Globertrotter90 skrev 2015-03-24 18:41:29 följande:
Hej allihopa!
Jag tror jag hör till er, men då det är första bebisen (oj vad galet det kändes att skriva så) är jag helt ny på detta så tar gärna emot er hjälp.
Plussade svagt igår vilket var mycket oväntat då det här var helt oplanerat. Jag och min sambo har pratat ett bra tag om att vi gärna vill ha barn, men tanken var väl egentligen att vänta ungefär ett år till. Min sambo är hur glad som helst och jag med såklart, men fortfarande i chock och har väl inte direkt landat ännu. Hur som, imorse gjorde jag ett nytt test och denna gång ett digitalt från Clearblue och får fram att det är 2-3 veckor sedan befruktning. Betyder det att jag är i vecka 4-5? Då jag slutade med p-piller i höstas har min cykel varit lite si och så, men första dagen på min senaste mens var 9 februari.
Till saken hör att jag fyllde 25 år förra veckan vilket firades ganska ordentligt i helgen med såväl drinkar som vin. Har världens ångest nu över detta, men trodde verkligen inte att jag var gravid...
Så tacksam om ni ville skriva vad ni tror om alltihopa :)
Hej, nu är ju jag också gravid för första gången, så har inte direkt mycket erfarenhet att komma med här. Men angående oron för alkohol tycker jag inte att du ska vara orolig för det. Det var så otroligt tidigt i graviditeten så barnet har inte hunnit livnära sig på din kropp ännu.
Studier har visat (sorry för pretentiöst här nu, men min man är medicinforskare så jag får ofta höra sånt här...
) att alkohol troligtvis först går över till barnet från vecka 6. Det viktigaste är att inte dricka mer nu i alla fall.