• Gina43

IVF syskonförsök under 2015

Grattis till plus ni som plussat och grattis till bra resultat till frysen, ni som fått blastisar!

• Gina43
    missmissis skrev 2015-05-23 20:13:32 följande:

Grattis till er!!

När man sätter in ett embryo med 8 celler dag 3 från äggplock, när fäster det då? Rd 3 eller 4? Och hur funkar det i jämförelse med en femdagars blasto? Vill bara förstå.

Embryot måste bli blastocyst och "kläckas" innan det fäster. Ditt embryo blir förhoppningsvis blastocyst på dag 5 från äggplocket (eller möjligen dagen efter). Alltså fäster det omkring då/dagen efter, så RD3 eller möjligen RD4 för en tredagars borde stämma? Vid ET med blastocyst sker det tidigare, RD1 eller RD2.
  • Gina43

Jaha tjejer, eftersom det inte blev något nu så går inte nästa tåg förrän sent i augusti/början av september och då blir det nya tag igen. Tänkte önska er en trevlig sommar! Kanske ses vi här i tråden igen senare? Lycka till alla!

• Gina43
    langtarefterbarn78 skrev 2015-06-01 15:44:56 följande:

Så tråkigt med minus! Hoppas du orkar ta nya tag och göra ett nytt försök.

Kul att vi är flera som ska göra syskonförsök! Har funderat lite över varför vi misslyckats med två FET på raken trots att blastocysterna klarat upptingen galant och slemhinnan växt som den ska. Är det bara otur? Eller finns det någon förklaring? Båda gångerna blev insättningen lite sent i cykeln, en gång pga att jag inte svarade på letrozolbehandlingen, så vi bytte till sprutor. Då blev ju själva behandlingstiden längre och insättningen senare. Kan det betyda ngt? Läkaren som har gjort våra ivf-försök nämnde något om att senare ägglossning ger lite sämre ägg och slemhinna. Så nu hoppas jag att jag kommer svara på behandlingen och sätta in blastisen normalt i cykeln och inte en vecka senare som tidigare gånger.  

Min klinik har sagt att slemhinnan är mest mottaglig en viss period under cykeln. Att embryot kommer "sent" in i cykeln kanske påverkar era chanser negativt, ja? Fast ni har väl en kontrollerad cykel?

Idag har jag varit på ny klinik. Jag vill gärna sätta igång så snart som möjligt och blev faktiskt erbjuden att planera för juli, så snart som kliniken öppnar. Det har dock sitt pris: att vi kör det långa protokollet och manipulerar min cykel så att den kommer senare i månaden. Vågar man nedreglering i sommar? Tänk om jag är en av de som mår dåligt av sprayen. Alternativet är att köra kort protokoll igen i augusti med äggplock i september, men då har jag redan börjat jobba och det blir svårt att få det att gå ihop rent praktiskt.

Vad tror ni? Ska vi "köra hårt" och börja med spray i sommar? Hur kan resultaten skilja sig åt från kort resp långt protokoll? Kan man få fler ägg och bättre kvalitet...eller kan det bli tvärtom? Någon som testat båda?
  • Gina43

vårblomman: Vad tråkigt att det blev så! Jag förstår att du är besviken, särskilt efter totalfrys. Har du bett om ett avstämningssamtal med läkaren (som borde ingå i er behandling) om vad som hänt? Läkaren borde kunna svara på era frågor och förklara. Det är väl definitivt dags för en annan behandling/ett annat upplägg för er? Om er läkare/klinik inte är beredd att tänka i nya banor kanske ni får fundera över en annan klinik, om ni orkar.

Jag är ledsen för er skull. Hoppas att ni kan ta nya tag och slippa ÖS.

• Gina43
    MålaMittHjärta skrev 2015-06-08 22:38:40 följande:

Då tror jag min klinik använder den nya metoden, det pratade något om 80-90 % chans att embryona överlever. 

Jo visst känns det bättre med en plan och man hinner vara mentalt förberedd inför nästa försök. 

Jo, det sägs det (om överlevnadsgrad). Ändå dör embryon vid upptining och jag tycker att ser det ganska ofta i trådarna här. Och mina klarade inte upptiningen trots vitrifiering. Det kan ju tänkas att de helt enkelt inte tillräckligt bra dag 6, kanske inte hade det i sig att utvecklas vidare eller att de hade varit i ett labb för länge (och kanske hade blivit barn om de hade satts in i "normal" miljö lite tidigare).

Jag vet hur besviken man blir när embryon som man hoppats på inte klarar upptiningen. Tror dock att det kan finnas fler faktorer än val av frysteknik som spelar in.

Vi provar en ny klinik nästa gång. Ny omgång, ny behandling, ny chans.
  • Gina43

Vårblomman, vilka nivåer har du haft? Jag anses också vara lättstimulerad. Jag hade 108 IE på första försöket resp 100 IE Puregon på andra försöket (150 IE är normal/standard dos). På första försöket sänkte man till 75 IE på slutet och jag hade lätta symptom på överstimulering. Genomsnittsdosen för mig var alltså runt 100.

Nästa gång börjar jag med 125 IE, men då kommer jag kanske vara nedreglerad.

Det här med att vara lättstimulerad kan vara ett gissel. Bara för att det lätt blir många äggblåsor innebär ju inte att det blir ägg med kvalitet.

Tror att vi hoppar på tåget med behandling i sommar. Tar alla möjligheter just nu. Det känns dock sådär med nedreglering bara för att få till ett försök lite tidigare i augusti.

Har ÄL nu (min cykel går som en klocka!) och vi får försöka på naturlig väg också, trots att chansen att det lyckas är jättesmå/nästan obefintliga. Min man har ju gravt nedsatt spermieantal. Suck, reproduktionssex...

• Gina43

De mäter väl alltid endometriet/slemhinnan vid ET? Tussebus, de kanske inte sagt något till dig när de mätt för att allt har sett bra ut?

Snobben, trist att du redan känner dig uppgiven! Upp med hakan! Det är inte kört än! Allt måste inte vara perfekt varje gång. Tänk på att det är många som fått barn på halvdåliga embryon! Det är ju blastocyster du har.

• Gina43
    Tussebus skrev 2015-06-15 18:41:36 följande:

Här sket det sig. Mensen kom igår på BIM +1.

Vad tråkigt! Jag beklagar. Är du säker på att det inte är en genomblödning då? Hoppas att du mår okej Kram!
Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015