Inlägg från: Anonym (Vill inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill inte)

v. 14 och vill inte göra abort =/

Jag var på en utredning för UVI i förra veckan och fick då chockbeskedet att jag är gravid. Ringde direkt abortmottagningen eftersom ett tredje barn inte passar nu. Sen åkte jag hem och berättade för sambon. Fick tid 8 dagar senare, vi pratade inte så mycket den veckan, jag ville bara förtränga det. Jag skulle få ta första tabletten direkt vid besöket och den andra hemma.

Väl där konstaterade läkaren att jag är i v. 14 och att det inte längre går att göra medicinsk abort. Har fått ett sent missfall förut där jag fick göra en tvåstegsabort och jag kände direkt att jag inte klarar det. En del av mig tänkte att jag tar den första tabletten på en gång för då kan jag inte ändra mig, men kuratorn avrådde mig.

Så nu sitter jag här, går in i v. 15 i morgon, sambon vill göra abort och inte jag. Den enda motiveringen jag har är att jag inte pallar, har sett en bebis på skärmen och känner varje dag hur den rör sig där inne. Jag ser det som att jag dödar mitt barn, kan inte leva med det.

Sambon är inte arg utan lägger fram hur han känner och är samtidigt tydlig med att han förstår att jag känner mer än vad han gör. Han skulle vänja sig vid tanken och älska barnet lika mycket som de andra två, men att det bästa i hans ögon vore abort.

Jag förstår att man är två om beslutet, men hur gör man i det här läget?

• Svar på tråden v. 14 och vill inte göra abort =/
  • Anonym (Vill inte)
    Anonym (??!!) skrev 2015-03-01 09:39:44 följande:

Varför använde ni inte skydd om det "inte passar?"

Vi använde skydd och detta svar är helt OT.
  • Anonym (Vill inte)

Jag har haft 'mens', därav ingen misstanke om graviditet. Äter en medicin där rubbningar i cykeln är en biverkning så har inte reagerat på någon förändring. Har varit illamående runt jul och reagerade på att det höll i sig ett tag, men samtidigt har det varit väldigt mycket stress så antog att det var orsaken.

Detta kom ju som en chock och en miljon tankar ploppade upp - jag är arbetslös (jobbar timmar) och har ett superjobb med riktigt bra lön på gång, vilket jag kommer få tacka nej till. Men har nu kommit fram till att det inte är hela världen, vi klarar oss bra och det kommer finnas fler jobb efter föräldraledigheten. Vi har inte plats i huset, barnen vi har delar redan rum. Men det får vi hitta en lösning på, det går att göra iordning fler rum nere i värsta fall, det motiverar mig iaf inte till abort.

Jag själv har tänkt mig förbi alla 'hinder', sambon har inte fått känslor för barnet och ser enbart hindren, inte att det är ett barn som vi (jag) måste döda. Kan tänka mig att detta är som att sälja en kanariefågel för honom i dagsläget.

Ikväll kommer jag lägga fram hur jag känner och jag hoppas på en ok reaktion. Tack för svar!

• Anonym (Vill inte)
    Anonym (behåll) skrev 2015-03-01 09:42:38 följande:

Behåll barnet om det är så du känner, allt annat löser sig och din sambo kommer älska detta barnet när hen väl är här:).....så behåll!

Jag vet av jag pratar om, själv vart i samma sits för många år sedan....

Hur blev reaktionen när du valde att behålla och resten av graviditeten? Gick det bra sen?
  • Anonym (Vill inte)

Vi har pratat ordentligt nu och han vill verkligen inte behålla. Han säger att jag inte bara kan tänka känslomässigt utan måste se det praktiska. Han menar att vi måste flytta för vi får inte plats i huset och med tanke på ekonomin måste vi då långt ut på landet för att hitta något billigt, vilket innebär att jag förstör våra två barns liv. Om vi behåller barnet skjuts våra ekonomiska planer upp och vi får inte bra ekonomi förrän han blir pensionär. Vi kommer få sitta i soffan och mögla. Fortsatte med att jag aldrig kommer komma ut på arbetsmarknaden igen utan kommer vara hemma med barnen hela livet. Det kommer tära på oss så att vi nog separerar enligt honom.

Jag sa att jag inte ser hans hinder, dock många andra, men när det kommer till själva beslutet om abort så kan jag bara inte. Jag klarar inte av det!

Han ser det inte som ett barn, det gör jag. Jag känner det sparka flera gånger om dagen och magen växer. Han ser det inte som att döda det, men det gör jag. Så hur gör jag?

• Anonym (Vill inte)

Grejen är att vi HAR plats, fattar inte hur han tänker! Igår kom han hem exalterad och ville göra en rockad hemma så att våra två barn får varsitt rum och vi flyttar ner. Precis bredvid det som ska bli vårt sovrum finns ett ledigt tv- rum som knappt används.

Jag får ut 14 000kr i FP, vi får extra barnbidrag på 1500kr, förskoleavgiften minskar med mer än 1000kr. Hans lön på det, hur kan han anse att det är dåligt? Det blir ingen båt, ingen utbyggnad på huset eller andra dyra prylar, men det skjuts ju som du skriver upp i ett ynka år, han får det till över 20år.

Jag känner likadant, fixar vi inte detta hade förhållandet spruckit ändå. Sitter han och möglar är det hans beslut, inte mitt. Jag får dåligt samvete över att tvinga honom till ett beslut han absolut inte vill, var är hans samvete och känslor? Jag vet att han blir väldigt vass i munnen när han är upprörd, att plötsligt börja talla på ordet separation under ett sånt känsligt samtal är kanske bara ett sätt att skrämma mig till abort, men det är inte värre för mig än en abort.

• Anonym (Vill inte)
    Dixie841 skrev 2015-03-06 08:07:04 följande:

TS, det är ju inte som att allt blir "detsamma som innan" om du skulle ta bort barnet. Oavsett valet så kommer det påverka er. Upplys din sambo om det. Du skulle ju få leva med aborten och skulle inte det ligga som en tung blöt filt över hela er relation?

Har aldrig hört någon ångra ett barn. Har däremot hört flera ångra en abort.

Dessutom, livet blir vad man gör det till.

Lycka till och stå på dig

Har försökt, men eftersom han inte har några känslor för barnet kan han nog inte förstå. Jag har som sagt fått ett sent missfall där jag fick gå igenom en tvåstegsabort, har redan varit med om detta men då var det inte jag som tog beslutet. Det var 10 år sedan men det kan fortfarande få mig att gråta mig till sömns, det verkar inte gå in och han tycker inte att jag ska väga in känslor i det hela. Medan det för mig enbart är känslorna som gör att jag inte klarar en så sen abort.
  • Anonym (Vill inte)

Jag har valt att inte göra abort, var på samtal med kurator på MVC igår och skrev in mig samtidigt. Har inte sagt i klarspråk till honom vad jag valt, men mina modersinstinkter har slagit till och jag tänker skydda detta barn med näbbar och klor precis som jag gör med mina två andra. Vet inte vad som händer framöver, det får tiden utvisa.

Tack för alla svar!

• Anonym (Vill inte)
    Anonym (Bra beslut) skrev 2015-03-14 17:54:05 följande:

Klokt beslut grattis Du borde ha BF rätt nära mig . Jag har BF 25/8 lycka till kram

Han blev jättearg, vi hade ett jättebråk och han gick och la sig utan ett ord. Jag satte mig och letade lägenheter och planerade ekonomin med tårarna rullandes, morgonen efter hade han åkt när jag vaknade. Efter ett par timmar kom ett sms med ett stort förlåt och han avslutade med 'hälsa grodan välkommen <3' :)

Jag har lite smått panik och kan väl inte riktigt vara enbart lycklig över detta ännu, mycket som ska ställas om i tanken. Men det är en oerhörd lättnad att slippa gå igenom allt en sen abort hade inneburit samt att kunna leva med ett gott samvete resten av livet. Jag är även stolt över att jag stod på mig själv då jag har en förmåga att alltid vilja vara andra till lags, denna gången följde jag MITT hjärta.

Tack, bf är 30 augusti i nuläget. Har ju missat mer än 1/3 av graviditeten så det är redan snart dags för RUL :)
  • Anonym (Vill inte)
    Anonym (logik) skrev 2015-03-16 23:52:11 följande:

well, du börjar göra som man bör, man tänker först agerar sen, om ett barn passar inte in så gör den inte det.

Har själv varit i den sitsen och kärringen fick snällt hålla käft och ta pillret för efter många dagar av logiska argument till varför vi inte kunde ta hand om fler barn nu verkade hon vara okapabel att ta till sig det minsta.

Totalt låst på alla plan som involverade hjärnverksamhet.

Fick sköta den delen åt henne-

Nu hade det inte handlat om att ta ett piller, utan jag hade blivit inlagd och gått igenom en förlossning. Det hade du inte kunnat sköta åt någon hur mycket du än hade försökt.
  • Anonym (Vill inte)

Jag är så glad över beslutet och igår kunde vi t.o.m. sitta och skratta lite åt det hela :) Sambon har sagt att det ska bli mysigt med en liten bebis igen och jag vet att vi kommer se tillbaka på den här jobbiga perioden med tacksamhet över att vi valde att behålla.

• Anonym (Vill inte)
    Anonym (logik) skrev 2015-03-17 19:13:21 följande:

Min handling, okey, jag skulle ha låtit hormonkärringen ta beslutet, vi skulle placera den nyfödda i garderoben då vi redan har en liten som sover med oss i sovrum, när äldre bröder delar på ett rum.

Hon går i högskolan vilket innebär att hon skulle sumpa två år av sitt liv och behöva börja om detta sen, jag jobbar men jag drar inte in hur mycket som helst och med hennes csn eller bättre upp en bråkdel av det som föräldraledig skulle vi behöva svälta.

Jag var deprimerad, djupt vid ögonblicket, om hela hushållet skulle hamna på mig under tiden skulle jag gå under och dra familjen med mig.

Var bara en liten urval om varför vi hade varken råd eller möjlighet att ta hanbd om ännu ett barn.

Mer än att konstatera att kvinnor slutar tänka när hormoner börjar flöda så, du höll på att säga?

Det skulle lösa sig?

Sånt skit serverade hon för mig, nej, nu i efterhand så inser hon själv att inget skulle lösa sig, fast då måste hjärndödande hormoner försvinna från omlopp.

Hade du nått att säga eller slant du på knappar för tredje gången?

Jag vet inte alls hur eran situation ser ut och varför han först inte ville ha barnet och sen lekte toffel.

Jag bryr mig däremot inte vilken abort hon skulle göra, vi kunde inte ta hand om ett barn till därmed så ynglar man inte av sig okontrollerat, vet däremot som sagt inte hur det ser ut hos er.

Min sambo är mentalt stabil och vi har det inte dåligt ställt, ni verkar inte sitta i en rolig sits.
  • Anonym (Vill inte)
    Anonym (morgon) skrev 2015-03-19 08:01:16 följande:

Syns att att vissa har fått för sig att kvinnan är helig här, tyvärr får ni komma ner på jorden.

Det mesta brukar lösa sig om man försöker, är givetvis fullständigt bullshit, såvida inte man vill vara en whitetrash familj som producerar ungar på löpande band utan att planera eller förbereda det minsta.

Beslutet som togs påverkade _kanske_ påverkade kvinnan mer för hon fick ta pillret och rensa ut fostret trots att mannen var på plats varje steg på vägen, men beslutet togs för allas bästa inte bara för kvinnans ego och irrationellt tänkande.
    Om man redan har problem att ta hand om sina tre barn, inte har plats och har problem med ekonomin mellan varven, är det då rättvist mot dom andra barnen som kommer få det ännu sämre ställt eller familjen i stort att bara skita fram en unge till man inte har plats eller råd med?
    Få en frånvarande mamma?

Hormonkärring, till och med dom absolut smartaste på planeten kan ta ytterst korkade beslut, om hormoner är en stor del av det hela så kallas det för att vara en hormonkärring, ingen förakt här som vissa verkar få in, skulle förakt och ingen kärlek ingå skulle nog familjen gå skilda håll för länge sen.
    Men nej, när det kommer till kvinnor och graviditet så försvinner all sans och logik, det är så ni fungerar, med vissa undantag där kvinnan själv inser att det skulle vara mysigt och gulligt att få sig en liten bebys till men man kan bara inte.
    Det är beklagligt att "logik" satt sig i en situation där han inte kan ta hand om barnen han satt till världen. Förhoppningsvis är mamman i bättre skick psykiskt så de inte blir lidande av pappans djupa depression. Men det går inte att jämföra deras situation med vår och därför förstod jag inte riktigt resonemanget, man behöver uppenbarligen inte vara fullproppad med graviditetshormoner för att hjärnan ska gå på halvfart.

Vill ni diskutera att ni inte har pengar eller plats till era barn, starta en ny tråd om det. Denna handlar om ett barn som kommer att hamna i en familj med bra ekonomi, ett stort hus samt två föräldrar med god mental hälsa.
Svar på tråden v. 14 och vill inte göra abort =/