Inlägg från: skatergirl81 |Visa alla inlägg
  • skatergirl81

Östgötar som planerar barn 2016

Desideri skrev 2015-06-05 08:40:40 följande:

Tack! Ja visst tänker man på mf en del men försöker att njuta också. Tar en dag i taget tills vi får göra vårat ultraljud. Man kan inte göra så mycket mer än vänta och hålla tummarna. 

När får ni göra det? När ska man anmäla sig till mvc och sånt?
  • skatergirl81
    Desideri skrev 2015-06-05 19:43:19 följande:

Jag ringde här om dagen, eftersom det är semestertider ringde jag typ så fort jag plussa annars skulle jag nog väntat nån vecka. Och det var nog tur jag ringde för det fanns inte alls många tider hos min barnmorska jag gick hos sist. Fick tid för inskrivningssamtal 23/7 och ultraljud/KUB 30/7. Lååångt tills dess.. 7 och 8 veckor kvar :)

Varför gör de inte ultraljudet samtidigt?
  • skatergirl81
    Desideri skrev 2015-06-06 22:58:06 följande:

Det blodprovet är för att kolla några hormoner som vid en viss nivå kan ha ett samband med kromosomavvikelser.

"Man mäter mängden av graviditetshormonet beta-hCG och moderkakshormonet PAPP-A. De två hormonerna visar, tillsammans med Nackuppklarningen, om det finns en ökad sannolikhet för att fostret har Downs syndrom eller en annan kromosomavvikelse." 

Tycker det är toppen att de kollar allt så noga! Vi har verkligen tur som bor i Sverige!
  • skatergirl81
    Desideri skrev 2015-06-07 14:12:40 följande:

Ja verkligen, dock så erbjuds inte kub eller ens ett ultraljud i alla kommuner vid v 13. Vissa (som linköping) erbjuder alla kub, vissa erbjuder inte alls kub, vissa erbjuder bara de över 35år och vissa har bara rutinultaljudet i ca v19 som jag fattat det. Jag tycker alla borde ha samma rätt att bli erbjudna det, väldigt orättvist som det är just nu. 

Jag visste inte att det var så olika!! Känns ju helt fel...man ska ju få samma vård överallt. Jag vill göra kub...vet inte hur det är här i Norrköping. När det görs och om alla erbjuds? Kan man be om kub?
  • skatergirl81
    saklek skrev 2015-06-22 19:39:44 följande:

Hej! Här är en till östgöte som hoppas på barn under 2016 Jag har precis konstaterat att det inte blev tredje gången gillt tyvärr utan nu laddar vi för ägglossning 3/7. Är 25 år gammal. Vore ju kul om vi blir några som plussar ungefär samtidigt så man kan planera för träffar med bebis sen

Vi är också inne på fjärde försöket nu...äl denna vecka. Håller tummarna för oss båda! Var i Östergötland bor du?
  • skatergirl81
    saklek skrev 2015-06-23 17:31:43 följande:

Spännande, håller tummarna för dig! Testar du med ÄL-stickor? Jag bor på landet en bit utanför Linköping, själv då? 

Jag har inte testat tidigare men nu testar jag...beräknad äl till helgen...vill bara se att jag får utslag. Bor i Norrköping.
  • skatergirl81
    Maalon skrev 2015-06-23 21:10:15 följande:

Jag hoppar gärna in här om jag får :) Är från Linköping med utflyttat till Norge sedan två år :) Jag är 23, sambon 29, vi bor i ett litet hus i skärgården utanför Trondheim :) 

Vi har kört på "händer det så händer det" nu i ca ett år, första månaden nu som vi försöker aktivt med äl-tester. Har ägglossning denna vecka och bim den 11e juli :)

Lycka till alla och grattis till er som fått era plus :)

Då har vi samma bim. Spännande!

Ska du testa innan bim?
  • skatergirl81
    Maalon skrev 2015-06-24 12:39:03 följande:

Jag kommer säkert testa innan, om jag känner mig själv rätt :P Beställde hem både äl och gravtester så jag har ett lager, så kan testa massor utan att gå i konkurs pga apoteket :P 

Du? 

Jag vet inte...jag gjorde det förra cykeln med testa tidigt test men nu har jag inte köpt nåt. Vore ju skönt om man kunde vara lite cool och invänta bim
  • skatergirl81
    Maalon skrev 2015-06-25 09:06:23 följande:

Ja eller hur! 

Tror kanske att jag kommer vara tvungen att vänta ut bim + några dagar, får min kära mor på besök hela den veckan. All kärlek till mamma, och hon kommer absolut vara den första som vi berättar för när vi gått 12 veckor. Skulle jag plussa när hon är här skulle jag inte kunna dölja det för henne :P

Nä det förstår jag...var därför jag testade tidigt förra gången för jag skulle åka bort och ville testa när sambon var med. Men känns som en evighetslång väntan mellan äl och bim. Längtar så efter att få se det där plusset. Känns som att alla andra blir på smällen så fort någon tittar på dem. Har två bekanta som precis blivit gravida och väldigt snabbt så man blir ju glad för deras skull men samtidigt ledsen och lite avis att det inte gått för oss ännu. Vet att vi inte försökt jättelänge men känns ändå jobbigt.
  • skatergirl81
    Maalon skrev 2015-06-25 13:41:30 följande:

Jag känner exakt likadant! Det här ju vårat första riktiga försök, men vi har ändå kört oskyddat i ett år. Så kommer folk och ba "det var inte planerat, det bara hände"

Min cykel är ju så lång, så händer det inte nu har jag inte nästa bim förrän mitten på augusti, med tanke på det hoppas jag extra mycket att det tar nu.

Hur länge har ni försökt?

Det här är fjärde försöket, så inte alls så länge egentligen. Ni har ju försökt betydligt längre.

Har du testat att äta rosenrot, har hört att det kan korta ner cykeln om man har lång, man ska äta det från mens till äl.
Svar på tråden Östgötar som planerar barn 2016