Barngympa på förskolan
Bra skrivet Flickan och Kråkan!
Det första man lär sig när man har barn i någon form av idrott (jag är med och tränar ena barnets fotboll) är:
1) Vilka som inte ska vara i samma grup / närheten av varandra. Vi särar konsekvent på såna vi vet spårar ur om de är ihop.
2) Att inte skapa köer / väntan för då blir det lätt rörigt
3) Vilka lekar som funkar och inte funkar. T ex har jag ännu aldrig varit med om en barngrupp oavsett ålder som fixar att köra 1-2-3 ost utan fusk och irritation om ett barn får vara osten. Det verkar var helt omöjligt :) Jag hade ju aldrig ens kommit på tanken att låta ungarna leka en krocka-lek. Varken i början eller slutet :)
Med barngympa är ju hinderbanor som du säger jättebra och går variera i ändlighet. Man kan göra hur kul som helst utan några eg medel mer än en vanlig gympahall. Jag har provat ha bänkar med lianer och så legat under på golvet och varit krokodil (alltså barnen ska hoppa över krokodilen). Man kan ha hopprep som är ormar (man rör lite på hopprepen) och så ska barnen ta sig förbi utan att trampa på ormarna och man kan ha en sträcka där man som vuxen springer ikapp med barnen (brukar vara väldigt poppis).