Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Barngympa på förskolan

Det du skriver handlar ju inte om pojk- respektive tjejgymnastik!? Låter inte som en höjdarlektion direkt, men det handlar ju inte om kön. Både pojkar och flickor gillar att vara aktiva och både killar och tjejer behöver träna på att och kan lyssna i grupp på en instruktion. 

Jag har pojkar som haft gymnastik både på fritiden, i förskola och skola. Det har aldrig varit några problem. Blandade grupper med både tjejer och killar givetvis.

• Flickan och kråkan
    goodparenting skrev 2015-02-10 14:09:57 följande:
    Snälla, undvik att göra detta till en genusdebatt. Givetvis är det stora här inte om det är tjej- eller killgympa!
    Givetvis beror mycket på individen. Men det finns vissa generella skillnader mellan killar och tjejer som det inte finns anledning att släta över, utan snarare ta hänsyn till!
    Dessutom skiver jag faktiskt också:
    -Alternativt att man delar upp barnen i en grupp som vill ta det lite lugnare och en grupp som vill ha lite mer stimulans - oavsett kön.
    Vi har även en dotter, som vi också är väldigt måna om och vi är noga med jämställdhet!
    Bortse från att jag råkade kalla det tjej- och killgympa...
    Släpp genus nu och hjälp oss med frågeställningen!

Nyfikna72
    Tack, vi ska försöka lösa det lokalt med personalen. Men vill ha så mycket info som möjligt först!

Flickan och kråkan
    Nej, bortse från könsbenämningarna. Men faktum kvarstår att det duttades med tjejerna när de inte följde instruktionerna medan killarna fick skäll, se ovan när vår son lade sig på golvet och fick skäll, men inte de två tjejerna som redan lagt sig ner.

Anonym (Jenny)
    Utan tvekan passade gympan generellt bättre för tjejer. De var glada och nöjda och tyckte det var kul, medan killarna var tydligt understimulerade. Genereltt. Sen kan givetvis någon kille tyckt det var lagom och någon tjej velat ha mer fart...
    Har du aldrig sett situationer där killar eller tjejer trivs bättre än det andra könet?
    Dessutom har det inte med mitt barn att göra, eftersom det var så för alla killarna mer eller mindre. Sen verkar du inte läsa innan du ska komma med genuspekpinnen! Vår son är väldigt bra på att följa instruktioner under rätt förutsättningar, precis som alla andra barn.
    Läs gärna igen, med lite andra ögon, och hjälp oss!
    Det är du själv som gör det till en genusdebatt. En rätt kraftfull sådan dessutom med tanke på hur du beskriver och benämner det du bevittnat. Hur som, att det inte fungerar på gympan verkar ha många problem. Besynnerliga aktiviteter, dålig struktur, luddiga instruktioner och pedagoger som behandlar pojkar och flickor olika. 

Jag har tre pojkar. De två äldsta tränar konståkning. Jag är alldeles väldigt medveten om könsnormer. Alltför väl, tyvärr. Pojkar KAN precis som tjejer lyssna, ta hänsyn och vara fokuserade. De får sällan träna på detta dock "de är ju bara pojkar" klart att de busar runt och låter och inte kan sitta stilla.

Problemet som sagt, låter snarare som om pedagogerna inte är vana vid att ha den här typen av aktiviteter. Att inleda med en kollisionsövning (eller att det överhuvudtaget) är ju liksom att be om problem om man nu haft problem tidigare.....att ha det som första övning, första gången är inte heller särskilt rutinerat .
  • Flickan och kråkan
    goodparenting skrev 2015-02-10 14:19:01 följande:
    Vi trodde också att det funkade bra och inte var några problem, speciellt eftersom det gick så bra med barngympan på fritiden som var blandad grupp - men tjejerna tog det generellt lite lugnare! Ända tills vi själva såg idag...

Du vet att det inte har varit några problem för att? Du har alltid varit med? Dina barn berättar allt?
    På barngymnastiken var vi alltid med - flera år. Mycket duktig pedagog som höll i det hela dock. Krävde och förväntade sig av barnen - pojkar såväl som flickor - att de lyssnade och visade hänsyn. Aldrig något skäll. Gammal rutinerad idrottspedagog som jobbade med att utbilda just idrottspedagoger på högskola. 

Nej, jag har inte alltid varit med på gymnastiken i förskolan och skolan, men ett par gånger. Eftersom båda mina äldsta har deltagit mycket idrottsaktiviteter så är de vana vid den typen av miljö och vet vad som förväntas. 

Problemet verkar som sagt snarast bero på dåliga rutiner och struktur. Pedagogerna kanske helt enkelt har dåliga kunskaper och lite erfarenhet av idrottspedagogik.  Precis som barnen får lära sig vad som förväntas av dem när de ska äta tillsammans så måtte de ju få lära sig hur det fungerar i en idrottssal när man gör aktiviteter tillsammans. Även det faktum att de behandlar pojkar och flickor så olika är ju inte någon liten bisak. 
  • Flickan och kråkan

TS, det jag reagerar på är att du inte verkar tro att din pojke kan hantera lugnare aktiviteter....och du förklarar det med att han är pojke...eller att han är "vild". Jag får inte riktigt ihop det. Kan han hantera andra situationer med lugna aktiviteter? Bara för att man är i en gymnastiksal så innebär det ju inte att man ska röja runt hela tiden. Barn måste inte stimuleras i ett. Barn idag är dåliga på att koncentrera sig på något en längre stund. Däremot bör man undvika en massa köande och väntande och var det det så kan man ju komma med konkreta tips för att undvika detta. Din son är 5 år. Han bör kunna sitta ordentligt under en samling utan att tramsa. Han bör kunna sluta att springa runt och knuffas efter tillsägelse. Att dela på barn som man märker inte kan hantera en viss situation tillsammans är väl alldeles utmärkt.

• Flickan och kråkan

Ett tveklöst problem är att ni som föräldrar anser att omständigheterna är fel när de inte är skräddarsydda för just ert barn. Han är 5 år; det finns inga som helst ursäkter för att spela Allan och förstöra för andra barn, andra kompisar, även om man inte tycker att något är jättekul. Har han precis fyllt 5 eller ska han börja förskoleklass nästa år? Man förstör inte för andra i samling, på lektioner eller vad det nu är. Jag har jobbat som lärare länge med lite äldre barn, har arbetat inom ungdomsidrott länge, har tre egna barn....ni gör ert barn en otjänst om ni för det resonemang du för här ovan. Ni verkar ju ha en smart och framåt kille . Han begriper detta....mer än vad ni tror. 

Det ni kan göra är ju att:
    - A: prata med ert barn om hur man beter sig i en grupp med andra. Man förstör inte för någon annan. Punkt.
    - B: prata med pedagogerna om gymnastiksituationen. Att ert barn gillar att röra sig mycket och har förväntningar när han går till gymnastiksalen att det ska bli mycket spring, klättrande etc och då har svårt när det blir andra typer av övningar. Att han kanske fungerar bättre om han innan de går får veta vad de ska göra i gymnastiksalen och varför. Förbereda barnen helt enkelt. Någon aktivitet med mycket spring mot slutet som morot. Hinderbanor kan man göra som passar barn på olika nivå etc. Också viktigt dock att tänka på att det är en säkerhets- och kunskapsfråga. När mina pojkar var 4 respektive 5 så fick de göra hopp med trampett på gymnastiken på fritiden. Så såg inte gymnastiken ut på förskolan av förklarliga skäl. Ingen av pedagogerna var idrottslärare. Även barn behöver kunna anpassa sig till olika situationer/miljöer/människor.

Och ja, det är en självklarhet att man delar på barn som inte fungerar tillsammans. För allas bästa. Varför ska han vara med bästa kompisen överhuvudtaget på gymnastiken? Han ska väl kunna delta i en aktivitet med vem som helst?

Ni har helt normal liten 5-åring som testar, som med spänning ser hur hans beteende påverkar hans kompisar, följer grupptryck och inte har så mycket erfarenhet ännu (vilket man inte har när man är 5), men ni som föräldrar måste ju hjälpa honom att fungera vettigt i olika sociala sammanhang. Tycker man att något inte fungerar eller fungerar dåligt i förskola/skolan så tar man det med pedagogerna, självklar (det låter tveklöst som pedagogerna måste arbeta mer med barngruppen inför gymnastiken), men acceptera aldrig ett beteende från ert barn som förstör för andra barn i gruppen. 

Svar på tråden Barngympa på förskolan