• JOHA80

Mensen sen efter misslyckat försök

Hej Cina84,

jag hade jättemycket krångel med min mens efter mitt förra sprutförsök, den blev försenad och  mycket mindre än vanligt m m. Det är ju starka hormoner man får och en hel del ingrepp som kroppen får utstå så egentligen är det ju inte så konstigt att det får konsekvenser även efter.. (Jag var jätteorolig minns jag - det enda som faktiskt hjälpte mot min oro var att kontakta gyn och komma in för en undersökning så att de fick kolla att allt stod rätt till.)

Har du ont och krampar så borde du nog åka in till gyn så att en läkare får göra en bedömning av vad det är som händer! Har din ivf-klinik ett journummer så här under helgen alternativt är helgöppet så kanske du kan ringa det och få råd från dem?

Ta hand om dig och lycka till!

• JOHA80

Jag tror man reagerar så otroligt olika, både vid olika ivf-försök och när det kommer till graviditeter. Jag har inte plussat hittills så jag vet ju inte hur det är. Jag håller alla tummar (och tår) för att du lyckats!!!

Själv börjar jag med ivf/icsi-försök nr 3 ikväll... Sprutor here I come.

• JOHA80

Vad synd att det inte tog sig, men, som du poängterar så är det förhoppningsvis nästa försök som tar sig!

Tack för peppen! :)

• JOHA80

Tackar som frågar! :)

Vi gjorde äggplock i fredags - var mycket svullen men tyvärr en massa ojämna äggblåsor så fick "endast" ut 10 ägg, vilket är bättre än vårt första försök men sämre än vårt andra. Vi skulle haft återföring idag, men de ringde på kliniken i morse. Jag fick nästan hjärtattack eftersom de endast brukar ringa om det inte blir någon återföring men det visade sig att de ville odla vidare embryona till eventuella blastocyster, så vi får väl se vad som händer.

Som ett bevis på att alla gånger verkar skilja sig från varandra så kan jag säga att första gången fick vi ut 5 ägg, ett befruktat på (då var jag understimulerad dock) = ett ET. Andra gången lite högre dos menopur (137 ie) och 14 ägg varav 13 mogna och 11 befruktade = ett ET och ett FET med blastocyst. Nu denna gång samma dos menopur som andra gången, men fick ojämnare och fler äggblåsor än förra gången. 10 ägg ut som sagt, endast 5 befruktade men alla ser tydligen väldigt bra ut idag på dag 3. Tydligen kan man reagera olika under olika cykler trots samma dos..

Jag är SJUKT nervös för vad som ska hända. 

Hur går det för dig? Ruvar du än? :)

• JOHA80
    Cina84 skrev 2015-04-13 16:12:58 följande:
    Det är ju ett bra tecken! Sannolikheten för att ni ska få återföring måste ju räknas som stor! Bästa tänkbara är ju om alla fem blir blastisar, då har ni till syskonförsök sen :).

Nope ingen ruvning här.. Mensen kom sen, 15 dgr sent. Jag gjorde som du sa och bad om ett vul för att kolla så inget var fel men hon såg inget. Nu väntar jag bara på utslag på ältestet så att vi kan få göra ett FET. är inne på dag 17 nu och trodde jag skulle få utslag idag men icke.. Börjar bli lite nojig att det kanske blir något utslag denna vecka..hoppas hoppas!
    Tack för uppmuntran! Jag försöker förhålla mig neutral inför resultatet på onsdag så att jag inte ska bli besviken, men det är så sabla svårt att inte hoppas på ett bra resultat..

Jobbigt att vänta på ägglossning - det kan ju hända att om du fick mens senare än väntat så kanske det dröjer längre än vanligt innan du får ägglossning. Tycker alltid som sagt att kroppen beter sig lite märkligt månaden/månaderna efter behandlingarna. Håller alla tummar för att den kommer snart!! :)
  • JOHA80

Åh vad skönt för dig - grattis! Vet hur stressad man bli av att gå och vänta in sin kropp i dessa sammanhang! Blir det insättning i slutet av veckan då? :D

Jag har inte hört ngt från min klinik idag så än så länge lär ju något av våra embryon ha fortsatt att dela på sig. Är fortfarande supernervös inför imorgon - tycker jag borde vant mig lite vid det här laget :)

• JOHA80
    Cina84 skrev 2015-04-14 18:28:26 följande:
    Visst ja, det är ju bara tisdag... Oops.. Ligger hemma och är sjuk så får väl skylla på tillfällig förvirring pga det ;). Ni har haft en liten resa förstod jag när du skrev. Inte konstigt att du är nervös! Men tänk kanske det faktiskt är den sista nu :).

Tisdag nästa vecka ska vi dit. Så nu är det bara till att koppla av fram tills dess... och bli frisk ;)
    Åh vad spännande! Då får du passa på att ta det lugnt i helgen! :) Hur mår du nu? Är du friskare? 

Återföringen gick bra - vi fick tillbaka ett "skolboksexemplar" till blastocyst och en till frysen. De andra tre skulle odlas vidare till dag sex för att se om de också blev blastocyster, så vi får väl se om det blir ytterligare ngt till frysen. Läkarna menade att detta var ett bra resultat och de verkade nöjda så det ger ju hopp. Nu är det bara själva ruvningen att härda ut (testdag 1 maj).
  • JOHA80

Hej, 

Lycka till i dag - håller alla tummar och tår!!

För oss blev det "bara" en blastocyst till frysen denna gång men försöker tänka positivt.. :)

• JOHA80
    Cina84 skrev 2015-04-21 13:42:07 följande:
    Tack för tummarna och tårna ;). Jag är nu officiellt ruvare igen :).

Ja men då har du en :).

Det ska hå bra för oss!! Det har jg bestämt ;)
    Grattis till ruvskapet! Och ja du har rätt - det ska gå bra för oss- det är ju också en fråga om upprepning och tålamod :)

Detta är en konstig period.. varvar mellan att försöka tänka positivt ena stunden till att intala mig att det inte kommer bli ngt så att jag inte ska bli så besviken den andra, till att försöka förtränga att detta är något som pågår överhuvudtaget och fokusera på jobb istället.

Hur noggrann är du när du ruvar med mat/kaffe/etc? Får du några specifika instruktioner från din klinik? Det enda vi får höra är lev som vanligt men inget sex, hård träning eller bad efter äggplock/et, samt dra ner på kaffe och ingen alkohol/inget nikotin (så klart) och äta som om man är gravid. Tycker alltid att kaffet är svårast att hålla mig borta ifrån (skippar det helt för säkerhets skull)...
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-04-22 20:13:05 följande:
    Tackar tackar :). Ja vi ger oss inte utan kör på tills det går vägen eller hur :).

Håller helt med dig om tänket. Man blir ju nästan lite skitzofren ;). något vi får med oss ur detta är hur starka vi faktiskt är!

Jag har inte fått några speciella rekommendationer denna gång. Bara det vanliga med sömn, mat och rörelse och att inte lyfta tungt. Jag tänker inte så jättemycket på maten. Undviker gluten och mjölk men det är mest för att magen mår bättre då. Dricker inte kaffe så där kommer jag lindrigt undan ;). Däremot är jag dålig på att dricka vatten så det tänker jag lite extra på att göra. Ska ut och röra på mig lite varje dag från och med nu. Har råkat bli lite av en soffpotatis sen första försöket ;).

Det jag försöker ha med i tänket är det fina de skriver i infon. "Det är inte OM utan NÄR du blir gravid.

När du gjorde FET fick du tjocka flytningar efter?
    Åha - rekommenderar din klinik att man inte ska äta gluten och mjölk?

Försöker också tänka på att dricka vatten, är urusel på det i vanliga fall. Och försöker ta en promenad per dag. (Första dagarna gick inte det så bra eftersom jag fortfarande var så svullen om äggstockarna efter äggplocket att det kändes krampigt och konstigt när jag försökte röra på mig någon längre tid.)

När jag gjorde FET så var det stimulerat så jag hade de gamla vanliga lutinusflytningarna så det är svårt att säga. Hoppas det är ett bra tecken för dig :)
Svar på tråden Mensen sen efter misslyckat försök