Barngympa på förskolan
Vi var idag med vår son på förskolan och fick då bland annat se hur barngympan gick till.
Vi blev smått förfärade!
Barngympan var klart anpassad för tjejer och killarna blev väldigt rastlösa, med åtföljande återkommande och intensiva tillsägelser mot killarna och kanske speciellt vår son.
Vår son som nu är 5 år har tidigare gått på barngympa utanför förskolan och den har varit stimulerande och utmanande och han har aldrig behövt bli tillsagd.
Men här var han totalt uttråkad och försökte så gott han kunde stimulera sig!
Så vi undrar ska det verkligen vara så här? Borde inte gympan anpassas så att även killarna stimuleras? Alternativt att man delar upp barnen i en grupp som vill ta det lite lugnare och en grupp som vill ha lite mer stimulans - oavsett kön.
Dessuton ska väl förskolepersonalen vara skickliga pedagoger och inte gång på gång sätta sig i situationer där de skäller på barnen! Utan istället borde de antingen undvika konfliktsituationerna från första början, alternativt lösa dem på ett smidigt sätt.
Här följer lite exempel:
1. Under samlingen håller vår son och hans kompis i varandra och myser till och från. Vår son blir upprepade gånger tillsagd utan att det hjälper. Varför inte säga åt dem att sätta sig en bit ifrån varandra istället? Eller låta dem sitta och mysa?
2. En av de första övningarna går ut på att springa ihop och kollidera. En av få saker vår son tycker är kul under gympapasset, och han fortsätter med detta även under efterföljande övningar. Med flertalet tillsägelser som följd. Barn saknar avstängningsknapp på det viset, borde inte pedagogerna känna till det och lägga kollisionsövningen sist i så fall?
3. Under en av övningarna lägger sig först en tjej ner på golvet och sen en andra, de får uppmuntrande tillrop av pedagogerna att de ska upp igen. När vår son lägger sig ner följs det åt av flertalet skarpa tillsägelser. Generellt blir tjejerna tillsagda på ett mjukt sätt och killarna strängt!
4. Under en av övningarna håller vår sons kompis fast vår son omväxlande med att vår son håller fast honom. De får skarpa tillsägelser, kanske mest vår son.
5. De har delat upp gympan på flera grupper, där de redan har delat på vår son och en av hans bästa kompisar, för att det blir ?för busigt? annars. Är det inte bättre att de anpassar gympan efter barnen så att den blir rolig och stimulerande för dem och behovet att busa minimeras! Dessutom kanske dela in i grupper efter hur utmanande gympan ska vara istället.
6. Sist och kanske värst! Vid ett tillfälle läste pedagogerna en tvärtom-saga som gick ut på att allt var tvärt om. När de sedan bad vår son att peka på öronen, så pekade han på näsan, när han skulle peka på munnen pekade han på ögonen? tvärt om skulle man kunna säga? Varpå pedagogen irriterat fräser åt vår son: ?Har du inte lyssnat på nånting!?.
Varför inte se vad vår son gör och uppskatta och uppmuntra det istället!
Efter övningen när pedagogen hörde sa min fru högt och tydligt till vår son: ?Vad häftigt, hade du lyssnat så duktigt att du var ett tvärtemot troll!?
Generellt kan man säga att vår son inte alls blev stimulerad, och när han försökte hitta på sätt att bli stimulerade fick han skäll!
De fåtal gånger vår son blev stimulerad så skrattade, tindrade och lydde han!
Ska det verkligen vara så här? Vi tycker inte alls att det känns bra att pedagogerna gör FEL och att det leder till skäll på barnen.
De flesta om inte alla situationerna hade enkelt gått att undvika eller hantera på ett bra sätt! Visst skäll hade man till och med kunnat vända till uppmuntran och beröm, som när vår son gjorde tvärtom!
Egentligen är vår son superduktig och tycker det är kul med gympa och brukar inte vara busig på gympa. Men här verkar det mer vara en övning i att sitta tyst, lyda och följa instruktioner! Då kanske man inte ska kalla det gympa och ha barnen till att byta om.
Finns det inte barngympa som funkar bra för både killar och tjejer?
Felaktigt padagogik ska väl inte vara grund för att barnen ska få skäll.
Vad tycker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-10 14:02
Snälla, undvik att göra detta till en genusdebatt. Givetvis är det stora här inte om det är tjej- eller killgympa!
Givetvis beror mycket på individen. Men det finns vissa generella skillnader mellan killar och tjejer som det inte finns anledning att släta över, utan snarare ta hänsyn till!
Dessutom skiver jag faktiskt också:
-Alternativt att man delar upp barnen i en grupp som vill ta det lite lugnare och en grupp som vill ha lite mer stimulans - oavsett kön.
Vi har även en dotter, som vi också är väldigt måna om och vi är noga med jämställdhet!
Bortse från att jag råkade kalla det tjej- och killgympa...
Släpp genus nu och hjälp oss med frågeställningen!