Inlägg från: gällka88 |Visa alla inlägg
  • gällka88

BF december 2015 :-)

Igår var jag till MVC på första besöket.. Lämnade dom "vanliga" proverna. Idag ringde BM och sa att jag måste gå å lämna nya prover för att TSH var förhöjt. Ska gå på fredag och ta nytt TSH och TPO-antikroppar..

Någon som varit med om detta?

• gällka88
    fjälltjej skrev 2015-05-07 20:13:29 följande:

Hej! Jag är också med! Jag är i v10 (9+1) och beräknad BF 9/12 ??

Men att jag måste vänta v18 för en UL...det är jättejobbigt!

Jag måste också vänta till v18 för UL, vilket suger! Känns som att de inte kommer "kännas verkligt" förrän man gjort ett UL och sett att de är nåt där...
  • gällka88
    Beya skrev 2015-05-08 11:45:35 följande:

Förresten, får ni i er en massa nyttigt? vet hur viktigt det är med mörka blad såsom spenat och annat grönt nu men just nu äcklar det mig och jag får inte i mig så mycket grönsaker och det ger mig så dåligt samvete smile4.gif

Äta gurka är de bästa jag vet! Så gott!! Läskande!

Men jag mår inte så illa som de verkar att många här gör. Kan komma någon våg av illamående ibland och har kräkts någon enstaka gång men inte så att de påverkar mitt ätande. Och pga detta tänker jag noga på vad jag äter och ser till att äta mycke grönsaker...

Jag väger egentligen alldeles för mycket.. Vid inskrivning 92 kg till mina 160 cm... Så BM sa att jag helst inte ska gå upp nåt i vikt under graviditeten....

Någon annan som också är stor i denna grupp?
  • gällka88
    DrDonna skrev 2015-05-08 14:03:57 följande:
    Vet inte hur stor som är stor men jag vägde 80 vid inskrivning, fast nu har jag gått ner lite. Mår jätteilla o äter hela tiden men antar att jag äter mindre totalt för jag kan inte äta så mkt på en gång. 
    Stor tänker jag typ som mig... BMI kring 30-35.. Överviktig eller fet enligt vårdens mallar eller hur man ska säga..
  • gällka88
    Anniiica skrev 2015-05-08 15:59:27 följande:
    Jag är också "stor" vägde in på 91kg till 173cm

Men då har jag gått ner från 100kg precis innan/början av graviditeten.

Och helst inte gå över 100 när jag är fullt gången för att vara "hälsosam"

Så hoppas jag står stilla så mycket som möjligt.
    Jag vill heller inte gå över 100 kg.. Skulle inte palla med de rent psykiskt, nog jobbigt att se siffran 92 på vågen i måndags.. Men måste kanske börja inse att så kommer kanske fallet vara...

De är ju fram till vecka 28 man kan försöka göra nånting åt de sa min BM.. Efter de sa hon att de är personligt hur mycket vätska å sånt man samlar på sig..
  • gällka88
    TessOphira skrev 2015-05-09 06:07:16 följande:

Jag är 167 lång och vägde 78 innan vi startade våran ivf. Vid inskrivning nu vägde jag 81. Tycker inte det räknas som stort. Vill bebis ha mat, då får bebis mat :D Att gå upp i vikt under en graviditet är inte ohälsosamt utan snarare nödvändigt och oftast inget man kan påverka.

Min vikt är det sista jag tänker på just nu. Har så mycket viktigare saker att fokusera på :)

Med mitt BMI är det ohälsosamt både för mig och bebis att gå upp i vikt. Ökad risk för blodproppar, havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes etc så jag fokuserar väldigt på vikten pga detta, eller på vad jag äter.. Och får bara hoppas att de går vägen...
  • gällka88
    TessOphira skrev 2015-05-09 11:48:29 följande:
    Ja självklart ska man tänka på vad man äter, och det är ju olika för alla beroende på vad man har för utgångspunkt såklart.

Har du blivit erbjuden hjälp av dietister nu under graviditeten eller får du klara dig helt själv och hoppas du äter rätt?

Eller du kanske har rätt kunskaper från början?

Jag besökte en dietist bara för att få en grundlig genomgång och känner mig betydligt säkrare. Fast lite Djungelvråååååål och mars-bars glider ner då och då måste jag säga ;)
    Vi pratade lite löst om dietist på inskrivningen men tog inget beslut.. Vet väl egentligen va man ska äta och inte..och jag äter bra mat men för stora portioner och för mycket godis, kakor och läsk. Godis och sånt har jag dragit ner rejält på och läsk har jag slutat dricka helt. Blir godis ikväll dock, har inte ätit nåt "gott" på hela veckan! ????
  • gällka88

I helgen har jag vaknat halv sju och sedan mått illa hela förmiddagen.. Har ju varit ganska skonad från illamående hittills så jag förstår bu lite av vad ni andra går igenom. Hoppas jag inte mår illa imorgon då de är dags att gå tillbaka till praktiken...

I helgen har även jag och sambon varit intima för första gången sedan plusset, jag har inte vågat innan!!! Men nu vaknade jag och va så sugen att de jävlar inte gick att strunta i de!! Var livrädd hela dagen för att ja skulle börja blöda men inget blod. Hur har ni andra gjort med intimiteten? Bara fortsatt som vanligt eller?

• gällka88

På mig syns ingenting!! Känner inte på byxor eller nåt annat heller!!

Har ju mage sedan innan och längtar till de syns att man är gravid!

• gällka88

Huvva.. Idag har jag en sån där dag där ingenting känns rätt. Känner mig så osäker på om de finns ett liv inom mig och skulle helst av allt vilja göra ett ul för att få de bekräftat! Tror dock de är väldigt svårt i min lilla stad, finns inget privat alternativ och BM har ju sagt att de blir ul först vid rul! :(

Måste ja ta ännu ett gravtest! Usch de känns så jobbigt... :(

Svar på tråden BF december 2015 :-)