt också:
    -Alternativt att man delar upp barnen i en grupp som vill ta det lite lugnare och en grupp som vill ha lite mer stimulans - oavsett kön.

Vi har även en dotter, som vi också är väldigt måna om och vi är noga med jämställdhet!

Bortse från att jag råkade kalla det tjej- och killgympa...
    Släpp genus nu och hjälp oss med frågeställningen!
  • Svar på tråden Barngympa på förskolan
  • Nyfikna72

Låter trist men sånt här lär man nog lösa lokalt med personal. Alla förskolor är olika och vanligtvis fungerar det mesta bra.

• Flickan och kråkan

Det du skriver handlar ju inte om pojk- respektive tjejgymnastik!? Låter inte som en höjdarlektion direkt, men det handlar ju inte om kön. Både pojkar och flickor gillar att vara aktiva och både killar och tjejer behöver träna på att och kan lyssna i grupp på en instruktion. 

Jag har pojkar som haft gymnastik både på fritiden, i förskola och skola. Det har aldrig varit några problem. Blandade grupper med både tjejer och killar givetvis.

• Anonym (Jenny)

Jag kan inte riktigt se hur ditt barns förskolegympa var "anpassad" bara för tjejer?

Att ditt barn inte tilltalades av gympan har nog mer med honom och att han inte vill följa instruktioner att göra, inte med om han har snopp eller snippa mellan benen, eller hur?

Eller menar du att flickor per automatik gillar att sitta tyst, lyda och följa instruktioner, och att pojkar gillar att busa och springa omkring?

• goodparenting
    Snälla, undvik att göra detta till en genusdebatt. Givetvis är det stora här inte om det är tjej- eller killgympa!
    Givetvis beror mycket på individen. Men det finns vissa generella skillnader mellan killar och tjejer som det inte finns anledning att släta över, utan snarare ta hänsyn till!
    -Alternativt att man delar upp barnen i en grupp som vill ta det lite lugnare och en grupp som vill ha lite mer stimulans - oavsett kön.
    Vi har även en dotter, som vi också är väldigt måna om och vi är noga med jämställdhet!

Nyfikna72
    Tack, vi ska försöka lösa det lokalt med personalen. Men vill ha så mycket info som möjligt först!

Flickan och kråkan
    Nej, bortse från könsbenämningarna. Men faktum kvarstår att det duttades med tjejerna när de inte följde instruktionerna medan killarna fick skäll, se ovan när vår son lade sig på golvet och fick skäll, men inte de två tjejerna som redan lagt sig ner.

Anonym (Jenny)
    Utan tvekan passade gympan generellt bättre för tjejer. De var glada och nöjda och tyckte det var kul, medan killarna var tydligt understimulerade. Genereltt. Sen kan givetvis någon kille tyckt det var lagom och någon tjej velat ha mer fart...
    Har du aldrig sett situationer där killar eller tjejer trivs bättre än det andra könet?
    Dessutom har det inte med mitt barn att göra, eftersom det var så för alla killarna mer eller mindre. Sen verkar du inte läsa innan du ska komma med genuspekpinnen! Vår son är väldigt bra på att följa instruktioner under rätt förutsättningar, precis som alla andra barn.
    Läs gärna igen, med lite andra ögon, och hjälp oss!
  • goodparenting
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-10 13:49:29 följande:

Jag har pojkar som haft gymnastik både på fritiden, i förskola och skola. Det har aldrig varit några problem. Blandade grupper med både tjejer och killar givetvis.

Vi trodde också att det funkade bra och inte var några problem, speciellt eftersom det gick så bra med barngympan på fritiden som var blandad grupp - men tjejerna tog det generellt lite lugnare! Ända tills vi själva såg idag...

Du vet att det inte har varit några problem för att? Du har alltid varit med? Dina barn berättar allt?
  • Flickan och kråkan
    goodparenting skrev 2015-02-10 14:09:57 följande:

Nyfikna72
    Tack, vi ska försöka lösa det lokalt med personalen. Men vill ha så mycket info som möjligt först!

Flickan och kråkan
    Nej, bortse från könsbenämningarna. Men faktum kvarstår att det duttades med tjejerna när de inte följde instruktionerna medan killarna fick skäll, se ovan när vår son lade sig på golvet och fick skäll, men inte de två tjejerna som redan lagt sig ner.

Anonym (Jenny)
    Utan tvekan passade gympan generellt bättre för tjejer. De var glada och nöjda och tyckte det var kul, medan killarna var tydligt understimulerade. Genereltt. Sen kan givetvis någon kille tyckt det var lagom och någon tjej velat ha mer fart...
    Har du aldrig sett situationer där killar eller tjejer trivs bättre än det andra könet?
    Dessutom har det inte med mitt barn att göra, eftersom det var så för alla killarna mer eller mindre. Sen verkar du inte läsa innan du ska komma med genuspekpinnen! Vår son är väldigt bra på att följa instruktioner under rätt förutsättningar, precis som alla andra barn.
    Läs gärna igen, med lite andra ögon, och hjälp oss!
    Det är du själv som gör det till en genusdebatt. En rätt kraftfull sådan dessutom med tanke på hur du beskriver och benämner det du bevittnat. Hur som, att det inte fungerar på gympan verkar ha många problem. Besynnerliga aktiviteter, dålig struktur, luddiga instruktioner och pedagoger som behandlar pojkar och flickor olika. 

Jag har tre pojkar. De två äldsta tränar konståkning. Jag är alldeles väldigt medveten om könsnormer. Alltför väl, tyvärr. Pojkar KAN precis som tjejer lyssna, ta hänsyn och vara fokuserade. De får sällan träna på detta dock "de är ju bara pojkar" klart att de busar runt och låter och inte kan sitta stilla.

Problemet som sagt, låter snarare som om pedagogerna inte är vana vid att ha den här typen av aktiviteter. Att inleda med en kollisionsövning (eller att det överhuvudtaget) är ju liksom att be om problem om man nu haft problem tidigare.....att ha det som första övning, första gången är inte heller särskilt rutinerat .
  • goodparenting
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-10 14:27:50 följande:
    Hur som, att det inte fungerar på gympan verkar ha många problem. Besynnerliga aktiviteter, dålig struktur, luddiga instruktioner och pedagoger som behandlar pojkar och flickor olika. 

Jag har tre pojkar. De två äldsta tränar konståkning. Jag är alldeles väldigt medveten om könsnormer. Alltför väl, tyvärr. Pojkar KAN precis som tjejer lyssna, ta hänsyn och vara fokuserade. De får sällan träna på detta dock "de är ju bara pojkar" klart att de busar runt och låter och inte kan sitta stilla.

Problemet som sagt, låter snarare som om pedagogerna inte är vana vid att ha den här typen av aktiviteter. Att inleda med en kollisionsövning (eller att det överhuvudtaget) är ju liksom att be om problem om man nu haft problem tidigare.....att ha det som första övning, första gången är inte heller särskilt rutinerat .
    Tack för konkret tyckande!
    Har du några förslag på hur vi ska hantera det?
  • Flickan och kråkan
    goodparenting skrev 2015-02-10 14:19:01 följande:
    Vi trodde också att det funkade bra och inte var några problem, speciellt eftersom det gick så bra med barngympan på fritiden som var blandad grupp - men tjejerna tog det generellt lite lugnare! Ända tills vi själva såg idag...

Du vet att det inte har varit några problem för att? Du har alltid varit med? Dina barn berättar allt?
    På barngymnastiken var vi alltid med - flera år. Mycket duktig pedagog som höll i det hela dock. Krävde och förväntade sig av barnen - pojkar såväl som flickor - att de lyssnade och visade hänsyn. Aldrig något skäll. Gammal rutinerad idrottspedagog som jobbade med att utbilda just idrottspedagoger på högskola. 

Nej, jag har inte alltid varit med på gymnastiken i förskolan och skolan, men ett par gånger. Eftersom båda mina äldsta har deltagit mycket idrottsaktiviteter så är de vana vid den typen av miljö och vet vad som förväntas. 

Problemet verkar som sagt snarast bero på dåliga rutiner och struktur. Pedagogerna kanske helt enkelt har dåliga kunskaper och lite erfarenhet av idrottspedagogik.  Precis som barnen får lära sig vad som förväntas av dem när de ska äta tillsammans så måtte de ju få lära sig hur det fungerar i en idrottssal när man gör aktiviteter tillsammans. Även det faktum att de behandlar pojkar och flickor så olika är ju inte någon liten bisak. 
  • Anonym (V)

Jag tycker att det generellt skälls för mycket på barn. Prata med pedagogerna i enrum om dina tankar och din syn på situationen och hur du vill att liknande situationer ska hanteras i framtiden.

Jag funderar dock på det exemplet du gav om att pedagogerna sa till flickorna mjukt när de la sig ner men skällde på din son - var det så att din son såg och hörde att flickorna fick en tillsägelse och först därefter gjorde det de inte fick göra? I så fall hade det troligen inte med barnens kön att göra utan att han gjorde något som han visste att de inte skulle göra medan flickorna som gjorde det först inte visste det på samma sätt.

Du får också tänka på att det är skillnad på att ha ett, två, kanske tre barn och att en eller flera av dessa tramsar sig/busar (speciellt hemma med familjen, och som förälder kan jag tänka mig att man är ännu mer förlåtande/förbiseende), men har du en hel barngrupp så måste du tyvärr sätta fler gränser än vad du alltid vill för annars blir det kaos när alla barn inspireras av varandra och har det väl blivit väldigt stökigt så är det jättesvårt att skapa ett lugn igen. Så om det var så att din son inte var den första, utan den tredje som "busade" så kan jag tänka mig att pedagogerna kände att de var tvungna att säga till lite skarpare för att försöka förhindra att ännu fler barn började busa. Sen beror det ju såklart också på om de la sig ner i syfte att vara olydiga eller om det var för att de var trötta, om det var för att de var trötta förstår jag att du blev upprörd över att de blev tillsagda!

• Anonym (-)

Jag tycker inte att de ska anpassa gympan efter ett- eller ett fåtal barn som inte kan sköta sig.
    Om du fortsätter att blunda för ditt barns problem med att lyssna, ta order och göra som han blir tillsagd, så kommer du få stora problem med honom då han blir äldre.
    Ta tag i problemet nu istället.

Svar på tråden Barngympa på förskolan