• marol

Östgötar som planerar barn 2016

Här är jag:

Född 1989.

Bor i Linköping.

Gifter mig i slutet på maj 2015 och planerar att försöka bli gravid med första barnet i samband med det. Antingen gör vi första försöket i början på maj eller i början på juni efter vårt bröllop.

Har inte använt preventivmedel på 1,5 år när vi ska börja försöka så min kropp lär vara naturlig och i fas i den bemärkelsen iaf. Sen finns det ju såklart andra faktorer som ska stämma, är ju en hel vetenskap tydligen vilket man förstått först som vuxen ;)

Tycker det känns mer "verkligt/på riktigt" och närmare kontakt att vi boende i Östergötland kan snicksnacka här, man får liksom upp ögonen för att andra i ens närhet faktiskt också planerar, drömmer och längtar - man är inte ensam i denna stad/region :)

Oavsett om vi är olika gamla och ska börja om olika lång tid så har vi ju den gemensamma nämnaren att vi alla bor i Östergötland. På sistone när jag sitter på bussen eller bara går runt på stan och ser vissa kvinnor så kan jag tänka: Är det där en familjelivare? Kanske delar vi samma dröm om barn och kanske försöker den personen bli gravid? Kanske står den inför samma resa som mig men det syns eller märks inte utanpå. Så har man aldrig reflekterat förut...

• marol
    pannkakan87 skrev 2015-02-23 10:23:49 följande:

välkommen! :)

Tråden är tänkt för oss börjar försöka skaffa barn under 2016! Så det kan mycket säkert vara så att man föder i 2017. 

Då kanske jag är lite fel ute med att hänga här, trodde denna skulle vara en förlängning av den andra tråden :)
  • marol
    pannkakan87 skrev 2015-02-23 10:40:00 följande:
    Ja men visst är det spännande! Sen känner jag att det vore väldigt roligt att ha kontakt senare också. Jag menar en fika eller träff med flera familjelivare hade jag tyckt varit jättekul! Jag är inte främmande för att träffa nya kompisar över nätet. Har faktiskt gjort det flera gånger förut (tjejer) och har en nära relation med alla idag. :)

Vad kul att du ville vara med i tråden! :) Hoppas att vi blir några stycken som kan vara här inne och diskutera från östergötland.

Hur känner du kring att vara gravid på ditt bröllop? Du kan inte dricka osv men det kanske inte är så viktigt för dig? Jag har ju liknande situation i och med min examen. Jag tänker vänta en extra äl så att jag kan dricka på min examen - fira ordentligt :P Men jag vill inte riskera att skada fostret på något sätt. Det är många som säger att gulkroppen ger barnet näring och alkohol inte påverkar något men det stämmer inte. Fostret kan visst ta skada även om man dricker innan ägget blivit "befruktat". Skadorna kan visa sig när barnet är flera år gammalt till och med. Jag känner att om jag nu planerar att bli gravid så vore det oansvarigt av mig att dricka under tiden. Jag tar examen i början av januari så jag kommer att försöka då i början av februari ungefär. Ägglossningen som sker efteråt med andra ord. :) *längtar*

Sen är jag lite en sån person som gärna vill njuta maximalt av olika "fenomen" i vardagen. Ex så vill jag bara ha examen i huvudet när det väl är dags för det. Sen när det är över så kan jag börja njuta av bebisverkstaden utan att blanda dessa två. :P På det sättet har jag man nästan alltid något att längta och glädjas åt. Hihi.

Vad roligt förresten att du ska börja försöka snart! Du kommer att som det ser ut nu, vara först ut i denna tråd ^^
    Att eventuellt vara gravid på bröllopet har jag blandade känslor inför och det har gått lite fram och tillbaka hur jag resonerar. Ena stunden tänker jag; Hur illa kan man må egentligen? Och vad är egentligen oddsen för att jag skulle vara en av dem som drabbas värst? Jag tar den "risken". Man vet ju liksom varför och att det är för en god anledning, dessutom får jag för mig att man trots eventuell trötthet och illamående plockar fram lite extra-krafter i samband med bröllopet eftersom man är fokuserad. Men sen kan jag även se andra sidan av myntet: Tänk om jag drabbas av alla tänkbara negativa graviditets-symptom som man kan drabbas av och inte ser ut och känner mig sådär strålande på mitt bröllop som jag vill göra. När jag tänker på den aspekten så känner jag mig genast motiverad att skjuta på våra bebis-försök.  

Sen ska det väl mycket till att det ö.h tar sig på första försöket, men möjligheten finns ju så den måste man ju räkna med. Sen är det ju det här med att det ju kan sluta i mf, och det vill jag ju varken gå igenom i samband med bröllopet eller när vi är iväg på bröllopsresa. (Vill väl inte gå igenom det alls, men de tillfällena skulle vara extra dålig tajming). 

Men tänker jag på att vänta ännu längre än jag redan väntat så blir jag som ett barn som inte får sin godispåse. Vi började några halvhjärtade och trevande försök till bebis faktiskt under några månader redan för lite mer än ett år sedan, men så fick jag ett arbete som jag trivdes jättebra med och som skulle höja min framtida fp samt att vi flyttade hit till Östergötland från en annan del av Sverige så vi pausade där och sen friade min blivande man och då när vi kommit i ordning här så kände jag att jag som brud inte ville vara gravid eller nyförlöst så inga bebisförsök sedan dess. Så fan vad jag väntat och längtat länge nu, och det är väl det som gör att jag är så ivrig på gröten att snart komma igång. Hade tänkt april först men nä, då skulle jag vara i v.9 vid bröllopet om det tar sig... Sen är det klart att jag tänker att har man väntat och längtat såhär länge så vad är det då att härda ut några månader till? Just nu går det lyckligtvis som en dans att vänta så om det fortsätter gå såhär snabbt och bra så kan jag förhoppningsvis "hålla ut" och stå emot till juni =)  
  • marol
    skatergirl81 skrev 2015-02-25 22:43:21 följande:

Jag har varit på Lovisakliniken till gynekolog men tyckte inte det var så bra...han tittade typ i fem sekunder sa att allt såg bra ut och tog betalt ....varje gång var det så...så kändes inte som att de tog mina besvär på allvar. Visade sig att det berodde på p-piller sen. Nu kör vi bara med avbrutet och det har funkat bra så är dessutom kroppen redo att göra bebis när det väl är dags.

Men de kanske är bra på bm grejen....är inte det kostnadsfritt annars men då betalar man om man går privat? Och allt utöver det normala måste de skriva remisser på för de får inte göra någonting tror jag så känns som man lika gärna kan gå på vrinnevi då.

Jag undrar om det kommer gå att få kejsarsnitt...är så himla rädd att föda. Det är något jag tänker på mycket.

Tänker också försöka få igenom kejsarsnitt. Hoppas på lyhörd personal och ej stöta på patrull. Tycker man ska få bestämma själv vilket sätt ens barn ska förlösas på. Det man känner sig trygg med så man får en bra upplevelse.
  • marol
    pannkakan87 skrev 2015-02-26 08:13:44 följande:

Tråkigt! Men då kanske det är lika bra att köra vrinnevi då. Det är ju ändå där man ska föda sen. Eventuellt så kan man ju ta ett tidigt ul på Lovisa i alla fall. Det får man ju inte på vrinnevi om man inte har särskilda omständigheter.

Åh vad skönt med några som man kan bolla aktuella ställen med eftersom jag inte är härifrån. Bara bott här några månader, men hinner väl söka och läsa på ;) sen beror det ju oftast på vilken personen av bm man får, personkemi.
    pannkakan87 skrev 2015-02-26 08:11:37 följande:

Jag var helt inne på kejsarsnitt för ett tag sen men har helt vänt i tankarna. Jag vill föda vaginalt om det går, men kommer att vara MYCKET noga med att de ska hålla emot när bebisen ska krystas ut för att minska sprickning. Dock känner jag ingen rädsla över kejsarsnitt om det skulle komma dit heller. Känner mig ganska lugn men nu har ju inte jag nån bebis i magen ännu som inte har nån annan väg ut än genom fiffi eller magen. 

Igår när jag och sambon var och handlade så pekade han på bebisavdelningen (med blöjor nappflaskor och sånt) och sa "tänk när vi ska handla här" och gav mig världens leende.  Längtar som en tokig!

Älskar också när min sambo gör antydningar sådär på att han längtar:) pirret. Att vi ska vilda familj. Han sa tidigare i veckan att det känns lite ovanligt och konstigt att vara man och längta sådär, men han sa att "jag längtar verkligen".
  • marol
    skatergirl81 skrev 2015-02-27 12:43:32 följande:

Jag är inte rädd att det ska göra ont...utan allt annat som kan hända att bebis fastnar, sugklocka,yttre press, att ingen läkare ska finnas tillhands, att bm inte ska lyssna på mig, att jag ska få panik osv.

Såklart kan allt gå bra men finns så mycket riskfaktorer så det kan gå precis hursomhelst.

Men jag vet ju inte hur jag kommer känna när jag väl är gravid.

skatergirl81 skrev 2015-02-27 12:50:29 följande:

Ja jag är beredd att det ska bli en kamp. Vet inte hur svårt det är här i Norrköping, har en kollega som fått ks pga ångest. Men läst om vissa med förlossnibgsskräck som tvingats att föda, fast det har varit i andra landsting. Verkar bara väldigt olika.

Jag är rädd att jag ska ta ks och sen att det blir någon hemsk komplikation på det fast man tror att det ska vara tryggare. Men trots allt så känner jag iaf nu att ks känns bäst...sen får man ju se sen när man är på smällen hur det känns.

Men då ks är ett planerat rutiningrepp med gott om personal som står beredda att ta hand om både bebis och mamma så känns det som det tryggaste alternativet. Vid en förlossning kan det gå väldigt fel väldigt snabbt och det finns ingen läkare i närheten.

När skulle ni börja försöka?

Hade kunnat vara jag som skrev det du skriver. Smärtan har inget med det eventuella önskemålet om ks att göra, ks är ju oxå smärtsamt på sitt sätt. Men som du skriver så är det många delar runt omkring förlösandet av barnet som känns för osäkra med vaginal förlossning för att jag ska känna mig bekväm å trygg med det. Det finns liksom ingen som kan säga på förhand hur det ungefär kommer gå till då medan ks är rutin å de ser liknande ut. Principen är densamma. Säger något till mig innan att jag kommer spricka lite å få sy några stygn men inte kommer känna av det så värst samt inte märka skillnad alls efter några månader - så visst,sign me up for it. Men tänk om det blir mer än så....

Önskar så att jag kunde go with the flow för det skulle vara en sån häftig upplevelse att man är mer aktiv i förlossnigsarbetet av sitt eget barn, att man själv gjorde jobbet, men inte till priset av vad som kan hända. Då känns det nog så lagom häftigt när man skadas. Vet att det i de flesta fall går bra å folk har bra upplevelser men bara det att risken finns att jag blir skadad för livet känns inget vidare. Jag kan verkligen inte resonera att gå sönder lite hör till att få barn, det får man räkna med. Jag vill inte få men... tydligen betyder mitt underliv mkt för mig. Men sen ibland så tänker jag istället: hur illa kan det bli?! Vad är oddsen för att jag ska vara en av dem som spricker Sjuuuukt mkt å från fram till bak med besvär efteråt? Vill inte att någon försöker övertyga mig om vaginal heller för då ångrar man sig väl som fan att man inte stod på sig om man nu är en av de olyckliga själar som har dåliga upplevelser å får lida för det.

Vi börjar i april :) 6-7 veckor kvar bara i så fall. Ska ha mens i helgen men sen nästa efter det blir sista innan försök. Plötsligt så nära
  • marol
    activa skrev 2015-04-27 17:49:05 följande:

Hej hopp!

Har kollat här i tråden lite och hoppar gärna in jag också :)

Min sambo och jag är båda 25år och bor i Nrkpg. Jag tog ut min p-stav för nästan exakt ett år sedan och vi har väl inte jobbat så jättemycket på att bli gravida. Men nu är det dags på riktigt eller vad man ska säga (ha sex mer regelbundet och ha bättre koll på äl osv).

Eftersom vi har kört oskyddat i ett år redan så är det klart att nojan över att "inte kunna bli gravid" har startat lite smått. Men jag/vi försöker att inte tänka på det!

Hoppas hur som helst på en bebis vår/sommar 2016 :)

Välkommen hit!:) Förutom att vi båda bor i Östergötland (jag i Lkpg) och ska börja med bebis nu är vi två och våra partners alla 25 år :) och även vi har kört oskyddat i över ett år så att det inte blivit en "olycka" ännu gör en förstås lite fundersam men försöker tänka att vi bara varit noggranna ;) jag har precis börjat med natural cycles för att den ska lära sig mig, min cykel och kropp till vi börjar i juni. Äntligen äntligen snart dags. Ska bara gifta mig först så kör vi sen:)
  • marol
    activa skrev 2015-04-28 08:50:24 följande:

Tack och vad kul att vi har lite gemensamt! :D

Jag använder mig av appen "My calendar" där jag skriver i när jag har mens och så räknar den ut när man har sin ägglossning på ett ungefär. Men jag har även funderat på att köpa äl-test men vi får se hur det blir med det! :)

Oj jag har nog aldrig hört talas om Natural cykles (googlade lite nu haha) och det verkar ju också vara ett ganska bra alternativ för att få koll. Du får berätta hur det går sen ;) Jag har läst lite på nätet att det tar ca ett år för de flesta att bli gravida, men då har de ändå haft sex regelbundet o på riktigt försökt. Det verkar ju inte som att ni (precis som vi) har gjort det ordentligt än så man kanske inte ska noja så mycket haha :P

Vad kul med bröllops-planering! Jag o min kille är förlovade men vi har bestämt att vänta ett tag med giftermål:)

Jag använder också liknande appar som du nu använder där man lägger in sådär men nu tänkte jag att jag skulle försöka komplettera med temperatur för att se om det blir mer utförligt och om den utifrån temperatur kan ge mig information om min cykel som jag själv inte vet om;) Tänker mig att jag ska äl-testa första månaden och kanske andra bara för att se, men inte fler gånger än så för att inte bli för påverkad och stressad. Klart vi vill ha barn men tänker mig att ligger man bara på regelbundet och låter honom komma på rätt ställe så ordnat det nog sig förhoppningsvis tids nog.

Vill att det ska förbli soft när man har sex även nu framöver och inte tänka så mycket på det faktum att man ska bli gravid.
  • marol

Har varit frånvarande gällande att skriva under ett bra tag nu. Dels för att försöken inte dragit igång och dels pga bröllopsplanering. Har däremot kikat in för att kolla till er. Men nu ni, nu kommer även jag ventilera här! På lördag är det nämligen vårt bröllop och idag startade "sista" mensen, i alla fall sista mensen innan försök så om drygt en vecka ska det börjas Äntligen äntligen äntligen... Lycka till alla! Känns så härligt. Älskar att dela detta med andra i samma sits.

• marol
    Desideri skrev 2015-06-03 08:45:04 följande:

Tog nytt test idag och nu börjar jag smälta att jag faktiskt är gravid. Det är verkligen svårt att fatta. :) Beräknat blir det runt 11-12/2. Ska bli så spännande! :)

Stort grattis!!! Vad häftigt och fantastiskt!:) Jag är så taggad på att också mötas av ett ofattbart plus som snurrar till hela ens värld, hoppas att uppleva samma snart. Har äl om några dagar så det är bara att hålla tummarna att det går vägen, vill så gärna...

:)
  • marol

Ska ha äl på söndag så jag började äl-testa igår vilket gav ett synligt streck men som ändå lämnade utrymme för att kunna bli starkare och jag kände sån glädje idag när dagens test var starkare idag än igår så skönt att det verkar bli äl denna månad nu när vi ska börja resan och skönt att se antydan till att det är på gång liksom. Längtar att se morgondagens test som förmodligen kommer att vara full styrka eftersom att dagens var nära på lika starkt som kontrollstrecket. Då vet jag att det finns chans nu från min sida iaf, att kroppen kommer släppa ett ägg som kan bli befruktat. Blir så glad (och småsugen) av den tanken :)

• marol

Har lite funderingar:

Om jag fick fullt utslag på äl-testet igår och något svagare idag betyder det att jag har äl idag då? Alltså går styrkan på testet ned direkt samma dag som ägget lossat? Om jag har äl idag och har sex, kan den satsen befrukta då eller är det för sent? Tänker eftersom testet blivit svagare. Kan sex idag och en sats idag till och med förstöra chansen på så sätt att den "täcker igen"/stoppar/förstör för tidigare gånger?

• marol
    Desideri skrev 2015-06-07 14:09:26 följande:

Ja efter ett positivt test så är äl  om 12-24 timmar så jag skulle gissa på att äl är idag. Har ni sex idag kan absolut den satsen befrukta ägget. Även om man har sex dagen efter äl så kan det bli befruktat. Har man sex innan äl så ligger spermierna typ och väntar på att ägget ska släppas och har man sex under äl så möts spermierna och ägget på vägen. Vet inte hur jag ska förklara men hoppas du förstår. :)  Jag tror inte det förstör om ni har sex varje dag. 

Älskar verkligen beskrivningen att spermierna och ägget möts på vägen, låter fint och romantiskt som en kärlekshistoria ju
  • marol
    Desideri skrev 2015-06-07 14:09:26 följande:

Ja efter ett positivt test så är äl  om 12-24 timmar så jag skulle gissa på att äl är idag. Har ni sex idag kan absolut den satsen befrukta ägget. Även om man har sex dagen efter äl så kan det bli befruktat. Har man sex innan äl så ligger spermierna typ och väntar på att ägget ska släppas och har man sex under äl så möts spermierna och ägget på vägen. Vet inte hur jag ska förklara men hoppas du förstår. :)  Jag tror inte det förstör om ni har sex varje dag. 

Tack för svar också :)
  • marol
    Nrk79 skrev 2015-07-07 07:37:24 följande:

Hej hej.

Testade nu i morse, dock är det svagt och det är bm+3... Har en oro för missfall, men vi får glädjas åt plusset innan vi vet resten. :)

(Kom hem 03:00 från resan och kissade innan jag la mig och testade nu på morgonen vid 7, så kanske behövs "starkare" morgonurin?)

Men det där syns ju klart och tydligt?! Grattis! Vaf härligt! Som du skriver, glädj er nu åt detta plus som jag hoppas blir er skatt om ca nio månader. Er tur nu!
  • marol

Själv är jag i det underbara väntans land mellan ÄL och BIM, ni vet det land när dagarna sniglar sig fram och man timme för timme typ tänker på om det händer något i en och letar efter tillstymmelse till att det blivit en graviditet efter ÄL Suck Är på ÄL+5 idag. Har så svårt för att tro eller hoppas något som en försvarsmekanism tror jag. Det är så dubbelt för man smygletar tecken men samtidigt när man märker något lite avvikande så skjuter jag ifrån mig det och viftar bort som antingen inbillning eller att det är normalt för mig att jag brukar känna så ibland ändå det är bara det att jag är mer observant nu.

LYCKA TILL GRAVIDISAR! Gläds med er och hoppas på att göra er sällskap snart.

• marol
    skatergirl81 skrev 2015-07-15 18:35:03 följande:

Ja det är tråkigt att det är så, är inte mycket liv i denna tråd. Blir trist om alla drar.

Jag har inte så mycket att tillföra tyvärr, går och deppar och väntar på nästa äl.

Själv befinner jag mig dessvärre också i tråk-land i väntan på bim, inget spännande alls då jag inte har några känningar eller tilltro att det blivit något denna gång heller så för mig kan mensen få dyka upp snart så man snart får försöka igen i och med nästa äl

Tråden får inte dö ut! Mig gör det ingenting om ni som är gravida skriver på om ert om ni vill ventilera med varandra Vad var det alla arbetade med? Pannkakan har jag koll på med ditt plugg till förskolelärare (?) - men vad gör ni andra om ni vill berätta? Eller hur är ni som personer och gillar att göra...
  • marol
    skatergirl81 skrev 2015-07-15 22:45:35 följande:

Låter bra!!

Jag och sambon väntar på att semestern ska börja. ...sju jobbdagar kvar sen har vi fyra underbara veckor tillsammans. Vi åker till Spanien en vecka och sen när vi kommer hem ska vi gifta oss, fast det är hemligt så inte ens våra föräldrar vet, vi ville ha det så! Jag är 34 och han är 41 , vi väntar vårt första barn. Inne på försök fem nu och jag börjar semestern med äl, nästa bim är på vår bröllopsdag

Hoppas nästa försök blir det lucky one så att ni kan fira två saker i samband med giftermålet Håller tummarna och lycka till!
  • marol
    Joozzaan skrev 2015-07-16 02:04:23 följande:

Dag 28 idag och har haft känningar i ena sidan sedan igår men det är nog mensen. Har ju legat på allt från 29-45 dagar så mensen kan i stort sett komma i morgon eller om 2 veckor... sjukt jäkla segt att inte veta. Om det nu inte tar sig hoppas jag mensen kommer snart i alla fall :)

Jag förstår dig, är ju ett rejält spann mellan 29-45 dagar där mensen kan dyka upp. Å du vet inte när äl var eller om den ens varit än? Är det inte så att mensen alltid kommer 14 dagar efter äl? Men att tiden innan är den som kan variera(?). Så är det för mig iaf. Denna gång hade jag äl på dag 16 vilket är bra för mig att veta för då vet jag att inte behöver vänta mensen på dag 28 utan den kommer dag 30 (eller ja hoppas den inte kommer men ja). Men har du känningar nu på ena sidan kan det ju vara äl också.
Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016