• goodparenting

    Barngympa på förskolan

    Vi var idag med vår son på förskolan och fick då bland annat se hur barngympan gick till.


    Vi blev smått förfärade!


    Barngympan var klart anpassad för tjejer och killarna blev väldigt rastlösa, med åtföljande återkommande och intensiva tillsägelser mot killarna och kanske speciellt vår son.


    Vår son som nu är 5 år har tidigare gått på barngympa utanför förskolan och den har varit stimulerande och utmanande och han har aldrig behövt bli tillsagd.


    Men här var han totalt uttråkad och försökte så gott han kunde stimulera sig!



    Så vi undrar ska det verkligen vara så här? Borde inte gympan anpassas så att även killarna stimuleras? Alternativt att man delar upp barnen i en grupp som vill ta det lite lugnare och en grupp som vill ha lite mer stimulans - oavsett kön.


    Dessuton ska väl förskolepersonalen vara skickliga pedagoger och inte gång på gång sätta sig i situationer där de skäller på barnen! Utan istället borde de antingen undvika konfliktsituationerna från första början, alternativt lösa dem på ett smidigt sätt.



    Här följer lite exempel:


    1. Under samlingen håller vår son och hans kompis i varandra och myser till och från. Vår son blir upprepade gånger tillsagd utan att det hjälper. Varför inte säga åt dem att sätta sig en bit ifrån varandra istället? Eller låta dem sitta och mysa?


    2. En av de första övningarna går ut på att springa ihop och kollidera. En av få saker vår son tycker är kul under gympapasset, och han fortsätter med detta även under efterföljande övningar. Med flertalet tillsägelser som följd. Barn saknar avstängningsknapp på det viset, borde inte pedagogerna känna till det och lägga kollisionsövningen sist i så fall?


    3. Under en av övningarna lägger sig först en tjej ner på golvet och sen en andra, de får uppmuntrande tillrop av pedagogerna att de ska upp igen. När vår son lägger sig ner följs det åt av flertalet skarpa tillsägelser. Generellt blir tjejerna tillsagda på ett mjukt sätt och killarna strängt!


    4. Under en av övningarna håller vår sons kompis fast vår son omväxlande med att vår son håller fast honom. De får skarpa tillsägelser, kanske mest vår son.


    5. De har delat upp gympan på flera grupper, där de redan har delat på vår son och en av hans bästa kompisar, för att det blir ?för busigt? annars. Är det inte bättre att de anpassar gympan efter barnen så att den blir rolig och stimulerande för dem och behovet att busa minimeras! Dessutom kanske dela in i grupper efter hur utmanande gympan ska vara istället.


    6. Sist och kanske värst! Vid ett tillfälle läste pedagogerna en tvärtom-saga som gick ut på att allt var tvärt om. När de sedan bad vår son att peka på öronen, så pekade han på näsan, när han skulle peka på munnen pekade han på ögonen? tvärt om skulle man kunna säga? Varpå pedagogen irriterat fräser åt vår son: ?Har du inte lyssnat på nånting!?.


    Varför inte se vad vår son gör och uppskatta och uppmuntra det istället!


    Efter övningen när pedagogen hörde sa min fru högt och tydligt till vår son: ?Vad häftigt, hade du lyssnat så duktigt att du var ett tvärtemot troll!?



    Generellt kan man säga att vår son inte alls blev stimulerad, och när han försökte hitta på sätt att bli stimulerade fick han skäll!


    De fåtal gånger vår son blev stimulerad så skrattade, tindrade och lydde han!



    Ska det verkligen vara så här? Vi tycker inte alls att det känns bra att pedagogerna gör FEL och att det leder till skäll på barnen.


    De flesta om inte alla situationerna hade enkelt gått att undvika eller hantera på ett bra sätt! Visst skäll hade man till och med kunnat vända till uppmuntran och beröm, som när vår son gjorde tvärtom!



    Egentligen är vår son superduktig och tycker det är kul med gympa och brukar inte vara busig på gympa. Men här verkar det mer vara en övning i att sitta tyst, lyda och följa instruktioner! Då kanske man inte ska kalla det gympa och ha barnen till att byta om.



    Finns det inte barngympa som funkar bra för både killar och tjejer?


    Felaktigt padagogik ska väl inte vara grund för att barnen ska få skäll.



    Vad tycker ni?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-10 14:02
    Snälla, undvik att göra detta till en genusdebatt. Givetvis är det stora här inte om det är tjej- eller killgympa!
    Givetvis beror mycket på individen. Men det finns vissa generella skillnader mellan killar och tjejer som det inte finns anledning att släta över, utan snarare ta hänsyn till!

    Dessutom skiver jag faktiskt också:
    -Alternativt att man delar upp barnen i en grupp som vill ta det lite lugnare och en grupp som vill ha lite mer stimulans - oavsett kön.

    Vi har även en dotter, som vi också är väldigt måna om och vi är noga med jämställdhet!

    Bortse från att jag råkade kalla det tjej- och killgympa...
    Släpp genus nu och hjälp oss med frågeställningen!
  • Svar på tråden Barngympa på förskolan
  • goodparenting

    Anonym (-)
    Du verkar inte ha läst öht!
    Det handlade inte om ett fåtal barn, utan i stort sett alla killar.
    Dessutom funkade det inte jättebra med tjejerna heller i alla lägen, men dessa fick inte skäll, utan snarare muntra tillrop.

    Men du tycker att det är ok att anpassa gympan efter de barn som vill ta det lugnt, och skälla på dem som vill att det ska hända lite mer?

    Vad tycker du att vårt barn gör för fel när pedagogerna har läst tvärtom-sagan och han pekar på näsan istället för öronen?

    Är då problemet som vi behöver ta tag i vår son? Eller pedagogen som skäller på honom?

    Skärp dig!
    Tackar ändå för att du bemödade med att skriva och gav en annan syn på det hela!

  • Anonym (-)
    goodparenting skrev 2015-02-10 15:31:48 följande:

    Anonym (-)
    Du verkar inte ha läst öht!
    Det handlade inte om ett fåtal barn, utan i stort sett alla killar.
    Dessutom funkade det inte jättebra med tjejerna heller i alla lägen, men dessa fick inte skäll, utan snarare muntra tillrop.

    Men du tycker att det är ok att anpassa gympan efter de barn som vill ta det lugnt, och skälla på dem som vill att det ska hända lite mer?

    Vad tycker du att vårt barn gör för fel när pedagogerna har läst tvärtom-sagan och han pekar på näsan istället för öronen?

    Är då problemet som vi behöver ta tag i vår son? Eller pedagogen som skäller på honom?

    Skärp dig!
    Tackar ändå för att du bemödade med att skriva och gav en annan syn på det hela!


    Men om de SKÄLLER på ditt barn så är det ju knappast första gången de tvingats göra det.
    Det finns en pojke på min dotters förskola som är så inåthelvete jävla bråkig och stökig och elak. Honom SKÄLLER personalen på, för han lyssnar inte annars. Andra barn säger de till, kanske lite på skarpen, men inte alls på samma sätt som de skäller ut den där vidriga lilla ungen.
    Jag har sett flertalet ggr då de, på ett pedagogiskt sätt, försöker tala till barnet. Men nej, det biter inte. De måste liksom ta tag i honom, hålla fast honom och skälla på honom för att han ska lyssna. Jävla idiot.

    Är extra aggressiv när jag pratar om honom då han slagit med ett tillhygge på min dotters ansikte så att ögonbrynet sprack och fick sys.
    Hatar det lilla aset. Och jag hatar hans föräldrar som inte verkar se problemet.
  • Anonym (V)
    Anonym (-) skrev 2015-02-10 15:39:02 följande:
    Men om de SKÄLLER på ditt barn så är det ju knappast första gången de tvingats göra det.
    Det finns en pojke på min dotters förskola som är så inåthelvete jävla bråkig och stökig och elak. Honom SKÄLLER personalen på, för han lyssnar inte annars. Andra barn säger de till, kanske lite på skarpen, men inte alls på samma sätt som de skäller ut den där vidriga lilla ungen.
    Jag har sett flertalet ggr då de, på ett pedagogiskt sätt, försöker tala till barnet. Men nej, det biter inte. De måste liksom ta tag i honom, hålla fast honom och skälla på honom för att han ska lyssna. Jävla idiot.

    Är extra aggressiv när jag pratar om honom då han slagit med ett tillhygge på min dotters ansikte så att ögonbrynet sprack och fick sys.
    Hatar det lilla aset. Och jag hatar hans föräldrar som inte verkar se problemet.
    Frågan är dock vad det barnet lär sig av att bli skälld på så ofta som du beskriver? Han lär sig att man ska skrika och skälla på andra och så lär han sig att han är elak, vilket han förmodligen till slut kommer bli på grund av att andra ser honom så.

    Skäll är aldrig en bra uppfostringsmetod. Det kanske känns bra (?) för den som skäller att få ut sin frustration, men det leder aldrig till något bra för den som blir skälld på.
  • Anonym (-)
    Anonym (V) skrev 2015-02-10 15:46:41 följande:
    Frågan är dock vad det barnet lär sig av att bli skälld på så ofta som du beskriver? Han lär sig att man ska skrika och skälla på andra och så lär han sig att han är elak, vilket han förmodligen till slut kommer bli på grund av att andra ser honom så.

    Skäll är aldrig en bra uppfostringsmetod. Det kanske känns bra (?) för den som skäller att få ut sin frustration, men det leder aldrig till något bra för den som blir skälld på.
    Fast det där barnet är typ Damien själv. Han föddes genomond. Han bord inte få vistas på en förskola för normalstörda barn.
  • Anonym (V)
    Anonym (-) skrev 2015-02-10 15:48:24 följande:
    Fast det där barnet är typ Damien själv. Han föddes genomond. Han bord inte få vistas på en förskola för normalstörda barn.
    Hur vet du att han föddes ond?
  • Anonym (-)
    Anonym (V) skrev 2015-02-10 15:51:35 följande:
    Hur vet du att han föddes ond?
    Jag har "känt" honom och hans mamma sedan han var 2 månader gammal. Vi gick i samma mammagrupp.
  • Anonym (V)
    Anonym (-) skrev 2015-02-10 15:55:04 följande:
    Jag har "känt" honom och hans mamma sedan han var 2 månader gammal. Vi gick i samma mammagrupp.
    Och hur visade det sig att han var ond när han var bebis då?
  • Anonym (-)
    Anonym (V) skrev 2015-02-10 15:56:17 följande:
    Och hur visade det sig att han var ond när han var bebis då?
    Han har nog aldrig lett eller skrattat vad jag kan minnas. Bet och klöste alla han kom åt på ÖF. Kastade saker omkring sig, när han blev mer pricksäker så kastade han på folk. Sedan har det bara blivit värre och värre. Hemska, vidriga lilla unga.
  • Anonym (V)
    Anonym (-) skrev 2015-02-10 16:02:29 följande:
    Han har nog aldrig lett eller skrattat vad jag kan minnas. Bet och klöste alla han kom åt på ÖF. Kastade saker omkring sig, när han blev mer pricksäker så kastade han på folk. Sedan har det bara blivit värre och värre. Hemska, vidriga lilla unga.
    Som sagt, det här gjorde säkert att personer runt omkring honom såg på honom som elak, vilket såklart bildar en negativ spiral istället för att hjälpa honom.
  • Anonym (-)
    Anonym (V) skrev 2015-02-10 16:12:28 följande:
    Som sagt, det här gjorde säkert att personer runt omkring honom såg på honom som elak, vilket såklart bildar en negativ spiral istället för att hjälpa honom.
    Haha, ja, visst, vi säger så.
  • Rani

    Har du pratat med personalen? Självklart gör man som pedagog anpassningar efter vad gruppen behöver, men det är inte alltid helt enkelt med en spretig barngrupp.

    Sedan tror jag att din son kommer vinna på i längden om du pratar med honom om att försöka anpassa sig till situationen så att stämningen blir bra för alla. Man kan inte alltid köra sitt egt race. Det kommer underlätta hans skolgång avsevärt.

  • Flickan och kråkan

    TS, det jag reagerar på är att du inte verkar tro att din pojke kan hantera lugnare aktiviteter....och du förklarar det med att han är pojke...eller att han är "vild". Jag får inte riktigt ihop det. Kan han hantera andra situationer med lugna aktiviteter? Bara för att man är i en gymnastiksal så innebär det ju inte att man ska röja runt hela tiden. Barn måste inte stimuleras i ett. Barn idag är dåliga på att koncentrera sig på något en längre stund. Däremot bör man undvika en massa köande och väntande och var det det så kan man ju komma med konkreta tips för att undvika detta. Din son är 5 år. Han bör kunna sitta ordentligt under en samling utan att tramsa. Han bör kunna sluta att springa runt och knuffas efter tillsägelse. Att dela på barn som man märker inte kan hantera en viss situation tillsammans är väl alldeles utmärkt.

  • goodparenting
    Rani, Flickan och kråkan, Anonym, mfl
    Tack för era kommentarer.
    Jag märker att jag skrev det första inlägget väl mycket i affektion och inte så nyanserat.
    Det jag kallar skäll i inlägget kanske snarare är tillsägelse med skärpa, och muntra tillrop kanske är tillsägelse utan skärpa. Det är svårt att återge en klar bild av situationen och vår son, men jag ska försöka lite till...
    Vi håller med om att att barngympa ska kunna se ut på olika sätt och att barnen ska kunna göra som de blir tillsagda. Vi menar även på att vår son klarar det, under rätt omständigheter och även under lite mer utmanande omständigheter, men inte alla gånger under helt fel omständigheter! Ska han då bli lidande för det? Hur ska vi förbereda honom för det? Eller bör personalen hantera det på ett bättre sätt?
    För att förstå situationen måste ni förstå att alla killar var uttråkade och fick skarpa tillsägelser, inte bara vår son. Exempelvis vid ett tillfälle när barnen skulle ligga ner och sträcka ut benen väldigt sakta så gjorde en annan kille det så snabbt han kunde och sa "kolla vad snabbt jag kan" varpå han fick en skarp tillsägelse. Efter en stund satte killen igång igen och sa "kolla vad snabbt jag kan" varpå det blev en skarp tillsägelse. Pedagogen kunde istället sagt: "Vad duktig du är så snabbt det går, får vi se hur långsamt du kan göra nu då?" Exemplen på detta är många, och som sagt inte alls bara vår son, som jag dock koncentrerade mig på i ursprungliga läget. Samtidigt så kändes det lite som att personalen hade bestämt sig för att han var den busigaste och valde ut honom lite grann till hack-kyckling. Men alla killarna betedde sig i stort sett lika och fick mycket tillsägelser!
    Barngympan passade alldeles utmärkt för de barn som var runt 3 år. Men inte alls för killarna runt 5 år!
    Att lägga skulden för detta på vår son tycker jag känns väldigt märkligt. Även om jag kan förstå att man får det intrycket när man läser tråden...
    Vår son gillar fart och fläkt och kan bli lite uttråkad när det går för långsamt. Men han är även väldigt duktig på att sitta still. Exempelvis bygger han lego för 8-12 åringar helt själv efter instruktionerna och kan sitta med det väldigt länge. Senast på BVC fick han mycket beröm av en imponerad läkare som tyckte att han var väldigt duktig på att koncentrera sig och följa instruktioner.
    Jag tror så här. Pedagogerna hade inte utformat ett gympapass som passade alla i den här 3-5 års gruppen. Och när 5-års killarna visade detta så kunde inte pedagogerna riktigt hanterat det.
    Det var bara lugna övningar hela passet. När de gjorde ännu en av de långsamma övningarna så sa vår son att det går så långsamt att han somnar...
    Om däremot pedagogerna från början hade sagt att det skulle göra avslappningsövningar så hade det kanske sett helt annorulunda ut. Men nu hade de bytt om för gympa! Och det hade sett helt annorlunda ut om det bara haft nån mer utmanande övning som hinderbana eller liknande.
    Exempelvis under samlingen när vår son och hans kompis höll om varandra och blev tillsagda, så hade pedagogen kunnat säga att de kan hålla handen istället, men att de ska sitta still.
    När vår son gjorde tvärt om som de hade gjort i sagan - trollen drack genom öronen - så kunde han fått beröm istället för skäll.
    Min tro är att hans upplevelse hade blivit mycket positivare då, att han hade lärt sig mer och utvecklats. Och även blivit ännu duktigare på att lyssna och följa instruktioner!
    Det är barn i 5 års åldern vi pratar om här. Vi kan inte trycka in dem i en mall med skäll och tillsägelser!
    Jag ser det lite så här. När någon blir mobbad så är det inte den mobbades fel, utan de som mobbar.
    Jag tycker detsamma med skäll - det är oftast inte den som blir skälld på som gör fel!
    Sen är det givetvis befogat med tillsägelser ibland, men på rätt sätt!
    "Att dela på barn som man märker inte kan hantera en viss situation tillsammans är väl alldeles utmärkt."
    Kanske, i en del situationer. Många gånger kan det nog vara så att man då löser symptomen men man tar inte tag i orsaken. Vilket jag tycker är fel!
    Egentligen är allt ovanstående inget större problem. Vi kanske är lite perfektionister och överbeskyddande.
    Vi tycker att det är en väldigt bra förskola, vi har bra kontakt med personalen, vår son gillar verkligen personalen och de gillar honom. Ändå tror jag att man kan hamna lite snett och då är det lika bra att räta upp det så snart som möjligt.
    Vi kommer att prata med personalen. Med en väldigt mjuk framtoning, eftersom det inte finns fog för annat i det här läget, och vi är övertygade om att det kommer att bli bättre.
    Tack för era kommentarer, vi behövde lite andra tankar och tänka igenom det själva några gånger till.
    Har ni mer tankar så välkomnar vi de också!
    Men om ni ska kunna hjälpa till mer här så ska ni se barngympan som en relativt friktionsfri tillställning, men där man som förälder till de 5 åriga killarna kan se antydningar till att de är understimulerade och att de får lite onödigt många tillsägelser.
    Vår son ska ni se som en omtyckt, sympatisk kille som tycker om att göra som han blir tillsagd, men som kan ha lite svårt att hålla sig i skinnet och väldigt lätt blir igångsatt av sina kompisar.
    Lite så kanske...
  • Flickan och kråkan

    Ett tveklöst problem är att ni som föräldrar anser att omständigheterna är fel när de inte är skräddarsydda för just ert barn. Han är 5 år; det finns inga som helst ursäkter för att spela Allan och förstöra för andra barn, andra kompisar, även om man inte tycker att något är jättekul. Har han precis fyllt 5 eller ska han börja förskoleklass nästa år? Man förstör inte för andra i samling, på lektioner eller vad det nu är. Jag har jobbat som lärare länge med lite äldre barn, har arbetat inom ungdomsidrott länge, har tre egna barn....ni gör ert barn en otjänst om ni för det resonemang du för här ovan. Ni verkar ju ha en smart och framåt kille . Han begriper detta....mer än vad ni tror. 

    Det ni kan göra är ju att:
    - A: prata med ert barn om hur man beter sig i en grupp med andra. Man förstör inte för någon annan. Punkt.
    - B: prata med pedagogerna om gymnastiksituationen. Att ert barn gillar att röra sig mycket och har förväntningar när han går till gymnastiksalen att det ska bli mycket spring, klättrande etc och då har svårt när det blir andra typer av övningar. Att han kanske fungerar bättre om han innan de går får veta vad de ska göra i gymnastiksalen och varför. Förbereda barnen helt enkelt. Någon aktivitet med mycket spring mot slutet som morot. Hinderbanor kan man göra som passar barn på olika nivå etc. Också viktigt dock att tänka på att det är en säkerhets- och kunskapsfråga. När mina pojkar var 4 respektive 5 så fick de göra hopp med trampett på gymnastiken på fritiden. Så såg inte gymnastiken ut på förskolan av förklarliga skäl. Ingen av pedagogerna var idrottslärare. Även barn behöver kunna anpassa sig till olika situationer/miljöer/människor.

    Och ja, det är en självklarhet att man delar på barn som inte fungerar tillsammans. För allas bästa. Varför ska han vara med bästa kompisen överhuvudtaget på gymnastiken? Han ska väl kunna delta i en aktivitet med vem som helst?

    Ni har helt normal liten 5-åring som testar, som med spänning ser hur hans beteende påverkar hans kompisar, följer grupptryck och inte har så mycket erfarenhet ännu (vilket man inte har när man är 5), men ni som föräldrar måste ju hjälpa honom att fungera vettigt i olika sociala sammanhang. Tycker man att något inte fungerar eller fungerar dåligt i förskola/skolan så tar man det med pedagogerna, självklar (det låter tveklöst som pedagogerna måste arbeta mer med barngruppen inför gymnastiken), men acceptera aldrig ett beteende från ert barn som förstör för andra barn i gruppen. 

  • cosinus

    Bra skrivet Flickan och Kråkan!

    Det första man lär sig när man har barn i någon form av idrott (jag är med och tränar ena barnets fotboll) är:

    1) Vilka som inte ska vara i samma grup / närheten av varandra. Vi särar konsekvent på såna vi vet spårar ur om de är ihop.

    2) Att inte skapa köer / väntan för då blir det lätt rörigt

    3) Vilka lekar som funkar och inte funkar. T ex har jag ännu aldrig varit med om en barngrupp oavsett ålder som fixar att köra 1-2-3 ost utan fusk och irritation om ett barn får vara osten. Det verkar var helt omöjligt :) Jag hade ju aldrig ens kommit på tanken att låta ungarna leka en krocka-lek. Varken i början eller slutet :)

    Med barngympa är ju hinderbanor som du säger jättebra och går variera i ändlighet. Man kan göra hur kul som helst utan några eg medel mer än en vanlig gympahall. Jag har provat ha bänkar med lianer och så legat under på golvet och varit krokodil (alltså barnen ska hoppa över krokodilen). Man kan ha hopprep som är ormar (man rör lite på hopprepen) och så ska barnen ta sig förbi utan att trampa på ormarna och man kan ha en sträcka där man som vuxen springer ikapp med barnen (brukar vara väldigt poppis). 

Svar på tråden Barngympa på förskolan