Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

svärmor struntar i våra regler

jenny99 skrev 2015-03-30 19:50:15 följande:

Fast ni låter hårda,i slutändan blir ni bara bovar och risken finns att han äter i smyg eller äter ännu mer.Vi har ochså regler vi gärna håller på.MEN när svärmor kommer så är det godis och kakor som gäller,jag skulle inte neka barnen det.Det är deras farmor och jag minns själv när min farmor alltid kom med godis,kakor och/eller presenter.Varje vecka.Sen måste inte barnen vräka i sig allt,man kan föreslå att de sparar lite till helgen.Förbud och tjat tror jag inte ett dugg på,brukar i slutändan ge motsatt effekt.Jag tycker ochså svärmor kan vara irriterande eller inte lyssnar,men hon gör barnen lyckliga.Sen är hon till åldern med och ju äldre man blir ju mer går man stå ut med.

Fast han har en bra inställning till kost och godis. Han har aldrig tjatat om godis i affären, vi har aldrig behövt släpa ut en skrikande unge därifrån. Han äter aldrig upp allt lördagsgodis (fast han skulle få för oss) och kan spara det till nästa lördag. Han tycker mycket om frukt och för honom är det extra festligt att få uppskuren frukttallrik. Fruktsmootie gillar han också. Dessutom älskar han sin mormor, morfar och moster även fast dom inte bjuder honom på fika, godis och glass varje gång dom ses. Han uppskattar att umgås med människor utan att få socker.
  • Anonym (anonym)

för att förtydliga lite missförstånd här så är det så att vi har inte några förbud, vi säger inte till sonen att du får inte äta något alls punkt slut. Utan vi förklarar också alltid varför. Som igår sa vi att han hade festat på godis hela helgen samt tidigare under veckan redan så nu räcker det. Hade han inte redan ätit en massa godsaker under helgen så hade han fått ta fika hos farmor igår. Och han får fika även en vardag ibland men inte 5 dagar i veckan.

• Anonym (anonym)
    Glittermamma1 skrev 2015-03-30 21:26:19 följande:

Att ett barn skulle må bra av socker flera gånger i veckan är en sjuk utgångspunkt! Alla ni som tycker att TS verkar ha en för hård syn på kost och socker måste ha läst fel eller så snaskar ni och era barn godis och kakor till frukost och kvällsmat! Dom träffar farmor ca. 2 dagar i veckan och har precis som alla andra fler personer att ingås med (syster, mormor, morfar, vänner) lägg till ett barnkalas då och då, och påsk och fredagsmys och alla möjliga ursäkter att proppa stackars barn fulla med socker. Jag kommer så länge det bara går utesluta socker ur min sons liv! Inget godis, inga kakor osv osv! Han kommer överleva utan det och dessutom slipper vi en sockerhög unge! Dem som inte accepterar våra regler kring det kan dra dit pepparn växer! :)

Jag satt faktiskt också och undrade om det är så att alla här inne käkar så mycket socker hela tiden. Jag tycker de flesta här har alldeles för slapp syn på kosten och framförallt sockerintaget. Om ni tycker att vi ska bjuda till och fika och äta godis varje gång farmor bjuder, dvs 2 ggr/vecka så måste vi lika mycket bjuda till när vi träffar någon annan. Mao tycker inte ni det är konstigt och överdrivet att fika 4-5 gånger i veckan!?? Mina föräldrar vill egentligen också bjuda sonen på mer godis och fika än vad dom gör men dom har accepterat att vi inte vill det. Ska vi göra undantag för att farmor vill bjuda så ska vi ju även göra det för andra också? Nu förstår jag äntligen varför barnfetma och barndiabetes ökar lavinartat.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sandra) skrev 2015-03-30 21:27:40 följande:

Jag tycker att ni har rätt på er syn gällande onödigt socker. Tycker det är hemskt att folk tycker det är konstigare att man vill begränsa intaget än att låta det flöda i princip fritt. 

Jag tycker ni ska prata med farmor en gång till. Utan att sonen är med och förklara att ni inte vill - varför ni inte vill, förklara att det blir fika med andra också. Att hon mer än gärna kan bjuda på tex fruktsallad (utan glass) om hon vill det. Eller bara frukt. Förklara för henne att om hon inte lyssnar får ni anpassa era besök hos henne när ni har "sockeradagar" kvar. Alltså dom veckor som ni inte hunnit fika. 

Vi har pratat med henne massor med gånger om det här, men då har vi förvisso inte sagt att vi kommer att begränsa och anpassa våra besök. Det ska vi prova. Tack!!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (mor) skrev 2015-03-31 08:18:07 följande:

Om det bara handlar om "2-3 gånger i månaden" så fattar jag inte varför du hetsar upp dig. Huvudsaken att ni är strikta i ert eget hem för lill-grabben fattar väl att det bara är hos farmor som andra regler gäller? Det är väl mysigt för en liten unge att få åka till farmor/mormor och mysa någon gång då och då och koppla av. 

Läs snälla vad jag har skrivit tidigare. Dessa 2-3 gångerna är när hon är barnvakt, vi träffar henne flera gånger utöver det. I snitt 2 gånger /vecka träffar sonen henne inkl. Dessa 2-3 gångerna. Sen bjuds det på fika vid fler tillfällen än när vi träffar farmor. Han har en mormor,
    Anonym (mor) skrev 2015-03-31 08:18:07 följande:

Om det bara handlar om "2-3 gånger i månaden" så fattar jag inte varför du hetsar upp dig. Huvudsaken att ni är strikta i ert eget hem för lill-grabben fattar väl att det bara är hos farmor som andra regler gäller? Det är väl mysigt för en liten unge att få åka till farmor/mormor och mysa någon gång då och då och koppla av. 

Som jag skrivit tidigare så är det inte bara 2-3 gånger i månaden det handlar om. Dessa 2-3 gångerna är när hon har honom själv efter skolan. Vi träffar henne sammanlagt kanske 8-9 gånger i månaden inkl dessa 2-3 gångerna. Jag är inte emot fika och har verkligen ingen nolltolerans (som många här verkar tro) men 9 gånger med farmor och alla andra gånger vi träffar någon annan ex mina föräldrar, syster och vänner är alldeles för mycket och det tycker nog du också.??

Dessutom är det inte bara fika hon sticker till honom utan det är godis glass och läsk också och det varje gång. Vi tycker heller inte att det är sunt att äta glass fika och godis till mellanmål och hela eftermiddagen och sen komma hem och vara mätt och inte orka äta mat. McDonalds är inte heller ett mellanmål i min mening, då har han 2-3 timmar innan ätit lunch i skolan och middag serveras kl 17 hemma, vilket han inte orkar då.

Jag tycker att det är himla konstigt att man ska förknippa mys med socker. Vi brukade en gång i tiden äta chips på fredagar (såkallat fredagsmys) men vi märkte att sonen blev arg om vi någon gång inte köpte eller om vi var bortbjudna och inte åt chips. Han sa då "men varför får jag inget fredagsmys" varpå jag svara "vi kan väl mysa utan att äta" fick alltid svaret att nej det kan vi inte. Sen dess har vi slutat med "fredagsmys" av just den anledningen. Kan inte folk i Sverige mysa utan godis och chips längre?? Ibland gör vi grönsaksdip istället men oftast tänder vi ljus och äter någon god mat istället och sonen klagar aldrig på det längre. Vi fikar kanske 2-4 gånger i månaden och det tycker vi är lagom, det är så tråkigt att hon inte lyssnar på oss eftersom vi gärna vill bli bjudna eller bjuda andra på fika också, men vi känner att vi ofta tackar nej till det (tar bara en slät kopp kaffe) för att hon redan har bjudit på för mycket.

Som jag skrev tidigare så är det inte alls konstigt att barnfetma och barndiabetes ökar. För så som många här beskriver sina barns sockerintag så är jag inte förvånad om det blir just ert barn som råkar ut för det.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Fembarnsmamma) skrev 2015-03-31 10:31:52 följande:

Håller med. Pojkens farmor kommer inte att finnas med i hela hans liv men minnet av en underbar farmor kommer han att bära med sig resten av livet. Nu för tiden har det blivit en sockerhets utan dess like och man beter sig som om man skulle servera barn rent heroin. Tänk bara på när vi var barn; vi drack saft och åt bullar, O'boy med mängder av socker i, skogsholmslimpa som är söt som fikabröd mm. Men vi rörde på oss mer, vi hade inga dataspel. Min farmor är ett av mina ljusaste barndomsminnen. Bjud farmor på tårta nästa gång och var tacksamma att hon finns för barnbarnet. Barn kan faktiskt skilja på föräldrarnas regler och mor-och farföräldrars regler.

Är det då inte bättre att ha bra minnen iform av upplevelser och lek än att man alltid satt i soffan och proppa i sig socker?? Min farmor lever inte idag och jag kan lova dig att det är inte fikat eller alla ostbågepåsar hon lämnade hemma hos oss varje vecka efter deras veckohandling, utan att hon alltid trots dålig rygg och allmäntillstånd lekte gömma nyckel med oss barnbarn. Jag blir lycklig av att se tillbaka på dessa stunder inte på ostbågarna för dom kan jag gå och köpa själv nu om jag vill.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (mor) skrev 2015-03-31 11:01:38 följande:

Om det är så att ni använder farmor som barnvakt så kan hon ev tycka att hon har vissa friheter? När vi hade småbarn och hade jättestor hjälp av farmor innan vi fick dagisplats så skrev jag inte på näsan på henne hur hon skulle göra och vad ungarna skulle äta och blablablabla. Det skulle jag tyckt vara oförskämt. I ert hem, när farmor är på besök, som gäst, så tycker jag ni kan säga ifrån om hon sticker till grabben godis/kakor med risk att tanten blir sur och ni får fixa annan barnvakt. 

Vi använder inte henne som barnvakt det är hon som ringer oss och frågar för att hon vill vara barnvakt. Om jag behöver barnvakt så "anlitar" jag alltid min syster och det är väldigt sällan, senast var när dottern föddes för 10 månader sen. Hon vill alltså umgås med sitt barnbarn vilket jag är väldigt glad för då jag själv har en morfar som inte ansträngde sig nämnvärt när jag var liten. Men jag vill såklart att hon kan umgås med honom utan att stoppa i honom godis jämt. Som jag sagt tidigare så går fika bra ibland men inte 2 gånger i veckan med henne så när någon annan hälsar på så får vi tacka nej till fika pga att han redan har fikat tillräckligt + lördagsgodis. jag tycker inte att det är konstigt att bara få lördagsgodis och fika 1 gång i veckan (om det inte är något särskilt firande). Jag tycker snarare att det är ni som verkar ha för slapp syn på sockerintaget och det är säkert era jäkla ungar som ligger på golvet och skriker efter godis på Ica som jag bara suckar åt. Dom är ju beroende fattar ni inte det?????
  • Anonym (anonym)
    Modesta skrev 2015-03-31 11:01:54 följande:

Här förstår jag lite mer situationen faktiskt...

Jag har också en svärmor från en annan kultur som beter sig EXAKT likadant!! Vi tjatar, tjatar, tjatar och tjatar lite till. Nu träffas vi inte så ofta, så det blir ju inte de här mängderna, men det är ruskigt svårt. Vi har bett dem att ge dottern annat istället för något att äta hela tiden, det funkar liiiite bättre (fast hon blir ju överöst med presenter istället, inte heller helt bra)

Jag vet faktiskt inte vad man kan göra mer än att envisas och högt inför barnet också förklara varför det är nej. Tex "nej tack, inte nu, vi har ju precis avslutat frukosten" eller "nej tack, nu ska vi ju börja laga middag, men vi kanske kan ta en kaka till efterrätt"

Kanske att din man kan ta ett riktigt allvarligt samtal med henne och förklara VARFÖR ni inte vill att sonen ska få läsk mm mitt i veckorna? Kanske också att ni kan sätta upp en regel om att det är ok om hon ger honom något på helgen?

Vi har som sagt inte riktigt lyckats i den här frågan, men vi försöker ihärdigt (vår dotter är bara två år än så länge). Däremot lyckades min man få slut på tjatet om att vi skulle skaffa barn (ett oändligt tjat från dag 1 att vi hade träffats...) genom att verkligen säga ifrån på skarpen, så kanske kanske att det kan gå.

Precis, tackar man nej till kakor så piper hon ut i köket och hämtar bullar istället osv. Hon tar liksom inte att man säger nej tack.
  • Anonym (anonym)

Många av er tycker att vi är sockerhysteriska och verkar tro att vår son aldrig någonsin får äta godis och bullar. Var ni har fått det ifrån vet inte jag, ni kan omöjligtvis ha läst vad jag har skrivit. Sockerhysterisk är man om man aldrig tillåter något socker, och så är det verkligen inte. Jag känner till den sorten också där barnen aldrig fått godis och läsk eller fika. Inte heller får dom äta yoghurt eller ketchup. sådana är vi inte. Vår son får också limpa och varm O'boy i pulkabacken och på skridskobanan. Han får lördagsgodis, och fika ibland. Han har aldrig klagat förrän i söndags när det blev lite tokigt när inte farmor lyssnade första gången. Vi lagar bra mat från grunden och köper gärna inte hel och halvfabrikat men även det slinker ner ibland. Även pizza då och då. Problemet är när det blir godsaker fler dagar i veckan än det inte blir Godsaker.

• Anonym (anonym)
    Alessia skrev 2015-03-31 14:30:35 följande:

Jag tycker att TS är hysterisk med sin jakt på  kakor och godis. Vill hon att barnet ska komma ihåg sin farmor i samband med hätskt ätförbud från mammas sida eller får han komma ihåg farmor som den som bjöd honom på nybakta vanijlbullar och hallongrottor? Eftersom det är strikta regler för sockerkonsumtion hemma lär sonen varken avlida, bli sjuk eller konstig på något sätt av farmors välvilja. det blir snarast mammas rigida regler som kommer att påverka honom mest.

Var är våra strikta regler?????????? Är ni helt efterblivna eller?? Jag har ju fasen skrivit och förklarat på ren barnnivå och ändå fattar ni inte. Han får äta socker, men inte 5 dagar i veckan, det är faktiskt så ofta vi träffar någon utanför vår familj, antingen att någon kommer hit eller att vi åker bort. Jag är som sagt föräldraledig och därmed umgås ganska mycket med andra just nu, särskilt min syster som också är föräldraledig. Tycker du allvarligt talat att vi ska fika och äta godis alla de gångerna, 5 dagar i veckan? + lördagsgodis???? är det normalt? Äter dina barn. Godis och bullar så ofta? Mina föräldrar och syster vill också bjuda på fika och godis oftare än vad dom gör idagsläget men dom respekterar att vi inte vill att det ska serveras sånt 5 dagar/vecka. Han får jättegärna fika för min del med farmor men inte 2 gånger i veckan för då kan vi i m te fika med någon mer, varför ska endast farmor få den tillfredställelsen att få bjuda men ingen annan??? Vi tycker att gränsen går vid fika någon gång /vecka och sen lördagsgodis. Ibland blir det lite mer och ibland blir det mindre. Men enligt de flesta här inne är det okej för barnen att äta sig mätt på glass och godis en hel em och sen inte äta middag?? Det är sjukt hur ni resonerar.
  • Anonym (anonym)
    Pescetarian skrev 2015-03-31 15:59:47 följande:

Det där om maten var illa. Det ska vara trevligt och rogivande att äta. Där borde ni tänka om och istället laga mat som hela familjen tycker om.

För det första så hade det inte varit något stort problem han hade ätit kött och morötter. Men eftersom farmor erbjöd sig att laga annan mat som faller honom mer i smaken så blev det ett problem.

För det andra så hade vi inte tid att stanna kvar och vänta på att hennes alternativ till mat skulle bli färdig, det var på em och vi var tvungna att åka hem och fortsätta på maten hemma (hade redan förberett steken).

Och för det tredje så kan man inte alltid anpassa maten efter alla i en familj, vi gillar olika sorters mat. Stek är en av mina favoriter och det äter vi max 1 gång i månaden. Medan sonens favorit är tacos och det äter vi varje fredag (det är hans dag att välja mat då), min sambo gillar inte tacos, ska inte sonen och jag få det då? Det är helt omöjligt att anpassa maten efter alla 7 dagar i veckan. Sonen gillar typisk barnmat ex pasta med köttfärssås och pannkakor, det förstnämnda äter vi ca 1 gång i veckan. Men det går inte leva på sånt jämt. Jag tvingar aldrig mitt barn att äta av allt på bordet, han gillar inte potatis och då behöver han inte äta det heller. Vi äter inte potatis varje dag heller. Han äter sig mätt på det han vill ta av. Men jag lagar inte annan mat istället.
  • Anonym (anonym)
    Pescetarian skrev 2015-03-31 16:36:49 följande:

Jag äter endast fisk och skaldjur. Mitt barn äter kött. Jag gör fisk till mig och kött till barnet. Nemas problemas.

Vad duktig du är. Och då tycker du såklart att alla ska göra likadant? jag har varken tid eller lust att hålla sig så. Skulle mitt barn aldrig äta och vara undernärd och inte orka med skola och fritidsaktiviteter pga att han matvägrar den maten jag lagar, då skulle jag laga annat. Men vår son äter alltid något på bordet och han tycker om grönsaker och han följer sin viktkurva.
  • Anonym (anonym)

fast det här är ju våra regler och vi kommer inte ändra på något för att ni anser att vi gör fel. Ni får jättegärna mata era barn med vad fan ni vill. Vi vill inte ha en sockerhög unge som lever rövare varje dag. Jag förstår inte hur det kan vara fel att ge sin barn nyttiga saker och socker ibland? Skit samma, min frågeställning var ju inte hurvida vi gör fel eller inte genom att inte låta sonen proppa i sig godis var och varannan dag. Jag undrade hur vi ska få svärmor att inte alltid ge honom godsaker varje gång och lyssna på oss som faktiskt är föräldrar!!

• Anonym (anonym)
    Monkii skrev 2015-03-31 20:34:46 följande:

Man förstår ju varför så många ungar är feta när man läser den här tråden.

Född på 70talet och vet bara ett fåtal som fick äta hur mycket godis de ville då. Det var ovanligt med feta barn!

Precis vad jag också har tänkt. Barnfetma och barndiabetes ökar hela tiden och det pga att man äter mer hel och halvfabrikat och socker. Det är ingen raketforskning att förstå det. Men fortsätt mata era barn till döds, det tänker iaf inte jag göra. Och jag tänker inte acceptera att hans farmor gör det
  • Anonym (anonym)
    spillerkillern skrev 2015-03-31 21:30:49 följande:

men du ger ju barnen socker själv? är det någon annan dispyt med farmor som har mynnat ut till detta?

Ja men på en mer normal nivå än 90% av er här inne. Vi lagar allt som oftast mat från grunden, han får lördagsgodis och fika någon gång ibland. Sen går han på kalas när han blir bjuden och högtider firas också med godsaker. Men era barn springer ju från ena hushållet till det andra och käkar glass efter skolan. I vårat område frågar man föräldrarna innan man ger någon annans barn glass. Jag håller fortfarande fast vid att vi gör rätt i att inte tillåta socker varje dag, vi kommer inte ändra på något.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anonym 2) skrev 2015-03-31 22:24:35 följande:

Äter ni ketchup till maten så får barnet i sig väldigt mycket socker i princip all mat som inte lagas från grunden har socker i sig, något så enkelt som vanligt skinkpålägg och leverpastej innehåller mycket socker fast de flesta nog inte tänker på detta i de flesta charkvaror, hel och -halvfabrikat tillsätts socker som smakförstärkare.

Läs allt som oftast!!!!! Klart mitt barn får ketchup när det är mat som passar sig till det, vilket inte är varje dag. Jag vet att det är i princip omöjligt att undvika allt som innehåller socker men man kan iaf försöka göra sitt bästa för att det inte blir till överdrift. Sen kan man inte ens jämföra mängden socker på en skinkskiva och en påse godis eller en bulle. Hel och halvfabrikat äter vi väldigt sällan, jag rullar mina egna köttbullar av den enkla anledningen att det är mycket godare (det tycker sonen också). Varför jag ens förklarar det här vet jag faktiskt inte för jag har aldrig skrivit att vi inte äter skinka och ketchup. Jag har heller aldrig skrivit att han aldrig får äta något som innehåller socker. Antingen kan du inte läsa eller så är du efterbliven.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-01 09:57:51 följande:

Usch. Jag tycker synd om er son! Klart att farmor ska kunna skämma bort med godis nån gång ibland. Eller bjuda på fika. Det är ju självklart! Visst kan ni ha regler, men det får ju finnas gränser.

Jag hoppas någon gör en orosanmälan till soc..

Hon får jättegärna bjuda på godis någon gång ibland men inte jämt. Om du läser ordentligt vad jag skriver så är det inte bara ibland. Vi träffar henne ganska ofta och det finns fler än hon som vill ge honom godsaker.

Ja soc tycker säkert att det är jättehemskt att vi inte vill att vår son ska äta godis varje dag. Om du vill så kan jag lämna mina personuppgifter till dig så kan du personligen få anmäla oss.
  • Anonym (anonym)

Jag kommer dra mig ur den här diskussionen nu, det har gått alldeles för långt när man börjar prata om anmälningar till soc. Jag vill tacka er som har kommit med förslag på hur vi ska gå vidare. Vi kommer inte att förbjuda farmor att träffa sonen. Till er andra hoppas jag era barn slipper ett liv med övervikt och ev följdsjukdomar, för deras skull.

Svar på tråden svärmor struntar i våra regler