Anonym (mor) skrev 2015-03-31 08:18:07 följande:
Om det bara handlar om "2-3 gånger i månaden" så fattar jag inte varför du hetsar upp dig. Huvudsaken att ni är strikta i ert eget hem för lill-grabben fattar väl att det bara är hos farmor som andra regler gäller? Det är väl mysigt för en liten unge att få åka till farmor/mormor och mysa någon gång då och då och koppla av.
Läs snälla vad jag har skrivit tidigare. Dessa 2-3 gångerna är när hon är barnvakt, vi träffar henne flera gånger utöver det. I snitt 2 gånger /vecka träffar sonen henne inkl. Dessa 2-3 gångerna. Sen bjuds det på fika vid fler tillfällen än när vi träffar farmor. Han har en mormor,
Anonym (mor) skrev 2015-03-31 08:18:07 följande:
Om det bara handlar om "2-3 gånger i månaden" så fattar jag inte varför du hetsar upp dig. Huvudsaken att ni är strikta i ert eget hem för lill-grabben fattar väl att det bara är hos farmor som andra regler gäller? Det är väl mysigt för en liten unge att få åka till farmor/mormor och mysa någon gång då och då och koppla av.
Som jag skrivit tidigare så är det inte bara 2-3 gånger i månaden det handlar om. Dessa 2-3 gångerna är när hon har honom själv efter skolan. Vi träffar henne sammanlagt kanske 8-9 gånger i månaden inkl dessa 2-3 gångerna. Jag är inte emot fika och har verkligen ingen nolltolerans (som många här verkar tro) men 9 gånger med farmor och alla andra gånger vi träffar någon annan ex mina föräldrar, syster och vänner är alldeles för mycket och det tycker nog du också.??
Dessutom är det inte bara fika hon sticker till honom utan det är godis glass och läsk också och det varje gång. Vi tycker heller inte att det är sunt att äta glass fika och godis till mellanmål och hela eftermiddagen och sen komma hem och vara mätt och inte orka äta mat. McDonalds är inte heller ett mellanmål i min mening, då har han 2-3 timmar innan ätit lunch i skolan och middag serveras kl 17 hemma, vilket han inte orkar då.
Jag tycker att det är himla konstigt att man ska förknippa mys med socker. Vi brukade en gång i tiden äta chips på fredagar (såkallat fredagsmys) men vi märkte att sonen blev arg om vi någon gång inte köpte eller om vi var bortbjudna och inte åt chips. Han sa då "men varför får jag inget fredagsmys" varpå jag svara "vi kan väl mysa utan att äta" fick alltid svaret att nej det kan vi inte. Sen dess har vi slutat med "fredagsmys" av just den anledningen. Kan inte folk i Sverige mysa utan godis och chips längre?? Ibland gör vi grönsaksdip istället men oftast tänder vi ljus och äter någon god mat istället och sonen klagar aldrig på det längre. Vi fikar kanske 2-4 gånger i månaden och det tycker vi är lagom, det är så tråkigt att hon inte lyssnar på oss eftersom vi gärna vill bli bjudna eller bjuda andra på fika också, men vi känner att vi ofta tackar nej till det (tar bara en slät kopp kaffe) för att hon redan har bjudit på för mycket.
Som jag skrev tidigare så är det inte alls konstigt att barnfetma och barndiabetes ökar. För så som många här beskriver sina barns sockerintag så är jag inte förvånad om det blir just ert barn som råkar ut för det.