• flislis

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

lotie skrev 2015-11-02 23:07:37 följande:

Hjälper den barnet med? Trodde bara det var mamman. Kommer ha dagisbarn med nyfödd så vore ju jättebra om skyddet hjälpte annars får vi nog ha dem hemma. Nån mer som funderat på det?

Japp. Antikropparna som bildas tar sig till barnet via moderkakan och sen via bröstmjölk. Så det är ju smidigt :)
  • flislis
    Frankie86 skrev 2015-11-03 06:45:03 följande:

Angående influensavaccinet så tänker jag inte ta det.

Har aldrig tagit det tidigare och när jag väntade första barnet så var det svininfluensatider, alla propsade på att jag skulle vaccinera mig. Är så glad att jag inte gjorde det. Det hade ju aldrig gjorts några studier på det vaccinet.

Om jag inte missminner mig så är detta ett nytt vaccin också som dom erbjuder?

Alla gör ju som dom vill, men jag törs inte vaccinera mig.

Usch, det var tur att du inte gjorde det!

Men det är jättestor skillnad på pandemrix(svininfluensan) och dessa säsongsvaccin. Säsongsvaccin är nya varje år för att virusen ändras hela tiden men de framställs och kontrolleras på samma sätt varje år. Pandemrix var ju väldigt dåligt testat.
  • flislis

Nu tog jag vaccinet. Känns ju skönt att slippa oroa sig för att han ska bli sjuk det första som händer. Haha, det var jag och 30 pensionärer i väntrummet :p

• flislis
    lotie skrev 2015-11-04 17:51:17 följande:

Jag blev kvar på förlossningen. De lyckades stoppa det med Bricanyl inatt. De kommer bara när jag går och inte öppnat mig nåt så de har inte lett någonstans heller. Ligger bara i sängen nu och då är det ju lungt. Ska nog hem imån fm får se hur det blir då och ta hand om två barn när jag knappt kan gå till matsalen här:( de tycker 36+2 är för tidigt de vill den ska bli 37 fulla minst. Så kommer försöka stoppa det till måndag iaf.

Oh shit vad spännande! Är du orolig? Bebis vill komma ut :) Men de skickar väl inte hem dig om du knappt kan gå? :s
  • flislis
    lotie skrev 2015-11-05 13:56:59 följande:

Jag har fått komma hem nu och de tyckte jag ska leva på som vanligt. Kommer det mer sd ska jag lägga mig ner. Hjälper inte det ska jag åka in och få ny spruta. Känns väl sådär. Vill få det överstökat men tror inte jag kommer gå 15 dagar till iaf. Än har jag inte känt nåt mer så får se om det lugnat sig.

Hur går det för er andra?

Du skrev att de vill att man ska gå 37 fulla veckor. Menar de då 37+0? (eller 38+0?) Det rör ihop sig i mitt preggohuvud! :p

Hoppas bebis håller sig till måndag! Så de inte behöver mota tillbaka den. Håller tummarna för er.

Jag är i 36+5 och det börjar märkas att han vill komma ut snart! Molvärk och illamående på kvällar och det är riktigt trångt! Han rumlar runt och är väldigt aktiv. Och trycker ut rumpa/ben på höger sida under revbenen så jag ser inte riktigt klok ut! (jag håller tummarna i smyg för att jag ska slippa gå till den 27:e då jag har planerat ks.)
  • flislis
    emeliemarietherese skrev 2015-11-06 12:16:27 följande:

Är i v.36+6 och hade tid hos BM idag. Har ju haft regelbundna förvärkar varenda kväll denna vecka och sover så dåligt på nätterna då jag vaknar av värkar då och då. BM erbjöd sig iaf att kolla om det hänt ngt. Visade sig då att jag tydligen är öppen 2cm, livmodertappen är mjuk och 2,5cm lång. Så har ju iaf hänt ngt. Sen hon kollade nu så har jag haft en massa onda förvärkar. Har tid för bedömning för igångsättning om 6 dagar. Om hon stannar inne tills dess och jag fortsätter gå och ha så här ont då hoppas jag verkligen att jag kan få bli igångsatt då! Börjar bli rejält tröttsamt!

Är också i 36+6, och har haft förvärkar och sammandragningar som blir mer o mer "strukturerade" på kvällarna. Hoppas innerligt att skrutten kommer snart! Detta är så drygt! Är en mosig soffpotatis på dagarna och ont på nätterna.

Packade min bb-väska igår kväll. Det känns verkligen som att han kommer snart.. Längtar så efter honom nu!
  • flislis
    lotie skrev 2015-11-06 13:23:06 följande:

37 fulla veckor och helst 37+ nån dag. Vi är ju snart där:)

Spännande det händer saker för många:)

Min tapp var 2,5 cm och stängd. Vad brukar den vara?

Ok. Tack för förtydligandet. :) Ja, då är det fritt fram imorgon här. Skönt!

(vet inte hur tappen ska va :/)
  • flislis
    MissPin skrev 2015-11-06 15:55:10 följande:

Jag har börjat känna mig nervös. Rädd för smärtan och känner mest att jag är inte redo än.

Hur tänker ni andra kring smärtlindring? Jag vet bara att jag kommer använda tens, men klarar man sig verkligen på bara tens? Haha.

Jag ska ju göra snitt men har såklart funderat väldigt mkt på förlossning (om det skulle bli det iaf). Jag tror det bästa är att inte bestämma något innan utan ta det som det kommer. Bestämmer du att du inte vill ha epidural tex så kommer du inte få det av barnmorskorna sen om du ångrar dig. Och det är ju svårt att veta innan hur ont det kommer göra :s
  • flislis
    MissPin skrev 2015-11-06 17:20:57 följande:

Ja! Jag tar det som det kommer, och hoppas på att klara mig på tens. Det här är ju mitt andra barn, så jag vet ju att det gör ont, men har väl förträngt en del. Sist tog jag epidural, men den bedövade bara halva sidan, så kändes inte som att den hjälpte så mycket.

Det får gå som det går, ut kommer ju bebisen iaf :)

Aha. Oj vad konstigt att det bara tog ena sidan!

Hu ja, ut ska dom! Vi får hoppas att det går över fort!
  • flislis

Hur går det för bebba83? (förstår att man inte vill gå in här o skriva det första man gör. Men vi är ju nyfikna!)

Hur går det för alla andra?

Jag har dagligen sammandragning/förvärkar som blir mer o mer "tydliga". Hoppas att det betyder att han är på g! För detta börjar bli riktigt tradigt...

Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!