• velvet

BF december 2015 :-)

emelieen skrev 2015-11-18 19:59:44 följande:

Går ni på privata tul eller ingår det i eran landsting? Finns ju iofs andra orsaker till det också... Där jag bor får vi "bara" ett och det är RUL :/

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut generellt men jag fick göra ett TUL efter att ha uttryckt oro för min barnmorska. Av samma anledning fick jag göra ett tidigt ultraljud i vecka 8.
  • velvet
    SsJj skrev 2015-11-22 13:03:10 följande:

Förlåt, men någon som har erfarenhet utav att förlossningen startat med tarmtömning?

Jag har nog aldrig varit såhär dålig i magen i hela mitt liv.. Jag mår annars hur bra som helst men nu är jag såklart såå nervös över att det skulle vara dags för bebis snart pga detta.. Har hört att det är vanligt men har själv ingen erfarenhet utav det..

Är själv född på dagen en månad för tidigt så mamma säger att jag borde förbereda mig för bebis. Är beräknad 27/12 enligt mens och 31/12 enligt rul..

Tokstollen hur har det gått för dig?

Jag undrar exakt samma sak!

Har varit hård i magen under hela graviditeten fram till natten mellan fredag/lördag. Sen dess har det (ursäkta mig) runnit ur mig och jag har väldigt ont i magen till och från, i kombination med att magen blir stenhård. :( Vecka 37+0 idag.
  • velvet
    Tokstollen skrev 2015-11-24 06:40:01 följande:

Inatt kom lillebror. Tredje förlossning sägs ju vara lurig och det var den sannerligen. Värkar som kom och stannade av och sen hände inget på ett tag. Och plötsligt drog det igång igen och tog ca 3,5 h. Min längsta förlossning så hade inga problem att hinna in i tid :)

Lycka till ni andra som inte fått ännu!

Vilken lycka! Grattis!
  • velvet

Blir galen på min sambo. Det känns inte som att han har någon förståelse över att små saker kan var riktigt jobbiga eller att humöret inte är på topp såhär 1,5 vecka innan BF.

• velvet
    Cheysa skrev 2015-11-27 22:56:22 följande:

I tisdags skulle jag på rutin kontroll igen, dock var trycket högt och de talade om för mig att det var dags för igångsättning! Den startas direkt vattnet går på natten kl 01:30 och det fortlöper på fint. Öppnar mig 3 vid lunch 5 och tidig em 9,5 sedan.... Händer inget! Bebis vägrar flytta sig ändan ner hur mycket jag än kryster värkarna är intensiva och på kvällen 20 timmar efter vattnet gått är jag så slut. Vid kl 00:30 kommer läkaren och talar om att ks är det naturliga valet nu efter allt "jobb" jag lagt ner och jag håller med har inte mer att ge! Självklart så tar inte bedövningen som den ska på mig på ks så jag får bli sövd. Kl 01:50 26/11 föds vår dotter och kl 05:00 får jag se henne för första gången! Läkaren på tisdagens ultraljud hade skrivit att hon skulle väga 3850 gram och hon kom ut på 3940 gram så det får man kalla godkänt! Jag är så tacksam för alla bm och hela förlossningen som peppat och stöttat under denna tid.

Stort grattis till dottern! Vilken lycka att äntligen ha henne hos er!

Får jag fråga hur mogen du var vid igångsättningen? Var tappen mjuk? Utplånad tom? Hade du öppnat dig någonting själv? Ska själv sättas igång om en vecka nämligen.
  • velvet
    PlusLängtan skrev 2015-12-03 08:44:22 följande:
    Så nära :D Hoppas att du inte behöver gå över, iaf inte så många dagar! Jag känner bara ganska mycket sammandragningar (eller förvärkar? hur vet man skillnad?) på kvällarna framför allt. Annars som molnande mensvärk vid enstaka tillfällen. Ja, det är första barnet. Så spännande! 
    Exakt så upplever jag det också. Det är andra barnet för mig men vår dotter föddes med ett planerat kejsarsnitt i vecka 38+4 så jag har ingen aning om hur det känns när någonting sätter igång.
  • velvet
    Anny123 skrev 2015-12-03 09:59:01 följande:
    Hur upplevde du det planerade snittet med dottern? Hur stor var hon är hon kom? Jag har fått tid för planerat snitt 21/12 och är då i v 38+2. Börjar bli nervös
    Jag tyckte att hela upplevelsen var jättefin och positiv, även om jag stundvis var både rädd och överväldigad. Lite svårt att beskriva. Smärtan var verkligen inga problem och jag var uppe och duschade efter några timmar.

Hon var 49 cm lång och vägde 3240 g. Hon mådde toppen och var jättefin när hon kom ut. :)

Oroa dig inte, det kommer att gå jättebra!
  • velvet

På måndag har jag tid för igångsättning (pga extremt förlossningsrädsla så känns det något bättre att det iaf kommer att ske "planerat") och jag börjar bli riktigt nervös och orolig. Mest för att jag inte ska vara mogen nog. Var hos barnmorskan i måndags som gjorde en undersökning och sa att jag var mjuk och att hon nästan kunde nå tappen. Då borde det väll gå bra på måndag, en vecka senare? Om någon har några positiva erfarenheter eller tankar så dela gärna med er! :(

• velvet
    Anny123 skrev 2015-12-04 21:34:02 följande:
    Det kommer gå jättebra, om inte annat blir du mogen när du blir igångsatt. När har du ditt riktiga bf? Vilken vecka är du i på måndag?
    Tack! BF nästa söndag. Jag kommer alltså att vara i vecka 40 (39+1) när jag blir igångsatt.

Vår dotter föddes med planerat kejsarsnitt i vecka 38+4 så jag har aldrig gått längre tidigare.
  • velvet

Jag hade ju tid för igångsättning igår ochdet gick SÅ BRA. Nu är han äntligen här, lilla Frans. 3,8 kg och 51 cm lång i vecka 39+1.

Svar på tråden BF december 2015 :-)