Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

Vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som regel att sonen 9 år inte får äta godis och läsk mer än på lördagar och fika någon gång ibland om det inte är något firande. Men det verkar inte hon förstå. Hon ringer ofta och vill hämta honom i skolan och det blir kanske 2-3 gånger i månaden samt att hon kommer hem till oss och vi till henne.

Vi har sagt till henne flera gånger att hon inte får ge honom godis fika glass och läsk (fika ibland men inte varje gång). Och varje gång hon ringer och frågar om hon får hämta honom i skolan så säger vi till att hon får ge honom vanligt mellanmål dvs macka eller frukt. Men 9/10 gånger så berättar sonen att han fått fika, glass eller godis. Vi har såklart sagt till honom också men jag förstår att han inte kan ta ansvar för vad som serveras och att i den åldern kunna säga nej när hon dukat fram.

Igår var vi där en snabbsväng och precis när vi satt oss ner i soffan så kom hon med ett kakfat och skulle bjuda, vi sa nej och förklarade att sonen hade haft sin kompis på övernattning fredag-lördag och att det då blev lite gott på kvällen samt lördagsgodis så han hade redan ätit socker 2 dagar i rad (vilket han i normala fall inte får) och vi förklarade också att han haft ett hål nyligen i en tand och det vill vi försöka undvika igen. Okej sa hon bara.

Men en halvtimma senare går hon ut i köket och hämtar tårta och kommer ut med till oss, då blev sambon irriterad och sa ifrån på skarpen, "vi sa ju nej för en halvtimme sen" då sa hon att hon inte hade hört det.??? Vi pratade ju om det och vi förklarade också varför vi sagt nej innan.

Tyvärr tar det inte slut där!!! Sonen frågar efter en stund vad vi ska äta för mat när vi kom hem och jag sa att det blir stek, potatis och sås. Det är inte hans favoriträtt och han suckar och säger att det vill inte jag ha. Då frågar svärmor sonen om han vill att hon ska laga mat till honom som han kan ta med hem och äta istället för det som jag skulle laga. Jag sa direkt nej varpå sonen blir ledsen och arg. Jag förklarade för henne att vi inte lagar annan mat hemma utan han får äta det som serveras och det brukar inte vara några problem, han gillar inte potatis och sås men han brukar äta kött och morötter. Annars äter han för det mesta det vi lagar. Han följer sin viktkurva och då anser inte jag att det finns någon anledning till att laga annan mat till honom. Då blev hon arg och började skälla på min sambo och sa att hon minsann lagade annan mat till honom och hans bror när dom var små osv. Han sa bara att det är våra regler slutdiskuterat. Sen åkte vi hem. Tyvärr tyckte ju sonen att vi var världens sämsta föräldrar hela dagen igår pga detta, hade hon inte sagt något så hade allt varit lugnt, han hade ätit utan protest.

Hon verkar inte förstå att hon gör sonen ledsen genom att göra tvärtemot vad vi säger.

Sambons lösning på det hela är att hon inte får ha honom ensam, men det tycker inte jag då sonen trivs hos henne.

Vad tycker ni att vi ska göra? Några tips?

• Svar på tråden svärmor struntar i våra regler
  • Anonym (anonym)

Jag har väl ett par kilo som jag skulle behöva gå ner efter graviditeten (har en bebis också) annars är ingen överviktig. Vad nu det har med saken att göra? Jag vill ju såklart inte att sonen ska bli överviktig men det är inte därför vi har dessa regler. Min sambo tränar mycket och tänker endel på vad han äter (vi andra också såklart) och vi tycker inte att barn ska äta massa socker i onödan då man sätter sina framtida vanor redan som litet barn. Får han socker flera gånger i veckan redan nu så kommer han med all sannolikhet att fortsätta äta det som vuxen.

• Anonym (anonym)
    phillipha skrev 2015-03-30 18:39:42 följande:

Men vad gör det om hon bjuder sonen på fika/glass mm 2-3 gånger i månaden utöver lördags godis? Eet är ju intr varje dag direkt?

Det där med maten var ju knäppt och lika så att ta fram en tårta när ni nyss sagt nej. Men i övrigt tycker jag bi gör en onödigt stor grej av en icke problem.

Vi hae också som regel - lördags godis, fika en gång per helg, fredags mys (chips el lik) men ibland åler hi och spontan fikar en tisdag för att det är mysigt, ibland bjuder farmor åå glass en torsdag, vi får kakor hos en dagis kompis en vanlig dag, eller som igår fick sonen lite choklad för att jag kände för det.

Du förstår - vi har bra grundregeler som vi följer men ibland bryter vi mot dem. Vissa veckor kanske eet blev tre fyra extra söta dagar sen kan det gå flera veckor utan någon avvikelse från grundregelen.

Göe inte problem där dom inte finns!

Fast nu vet jag inte riktigt om du läste rätt?? Hon hämtar honom i skolan 2-3 gånger i månaden + att hon kommer hit och vi till henne, alltså utöver de 2-3 gångerna hon är barnvakt. Hon kommer hem till oss iaf 1 gång i veckan och då har hon alltid med sig något, har hon fika med sig så fikar vi såklart, mest för att vara artiga när hon ändå tog med. Har hon godis eller glass med sig så får sonen spara till lördagen. Sen åker vi hem till dom kanske 2 gånger i månaden mao träffas vi ca 9 ggr/månad och det är bara med henne, vi träffar mina föräldrar, syster och vänner också och då fikar vi ibland också. Vi säger inte alltid nej till fika men vi tycker inte att man behöver fika varje gång man träffas (iaf inte när det är såpass ofta). Och som sagt det är inte bara henne vi fikar med. Vi tycker att det är viktigt att inte stoppa i barn onödiga mängder socker, trodde att det bara var sunt att tänka så?
  • Anonym (anonym)
    Fjäril kär skrev 2015-03-30 18:59:00 följande:

fast vad han gör som vuxen har ju inte ni med att göra.. Då är det hans eget val - oavsett hur han blivit fostrad. 

Vettiga matvanor skapas inte via förbud och knäppa gränsdragningar utan genom vettig och sund inställning till det man stoppar i munnen. 

Enkelt.

Nej givetvis inte, då får han göra precis som han själv vill. Men vårat ansvar är ju att se till att han får bra matvanor lika mycket som vanan att alltid komma i tid och att behandla sina medmänniskor med respekt. Vi tycker inte att det är sunt att äta godis, glass och bullar flera gånger i veckan. Det är inte bara hon som kommer och hälsar på och inte bara henne vi åker hem till heller. En sund inställning är väl att kunna säga nej och inte gluffsa i sig allt som är tillgängligt.??
  • Anonym (anonym)
    Påven Johanna skrev 2015-03-30 19:02:11 följande:

Det är väl högst naturligt att man fikar om man blir bortbjuden två, tre gånger i månaden som vuxen? Så då är det väl det han i så fall lär sig, och för min del ser jag inget fel alls i det. 

Hålet i tanden kanske beror på för dålig tandborstning?

Dessa 2-3 gångerna är när hon hämtar honom efter skolan, vi ses flera gånger utöver dessa gånger när vi är med. Och vi träffar andra människor också exempelvis mina föräldrar och syster m.m. Vi fikar ibland hos mina föräldrar också och ibland dricker vi endast kaffe. Nu när jag är föräldraledig så har vi mer tid för att träffa andra och min syster är också föräldraledig så henne träffar vi flera gånger i veckan, om vi skulle fika varje gång vi träffar någon så skulle det lätt bli 5 dagar i veckan, är det sunt tycker du???
  • Anonym (anonym)
    fjanten skrev 2015-03-30 19:08:00 följande:

Jag kan väl tycka som många ovanstående att det är ok med fika om man hälsar på hos någon ett par gånger i månaden - men håller ändå med om att folk är olika. Ni har vissa regler för er son, som vissa här på forumet (plus farmor) inte håller med om, men nu är det ni som bestämmer och då är det så. Tycker personligen att det är lite överdrivet att dra in på ensamumgänge med farmorn på grund av detta.

Sonen träffar bara farmodern ca 9 gånger i månaden (bor väldigt nära) samt alla andra vi träffar. Det håller inte att fika alla dessa gånger. Och om det ändå bara vore fika, hon sticker till honom godis och glass också. Jag vill ju som sagt inte dra in på något umgänge utan det var sambons spontana lösning på problemet. Jag vill kunna lösa det på annat sätt då sonen tycker om när hon hämtar honom efter skolan. Därför jag frågar er här hur vi ska göra.
  • Anonym (anonym)
    Myling skrev 2015-03-30 19:12:39 följande:

Håller helt med TS. Om man ska ha gofika varje gång man träffar en annan människa eller det händer nåt speciellt så blir det ju varje dag typ.

Däremot har jag inget bra förslag på lösning. Men var glada att ni står eniga i frågan!

Ni kanske kan skriva upp allt sött sonen äter på en månad och visa för farmor? Hon kanske inte reflekterar över att han får sötsaker med andra också?

Precis äntligen någon som förstår vad jag menar. Nu när jag är föräldraledig så hinner vi träffa andra oftare, och min syster som också är föräldraledig träffar vi flera gånger i veckan. Vi skulle rulla fram och vara tandlösa om vi skulle fika varje gång vi träffar någon. Tack för tipset det ska vi prova.
  • Anonym (anonym)
    Nenne666 skrev 2015-03-30 19:26:49 följande:

Jag reagerar lite på dom strikta reglerna. Det är en sak att följa en måttstock, som att äta godis och dricka på lördagar och vad som gäller hemma. Så gör ju jag också. Men Om ni fortsätter att neka honom kakor, tårta och sånt som bjuds (utanför er regel), mer eller mindre i perioder kan det slå precis tvärtom. Så fort ni vänder ryggen till kommer han passa på och möla i sig allt gott han kan komma över. Varför inte bete er mera avslappnat kring matvanor istället? Och dessa konflikter och nejandet till farmor när sonen hör lär inte båda gott inför en framtida relation med maten/godis. Konflikten med farmor får ni ta när inte sonen hör. Låt pojken få ta 1 kaka och 1 glas saft, med förevändningen att han ska orka middagen sedan, eller att det är onödigt med för mycket socker innan läggdags osv. Men det där nej nej nej , bara på lördag. Det tror jag inte på. Begränsa det bara. Och säg nej tack, idag blir det inget, vi ska hem och laga mat, men gärna nästa gång. Mest så sonen tar er inställning på ett annat sätt. Tror ju jag. Och det farmor bjuder på när ni inte ser är trots allt inte så farligt och det händer inte så värst ofta heller. Är han inte överviktig och borstar tänderna ordentligt är det ju ingen fara.

Men snälla du vi fikar på en tisdag ibland också, han får äta kakor och bullar och till och med saft när vi har gäster eller är bortbjudna. Det är det där att när vi sagt nej och hon inte lyssnar som gör oss arga. Vi var exempelvis hemma hos henne förra söndagen och åt både bullar och kakor då. Dessutom var min mamma hos oss förra måndagen och då åt vi varsitt wienerbröd. I fredags sov hans kompis över och då åt han chips och drack läsk och i lördags fick han godis. Tycker du fortfarande att vi är för strikta? Jag tyckte att det var tillräckligt (om inte en aning för mycket) med godsaker för den veckan.

När hon hämtar honom efter skolan så kommer han hem till middagen och är mätt för att han har ätit glass osv.
  • Anonym (anonym)
    Fjäril kär skrev 2015-03-30 19:39:13 följande:

lite förtydligande... 

Att han får med sig rätt verktyg till hur han ska förhålla sig till sötsaker så hjälper det honom att säga emot farmor och välja ett bättre alternativ. 

Vill hon köpa läsk till honom på vägen hem när hon hämtar honom så kanske han kan välja en dryck som han vet på förhand är okej att dricka, tex en Loka, en drickyougurt eller vad som nu kan vara vettig motsvarighet till läsk.  Kan han då stå på sig och veta hur han ska tänka och välja så är det inga problem.

Vill hon köpa en glass till honom kanske han kan fråga om han kan få slanten och spara till helgen och kanske välja att dricka ett glas saft hemma istället. 

Vill hon bjuda på ett helt fat med onyttig fika kanske han kan ta EN kaka och säga nej till resten eller fråga om han kan få en smörgås istället. 

Istället för att ge godis och tablettaskar kanske han kan få välja en god frukt istället som lite lyxigare godis. Kanske en ask jordgubbar eller göra en fruktsallad med farmor istället. 

Hon har allt det här hemma, dom promenerar nästan alltid hem och det finns ingen affär på vägen. Sen kan jag tillägga att hon är inte född här i Sverige och i hennes kultur så tar man inte ett nej tack utan då kommer man närmare med fatet och frågar igen (tjatar till man säger ja). Det är inte så lätt för ett barn att behöva säga nej 10 ggr till något gott. Och säger man nej till bullar så hämtar hon något annat ex glass istället. En gång var dom i köpcentrumet och frågade om han ville ha McDonalds (till mellanmål, hon skulle äta lunch ) och sonen säger nej jag är inte hungrig. Då köper hon iaf ett happy meal och glass och ställer framför honom (han satt och vänta vid bordet)
  • Anonym (anonym)
    Coccolina skrev 2015-03-30 20:16:38 följande:

Så din sambo som gissningsvis fick socker oftare har fortsatt med det? Eller säger du emot dig själv här....

Jag kan förstå det där med maten, man äter det som serveras... Men fikan med farmor förstår jag inte... Hade varit varje dag ja då hade det varit fel, men 1-3 gånger i månaden... även engång i veckan med farmor förutom lördagen. Samt om ni som familj är hos henne och fikar... 

Losen up! Ni kan lära honom om kosthållning ändå!! 

Har flera vänner som haft strikt mathållning hemma under uppväxten... Vilket gjorde att så fort de fick egna pengar så rände de iväg och köpte vad de kunde och mölade i sig det när föräldrarna inte såg, vet en som utvecklade bulimi i samband med detta.... De fick skev syn på mat helt enkelt, och då det i familjen var tabu så blev det något som lockade istället... men samtidigt gav det skamkänslor... Bra mix...

Nej låt farmor bjuda på fika, och samtidigt lär pojken att lagom är bäst i alla lägen!

Det hade han säkert om han inte hade haft sitt brinnande intresse för träning. Han fikar på jobbet varje vecka och äter lite godis på helgen och om han är hemma eller är med hem till någon och det bjuds på fika så äter han också. Men inte 5 dagar i veckan. Fast läs igen vad jag har skrivit. sonen träffar henne ca 9 ggr i månaden (2-3 gånger ensam) det är mer eller mindre 2 ggr i veckan och det är då BARA farmor, sen träffar vi andra än bara henne. Man kan ju inte fika jämt??? Vi träffar andra (min mamma, pappa, syster och vänner) också, och vi vill ju såklart fika med dom också men om farmor ger sonen fika, godis och glass 2 ggr /vecka + lördagsgodis så finns det inte så mycket utrymme för mer fika. Och dessutom älskar han frukt och blir lika glad för det. Jag tycker inte att vi har en strikt syn på socker utan vi tycker att det är lagom med godis på lördagar (och vid firandet) och fika någon gång i veckan.
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler