• Roxybe

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

MissPin skrev 2015-05-25 20:22:37 följande:
    Vad härligt! Vi går in i vecka 14 imorgon. Vill inte heller berätta än, men vi ska på en inflyttningsfest nu i juni och sen midsommarfest, kommer bli svårt att dölja magen i kombination med att jag inte dricker. Vill helst vänta till efter rul så man får se att det är en frisk bebis där inne.
    Hade också gärna väntat med att berätta, framförallt för dottern, men eftersom jag är hyfsat spinkig och fått synbar mage är det inget alternativ. Berättade på jobbet i fredags. Pratade med BM om det innan och som hon sa så är det egentligen ingen stor grej för skulle något gå galet har alla förståelse för det och för att man isåfall är ledsen. Jag kände också att jag drog mig för sociala sammanhang med alkohol eller där någon annan skulle laga middag innan jag berättade, så för mig var det dags!
  • Roxybe
    LindaM skrev 2015-05-27 20:37:33 följande:
    Min livmoder slutar strax ovanför naveln och har hela tiden tyckt den vore större än den borde. Väntar mitt 5:e barn.

I måndags hade vi ul inbokat och fick då förklaringen till varför.

Vi väntar tvillingar????

Har gjort vaginalt ul tidigare utan att ha sett den andra, nu gjorde han på magen å då visade den sig helt plötsligt.

Är i v 13+4.
    Oj vilken överraskning, man vet ju att möjligheten finns men tror kanske inte att det ska gälla en själv! Hur känns det för er nu efter nyheten, har ni hunnit låta det sjunka in?
  • Roxybe
    MissPin skrev 2015-06-08 19:33:01 följande:

Jag har fått börja med järntabletter nu, mitt värde var sådär. Har inte kunnat äta annat än typ sallad och mackor på länge nu, så kanske inte så konstigt att jag behöver extra järn.

Har ultraljud om 2 veckor. Så läskigt! Känner något väldigt svagt i magen, men börjar bli osäker på om det är bebisen.

Ni som känner rörelser, vilken vecka är ni i?

Jag har också börjat med järntabletter nu.

Är i v 16 och tycker inte att jag känner några tydliga rörelser.

Idag gjorde vi fostervattenprov, superprofessionell läkare och sjuksköterska men ändå bland de läskigaste saker jag vart med om. Nål rakt genom magen in till livmodern. Men det behövdes ingen bedövning, gjorde mindre ont än ett blodprov, och vi fick se den lill* på ultraljud.

Lite orolig för missfallsrisken de närmsta dagarna men hoppas det ska gå bra!
  • Roxybe
    MissPin skrev 2015-06-08 19:26:32 följande:

Jag födde vaginalt förra gången, det var en fantastisk upplevelse och jag längtar till den här förlossningen! Lite rädd att det ska gå väldigt fort bara. Vi var inne på förlossningen i 6,5 timme första gången. Så gissar på att det går snabbare än så den här gången.

Förstår dig, jag hade en ganska utdragen förlossning på ett dygn men skulle ändå välja det igen framför kejsarsnitt om det inte finns medicinska hinder. Tur att det finns två alternativ!
  • Roxybe

Jag känner precis som sig Lortdocka, från dess jag såg plusset på stickan har jag oroat mig. Det var faktiskt likadant förra graviditeten och det fortsatte hennes första år, då oroade jag mig istället för om hon andades.

På samma sätt som dig summer13 garderar jag mig med när jag pratar med andra, "det är ju tidigt än..." Osv

Förra graviditeten kände jag fostret från v14, nu känner jag inte alls på samma sätt och det orsakar hela tiden oro.

Eftersom jag visste hur orolig jag var sist gick jag omgående och köpte en Caremaxx Doppler denna gång för att kunna lyssna på hjärtljuden hemma när oron blir till ångest.

Barnmorskan avrådde men för mig är det nödvändigt. Jag använder den så sällan som möjligt IFALL den skulle påverka fostret på något dåligt sätt, Max en gång per vecka.

• Roxybe

Men jag måste också säga att dopplern bara hjälper mot viss oro, jag fortfarande rädd för alla sjukdomar och skador man inte kan se på ultraljud osv. Oron är väl något man måste lära sig att leva med och hantera. Jag tror det finns kuratorer på de flesta mvc att tala med om oron blir så illa att den börjar påverka din vardag.

• Roxybe
    MissPin skrev 2015-06-23 15:10:04 följande:

Så otroligt att se en bebis sparka och röra sig massor smile1.gifphpvMB9cd33880.jpg

Vad skönt att det gick så bra, grattis! Vi har ultraljud på måndag och jag längtar!
  • Roxybe
    Knoppen234 skrev 2015-06-22 22:53:39 följande:

Hej, någon annan här som känner att de fått en stor mage? Är i v. 18 och gravid med första har hört att man oftast får mage tidigt vid andra barnet.

Men jag tycker de går sjukt fort här. Ifs va mun mamma stor tidigt men känns nästa fel. Skäms lite över magen och försöker dölja den, Känns som om alla tycker att jag är tjock/fet.

Kanske kan lägga ut bild senare just nu skäms jag så mycket över den.

De säger ofta på jobbet att jag har stor mage, även andra har sagt det, men varken jag eller sambon tycker den är särskilt stor för vår vecka (v 18, men sambon kanske bara säger så för att vara snäll ^^). Jag bad honom ta ett kort på magen igår och jag ska jämföra den med en bild från förra graviditeten när jag hinner. Har någon annan här som inte ska få första jämfört med bilder från tidigare, och sett nån skillnad?
  • Roxybe

I måndags var vi på Rul och allt var bra, datumet stämde på dagen så vi blev varken fram- eller bakflyttade. Moderkakan i framkant som jag misstänkt eftersom jag känner mycket mindre rörelser än med förra. Jag känner mig oändligt mycket lugnare nu efter ultraljudet och när det är mer rörelser i magen. Hur är det med er andra, har ni börjat titta på vagn? Det kan vara flera veckors leveranstid så jag tror vi behöver beställa nåt direkt efter semestern, eller om vi hittar nåt begagnat.

• Roxybe

Vi har gjort oss av med den gamla vagnen eftersom dottern är nästan fem nu. Denna gången har jag helt andra krav än sist! Vi kommer bo på landet så det blir en mjukgående vagn med rejäla hjul, helst svängbara fram. Liggdelen är inte så noga men den ska ha stor (lång) sittdel som är vändbar. Bra, lättåtkomlig förvaring och täckande sufflett. Kravspecen är lång så det får väl bli den vagn som har flest fördelar... Däremot vet jag inte vad jag tycker om sk. ergonomiska sittdelar som många vagnar har nu. Vi hade inte det sist och jag tycker inte det ser bekvämt ut men barnen verkar sova minst lika bra i dem som alla andra vagnar och föräldrarna verkar inte ha sett några problem med dem. Någon med erfarenhet?

• Roxybe
    MissPin skrev 2015-07-04 07:24:31 följande:
    Vi har en ergonomisk sittdel, och jag föredrar helt klart den andra. Den ergonomiska är trång, blev väldigt klumpigt och tight att försöka klämma ner en åkpåse där. Kändes inte bra att han såg ut att ligga lite som en banan i den. Men han klagade aldrig och sov bra ändå.

Vi använder oss inte av den sittdelen i alla fall.
    Okej, värt att tänka på att det ska funka med åkpåse!
  • Roxybe
    ummsumaya skrev 2015-08-07 13:02:11 följande:

Någon annan som känner sig trött på graviditeten redan?

Är så känslosam, otroligt ont i ryggslutet (4:e barnet), gått från att ha en smal kropp med magmuskler och hela köret till att bara känna sig tjock trots att det bara är magen som växt.

Eftersom jag var mycket av ett "fitnessfreak" innan jag blev gravid så blev denna graviditet lite jobbig för mig. Jag var på gränsen till att ha ätstörning som nu eskalerat. Eftersom jag brukade mäta mina lår varje-varannan dag så märker jag att mina lår kan svullna upp till 2cm per dag. Jag vet ju inte om detta är normalt men det känns lite extremt att svulla så mycket. Någon som känner igen sig i något jag skrivit? Är i vecka 25 (24+3)

"The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
    Jag förstår känslan men det där måste du ta upp med din barnmorska. Tänk istället att du kommer ha lättare att komma i form efter graviditeten eftersom du var vältränad innan, du kommer ha gott om tid att hitta tillbaka till ditt gamla jag. Det är ok att växa och det är ok att vara svullen!
  • Roxybe

Äntligen fri från värsta magsjukan jag nånsin varit med om, varade i ett och ett halvt dygn och tog totalt musten ur mig. Jag brukar springa runt hemma hur sjuk jag än är men nu har jag legat blickstilla.

• Roxybe
    ummsumaya skrev 2015-08-14 10:40:11 följande:
    Ja, jag vet att du har rätt trots den kunskapen om hur larvigt det är att känna så, så gör jag det. Det är ett problem som uppstått av ett annat problem så det är ju något jag måste tacklas med.

Jag har otroligt mycket förvärkar..under hela dagen men som värst på kvällen. Det har pågått i ungefär 2-3 veckor nu och bara blivit starkare. I och med den ökningen av sammandragningarna så har även foglossningen blivit ännu värre, till att jag inte ens kan sitta/ligga utan konstant smärta. Nu vt jag inte om dom har ett samband men dom kom i samma veva. Nu är jag för tillfället inte i Sverige med tillgång till barnmorska så det är svårt att få svar eller hjälp. Är tillbaka i Sverige om ca 4veckor. Någon med samma erfarenhet och/eller hört något från en barnmorska om detta?
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
    Jag tycker inte alls det är larvigt, snarare säkert ganska vanligt, men onödigt att behöva stressa över sånt nu. Det låter jobbigt med förvärkarna, kan du kanske maila med din bm? Det har jag gjort med min och mailadressen stod på hemsidan. När det gällde foglossning använde jag en TENS-apparat förra graviditeten och det tyckte jag hjälpte lite. Hoppas det avtar snart!
  • Roxybe
    Lilalove skrev 2015-11-03 16:00:26 följande:

BF 1/12 och har vad jag tror är små förvärkar främst på kvällarna men lite på dagarna också. Känns som kraftig mensvärk och kommer ett par gånger om dagen. Inte alls regelbundet eller så. Vad jag förstår kan det hålla på flera veckor innan det är aktuellt med förlossning så jag bör inte oroa mig eller hur?

Exakt samma här, bf 29/11. Ringde förlossningen men de tyckte inte det var något att oroa sig för. De tipsade om att det kan bero på en urinvägsinfektion och att jag skulle gå till MVC för ett test. Blir det värre ska jag ringa igen.
  • Roxybe
    bebba83 skrev 2015-11-10 02:59:52 följande:

Klockan 21. 38 kom våran prinsessa till världen. 45 cm och 2600 gram ren kärlek!!! Sitter å tittar på underverket nu, har precis kommit till BB efter operation av moderkaka som satt fast. Hur mår ni alla????

Underbart, grattis!
  • Roxybe
    Nilla6 skrev 2015-11-14 15:31:38 följande:

Adam kom igår vid 21.02, fredagen den 13e, hehe, en igångsättning som gick väldigt fort. Trodde inte han skulle komma innan idag men tog 4.5 tim från dom tog hål på hinnorna. Hade hf igen men den är nu borta. Han kom i vecka 38+0 och vägde 3560 gram och var 49 cm lång.

Grattis, skönt att det gick fort!
Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!