• JOHA80

Mensen sen efter misslyckat försök

Cina84 skrev 2015-04-23 16:19:00 följande:
    Nej det är eget hittepå ;). Magen mår bättre då.

Ah Okej. Då får jag hoppas på det bästa! :)
    Hur går det för dig och hur mår du nu?

Jag år runt och känner efter hela tiden. Ibland tycker jag att det känns från livmodern och ibland känner jag ingenting. Försöker arbeta fokuserat för att glömma bort hela ruvandet men kan ändå inte låta bli att googla "symtom efter et", "ruvar blastocyst" osv osv? Trots att det är vårt tredje IVF/ICSI-försök.. att man aldrig lär sig. 
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-04-28 19:54:59 följande:
    samma här!! Känner en del men vet inte om det kan betyda något.. Är duktigt nervös på morgonen innan jag hunnit känna efter. Samma sak varje gång jag går på toa! "Kommer det något rosa nu" pustar ut efter varje gång ;). Sambon gav mig tipset att inte titta utan bara torka.. Skulle kanske prova det ;). Ruvartiden är verkligen ett psyktest! ;)
    Jätteläskigt är det. Tycker jag känner mindre och mindre.. brösten är mindre ömma, känner inte så mycket molande alls från livmodern. Ungefär som de andra gångerna dessvärre. :-/ Mitt förra ET så började jag dock blöda lite innan testdag och det har inte hänt än denna gång. Är precis som du med toabesöken - tror inte jag skulle kunna låta bli att titta efter faktiskt. :)

Ringde min klinik och bad om att få ta ett blodprov denna gång istället för hemmatest, vilket jag fick. (Tycker hemmatesten är psykande? börjar man inte blöda efter negativt test (det har dröjt några dagar upp till nästa menscykel innan jag fått någon ordentlig mens efter mina försök innan) så känner jag mig liksom inte som att det riktigt är över? det är som att jag är kvar i ruvningen fast hoppet egentligen är ute.) Det gör att testdag flyttas fram en dag, så jag ska in och lämna blodprov i morgon redan och får svar samma dag på eftermiddagen. Är. Så. Nervös.
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-04-30 08:40:51 följande:
    Håller tummarna hårt!
    Tack snälla du! Tyvärr blev det negativt även denna gång. Är superledsen så klart, men vågar samtidigt inte känna efter på djupet. Detta var vår fjärde insättning och vårt andra med en blastocyst (första insättningen var nog dock inte ett superembryo, men ändå) och inget fäster? vet att folk gör fler insättningar än så och misslyckas  för att sedan lyckas, så jag vet att hoppet inte är ute, men det känns ändå hårt. Hoppas nu på vår blastocyst som ligger i frysen och väntar till efter sommaruppehållet.

Jag håller alla tummar och tår för att du får plussa!!!!! När är din testdag??? 
  • JOHA80

Tack - det värmer verkligen!! 

Vi har manlig orsak, och därför kanske de inte fokuserar på att följa upp/göra så mycket extra undersökningar på mig men jag vet inte. Mina värden såg bra ut närde kollade, förutom lite högt TSH som jag nu medicinerar mot samt att jag har många äggblåsor vilket ev betyder att jag inte får ägglossning riktigt alla månader om året. Du har helt rätt! Jag borde be om uppföljning ang detta och de borde kolla igen att allt ser bra ut i livmodern innan vi gör FET, både när det gäller TSH, slemhinnor o s v. Jag funderar även att självmedicinera inför nästa försök med barnalbyl (trombyl) för att se ifall ökad genomströmning till livmodern kan hjälpa. 

Efter mina förra sprutperioder (två under loppet av bara några månader) så blev mina efterföljande cykler lite konstiga. Jag kände att äggstockarna började dra/växa redan väldigt tidigt i menscykeln och jag fick tidiga falska LH-stegringar. Det hela ledde till att vi gjorde FET i stimulerad cykel istället för ostimulerad. Jag funderar på om jag kanske, förutsatt att allt ser bra ut, ska insistera på att vänta in en bra månad och försöka göra FET ostimulerat ist. 

Jag försöker peppa mig med något jag läste att en läkare skrivit på nätet angående när tillsynes bra embryon inte fastnar. Han sa något i stil med: Om man försöker få en sexa när man slår tärning så kan det betyda att man måste slå ganska många gånger innan det funkar, men det betyder inte att det är något fel på tärningen. 

Puh vad långt det blev? sorry. Nog om mig,

Hur går det för dig? 

Stor kram!

• JOHA80
    Cina84 skrev 2015-05-01 13:51:24 följande:
    Ingen fara, bara skriv :).

Det är en hel vetenskap det här! Tänk om man kunde få ett säkert besked, åtgärd mot det och så blev det en bebis.. Sa till sambon i morse att forskningen egentligen borde vara längre fram än den är och ge fler bebis tidigare (de har ju ändå forskat sen 80-talet) fick svaret att kvinnan är en komplicerad varelse ;). Stämmer säkert men det tröstar oss inte, vi vill ju detta lika mycket ändå.

Den har jag inte hört innan men det ligger mycket i det doktorn sa. Blir dock ganska plågsamt varje gång man inte får en sexa :(.

Jag vet inte ritkigt hur det går. Tycker jag känner fortfarande men tänker att det kan vara inbillning med. Har testdag på torsdag. Än så länge har inte mensen dykt upp.. väntade mig den i onsdags torsdags men inget spår av den.. Tänker att kanske det är så att denna cykel också vill kludda då förra gjorde det men håller hoppet uppe för att "livet" är kvar hos mig :)
    Ja det är en minst sagt tålamodskrävande process detta :/

Bra tecken att mensen inte dykt upp! Håller tummarna som sagt :)
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-05-02 09:08:00 följande:

Hur många cykler kluddade för dig efter misslyckat ET?

Det var nog fyra cykler efter som kändes definitivt annorlunda har jag för mig... sen tror jag det började lugna ner sig. Men det var bara två månader som vi mätte LH för att kanske göra ostimulerat, därefter bestämdes det att det var bättre att göra stimulerat..

Hur känns det för dig? Går ruvningen bra? :)
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-05-03 09:39:24 följande:
    Jag tänker mig att det kanske är så för mig med och att cykeln blir lång även denna gång(precis som förra) så därför tar jag inte ut något i förskott..

Jo det går nog rätt bra eller jag vet inte ;). Är inne på ruvardag 12, bim+ 3 el 4 om jag ska gå efter min vanliga cykellängd.. Har tagit två test med två dagars mellanrum och då har jag sett ett såååå tuuunt streck, knappt synligt så jag lägger inte så mycket tyngd på det.( kan säkert vara något spökstreck) Har haft mensvärk och lite andra stickningar som kommer och går. Så vi får se..
    Men åååh vad spännande! Hoppas strecket tar sig!!! :D
  • JOHA80

Åh nej vad tråkigt! :( Verkar konstigt att du skulle haft hormoner kvar eller att du inbillade dig strecken.. kanske var det ett mycket tidigt missfall? Har ni något kvar i frysen?

Förstår verkligen att du är ledsen. Detta med att testa negativt är så fruktansvärt jobbigt varje gång.

Ta hand om dig nu och hoppas du får en bra sommar där du kan koppla bort allt ivf:ande ett tag och få ta det lugnt.Stor kram!!!

• JOHA80
    Cina84 skrev 2015-05-10 18:30:10 följande:
    Tack <3.

Vi har ett ägg kvar i frysen som jag hoppas vi ska få sätta in denna cykel. snabba pix men jag hinner inte med ett försök i juni innan de stänger...så jag får se vad de säger imorgon.. Om vi inte får måste vi vänta 3 månader vilket ger mig ångest bara av att tänka på. Hjälper inte heller att sambons lillasyster ska få bebis närsomhelst.. Det skulle varit jag :(. Förlåt att det blir Så deppigt men jag är ganska nere idag men det blir bättre.

Hur mår du? Ni skulle vänta till efter sommaren väl? Eller var det RMC som bestämde det?

Förresten har du något tips till mig som du gör för att hantera detta?

Kram!
    Cina84 skrev 2015-05-11 10:56:11 följande:

En sten har lättat från bröstet. Vi hinner göra ett FET innan sommaren! Var sjukt nervös att det inte skulle finnas plats. Hon fick ringa tillbaka och lämna besked (olidlig väntan i en timme) för hon ville rådfråga en läkare om jag inte skulle göra stimulerat i och med att mina två senaste cyklar har blivit längre (45resp. 42) men han tyckte det var okej att göra vanligt. Så får vi hoppas att jag får äl.

Låt det gå vägen denna gång!<3

Vad fint att ni har ett ägg kvar - håller tummarna för att det tar denna gång! :)

Vi går på FC Stockholm och de har sommaruppehåll och de tyckte att det blev för tight att passa in ett FET innan sommaren. De gör mig inte så mycket dock. Visserligen känner jag mig stressad av att månaderna går, men vi ruvade förra sommaren och det gjorde att sommaren cirkulerade för mycket kring ruvningen och sedan minuset, så jag ser detta som en chans att försöka koppla bort IVF:en för ett par månader och bara försöka slappna av. 

Jag vet inte riktigt hur man hanterar detta på bästa sätt. Tyckte minuset denna gång var superjobbigt. Det känns som att något av embryona borde ha fastnat, vi har ju gjort fyra återföringar (två ET med 2 dagars, ett FET med blastocyst och ett ET med blastocyst) och embryona har vad jag förstått sett bra ut, så varför fastnar de inte?? Jag försöker påminna mig om att läkarna sagt att vi borde ha goda chanser i och med att vi fått blastocyster till frys två gånger nu och att vi fortfarande är 34 (och jag har god äggreserv). De har även sagt att det i mångas fall är en fråga om upprepning, och att man ska försöka ställa in sig på det? men det är så klart lättare sagt än gjort att peppa sig själv när man får upprepade minus. Innan denna senaste återföringen så utnyttjade vi klinikens erbjudande om att få träffa en psykolog och ha ett samtal, vilket faktiskt var mycket bra. 

Jag bröt fullkomligt ihop i helgen och grät som en tok i flera timmar. Tror jag behövde det dock. Nu har jag bestämt att strategin blir att försöka fokusera på saker i livet som jag faktiskt kan påverka, t ex har jag projekt rent yrkesmässigt som behöver bli klara, och jag skulle dessutom behöva gå ner ett par kilo som jag gått upp under behandlingarna samt att börja träna mer regelbundet. Inför FET nästa gång kommer jag att stå på mig och kräva att allt ser bra ut/tar eventuella extraprover innan vi gör någon återföring (känns extra viktigt med tanke på att denna återföring i sådana fall kommer vara den sista landstingsfinansierade). Dessutom ska jag kolla upp hur jag kan självmedicinera med trombyl/barnalbyl för att kanske underlätta implantation. 

Om jag förstått det rätt så är ni fortfarande på första IVF-cykeln? I sådana fall har ni ju försök kvar genom landstinget att utnyttja.
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-05-12 19:44:05 följande:
    Tack <3.

Kram!!Av din historia förstår jag att det kan vara skönt med en paus. Det är intensivt och nästan bara det som får plats i tankarna när man är i det. (Hoppas att jag tagit rätt beslut, återstår att se..)

Jag är inne på samma spår som dig, har blivit lite passiv av detta men har bestämts mig för att se till och gå några ggr i Veckan både för kroppen men också för själen. Jag är fenomenal på att stressa upp mig och bli riktigt orolig innan Start, upptining, ja alla delmoment. Denna gången mådde jag riktigt dålig innan jag fick veta att vi fick starta, vilket gjorde att jag bestämde mig för att jobba hårt med att Fokusera på samma som dig " det jag inte kan påverka, kan jag inte heller oroa mig för" jag måste tänka så annars kommer detta knäcka mig!

Jag hade helt klart gjort som dig och krävt prover mm!

Barnalbyl har jag inte hört talas mm. Vad ger det för effekt?

Ja , denna blastisen är den sista från första försöket så vi har precis kommit gång. Problemet ligger hos mig vilket har varit tufft att hantera men det börjar bli bättre. Det som är mest frustrerande nu är att jag inte kan lösa detta sjÄlv utan bara vackert stå och titta på och vänta.

Önskar dig en avkopplande sommar och att ni lyckas till hösten! :)
    <3 <3 <3

Det känns så skönt att skriva till någon annan som går igenom en liknande process - det är så sabla svårt att förklara för andra som aldrig varit med om detta vad det innebär, både rent praktiskt och känslomässigt. Och ja, kanske är det rätt strategi med tanke på att vi haft samma tanke - att fokusera på saker man faktiskt kan påverka.

Barnalbyl har samma effekt som Trombyl, och är blodförtunnande och ökar därmed cirkulationen till livmodern och förhindrar att blodet levrar sig, vilket för vissa kvinnor tydligen kan ge positiv effekt när det kommer till att få embryot att fästa och stanna kvar. Om man inte får Trombyl utskrivet kan man med andra ord självmedicinera med Barnalbyl istället, jag kommer inte ihåg hur mycket/lite man ska ta dock för att det ska motsvara rätt dos eller hur länge så det måste jag kolla upp innan.

Hopps verkligen att er blastocyst vill stanna kvar denna gång, och positivt att ni fortfarande är på första försöket och att ni verkar få så bra resultat av ivf! Hoppas också att ni kan passa på och slappna av lite och njuta under sommaren!

Berätta gärna hur det går! Kram!!
Svar på tråden Mensen sen efter misslyckat försök