Inlägg från: TessOphira |Visa alla inlägg
  • TessOphira

BF december 2015 :-)

Jag är 167 lång och vägde 78 innan vi startade våran ivf. Vid inskrivning nu vägde jag 81. Tycker inte det räknas som stort. Vill bebis ha mat, då får bebis mat :D Att gå upp i vikt under en graviditet är inte ohälsosamt utan snarare nödvändigt och oftast inget man kan påverka.

Min vikt är det sista jag tänker på just nu. Har så mycket viktigare saker att fokusera på :)

• TessOphira
    gällka88 skrev 2015-05-09 07:32:23 följande:

Med mitt BMI är det ohälsosamt både för mig och bebis att gå upp i vikt. Ökad risk för blodproppar, havandeskapsförgiftning, graviditetsdiabetes etc så jag fokuserar väldigt på vikten pga detta, eller på vad jag äter.. Och får bara hoppas att de går vägen...

Ja självklart ska man tänka på vad man äter, och det är ju olika för alla beroende på vad man har för utgångspunkt såklart.

Har du blivit erbjuden hjälp av dietister nu under graviditeten eller får du klara dig helt själv och hoppas du äter rätt?

Eller du kanske har rätt kunskaper från början?

Jag besökte en dietist bara för att få en grundlig genomgång och känner mig betydligt säkrare. Fast lite Djungelvråååååål och mars-bars glider ner då och då måste jag säga ;)
  • TessOphira
    miserable skrev 2015-05-10 15:10:20 följande:

Hej allihopa.

Jag är i v 9+5, blev gravid genom IVF. Jag mår inget illa och har inte gjort det än heller. Inga symtom förutom tröttheten! Gjorde UL 29/4 och där konstaterades av min vä äggstock var rejält svullen sen hormonbehandlingarna, det borde gjort "ont" men jag har inte känt nåt. Då fick jag även se bebisens hjärta slå :) nu har jag vul på Ons för att se om svullnaden lagt sig än. När jag läser om att så många andra mår så illa och ma inte själv känner något gör ju att man blir orolig. Har även hört att vi som blivit gravida via IVF har en "tuffare" graviditet att vänta då mer hormoner stått på spel? Visdt känns det konstigt? Borde jag inte känna mera?

Vi har också blivit gravida via ivf och jag mår toppen. Mår lite halvilla om jag väntar för länge mellan måltiderna men annars är jag bara lite småtrött och har spänningar i brösten :)

Hoppas det fortsätter såhär enkelt
  • TessOphira

Idag fick vi se lilla kornets hjärta ticka på för fullt. Vilken helt magisk känsla. Fick med mig en liten bild som sitter på kylen nu <3

Fick nytt bf från 22/12 som beräknat efter ivf:en till 25/12. Blir världens bästa jul :)

• TessOphira

Jag har velat fram och tillbaka över det här med kub och pratade med många bekanta och obekanta om det. Det visar sig att väldigt många gör kub enbart för att att få ett extra ultraljud och en bra bild att visa upp tidigare då rutin-ul görs så pass sent. Blev lite förvånad över hur många som faktiskt erkände detta.

Man slutat aldrig att förvånas :)

• TessOphira
    DrDonna skrev 2015-05-13 16:08:49 följande:

Det finns ju en idé med att veta. 1 om fostret är förenligt med liv, trist o få reda på det senare och 2 om det är ökad risk för down's så är det bra att vara beredd vid förlossningen så att man kan ta hand om barnet ifall det uppkommer andningsproblem, hjärtproblem etc.

Ja jag är fullt medveten om varför man gör kubtest egentligen. Men jag är förvånad hur många som utnyttjar det bara för att få en extra bild, och inte gör det för den anledning som testet är till för.
  • TessOphira
    Astli85 skrev 2015-05-15 02:46:06 följande:

Oh imon (idag) har jag inskrivning ???? känns overkligt. .. ska försöka få ett UL för å kolla så det är rätt karl jag informerat om att jag är gravid. ... ja jag är singel. .. å kanske lite för pilsk för mitt eget bästa..

Går runt å tänker att fan.. nu får jag säkert missfall bara för jag bestämt mig att ta hand om det här pyret själv.... är det ovanligt att tänka den tanken? :O

Ovanligt är det nog inte men ganska onödigt. Varför stressa upp sig med såna negativa tankar nör du har något så dyrbart att fokusera på :)
  • TessOphira
    Beya skrev 2015-05-20 10:18:49 följande:

Tror jag kommer få en pojk till för vi hade sex så ofta och prick på ägglossningsdagen och då är det större chans för en pojk

Du vet att det där bara är en myt va?
  • TessOphira

Det var väll själva fasiken att det ska vara så svårt att hitta snygga mammakläder. Extra svårt att hitta svarta mammajeans :/ Måste ha svarta jeans på jobbet så om ni har några tips på vart man kan hitta snygga förutom på hm så mottages dessa tips gärna :)

• TessOphira

Dom säger att man ska må bättre efter v12 (om man har tur)

Jag har mått strålande fram till nu... gick in i v12 i lördags och jag mår värre än någonsin. Var till och med tvungen att sjukskriva mig från jobbet.

Hoppas det lägger sig snart :)

• TessOphira

Var på UL idag och fick se en livlig liten skuttande bebis. Så sjuk känsla. Kunde inte sluta skratta. Så mycket kärlek man redan känner för denna lilla krabat. Fick nytt datum: 24/12 :) ett riktigt litet julmirakel

• TessOphira
    laluna skrev 2015-06-21 08:59:33 följande:

Nu ger jag upp och skall idag bege mig in till stan och köpa mammabyxor ???? tröttnat på att försöka pressa mig in i div tortyrbyxor som mina vanliga känns som ???? det må vara rekord i att vara tidig men jag vill kunna känna mig bekväm ????

Haja du är inte ensam. Jag började använda mina mammajeans i förra veckan (v13)
  • TessOphira
    Stura skrev 2015-06-21 11:14:09 följande:

Hallå, jag tänkte kolla med er om utlandsresor. Har läst att det är lite olika regler för olika resebolag och att det behövs läkarintyg efter någon vecka man har nu insett att det som gäller där för deras regler är gällande flyget bara. Men att det är irrelevant egentligen för att det är hemförsäkringens regler som man ska följa eftersom att de är de som står för sjukvårdskostnaderna om förlossningen skulle starta eller om någon komplikation skulle uppstå, och vad jag har hittat där är att man kan resa utomlands senast vecka 27. Är det någon annan som har uppfattat detta annorlunda eller som vet hur det är? Vore ju tråkigt om man inte får resa efter första veckan i september ???? men bra att veta så att man inte hamnar i en sitution där man får betala hur mycket som helst :)

Kolla www.erv.se dom har den enda försäkringen som gäller fram till v32 och man betalar per dygn man är borta. Vi ska resa till Cypern 25e september.
  • TessOphira

Vi har beställt en britax go next. Dom hade nått specialerbjudande nu under juni på big baby att man fick en babyn järn bärsele på köpet vid köp av en vagn så vi kände "varför vänta" :)

Fick samtal igår att den finns att hämta nu. Snacka om lycklig

• TessOphira
    Honsomvill skrev 2015-07-09 07:20:08 följande:

Fråga: Hur klarar ni av att vänta till RUL för att kunna se att allt är ok med barnet?

Tänk om man kommer dit och så har barnet varit dött i flera veckor?

Jag har också funderat på hur man klarar av att vänta så länge. Jag hade blivit tokig. Jag är i v17 och har gjort 3 ul. 2 st VUL (första på ivf-kliniken för att se om det verkligen tog sig och ett till hos bm för att dom ville fastställa graviditeten) samt ett vanligt ul i v13. På måndag har jag RUL och tycker det varit jobbigt nog att vänta på sen det förra. Tyvärr är det ju inget man får välja själv.
Svar på tråden BF december 2015 :-)