skatergirl81 skrev 2015-03-08 22:21:47 följande:
Tack men jag är rädd att de ska tvinga mig att föda vaginalt. Att de bara kommer tycka att jag är fånig!
Hade de inte kunnat dra upp bebisen åt andra hållet vid ks, det måste ju vara lättare.
Så härligt att det var en bra förlossning för dig. Hur kändes det efteråt, är underlivet annorlunda, har du haft några besvär? Sprack du nåt? Var barnmorskor bra och kände du att de var lyhörda och omtänksamma? Känns så jobbigt när man inte vet vad man ska gå igenom! Tror nog kroppen är väldigt fantastisk och vet hur den ska göra men är så rädd att något ska gå fel!
Jag tror det beror på vad du har för skäl att inte vilja/kunna föda vaginalt.
Ingen kommer tycka du är fånig. Det bästa vore att prata med en barnmorska där du kan ställa alla tänkbara frågor om förlossning, vaginalt och kejsarsnitt. Fördelar/nackdelar finns ju med båda.
En vän till mig hennes bebis fastna i förlossningskanalen/ bäckenet för det var för trångt. De fick ut bebisen via kejsarsnitt men hon fick syrebrist och var medvetslös när hon föddes. Hon är idag helt frisk.
De barnmorskor jag hade var toppen! Lyhörda och visste precis hur de skulle pusha mig. Födde på Vrinnevi. Jag fick yttre bristningar. Sprack vid de inre blygläpparna, så de fick sy ca 5 stygn. Inget som kändes under förlossningen och inget som syns i efterhand heller:)
Enda besväret jag fick var att jag hade svårt att känns när jag var kissnödig! Kissade aldrig på mig men fick kolla klockan så det inte hade gått för många timmar. Idag har jag inga besvär och det känns precis som vanligt. Man får lära känna sin kropp igen för visst sitter livmodertappen lite längre ner och lite åt sidan men inget som jag har besvär av.