Igår kväll kl 23 när vi var på väg hem från semestern med Finlandsfärjan och den var sådär lagom mitt ute på havet i ingenstans, så skulle jag kissa innan jag skulle sova, och vad ser jag när jag reser mig upp från toaletten? BLOD! Ett par droppar alldeles färskt blod i toan och lite på pappret, sen kom det inget mer, bebis sparkade och bökade runt så jag var inte så orolig för henne, men jag somnade inte förrän jättesent och sov otroligt dåligt.... Min man lugnade mig (försökte iaf) med vad läkaren sa när jag var på kontroll på akuten för rosa/blodblandade flytningar i vecka 16, att små blödningar och rosa flytningar är vanligt och inget att panika för men klart bra att kolla upp ändå.
Så när telefontiden öppnat på min mödravårdscentral ringde jag dit, och fick bannor för att jag inte ringt till förlossningen omedelbart efteråt. Tja, alltså vi var ju ändå mitt ute på havet mitt i natten och inte framme förrän närmare sju på morgonen, åtta timmar efter blödningen, så vad skulle de kunna göra ändå.... Men jag ringde förlossningen och barnmorskan där sa att det inte verkade oroande eftersom det var så lite och slutade direkt och jag inte hade ont men sa att vi skulle köra hem (hade ett par timmars bilfärd kvar) och sen skulle jag vila innan jag ringde dit framåt eftermiddagen och uppdaterade läget.
Jag har haft molvärk och sammandragningar ett par veckor, men nu blev jag ju oroad av dem i med blödningen så när jag ringde igen ville de ha in mig för kontroll för säkerhets skull.
Samma läkare som undersökte mig i vecka 16 tyckte att jag var nojjig denna gången också men gjorde både ul och vul och allt såg jättebra ut och livmoderhalsen/tappen vad det nu är, var 4,2 cm, jättebra sa hon. Och inga spår efter någon blödning eller något konstigt.
Men när hon sa att moderkakan såg fin ut i framvägg så sa jag att jag varit på privat ul i Malmö där de sa att den inte låg fram (som barnmorskan sa på rul) utan högt bak, och då frågade hon mig vad det här är för något då? Och menade den grå "massan" i framväggen. Men hon blev nyfiken, så efter en stunds noggrannare undersökning under tystnad förutom ett mumlande "konstigt" för sig själv (skrämde halvt ihjäl mig innan hon förklarade sig) konstaterade hon att min moderkaka är vetenskapligt konstig, för den ligger både fram och bak på samma gång, högt upp i framvägg, runt på vänster sida och sen också i bakväggen. Vetenskapligt konstigt, men inget som spelar någon som helst roll för mig eller bebisen. Mycket märklig läkare det där....
Men hon sa iaf att om jag får fler små blödningar (ett par droppar som snabbt slutar) så behöver jag inte få panik, men det är bra att kolla upp ändå sa hon. Jag kan alltid ringa förlossningen om jag är orolig eller har några frågor sa hon.
Men nu är vi äntligen hemma och har packat upp det vi hann få in i huset innan himlen öppnade sig och sjunkit ner i vår egen soffa, men jag längtar mest efter min egen säng så jag ska snart förflytta mig dit :)