• modernu

BF december 2015 :-)

Ja, det var en snabb nedtrappning! Varför så fort? Det är inte hela världen om du måste stå på en låg dos under grav heller. Men ska man prova vara utan tycker jag inte man ska ta bort den sista så snabbt. Vem behandlar dig, är det vårdcentralen?

• modernu

Men nu när du väl slutat är det inte så mkt att göra. Det går nog över snart. Sen angående önskan om prover skulle jag kontakta vc i första hand. Fast det kan säkert fungera olika i olika landsting.

• modernu

Vad roligt att flera sett tickande hjärtan! ????

Angående ambivalens till graviditeten kan jag inte riktigt relatera, men det kan säkert vara ett jobbigt dilemma, min upplevelse på abortmottagning är att det verkar tuffare när man redan har barn...

Jag funderar på det där med att berätta för arbetsgivare. Helst skulle jag vilja vänta men hela sommarens schema är lagt redan och höstens har precis påbörjats...känns så jobbigt att berätta för henne redan nu.

• modernu

Jobbigt för er, evve88. Nu ställer jag en fråga, jag vet att du inte ville prata om sjukdomen, så det är helt ok att inte svara... kommer ni se tidigt om barnet har sjukdomen eller ej, eller tar det många år innan det syns? Oavsett måste det vara en fruktansvärd väntan. Hoppas på det bästa!

Jag har börjat bli yr, höll på att svimma på op i förrgår. Så himla pinsamt! Jag som vill operera mycket.. nu måste de tro att jag är rädd för blod eller nåt.

I övrigt ömma bröst, till och från lätt förstoppning (men inte lika uppblåst längre) och ibland känns livmoderkanten tydligt. På tisdag ska jag på inskrivning. Jag vill typ inte erkänna för någon att jag är gravid så jag tycker det känns jobbigt. Har inte lyckats berätta för familj eller vår son än. Det tar emot! V 11+3 idag.

• modernu

Oj, ser nu att jag missade att du får veta på onadag. Glöm min fråga! Lycka till!

• modernu

Evve88: jag berättade efteråt för en av kollegorna men hans reaktion blev sådär.. "igen? Jaha, men då vet vi ju. Man får väl gratulera" (utan någon direkt entusiasm). Alltså, jag har ett barn innan, han är tre och jag fick honom när jag gjorde at, dvs inte alls när jag var hos dem. Tror han tycker det är svårt att satsa på operativ verksamhet om man har (flera) barn.

Beya: Jag vet inte helt säkert. Dels tror jag att det har med jobbet att göra (se ovan tex). Dels var jag inte själv jättesugen på ett barn till (säkert delvis relaterat till jobbet) - skäms nästan när jag skriver det, särskilt idag (ofrivilligt barnlösas dag). Jag tyckte också första barnet var en rejäl påfrestning på mitt psyke, jag mådde dåligt av den extrema sömnbristen och att aldrig få en lugn stund (han hade jättesvårt att somna på dagarna). Sen vet jag inte... tror bara det är sådan jag är, förra graviditeten vågade inte berätta för min familj förrän efter rul då jag var orolig över deras reaktion. Det kändes lite förbjudet (har väl något med min uppväxt att göra antar jag).

Oj, lång utläggning! Nu skulle jag egentligen vilja ta ett glas vin och en snus men jag antar att de här känslorna blir bättre när magen växer och man börjar känna rörelser. Jag saknar faktiskt den delen av graviditeten ????

• modernu

Beya:

Hur gammal är din son? Vi hade 3-årskalas för vår son idag. Tror att mina systrar känner på sig att jag är gravid (var några kg smalare förr och magen börjar synas) men ingen har förstås frågat. Och jag orkar inte berätta. Det blir ju lite löjligt om de egentligen fattar.. Nåväl. Någon dag är det väl oundvikligt. Är däremot lite sugen på att berätta för sonen men då kommer han ju prata vitt och brett om det.

• modernu

Grattis alla som fått positiva nyheter!

Jag tycker ärligt talat det låter som väldigt många som gjort/ska göra kub. Jag gör det inte. Jag rekommenderar den som gör det att läsa på ordentligt vad det innebär. Det känns som att många gör der för att man förväntar sig att få låg risk. Hur tolkar man 1:300 tex? Det är ju en låg risk men bra mycket högre än 1:20000 som är lägsta risken. I vårt landsting är gränsen för att få göra det 35 år.

Det är för tidigt att se nåt kön i v 12 på ultraljud :)

Jag var på inskrivning igår. Gick väl bra men jag förväntar mig inte direkt något fantastiskt därifrån.

• modernu

Förresten angående folsyra... jag tar 1 tabl a 500 mkg per dag sedan flera månader innan graviditeten och tänker väl sluta inom någon vecka (v 12+0 idag). Det har liksom främst effekt innan graviditeten... sen är det inte farligt att äta mer folsyra, vi skriver ut 5 mg (dvs 10 ggr så häg dos som rek generellt )till de som tidigaee burit på foster med tex ryggmärgsbråck. Men då pratar jag enbart om själva folsyran.

• modernu

Bara man förstår att man enbart får en riskbedömning och att man faktiskt tänkt på hur man vill göra om barnet visar sig ha kromosomrubbning (jag kan verkligen fundera på hur man tänker när man säger att man ändå inte skulle göra abort - skulle man då antingen leva i ovisshet med vetskapen om en risksiffra som är hög eller skulle man riskera ett missfall och göra fostervattenprov? (Nu kan den risken ibland överdrivas men rör sig om ca 0.5% vid moderkaksprov/fostervattenprov). Men självklart är detta upp till var och en, jag får bara känslan av att många som gör det inte riktigt tänkt efter.

Haha, angående mina förväntningar av mödravården... det känns inte lika häftigt som förra gången. Jag ser det mest som att jag har en journal upprättad med vikt, sf-mått och urinprov. Blodtryck kan jag ju iaf ta själv och har jag funderingar tar jag reda på det själv. Så det känns mest som en formalitet som jag inte uppfattar som särskilt skojigt. Mest tidskrävande. Fast det kanske blir skönt att få prata lite med en utomstående om hur jag mår och så framöver...

• modernu
    Hallonpaj skrev 2015-06-04 05:28:39 följande:

Vi ville båda göra kub av olika anledningar, men såg det även som en möjlighet att få titta lite närmre på bebisens utveckling i övrigt.

Vi blev även erbjudna att göra NIPT om vi var den oroliga typen (vilket jag är). Nu valde vi bara kub-blodprov eftersom jag räknades som lågrisk efter undersökningen, men får vi ett dåligt resultat på blodprovet vill jag nog gå tillbaka och göra NIPT eftersom möjligheten ändå fanns här :) 

Jag tycker det är helt upp till var och en vad man känner sig bekväm med. Det finns inget rätt eller fel 

Ps. Välkomna i tråden alla nya och Grattis till er som fått glädjande resultat <3

Håller absolut med. Jag skulle själv inte göra abort(tror jag) vid trisomi 21 så därav ingen anledning till kub för mig. Nipt är ju nästs stora grej och det är ju en helt annan sak om det erbjuds men idag görs det på få ställen..

Har full förståelse för att man vill se sin bebis också,men det är inte anledning till kub förstås. De flesta får ju bra siffror och då är det ju inga bekymmer.

Tänk att det är sommar redan! Snart är det väl jul igen? ;)
  • modernu
    velvet skrev 2015-06-04 15:46:04 följande:

Det viktiga är nog bara ATT man har en plan gällande hur man ska göra med informationen man får. Att man inte bars räknar med att allting är toppen och står handfallen om resultatet på KUB inte är lägsta möjliga risk. Så tänker jag iaf.

Exakt!
  • modernu

Ardagan: Vilken fruktansvärd situation! Håller tummarna för ett bra resultat!

Aspjg: vilket mirakel! Häftigt!

Jag kunde inte låta bli att kolla på min bebis idag igen.. moderkakan i framvägg, igen! Jag hade hoppats på tidiga rörelser... Skitsak, dock . Den rörde sig fint därinne och mätte typ 12+4 (enl mina egna beräkningar 12+2 idag). Den har iaf ett huvud med en näsa. Haft lite molvärk härefter men hoppas det bara är växtvärk.

• modernu

Jag var till tandläkaren i v 5-6 och ville inte göra rtg. Det är låg dos men eftersom det var en rutinkoll tyckte jag det var onödigt. Förkläde hjälper inte, strålningen går mestadels genom kroppen innanför förklädet. Men dosen är som sagt låg, så har man gjort det behöver man inte ga sån ångest..

Jag har rul 17/7, tror det är v 18+2.

Jag undrar om jag ändå känner lite rörelser ibland... Det är ju svårt att säkert veta. Hoppas det blir tydligare snart, förra gången kände jag v 17+4, idag v 15+6.

• modernu

Att rul helst ska göras v 18+ är ju för att man ska se så bra som möjligt. Framförallt är hjärtat svårt att bedöma så tidigt.

• modernu

Känner något vissa dagar. Svårt att vara helt säker på att det är bebisen. Men troligtvis. Ikväll har jag känt rätt mycket. V 16+5. Har också ganska mycket sammandragningar. Minns inte att jag hade det så tidigt med första. Ver faktiskt inte alls när det började. Långt senare, har jag för mig. Fler?

• modernu

Jag har haft sammandragningar sedan v 16. De är ibland rätt täta men gör inte ont. Har bestämt mig för att det är normalt och endast mer den här gången pga andra barnet...

bebisen rör sig rätt mycket därinne, jag minns inte att det var så med sonen såhär tidigt (v 21+6) eller ffa så känns han (tror det är en pojke ) så stor.

Jag har gått upp 10 kg hittills. Blir arg på mig själv som får ångest över det eftersom jag lovat mig själv att inte få det eftersom jag förra gången rasade i vikt när jag började jobba igen. Jag vägde också rätt lite innan.

Svar på tråden BF december 2015 :-)